سهمیه بنزین اردیبهشت امشب شارژ می‌شود (۱ اردیبهشت ۱۴۰۳) واردات ۸ تا ۱۰ هزار خودروی برقی به کشور تا ۳ ماه آینده (۳۱ فروردین ۱۴۰۳) پلمب ۳ سالن زیبایی در مشهد (۳۱ فروردین ۱۴۰۳) معاون وزیر صمت هرگونه افزایش قیمت کالاها بدون مجوز را غیرقانونی دانست تشکیل پرونده برای یک نانوایی در کلاهدوز مشهد به دلیل تخلف (۳۰ فروردین۱۴۰۳) مدل خودرو، معیار جدید دهک‌بندی خانوار برای دریافت یارانه! قیمت طلا و سکه در بازار امروز مشهد (۳۱ فروردین ۱۴۰۳) پرداخت ۳۰۰ میلیارد ریال وام قرض‌الحسنه به بیمه‌شدگان صندوق اجتماعی کشاورزان خراسان‌رضوی بازار سرد مرغ گرم در مشهد | مرغدار کیلویی ۳ تا ۷ هزار تومان در ضرر اجرای مصوبه افزایش حق مسکن فقط با تصویب هیئت دولت صرفه جویی ۴۳۰۰ مگاوات برق از محل افزایش بهره وری کولر‌های آبی افزایش حقوق بازنشستگان کارگری در سال ۱۴۰۳ به کجا رسید؟ حدود ۲ میلیون خانه در حال ساخت است قیمت طلا، قیمت دلار و قیمت سکه در بازار امروز پنجشنبه (۳۰ فروردین ۱۴۰۳) رئیس اتاق بازرگانی خراسان رضوی: تعطیلی پنجشنبه‌ها آثار زیان باری بر بخش اقتصادی خواهد داشت آرزو برای برقی شدن قطار تهران – مشهد | بررسی سهم پروژه‌های حمل ونقل ریلی خراسان رضوی در آلبوم بودجه ۱۴۰۳ مرحله سوم واریز سود سهام عدالت در راه است + جزئیات پیش‌فروش لوازم خانگی برای جلوگیری از ایجاد بازارسیاه قیمت جدید پژو پارس با افزایش ۱۵۰ میلیون تومانی تعیین شد (۲۹ فروردین ۱۴۰۳) حقوق فروردین بازنشستگان کشوری امروز پرداخت می‌شود (۲۹ فروردین ۱۴۰۳) همه چیز درباره هلدینگ «خلیج فارس» دلار به کانال ۶۶ هزار تومان برگشت (۲۹ فروردین ۱۴۰۳) لزوم صادرات سیب و پرتقال مازاد در راستای حمایت از تولید داخل از ابتدای سال، ۲۰۰ تن گوشت قرمز وارد شده و در بازار توزیع شده است چگونه از موبایل به جای کارت بانکی استفاده کنیم؟
سرخط خبرها

گزارش میدانی از بازار عمده‌فروشی مواد غذایی مشهد + جدیدترین قیمت اقلام اساسی (۲۸ مهرماه ۱۴۰۰)

  • کد خبر: ۸۴۷۴۳
  • ۲۸ مهر ۱۴۰۰ - ۱۱:۰۲
گزارش میدانی از بازار عمده‌فروشی مواد غذایی مشهد + جدیدترین قیمت اقلام اساسی (۲۸ مهرماه ۱۴۰۰)
از ارزانی اقلام مواد غذایی هم خبری نیست. عمده‌فروشان می‌گویند به‌دلایل مختلف گران می‌خرند و گران هم می‌فروشند و بسته به هزینه‌های مختلف ازجمله حمل‌ونقل از ۳ تا ۵ درصد سود مجاز برای خودشان در نظر می‌گیرند.

