مشهد اولین مقصد سفر‌های ریلی مردم در نوروز شد (۱۰ فروردین ۱۴۰۳) راهپیمایی حمایت از غزه فردا جمعه (۱۰ فروردین ۱۴۰۳) در مشهد برگزار می‌شود هشتمین شب جشنواره هنر‌های نوری کوهسنگی مشهد| ترازی بین‌المللی با هنرمندانی ایرانی+ فیلم تعطیلی موقت جشنواره هنر‌های نوری مشهد به مناسبت لیالی قدر عیدانه مدیریت شهری به اهالی محدوده جاده سیمان مشهد+ فیلم سخنگوی شورای شهر مشهد مطرح کرد: لزوم تفویض اختیارات کمیسیون ماده ۵ به کلانشهرها افزایش ۳۰ درصدی نیرو‌های کارگری شهرداری مشهد در شب‌های قدر همراهی مشهد با پویش جهانی «ساعت زمین» سرویس‌دهی صلواتی ناوگان اتوبوسرانی مشهد به حرم مطهر در سالروز شهادت حضرت علی(ع) کاهش محسوس دما در مشهد فردا جمعه (۱۰ فروردین ۱۴۰۳) شهردار مشهد: تست گرم فاز اول خط ۳ قطار شهری مشهد ١٨ فروردین انجام می‌شود یک قلاده گرگ هار در مشهد زنده‌گیری شد + عکس سرویس دهی رایگان قطار شهری مشهد در روز شهادت امام علی(ع) | فعالیت قطار شهری در شب های قدر تا پایان مراسم سومین دوره پویش «مشهد مهربان» در مشهد آغاز شد+ فیلم شهردار مشهد مطرح کرد؛ تجلی ظرفیت‌های شورای اجتماعی محلات در پویش «مشهد مهربان» خدمات‌رسانی رایگان خطوط قطار شهری و اتوبوسرانی مشهد در شب‌های قدر + فیلم ورود بیش از ۷ میلیون و ۳۰۰ هزار زائر به خراسان رضوی (۸ فروردین ۱۴۰۳) خدمت رسانی ۳۵ هزار ناوگان مسافربری برون شهری به زائران و مسافران نوروزی مشهد مراسم شب‌های قدر در گلزار مطهر شهدای بهشت رضا (ع) برگزار می‌شود «جناب خان» و فرزاد حسنی روی آنتن شبکه نسیم می‌روند
سرخط خبرها

پاک‌سازی ۵۴ کیلومتر کشف‌رود مشهد از موتورتلمبه‌ها

  • کد خبر: ۸۵۴۳۵
  • ۰۵ آبان ۱۴۰۰ - ۱۲:۲۰
پاک‌سازی ۵۴ کیلومتر کشف‌رود مشهد از موتورتلمبه‌ها
مدیر پروژه سامان دهی کشف رود شهرداری مشهد گفت: با توجه به اقدامات نظارتی مدیریت شهری پس از سال‌ها داخل محدوده حریم شهر مشهد به وسعت ۵۴ کیلومتر هیچ‌گونه موتورتلمبه‌ای فعالیت نمی‌کند.

امیررضا وثوقی | شهرآرانیوز؛ سامان دهی معضلات کشف رود پس از سال‌ها غفلت با فرماندهی واحد شهرداری مشهد از سال ۱۳۹۸ تاکنون سرعت چشم‌گیری گرفته و سبب شده است فعالان محیط زیست و ساکنان مناطق حاشیه این رود به سامان دهی آن امیدوار شوند.

مدیر پروژه سامان دهی کشف رود شهرداری مشهد درباره آخرین اقدامات شهرداری مشهد در این رودخانه تاریخی به شهرآرا گفت: با توجه به اقدامات نظارتی مدیریت شهری پس از سال‌ها داخل محدوده حریم شهر مشهد به وسعت ۵۴ کیلومتر هیچ‌گونه موتورتلمبه‌ای فعالیت نمی‌کند و این محدوده کامل پاک سازی شده است.

عبدا... سلطان‌احمدی با بیان اینکه موضوع فعالیت موتورتلمبه‌ها و استفاده از فاضلاب  جاری در کشف رود برای مصارف زراعی از مشکلات قدیمی این حوزه بوده است، افزود: فعالیت موتورتلمبه‌ها در ۲۷ کیلومتر از بستر کشف رود داخل بخش رضویه همچنان ادامه دارد؛

با این حال با هماهنگی‌هایی که با دستگاه‌های مرتبط داریم، به ویژه آب منطقه‌ای که متولی اصلی این موضوع است، اقدامات لازم برای جمع آوری موتورتلمبه‌ها در حال پیگیری است تا به زودی کل مسیر ۸۱ کیلومتری پاک سازی شود.

