وزیر خارجه ایران: نتانیاهو باید مهار شود امیرعبداللهیان: رویکردهای سیاست زده و غلط باعث بی نتیجه بودن تلاش‌ها در غزه شده است مقام سابق رژیم صهیونیستی: بازدارندگی اسرائیل فروپاشیده است حمله جنگنده‌های اسرائیلی به غرب و جنوب رفح چندین شهید و مجروح برجا گذاشت (۱ اردیبهشت ۱۴۰۳) انفجار مهیب در پایگاه نظامی در شمال استان بابل عراق + فیلم (۱ اردیبهشت ۱۴۰۳) رسانه‌های صهیونیستی: مذاکرات با حماس به بن‌بست رسیده است حمله موشکی مقاومت فلسطین به شهرک‌های صهیونیستی ایران تحریم‌های نفتی آمریکا علیه ونزوئلا را محکرم کرد حمله پهپادی مقاومت عراق به پایگاه هوایی «عوبدا» اسرائیل + فیلم (۱ اردیبهشت ۱۴۰۳) معاون دبیرکل حزب الله: از رویارویی با اسرائیل دست نخواهیم کشید کنایه همراه امیرعبداللهیان به خبرنگاری درباره حمله ادعایی اسرائیل + فیلم ابراز نگرانی عراق از حمله به برخی مواضع در اصفهان حمله موشکی حزب‌الله لبنان به تجمع نظامیان صهیونیست (۳۱ فروردین ۱۴۰۳) حمله به پایگاه نظامیان صهیونیست در شمال کرانه باختری پاسخ منفی انگلیس به «نتانیاهو» درباره سپاه خودسوزی یک فرد مقابل دادگاه ترامپ + فیلم واکنش حکیم به اقدام خصمانه آمریکا در شورای امنیت علیه فلسطین قدردانی امیرعبداللهیان از نقش الجزایر در کمک به توقف نسل کشی اسرائیل در غزه + فیلم ادامه حملات حزب الله لبنان به مواضع اسرائیل (۳۱ فروردین ۱۴۰۳) سی ان ان: هیچ آسیبی به ‌پایگاه هوایی اصفهان وارد نشده است + عکس زمان تصمیم‌گیری برای تعطیلی پنجشنبه‌ها مشخص شد
سرخط خبرها

لزوم جوان‌سازی دولت

  • کد خبر: ۸۵۰۱۶
  • ۰۱ آبان ۱۴۰۰ - ۱۱:۳۵
لزوم جوان‌سازی دولت
حمیدرضا ترقی - عضو شورای مرکزی حزب موتلفه اسلامی

یکی از کار‌های مهم در دولت، جوان‌سازی دولت است؛ شما در بدنه دولت و مدیریت میانی از جوان‌های زبده که الحمدلله کم نداریم، هرچه می‌خواهید استفاده کنید. (مقام معظم رهبری ششم شهریور ۱۴۰۰)

انتقال مدیریت امور انقلاب به نسل جوان در فرایند هر انقلابی، لازمه تداوم و دستیابی به اهداف آن است؛ زیرا هیچ انقلابی با تلاش و مجاهدت یک نسل و دو نسل به اهداف خود نمی‌رسد. رهبر‌معظم‌انقلاب اسلامی در بیانیه گام دوم انقلاب، نسل جوان را به حضور و دادن شانه‌ها زیر بار مسئولیت در اداره کشور پس از خودسازی و کسب تجربه گذشتگان و شناخت شرایط امروز کشور و جهان فراخواندند.

چرایی جوان‌گرایی

الف) تداوم و حفاظت از انقلاب
مجموع آحاد ملت و کشور مأموریت دارند انقلابشان را حفظ کنند؛ این وظیفه همه ماست؛ اما جوان پیشران است، موتور حرکت است. اگر نسل جوان نمی‌بود و نمی‌خواست و اقدام نمی‌کرد، حرکت متوقف می‌شد؛ اندیشه پیران و فکر و تجربه آن‌ها آن‌وقتی به کار می‌آید که حرکت جوانانه جوانان وجود داشته باشد؛ پیشران این حرکت، جوان‌ها هستند. (از بیانات مقام معظم رهبری در سوم آذر ۱۳۹۵)

ب) نیاز به افزایش سرعت حرکت به‌سوی اهداف انقلاب
اکنون ما نیازمند یک حرکت عمومی منضبط، پرسرعت و همراه با پیشرفت محسوس و با محوریت جوان متعهد و حزب‌اللهی، به سمت چشم‌انداز و اهداف بلند انقلاب اسلامی هستیم که حضور تأثیرگذار جوانان، در نظام مدیریتی کشور تحول به وجود آورد.