طنین همتی|شهرآرانیوز، بازار مصلی مشهد مرجع خرید خرده‌فروشان شهر مشهد است. نه‌تنها خرده‌فروشان و مغازه‌داران شهر در این بازار حضور دارند، بلکه کشاورزان برای فروش محصولات خشکبارشان از شهرستان‌های اطراف مشهد در این مکان دیده می‌شوند. در کنار این، دلال و واسطه در انتظار سود بیشتر هم کم‌وبیش در این بازار حضور دارد.
از ارزانی اقلام مواد غذایی هم خبری نیست. عمده‌فروشان می‌گویند به‌دلایل مختلف گران می‌خرند و گران هم می‌فروشند و بسته به هزینه‌های مختلف ازجمله حمل‌ونقل از ۳ تا ۵ درصد سود مجاز برای خودشان در نظر می‌گیرند. این فرایند تغییر قیمت تا مرحله‌ای که به‌دست مصرف‌کننده برسد، ادامه دارد.
فروشندگان عمده بازار مصلی می‌گویند مجازیم ۳ درصد روی اجناسمان بکشیم، اما به‌دلیل هزینه‌ها این نرخ سود تا ۵ درصد هم در نظر گرفته می‌شود. خرده‌فروش هم مجاز است تا ۱۰ درصد روی اقلام بکشد. حالا اگر واسطه هم در این بازار وجود داشته باشد، قیمت‌ها بیشتر از این عددهاست.

از بازار عمده حبوبات در مشهد چه خبر؟

عمده‌فروشان حبوبات بازار مصلی معتقدند قیمت حبوبات در ماه‌های گذشته تحت‌تأثیر قیمت ارز، کاهش واردات و از همه مهم‌تر خشک‌سالی و کم‌آبی‌ها در کشور سیر صعودی داشته و در چند روز گذشته عدس بیشترین افزایش قیمت را در بازار داشته است.
قیمت هر کیلو عدس در بازار عمده‌فروشی حدود ۳۳ هزار، لپه از ۳۶ هزار تا ۴۲ هزار، نخود ۲۹ هزار، لوبیا قرمز ۲۸ هزارتومان، لوبیا چیتی ۳۹ تا ۴۰ هزار، لوبیا سفید ۲۶ هزار، ماش ۲۸ هزار، لیمو از ۷۰ تا ۹۰ هزار و بلغور گندم و جو ۱۰۵ هزار تومان است.
به‌گزارش شهرآرانیوز، قیمت حبوبات در یک سال گذشته ۵۰ تا ۷۰درصد گران شده است که پیش از این در پاییز سال گذشته اعلام شده بود انواع حبوبات نسبت به پاییز۹۸، ۱۷۰درصد افزایش قیمت داشته است. خشک‌سالی و کاهش تولید سبب افزایش قیمت حبوبات شده است، به‌طوری‌که در ۶ماه اول سال عدس ۳۰درصد، لپه ایرانی ۴درصد، نخود ایرانی۲۰درصد، لوبیاقرمز ۳۰درصد، لوبیاچیتی ۳۳درصد و ماش ۱۲درصد گران شده‌اند.

تقاضا برای برنج خارجی در مشهد بیشتر است

بوستانی، از عمده‌فروشان برنج ایرانی و خارجی در بازار مصلی، درباره وضعیت این بازار می‌گوید: به‌دلیل ممنوعیت واردات، برنجی از گمرک عرضه نمی‌شود و هرچه برنج پاکستانی و هندی در بازار عمده و خرده فروخته می‌شود، موجودی قبل انبارهاست.
وی دلیل قیمت‌های مختلف را در بازار برنج خرید‌های مختلف بیان کرد و گفت: بازار برنج بازاری رقابتی است و در شرایطی که گمرکات خروجی برنج ندارند، قیمت برنج هم شفافیت لازم را ندارد و همین امر باعث شده است قیمت همان میزان برنج هندی و پاکستانی هم که در بازار عرضه می‌شود، افزایش یابد.


