افزایش ۳۰ درصدی نیرو‌های کارگری شهرداری مشهد در شب‌های قدر همراهی مشهد با پویش جهانی «ساعت زمین» سرویس‌دهی صلواتی ناوگان اتوبوسرانی مشهد به حرم مطهر در سالروز شهادت حضرت علی(ع) کاهش محسوس دما در مشهد فردا جمعه (۱۰ فروردین ۱۴۰۳) شهردار مشهد: تست گرم فاز اول خط ۳ قطار شهری مشهد ١٨ فروردین انجام می‌شود یک قلاده گرگ هار در مشهد زنده‌گیری شد + عکس سرویس دهی رایگان قطار شهری مشهد در روز شهادت امام علی(ع) | فعالیت قطار شهری در شب های قدر تا پایان مراسم سومین دوره پویش «مشهد مهربان» در مشهد آغاز شد+ فیلم شهردار مشهد مطرح کرد؛ تجلی ظرفیت‌های شورای اجتماعی محلات در پویش «مشهد مهربان» خدمات‌رسانی رایگان خطوط قطار شهری و اتوبوسرانی مشهد در شب‌های قدر + فیلم ورود بیش از ۷ میلیون و ۳۰۰ هزار زائر به خراسان رضوی (۸ فروردین ۱۴۰۳) خدمت رسانی ۳۵ هزار ناوگان مسافربری برون شهری به زائران و مسافران نوروزی مشهد مراسم شب‌های قدر در گلزار مطهر شهدای بهشت رضا (ع) برگزار می‌شود «جناب خان» و فرزاد حسنی روی آنتن شبکه نسیم می‌روند فرماندار مشهد: رضایت زائران از اقدامات شهرداری مشهد در استقبال از بهار ملموس است اسکان ۸ هزار زائر نوروزی طی هشت روز در سالن‌های ورزشی شهرداری مشهد «سید ناصر نعمتی» به عنوان مدیرکل حوزه استاندار خراسان رضوی منصوب شد حاجی بگلو: واگذاری اختیار کمیسیون ماده ۵ به شهرداری‌ها باعث رونق اقتصاد و ایجاد اشتغال می‌شود + ویدئو بهای بلیت قطار شهری مشهد افزایش یافت | افزایش بلیت اتوبوس از اردیبهشت ماه (۷ فروردین ۱۴۰۳) نوروزی متفاوت در فرودگاه مشهد | از اجرای برنامه‌های فرهنگی تا استقبال عروسک‌ها از مسافران خردسال
سرخط خبرها

گسترش فرهنگ تفکیک زباله در دستورکار مدیریت شهری مشهد

  • کد خبر: ۸۴۸۴۰
  • ۲۹ مهر ۱۴۰۰ - ۱۱:۳۸
گسترش فرهنگ تفکیک زباله در دستورکار مدیریت شهری مشهد
حسن موحدیان، رئیس شورای اسلامی شهر مشهد با بیان اینکه تفکیک زباله و مدیریت پسماند یک صنعت سودآور است، اظهار کرد: دفن زباله را به‌منزله دفن ثروت می‌دانیم؛

به گزارش شهرآرانیوز؛ در ادامه بازدید اعضای شورا از بخش‌های گوناگون و زیرمجموعه مدیریت‌شهری، شماری از اعضای پارلمان شهری مشهد از سازمان مدیریت پسماند شهرداری بازدید و بر آمادگی مدیریت‌شهری برای ترویج فرهنگ تفکیک زباله از مبدأ تأکید کردند.

رئیس شورای اسلامی شهر مشهد در حاشیه این بازدید گفت: در مجموعه مدیریت پسماند شهرداری مشهد اقدامات خوبی در موضوع تفکیک و بازیافت انواع زباله در حال انجام است که این اقدامات منجر به دستاورد‌های متنوع و سودآور شده است.

دفن زباله دفن ثروت است

حسن موحدیان با بیان اینکه تفکیک زباله و مدیریت پسماند یک صنعت سودآور است، اظهار کرد: دفن زباله را به‌منزله دفن ثروت می‌دانیم؛ ثروتی که حاصل از بازچرخانی و بازتولید لاستیک، پلاستیک، زباله‌های خشک و ضایعات الکترونیکی است.

وی با تأکید بر لزوم گسترش دامنه خدمات و فعالیت و کار‌های مجموعه مدیریت پسماند و سایت تفکیک و بازیافت ضایعات، گفت: سرمایه‌گذاری در این حوزه، سرمایه‌گذاری سودآوری است. البته بهره‌بردار این سایت بخش خصوصی است و مدیریت‌شهری فراهم‌آوردن زیرساخت‌‎ها را بر عهده دارد.