نظارت ۲۴ ساعته با دوربین تا ۶ ماه آینده

وی در زمینه نظارت هوشمند بر این منطقه اظهار کرد: در بحث نظارت تصویری بر بستر کشف رود و برقراری امنیت ۲۴ ساعته، حدود ۲ میلیارد تومان دوربین و تجهیزات نرم افزاری و سخت افزاری مرتبط خریداری شده است؛ هم اکنون در حال انعقاد قرارداد برای تأمین دکل‌ها هستیم که تا ۶ ماه دیگر با نصب این دکل‌ها دوربین‌های نظارتی فعال خواهند شد.

اجرای ۵۳۵ هکتار فضای سبز در کشف‌رود

مدیر پروژه سامان دهی کشف رود با اشاره به اینکه بحث توسعه فضای سبز در اراضی مازاد بر بستر در دستور کار قرار دارد، اضافه کرد: تاکنون ۲۴۵ هکتار فضای سبز در بستر کشف رود اجرا شده است و در حال نگهداری از آن هستیم؛ همچنین بسترسازی ۵۰ هکتار نیز انجام شده و آماده کاشت نهال است.

وی ادامه داد: محدوده کشف رود قابلیت توسعه فضای سبز به وسعت ۲۴۰ هکتار را دارد که با برنامه ریزی‌های انجام شده به زودی وارد فاز اجرا و کاشت نهال خواهیم شد.

سلطان احمدی بخش عمده‌ای از مشکلات کشف رود را بحث ورود مستقیم فاضلاب به درون رودخانه دانست و افزود: با ایجاد تصفیه خانه‌های مختلف در بستر کشف رود این مشکل حل و فصل می‌شود؛ تصفیه خانه سپتاژ که حدود ۴۵ درصد پیشرفت فیزیکی دارد، براساس برنامه ریزی مدیریت شهری تا خرداد ۱۴۰۱ به بهره برداری می‌رسد؛ این تصفیه خانه ۳ هزار متر مکعب فاضلاب را تصفیه خواهد کرد که با این اقدام از تخلیه تانکر‌های فاضلاب سپتاژ به درون رودخانه جلوگیری می‌شود.

وی ادامه داد: همچنین اجرای فاز دوم تصفیه خانه چرمشهر طبق وعده‌های شرکت صنتعی از همین ماه آغاز خواهد شد تا این فاز به زودی وارد مدار و مشکلی که در زمینه فاضلاب صنعتی داشتیم حل شود.

مدیر پروژه سامان دهی کشف رود بیان کرد: شرکت آب و فاضلاب و شرکت آب منطقه‌ای در حال رایزنی با سرمایه گذار خصوصی برای پیشبرد پروژه مهم تصفیه خانه طبرسی شمالی است؛ امیدواریم این تصفیه خانه طی دو سال آینده وارد مدار شود.

سلطان احمدی تصریح کرد: اگر بتوانیم بحث ورود فاضلاب به کشف رود را با جدیت دنبال کنیم، امیدوار خواهیم بود که مشکلات زیست محیطی این منطقه حل شود.

۸۰ هزار متر جمع‌آوری زباله از کشف‌رود

وی با بیان اینکه با اقدامات مدیریت شهری وضعیت کشف رود بسیار متفاوت شده است، اظهار کرد: مهندسی رودخانه و فعالیت‌های مرتبط با حوزه مدیریت سیلاب شهرداری مشهد در حدود ۵۴ کیلومتر از کشف رود، نظارت بر جلوگیری از برداشت ماسه، تخلیه نخاله و فعالیت‌های چاه‌ها در بستر این رودخانه و همچنین جمع آوری ۸۰ هزار متر مکعب زباله در سال گذشته بخشی از اقدامات مدیریت شهری در سامان دهی بستر رودخانه بوده است.

سلطان احمدی اضافه کرد: بحث سامان دهی، ایجاد پارک و موضوعات خدماتی مثل روشنایی، کف سازی و دیگر موارد در دو طرف پل‌های منتهی به کشف رود در دستورکار است؛ برهمین اساس پل‌های کلات، جاده سیمان و پنجتن نیز تا پایان امسال سامان‌دهی می‌شود.

۲۵۰ میلیارد تومان قرارداد برای سامان‌دهی کشف‌رود

مدیر پروژه سامان دهی کشف رود افزود: هر اقدامی که تاکنون در کشف رود انجام شده، با اعتباراتی است که شهرداری مشهد تأمین کرده است؛ مدیریت شهری از محل اعتبارات داخلی خود از سال ۱۳۹۸ تاکنون حدود ۲۵۰ میلیارد تومان قرار داد با پیمانکاران برای سامان‌دهی کشف رود در حوزه‌های مختلف منعقد کرده که این پروژه‌ها هم اکنون در دست اجراست.

گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->