عمده‌فروشان برنج می‌گویند اکنون تقاضای مصرف‌کننده مشهدی باتوجه‌به افزایش قیمت برنج ایرانی، بیشتر برنج هندی و پاکستانی است. کیسه ۱۰ کیلویی برنج ایرانی باکیفیت زیر قیمت ۵۰۰ هزار تومان پیدا نمی‌شود و فجر به‌عنوان برنج درجه ۳ ایرانی به کیسه‌ای ۴۸۰ هزار تومان رسیده است.
براساس گزارش‌های میدانی، قیمت برنج با نرخ عمده‌فروشی در بازار مصلی برای کیسه ۱۰ کیلویی طارم ۴۸۰ هزار، شیرودی سرگل فریدونکار ۳۹۵ هزار، لاشه استخوانی ۲۷۰ هزار، فجر علاءالدین ۴۱۰ هزار، مژده هندی ۲۴۱ هزار، دایانا ۱۹۷ هزار، محسن پاکستانی ۲۳۸ هزار، سابالان هندی ۲۲۵ هزار و هایلی پاکستانی ۲۴۳ هزار تومان است.

روغن به خرده‌فروش واقعی داده می‌شود

یکی از عمده‌فروشان روغن بازار مصلی به خبرنگار شهرآرانیوز می‌گوید: بازار روغن فرازونشیب فراوانی را در چند ماه گذشته داشت. اکنون کارخانجات هم به‌دلیل خرید مواد اولیه با ارز ۴۲۰۰ تومانی و زمزمه‌های حذف آن، روغن را کم‌کم به بازار عرضه می‌کنند و به همین دلیل ما هم عرضه خود را در بازار کاهش داده‌ایم. صادرات مواد اولیه روغن به‌دلیل کسب سود بیشتر هم علت دیگر توزیع قطره‌چکانی روغن کارخانجات است.


به‌گفته این فروشنده، برای اینکه دلال از بازار عمده حذف شود، فقط به افرادی روغن عمده داده می‌شود که کدملی‌شان در سامانه تجارت اطلاعات ثبت شده باشد. همین امر باعث شده است واسطه در این بازار تا حدودی کم‌رنگ شود.
یکی‌دیگر از فروشندگان در پاسخ به اینکه چطور فروشگاه‌های زنجیره‌ای در شهر طرح تخفیفی دارند و حتی کالا را زیر قیمت مصوب عرضه می‌کنند، می‌گوید: شاید فروشگاه‌دار با ارائه تخفیف روی کالایی ضرر کند، اما در مجموع ضررش را از سود در سایر کالا‌ها جبران می‌کند.
به‌گزارش شهرآرانیوز، مدیر بازرسی و نظارت بر اصناف مشهد درباره کنترل و بازرسی بر قیمت‌ها اظهار کرد: بعضی کالا‌ها مثل روغن یا اقلامی مثل برنج هندی نرخ مصوب دولتی دارند.
به‌گفته امیر دلداری، بیشتر تخلفات گران‌فروشی در سطح عرضه به کالا‌هایی مربوط است که نرخ مصوب ندارند. بازرسان ما بر همین اساس فاکتور مغازه‌داران را برای رعایت سود خرده‌فروشی بررسی می‌کنند.
به‌گفته وی، اقلام مواد غذایی معمولا نرخ سود متفاوتی دارند و از ۱۰ تا ۱۵ درصد در بخش خرده‌فروشی متفاوت است. برای مثال سود خرده‌فروشی در اقلام لبنی ۱۵ درصد و در عمده‌فروشی ۴ درصد است. سود عمده‌فروشی حبوبات نیز ۳ درصد و خرده‌فروشی آن هم ۱۲ درصد است که ما با بررسی فاکتور خرید مغازه‌دار سود مدنظر را کنترل می‌کنیم.
دلداری درباره بازار حبوبات و دلایل افزایش قیمت آن گفته بود: میزان تولید حبوبات در غرب کشور کاسته و این مسئله سبب شده است قیمت‌ها نیز افزایش یابد. در کنار این مسئله، باید اشاره کرد که افزایش هزینه حمل‌ونقل نیز بر گرانی حبوبات تأثیر گذاشته است. وی با بیان اینکه گرانی‌های اخیر بر فروش حبوبات در بازار تأثیری منفی گذاشته است، می‌گوید: فروش حبوبات در مشهد کم شده و همین مسئله درآمد فروشنده‌های حبوبات را کم کرده است. بر این اساس، می‌توان گفت که فروشنده‌ها نیز از گرانی حبوبات متضرر شده‌اند.

گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->