سردرگمی و چالش جدید اسراییل مقابل حزب الله محاصره بن گویر در میان معترضان خشمگین صهیونیست + فیلم رئیسی: امروز همگان حقوق فلسطینیان را مطالبه می‌کنند چین، خواهان پایان فاجعه انسانی در غزه شد تظاهرات مجدد شهرک‌نشینان در برابر محل اقامت نتانیاهو ششمین دوره مجلس خبرگان اول خرداد با پیام رهبری آغاز به کار می‌کند واکنش روسیه به کمک‌های جدید آمریکا به اوکراین هشدار مصر و تشکیلات خودگردان درباره یورش احتمالی به رفح حماس: ابعاد سیاسی و راهبردی نبرد طوفان الاقصی محقق شد حزب‌الله لبنان «رویسات العلم» را هدف قرار داد (۵ اردیبهشت ۱۴۰۳) ارسال مخفیانه تسلیحات دوربرد آمریکایی به اوکراین کدام بازیگر زن باعث اغفال تتلو شد؟ فرانسه خواستار تحریم روسیه به اتهام انتشار اخبار جعلی شد بایدن: اوکراین نیمی از اراضی خود را از روسیه پس گرفته است حمله موشکی مقاومت فلسطین به اطراف غزه (۵ اردیبهشت ۱۴۰۳) واکنش ایران به بیانیه کویت و اردن در خصوص میدان آرش پشت پرده سفر پنهانی روسای شاباک و ارتش رژیم صهیونیستی به قاهره رئیسی: ایران امروز کشوری پیشرفته است سناریوی زندانی شدن ترامپ روی میز سرویس مخفی آمریکا حمله موشکی و راکتی مقاومت به مواضع نظامیان رژیم صهیونیستی
سرخط خبرها

نگاهی به آخرین تحولات برای از سرگیری مذاکرات هسته‌ای

  • کد خبر: ۸۵۰۱۸
  • ۰۱ آبان ۱۴۰۰ - ۰۹:۳۶
نگاهی به آخرین تحولات برای از سرگیری مذاکرات هسته‌ای
در روز‌های گذشته، تحولات مرتبط با فعالیت‌های هسته‌ای کشورمان، شتاب شایان‌ توجهی گرفته است. در این گزارش نگاهی به جدیدترین تحولات در زمینه مذاکرات هسته‌ای برای احیای برجام داریم.

به گزارش شهرآرانیوز؛در شرایطی که آژانس بین‌المللی انرژی اتمی و اتحادیه اروپا با نوعی میانجیگری تلاش دارند ایران و آمریکا را به مذاکرات هسته‌ای وین به‌منظور احیای برجام بازگردانند، طرفین بر مواضع پیشین خود پافشاری می‌کنند و در‌نتیجه، هنوز مشخص نیست که آیا دور هفتم مذاکرات هسته‌ای وین سرانجام برگزار خواهد شد یا نه.

از سوی دیگر، به‌دنبال درخواست فوری مدیرکل آژانس برای سفر به ایران، مقامات کشورمان از او دعوت کرده‌اند ظرف چند روز آتی به تهران سفر کند. متوقف‌شدن بازرسی بین‌المللی از برنامه هسته‌ای ایران و دیگر مسائلی که درصورت حل‌و‌فصل‌نشدنشان بازگشت به توافق هسته‌ای واقعا غیرممکن خواهد شد، در دستور‌کار سفر گروسی به تهران قرار خواهد داشت.

رافائل گروسی، مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی، در گفتگو با روزنامه آمریکایی «واشینگتن‌پست»، با‌توجه‌به تحولات مربوط به احیای توافق هسته‌ای برجام، در‌خصوص تازه‌ترین مواضع این نهاد بین‌المللی درباره نظارت بر برنامه هسته‌ای کشورمان گفت: هفته‌های آتی در تعیین اینکه آیا آمریکا و ایران می‌توانند به مذاکرات غیرمستقیم بازگردند و تلاش‌ها برای احیای توافق را از سر بگیرند، سرنوشت‌ساز خواهد بود.

در این شرایط، رژیم صهیونیستی نیز به سیاق گذشته، می‌کوشد با سنگ‌اندازی، مانع از حصول توافق میان ایران و طرفین غربی و در‌نتیجه احیای برجام شود. در همین راستا، آویگدور لیبرمن، وزیر دارایی رژیم صهیونیستی، در گفتگو با پایگاه خبری «والا» در‌خصوص فعالیت‌های هسته‌ای کشورمان، بار دیگر ایران را بزرگ‌ترین چالش برای این رژیم خواند و تأکید کرد که هیچ روند دیپلماتیک یا توافقی، برنامه هسته‌ای ایران را متوقف نمی‌کند.