الزامات جوان‌سازی دولت

الف) خودسازی جوانان

رهبر معظم انقلاب اسلامی، لازمه حرکت جوانان برای مسئولیت‌پذیری در نظام اجرایی کشور را چند عنصر دانستند:

۱. شناخت واقعی از صحنه: از عناصر موجود و درگیر در صحنه شناخت داشته باشند و بدانند که «جمهوری اسلامی در چه وضعی است»، «فرصت‌ها و تهدیدهایش چیست» و «دوستان و دشمنانشان چه کسانی هستند.»

۲. جهت‌گیری مشخص: یعنی بدانند که جهت‌گیری حرکت عمومی ملت ایران به‌سمت تشکیل جامعه اسلامی و در‌نهایت تمدن پیشرفته اسلامی است.

۳. برخورداری از عامل یا عوامل امیدبخش: مهم‌ترین نقطه امید، حرکت عمومی ملت ایران به‌سمت تحقق اهداف و چشم‌انداز روشن کشور است: ظرفیت‌های اثبات‌شده ملت ایران در شکل‌دهی و به‌سرانجام رساندن کار‌های بزرگ، وعده صادق و تخلف‌ناپذیر الهی درباره نصرت یاری‌کنندگان دین خدا و فرسودگی و انحطاط تردیدناپذیر تمدن غربی که البته بروز ملموس آن زمان‌بر خواهد بود.

۴. اتخاذ راهکار‌های عملی برای هدایت این حرکت عمومی: برنامه‌ریزی و ارائه راهکار برای هدایت حرکت عظیم ملت که بر‌عهده جریان‌ها و حلقه‌های میانی از‌جمله تشکل‌های سیاسی جوانان است، چون غالبا مجموعه‌های جوان، خوش‌فکر و فعال هستند و می‌توانند نقش و شأن محور بودن برای حرکت عمومی جامعه را بر‌عهده بگیرند و تشکیل گروه‌های فعال سیاسی با هدف فهم‌کردن و تحلیل موضوع‌ها و حوادث سیاسی و انتقال این تحلیل به دیگران، می‌تواند تأثیری بسیار اساسی در ورود جوانان به عرصه‌ها داشته باشد.

۵. استفاده از تجربیات نسل انقلاب: نسل انقلاب در کوران مبارزه و جنگ و تحریم و تهدیدات و تهاجمات فرهنگی تجربیات زیادی کسب کرده و دولت‌ها با سلایق گوناگون روش‌های مدیریتی خود را برای اداره کشور امتحان کرده‌اند، بنابر‌این می‌شود این تجربیات را برای آینده استفاده کرد. ۶. جامعه‌پذیری دینی و سیاسی: باور به هویت ملی و انقلابی و اسلامی خود داشتن، به‌طوری‌که افتخار کند که ایرانی و مسلمان و انقلابی است.

ب) مسئولیت‌پذیری جوانان

امام (ره) فرموده‌اند: جوانان، کشور را به پیش می‌بردند. جوانان کشور روزی هزینه مبارزه با رژیم طاغوت را پرداخت کردند تا انقلاب به پیروزی برسد و نظام طاغوتی ویران شود؛ در دوران دفاع مقدس نیز خانواده‌ها و جوانان، هزینه دفاع از کشور را قبول کردند تا نسل امروز از دستاورد آن یعنی امنیت بهره‌مند شود، و امروز نوبت جوانان عزیز میهن است که هزینه ایستادگی در‌مقابل دشمن را بپردازند تا نسل‌های آینده، از نتایج و دستاورد‌های درخشان این ایستادگی استفاده کنند.

ج) باور کردن جوانان

تا وقتی مسئولان و کارگزاران نظام اجرایی به جوان و توانمندی‌ها و استعداد جوانان باور نداشته باشد، آینده و او را در امور اجرایی به کار نگیرد، این نسل برای آینده ساخته و تربیت نمی‌شود و این مهم وقتی تحقق می‌یابد که مسئولان مثل رهبری این نسل را درک کرده و به استعداد و توانمندی‌اش باور و اعتقاد پیدا کرده باشند.

نتیجه جوان‌سازی دولت

احساس انسداد را در کشور از بین می‌برد. وقتی که جوان‌ها ببینند می‌توانند وارد میدان کار بشوند و حرکت کنند و تصمیم‌گیری کنند، در کشور احساس انسداد به وجود نمی‌آید.

۲-دولت ذخیره ارزشمندی برای آینده برای مدیران ارشد کارکشته و مجرب فراهم می‌کند. این جوانی که امروز وارد میدان کار می‌شود، ۱۰ سال دیگر یک مدیر مجرب و کارآزموده است که برای کشور ذخیره بسیار مهمی است؛ این مدیران باکفایت حقا و انصافا یکی از ذخیره‌های [ارزشمند خواهند بود].

۳- روحیه جوانی به حرکت دولت شتاب و نشاط و شهامت و شجاعت وجسارت همراه با عقلانیت می‌دهد و امور جاری با سرعت بیشتر اجرا می‌شود و به نتیجه می‌رسد.

گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->