سردرگمی و چالش جدید اسراییل مقابل حزب الله محاصره بن گویر در میان معترضان خشمگین صهیونیست + فیلم رئیسی: امروز همگان حقوق فلسطینیان را مطالبه می‌کنند چین، خواهان پایان فاجعه انسانی در غزه شد تظاهرات مجدد شهرک‌نشینان در برابر محل اقامت نتانیاهو ششمین دوره مجلس خبرگان اول خرداد با پیام رهبری آغاز به کار می‌کند واکنش روسیه به کمک‌های جدید آمریکا به اوکراین هشدار مصر و تشکیلات خودگردان درباره یورش احتمالی به رفح حماس: ابعاد سیاسی و راهبردی نبرد طوفان الاقصی محقق شد حزب‌الله لبنان «رویسات العلم» را هدف قرار داد (۵ اردیبهشت ۱۴۰۳) ارسال مخفیانه تسلیحات دوربرد آمریکایی به اوکراین کدام بازیگر زن باعث اغفال تتلو شد؟ فرانسه خواستار تحریم روسیه به اتهام انتشار اخبار جعلی شد بایدن: اوکراین نیمی از اراضی خود را از روسیه پس گرفته است حمله موشکی مقاومت فلسطین به اطراف غزه (۵ اردیبهشت ۱۴۰۳) واکنش ایران به بیانیه کویت و اردن در خصوص میدان آرش پشت پرده سفر پنهانی روسای شاباک و ارتش رژیم صهیونیستی به قاهره رئیسی: ایران امروز کشوری پیشرفته است سناریوی زندانی شدن ترامپ روی میز سرویس مخفی آمریکا حمله موشکی و راکتی مقاومت به مواضع نظامیان رژیم صهیونیستی
سرخط خبرها
رییس قوه قضائیه:

دادستان باید در شناخت شخصیت مجرم و شناخت شرایط، اطلاعات به روز داشته باشند

  • کد خبر: ۸۴۷۵
  • ۱۶ آبان ۱۳۹۸ - ۱۷:۳۳
دادستان باید در شناخت شخصیت مجرم و شناخت شرایط، اطلاعات به روز داشته باشند
رییس دستگاه قضا در هجدهمین همایش دادستان های سراسر کشور: دادستان ها بدون نفوذ پذیری و توجه به جوسازی ها و سیاسی کاری ها ، اقتدار داشته باشند.

به گزارش شهرآرانیوز، حجت الاسلام والمسلمین سید ابراهیم رئیسی در دومین و آخرین روز از هجدهمین همایش دادستان های سراسر کشور در مشهد افزود: حضور دادستان ها همچنین در مرحله مقدماتی و پیشگیری از وقوع جرم بسیار ضروری و شایسته است.

وی حضور دادستان ها را در مرحله صدور حکم، تاثیر زندان بر زندانیان و نیز اعتبارات تامینی بعد از آزادی، یک "پروسه" و نه فقط یک پروژه دانست و افزود: این حضور همچون نقشی پیوسته است و دادستان در این مسیر هیچ گونه کجی را نمی پذیرد و اقدامات متناسب با آنها را انجام می دهد.

رئیس دستگاه قضا با بیان اینکه دادستان باید در شناخت شخصیت مجرم و شناخت شرایط، اطلاعات به روز داشته باشند، از دادستان های شرکت کننده در همایش خواست به مطالعات دوران تحصیل بسنده نکنند چرا که مسائل جامعه فراتر از آن است.

حجت الاسلام والمسلمین رئیسی در این رابطه بر سه محور تاکید کرد و گفت: دادستان باید مانند پدری مهربان، ملجائی برای کسی باشد که مورد ظلم واقع شده است؛ در راستای ایفای نقش خود، بدون نفوذ پذیری و بدون توجه به جوسازی ها، سیاسی کاری ها و جناح بازی ها، اقتدار داشته باشد و در برخورد با مسائل جامعه با تدبیر و تعقل عمل کند.