تحریم‌های ناکارآمد آمریکا

نشریه آمریکایی «نیوزویک» در گزارشی درباره سیاست تحریمی آمریکا در‌برابر کشور‌های دیگر از‌جمله ایران نوشت: تاریخ نشان می‌دهد تحریم‌ها، به‌ویژه تحریم‌هایی که شامل قطع دسترسی کل بخش اقتصادی یک کشور می‌شوند، می‌توانند ازطریق متقاعد‌شدن کشور‌ها به دوچندان‌کردن رفتار قبلی‌شان، یک مشکل سیاسی بسیار بدتر را ایجاد کنند.

همچنین در ادامه این گزارش با ادعایی درباره تأثیر تحریم‌های آمریکا علیه ایران آمده است: تحریم‌ها در بازه سال‌های ۲۰۱۷ تا ۲۰۲۰ موجب کاهش صادرات نفت ایران تا بیش از ۸۰درصد شده‌اند که نتیجه آن، کاهش نقدینگی ۱۵۰‌میلیارد دلاری برای دولت ایران بوده است. با‌این‌حال، ایران به افزایش ذخایر اورانیوم غنی‌شده، نصب سانتریفیوژ‌های سریع‌تر، ارتقای کیفیت غنی‌سازی و کم‌محلی به تقاضای آمریکا برای از‌سرگیری مذاکرات هسته‌ای ادامه می‌دهد.

اما علی‌رغم سیاست ناکارآمد تحریمی آمریکا علیه کشورمان در پیشبرد منافع مد‌نظرش، این کشور، هیچ‌گونه تغییری در این‌زمینه به وجود نیاورده است و در مسیر گذشته پیش می‌رود. این در شرایطی است که رو کانا، نماینده ایالت کالیفرنیا در مجلس نمایندگان آمریکا، در اظهار‌نظری درباره مذاکرات هسته‌ای با ایران گفت: واشینگتن سیگنال‌هایی در‌خصوص لغو تحریم‌ها درصورت احیای توافق هسته‌ای با ایران، به این کشور ارسال کرده است.

غرب برای ما شرط نگذارد

از‌سویی عباس گلرو، رئیس کمیته سیاست خارجی مجلس، در گفتگو با «مهر»، با تشریح موضع کشورمان در‌خصوص آغاز روند مذاکرات آتی هسته‌ای به‌منظور احیای برجام در شرایطی که برخی رسانه‌های خارجی از شرط و شروط طرفین غربی سخن به میان آورده‌اند، گفت: کشور‌های غربی به‌دنبال آن بودند که ایران را در‌زمینه توانمندی‌های هسته‌ای از درون تهی کنند، اما نتوانستند به این هدف شوم خود دست یابند.

در شرایطی که آنان، تعهدات خود در برجام را انجام ندادند، حق ندارند برای ما شرط و شروط بگذارند. غربی‌ها نباید هیچ شرط و شروطی برای ما بگذارند و دولت، مجلس و مردم این موضوع را نمی‌پذیرند. شرط و شروط، زمانی منطقی است که متقابل باشد، اما در شرایطی که غربی‌ها بدعهدی کردند، غیرمنطقی و غیرقابل قبول است.

ایران و آمریکا به گفتمان مشترکی برسند

پیرمحمد ملازهی، تحلیلگر حوزه سیاست خارجی، در گفتگو با «مثلث آنلاین» در‌خصوص ابراز تمایل رافائل گروسی برای سفر به ایران و تأثیر آن بر روند مذاکرات هسته‌ای آتی در وین به‌منظور احیای برجام گفت: نوع نگاه ایران و غرب نسبت‌به مقوله هسته‌ای متفاوت است. غربی‌ها می‌گویند که ایران قصد دارد وقت بخرد تا صنعت هسته‌ای خود را گسترش دهد و به این دلیل تمایل ندارد مذاکرات به این زودی‌ها برگزار شود و از آن سو ایران می‌گوید که باید همه تحریم‌ها لغو شود تا در آن صورت بتوان مذاکراتی واقعی انجام داد. آژانس در این میان سعی می‌کند راهی پیدا کند که بحران احتمالی با مذاکره حل شود.

آژانس می‌خواهد قبل از آنکه هر بحرانی پیش آید، راه حلی پیدا کند تا مذاکرات نتیجه‌بخش باشد. وی در پایان افزود: ایران و آمریکا باید بتوانند به گفتمان مشترکی درباره مسئله هسته‌ای برسند و اگر چنین نشود، از دست هیچ کس کاری برنمی‌آید. باید چارچوبی برای مذاکره تعیین شود و بعد طرفین پای میز مذاکره حاضر شوند؛ زیرا در‌غیر‌این‌صورت مذاکرات به نتیجه نمی‌رسد.

گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->