تحول عظیم در حوزه پسماند مشهد

سخنگوی شورای اسلامی شهر مشهد نیز در حاشیه این بازدید گفت: براساس بررسی‌ها، در ۳ سال گذشته تحول بزرگی در حوزه بازیافت و پسماند شهرداری مشهد شکل گرفته که نشان‌دهنده نگاه مثبت مدیریت‌شهری به این موضوع است.

موسی‌الرضا حاجی‌‎بگلو اظهار کرد: بر اساس مدلی که سازمان مپ پیش گرفته است، در ۴ سال آینده این مجموعه به مرکزی توانمند و دارای ظرفیت زیاد تبدیل خواهد شد؛ به‌نحوی که می‌تواند به دیگر شهر‌های جهان اسلام طرح‌ها و خدمات مشاوره‌ای ارائه دهد؛ اقدامی که اکنون برای برخی شهر‌های کشور درحال انجام است.

سخنگوی شورای شهر از رویکرد و نگاه مثبت شورای ششم به حوزه بازیافت و تفکیک زباله خبر داد و تصریح کرد: برهمین اساس، هر طرح و لایحه حمایتی از این مجموعه را در شورای شهر بررسی می‌کنیم و به تصویب می‌رسانیم تا موجب افزایش ظرفیت‌های این سازمان شود.

۱۱ درصد از زباله‌های خانگی در مبداء تفکیک می‌شوند

رئیس کمیسیون خدمات‌شهری و محیط‌زیست شورای اسلامی شهر گفت: از مجموع ۲ هزار تن زباله خانگی تولید شده در روز، فقط ۱۱ درصد توسط شهروندان در مبداء تفکیک می‌شود.

حسن کریمدادی نیز در حاشیه این بازدید شهرداری با بیان اینکه روزانه ۲ هزار تن پسماند خانگی در مشهد تولید می‌شود، اظهار کرد: با اجرای طرح جامع پسماند که از ابتدای فعالیت شورای ششم مطرح کرده‌ایم، به دنبال افزایش مشارکت مردمی در بحث تفکیک زباله از مبداء هستیم، گفت: درحال حاضر دو شرکت در قالب سامانه سیمپ با شهرداری همکاری و خدمات‌رسانی می‌کنند که این شرکت‌ها را به منظور پوشش بیشتر و بهتر خدمات افزایش می‌یابد.

وی افزود: شهروندان در قبال تحویل زباله‌های قابل بازیافت خود به سیمپ، بهای آن را دریافت می‌کنند، ولی در کلیت بحث تفکیک زباله از مبداء، منافع افراد مطرح نبوده و بیشترین دغدغه، کمک به محیط‌زیست است.

رئیس کمیسیون خدمات‌شهری و محیط‌زیست شورا گفت: در کنار فرهنگسازی و تشویق مردم به تفکیک زباله از مبداء، شهرداری نیز باید زیرساخت‌های خود در این حوزه را تقویت کند و روند پاسخگویی به شهروندان در سامانه سیمپ تسریع یابد.

پیشگامی مشهد در تفکیک زباله

عضو کمیسیون خدمات‌شهری و محیط‌زیست شورای شهر نیز در حاشیه این بازدید گفت: فرهنگ‌سازی برای ترویج فرهنگ تفکیک زباله و کاهش تولید ضایعات باید از مدرسه و خانواده آغاز شود و مدیریت‌شهری در این زمینه آماده تعامل با آموزش‌وپرورش است.

ایمان فرهمندی با بیان اینکه تولید ضایعات و پسماند یکی از چالش‌های زندگی شهری امروزی است، اظهار کرد: حجم زیاد این مواد به مسئله‌ای مهم تبدیل شده است که مشهد هم از این قضیه مستثنا نیست. وی با بیان اینکه پس از تولید ضایعات، صنعت بازیافت و بازتولید مواد اهمیت پیدا می‌کند، افزود: سازمان مدیریت پسماند شهرداری مشهد در این حوزه پیشگام بوده و در سال‌های گذشته اقدامات ارزشمندی درباره بازیافت مواد گوناگون لاستیکی، پلاستیکی، الکترونیکی و کاغذی انجام شده است.

عضو کمیسیون خدمات‌شهری و محیط‌زیست شورا با بیان اینکه مجموعه دانش‌محور، علمی، کاربردی و کارآمدی در سازمان مدیریت پسماند شهرداری شکل گرفته است، تصریح کرد: یکی از راه‌های تأثیرگذار ترویج فرهنگ تفکیک زباله، بهره‌گیری از روش‌های عملی، دیداری و شنیداری است. زیرساخت‌های خوبی در مرکز مدیریت پسماند شکل گرفته است و دانش‌آموزان و دیگر گروه‌ها می‌توانند از آن بهره‌مند شوند.

فرهمندی از آمادگی مدیریت‌شهری مشهد برای تعامل با آموزش‌وپرورش به‌منظور ترویج و گسترش فرهنگ تفکیک زباله از مبدأ و کاهش تولید ضایعات خبر داد.

گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->