رئیس دستگاه قضا در ادامه علل وقوع جرم را متفاوت خواند و افزود: برای قاضی دانستن حقوق کافی نیست و قاضی مهندس اجرای قانون است.

 

تاکید رئیس دستگاه قضا بر نقش موثر دادستان در اجرای قانون و صیانت از حق مردم

رئیس دستگاه قضا بر نقش موثر دادستان ها و دادسراها در اجرای قانون، صیانت از حقوق مردم، کشف جرم و مجازات مجرمین تاکید کرد.

او با تاکید بر اهمیت امر "تشخیص" تصریح کرد: مجازات ها باید در جرایم مالی، بازدارنده ، در جرائم اجتماعی، ترمیمی- اصلاحی و در مسائل امنیتی هم بدون اغماض باشد.

او اضافه کرد: باید تفاوت باشد بین کسی که خواسته ای را بیان می کند اما به دلیل کاستی حقش ضایع شده با کسی که به مدد اتصال به جریان های خارج نشین، سوار بر موج اعتراضات جامعه شده است و حساب این دو جدا است.

رئیس دستگاه قضا خطاب به حاضران در همایش گفت: امروز اقتدار داشتن، نشانه بد اخلاقی نیست و لازمه داشتن اقتدار هم بداخلاقی نیست؛ اقتدار داشتن در صدور حکم، در کنار اخلاق خوش، به راحتی دیدنی است و این شیوه در زندگی انبیا هم بوده است.

حجت الاسلام والمسلمین رئیسی، حفظ امنیت عمومی را از جمله مسائل بسیار مهم دانست و افزود: باید با مجرمان حرفه ای و سابقه دار به شدت و به طور ویژه برخورد کرد.

رئیس دستگاه قضا در ادامه به مساله انتخابات اشاره کرد و گفت: انتخابات به مثابه "حق الناس" است و باید آن را بدون سمت و سوگیری پیگیری کرد.

وی در ادامه همچنین به حوزه محیط زیست هم اشاره کرد و گفت: باید بر مسائل حوزه محیط زیست نظارت داشته باشید و از تهدیدهای محیط زیستی پیشگیری کنید.

حوزه بهداشت و سلامت تغذیه مردم از دیگر مواردی بود که رئیس دستگاه قضا بر آن تاکید کرد.

 حجت الاسلام والمسلمین رئیسی در ادامه تاکید کرد: شفافیت اقتصادی یعنی پشت ویترین قرار گرفتن روابط اقتصادی برای مردم، نه برای خارج از کشور.

وی همچنین نظارت بر زندان ها را وظیفه دادستان دانست و تصریح کرد: دادستان هر روز که وارد دادسرا می شود، باید تعداد زندانیان را بررسی کند.

رئیس دستگاه قضا خطاب به دادستان های سراسر کشور گفت: تلاش کنید اقدامات در جهت کاهش آمار زندانیان باشد و به این منظور قضاتی که برای مجرمین حکم زندان  صادر می کنند، دست کم ماهی یک بار از زندان ها بازدید کنند.

وی تاکید کرد: سعی کنید اختلافات و مسائل را با صلح و سازش حل کنید تا آمار ثبت کیفری کاهش یابد؛ در بعضی استان ها حتی موفق شده اند 60 درصد اختلافات را با صلح و سازش به نتیجه برسانند.

حجت الاسلام والمسلمین رئیسی تصریح کرد: پرونده های موجود در اقلیم ها و مناطق مختلف که دغدغه مردم است را پیگیری و پرونده های پیچیده را با مشورت با یکدیگر حل کنید تا یک پرونده استانی به یک پرونده کشوری تبدیل نشود.

وی خطاب به شرکت کنندگان در همایش تصریح کرد: نظارت دادستان ها بر امور قضائی شهرستان ها و پیگیری ویژه دادسراها در دستور کارتان باشد.

رئیس دستگاه قضا مجموع این موارد را در راستای عمل به تاکیدات مقام معظم رهبری به منظور تحول در دادسراها و وظایف دادستان های کشور دانست.

منبع: صداوسیما

گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->