آیت‌الله علم‌الهدی: ملاک اولویت‌بندی پروژه‌های شهری آسایش و رفاه روزانه مردم باشد ۲۵۰ هزار فلسطینی رفح را ترک کرده‌اند سازمان ملل از انباشت ۲۷۰ هزار تن زباله جامد در نوار غزه خبرداد وزارت خارجه عراق به اقدام تخریبی در اصفهان واکنش نشان داد بهره‌مندی ۲ میلیون خانوار خراسان‌رضوی از اینترنت فوق‌پرسرعت تا سال ۱۴۰۴ تشدید اختلافات میان وزارت خارجه آمریکا و کاخ سفید بر سر حمایت از تل‌آویو حماس حمله به مقر حشدالشعبی در جنوب عراق را محکوم کرد دموکرات‌ها در تلاش برای گرفتن رای «نه» برای بسته کمکی واشنگتن به تل‌آویو سردار فدوی: موفقیت ایران در حمله موشکی بسیار بزرگ بود تبلیغات دور دوم انتخابات از ۱۳ اردیبهشت ۱۴۰۳ آغاز می‌شود + جزئیات آمریکا چهار نهاد چینی و بلاروسی را به اتهام همکاری با پاکستان تحریم کرد امیرعبدالهیان: توسعه دامنه جنگ و تنش به نفع هیچ طرفی در منطقه نیست وزیر خارجه ایران: نتانیاهو باید مهار شود امیرعبداللهیان: رویکردهای سیاست زده و غلط باعث بی نتیجه بودن تلاش‌ها در غزه شده است مقام سابق رژیم صهیونیستی: بازدارندگی اسرائیل فروپاشیده است حمله جنگنده‌های اسرائیلی به غرب و جنوب رفح چندین شهید و مجروح برجا گذاشت (۱ اردیبهشت ۱۴۰۳) انفجار مهیب در پایگاه نظامی در شمال استان بابل عراق + فیلم (۱ اردیبهشت ۱۴۰۳) رسانه‌های صهیونیستی: مذاکرات با حماس به بن‌بست رسیده است حمله موشکی مقاومت فلسطین به شهرک‌های صهیونیستی ایران تحریم‌های نفتی آمریکا علیه ونزوئلا را محکوم کرد حمله پهپادی مقاومت عراق به پایگاه هوایی «عوبدا» اسرائیل + فیلم (۱ اردیبهشت ۱۴۰۳)
سرخط خبرها

نشست تهران فرصتی برای ایجاد ثبات در افغانستان | خرازی: هنوز زود است که بتوان در مورد حرکت طالبان سخن گفت

  • کد خبر: ۸۵۴۵۶
  • ۰۵ آبان ۱۴۰۰ - ۱۱:۰۱
نشست تهران فرصتی برای ایجاد ثبات در افغانستان | خرازی: هنوز زود است که بتوان در مورد حرکت طالبان سخن گفت
همسایگان افغانستان امروز در تهران گرد هم می‌آیند و درباره تحولات اخیر این کشور گفتگو می‌کنند، آن هم در حالی که از طالبان یا همان گروه امارت اسلامی که حالا در افغانستان حکومت را به دست گرفته است، نماینده‌ای حضور نخواهد داشت.

به گزارش شهرآرانیوز؛ ذبیح ا... مجاهد، معاون وزیر اطلاعات و فرهنگ گروه طالبان درباره نشست تهران گفته است که  «هیچ یک از نمایندگان دولت امارت اسلامی افغانستان در نشست وزرای خارجه کشور‌های همسایه افغانستان شرکت نخواهد کرد.»

البته بعد از او، خبرگزاری «فارس» نوشت که خبرنگارش مطلع شده که برای نشست تهران اصلا از گروه طالبان دعوتی صورت نگرفته است.

به هر حال این نشست با حضور وزرای خارجه ایران، چین، پاکستان، ازبکستان، تاجیکستان و ترکمنستان و حضور مجازی وزرای خارجه چین و روسیه برگزار خواهد شد. کابولوف که ریاست اداره دوم آسیای وزارت خارجه روسیه را برعهده دارد، دیروز به خبرگزاری «ریانووستی» گفت که روسیه در کنفرانس افغانستان در ایران، شرکت و سرگئی لاوروف، وزیر خارجه روسیه، در این کنفرانس به صورت مجازی سخنرانی می‌کند.

به باور تحلیلگران، این نشست، فرصتی است برای معرفی قابلیت‌های «سیاست همسایگی» به منظور بازکردن گره‌هایی که مردم منطقه با آن‌ها مواجه هستند و طبیعتا ایران با کمک همسایگان افغانستان، همه امکانات خود را برای موفقیت نشست چهارشنبه به کار خواهد گرفت.

درباره خشونت در افغانستان نگرانی داریم

سخنگوی وزارت امور خارجه با اشاره به نشست وزرای خارجه همسایگان افغانستان به «مهر» گفت: اجلاس در محل وزارت امور خارجه برگزار می‌شود و رئیس جمهور ایران، سخنران آیین آغاز به کار این نشست خواهد بود. آنچه امروز در افغانستان می‌بینیم، با نگرانی‌ها و ملاحظات و در عین حال با امیدواری‌هایی همراه است. امیدواریم با همکاری کشور‌های مسئول، بدون دخالت خارجی، شاهد سازوکار فراگیر در داخل افغانستان باشیم. سعید خطیب زاده تأکید کرد: قطعا تشکیل این سازوکار سیاسی که اراده مردم افغانستان را محقق کند و بتواند دولت فراگیری را در افغانستان تشکیل دهد، نه تنها حمایت مردمی را در اختیار خواهد داشت، بلکه حمایت جامعه بین الملل و کشور‌های همسایه را نیز جلب خواهد کرد.

سخنگوی وزارت امور خارجه گفت: روابط تجاری و اقتصادی ایران با افغانستان را کاهش نداده و قطع نکرده ایم؛ تأمین سوخت و مایحتاج اولیه افغانستان را ادامه داده ایم، به هیئت حاکمه فعلی افغانستان نیز گفته ایم که به عنوان هیئت حاکمه مسئول تلاش کنند تا شرایط سیاسی، اقتصادی و امنیتی لازم را فراهم آورند. متأسفانه نگرانی جدی درباره رشد تروریسم و خشونت و افراطیگری در افغانستان وجود دارد. وی ادامه داد: در اجلاس فردا نگاه‌ها به تحقق اراده مردم افغانستان معطوف خواهد بود و مردم افغانستان از کشور‌هایی مثل ایران انتظار دارند که در راستای تحقق اراده آن‌ها کمک کنیم.

شرط استقبال جبهه مقاومت اسلامی از طالبان

سیدکمال خرازی، رئیس شورای راهبردی روابط خارجی، نیز درباره طالبان گفت: هنوز زود است که بتوان در مورد حرکت طالبان سخن گفت؛ زیرا رفتار گذشته طالبان در کشتار اقوام مختلف افغانستانی و تجاوز آن‌ها به کنسولگری ایران در مزارشریف و به شهادت رساندن دیپلمات‌های ایرانی، به رغم اطمینانی که هم رهبران آن‌ها و هم دولت پاکستان به مسئولان ایرانی داده بودند، هیچ گاه از خاطر مردم افغانستان و ایرانیان که عزیزان خود را از دست دادند، نخواهد رفت.

وی ادامه داد: ولی اگر طالبان در دوران حاکمیت خود بر افغانستان نشان دهد که با تشکیل دولتی فراگیر، حقوق اقوام و اقلیت‌های مختلف افغانی را تأمین خواهد کرد، استقلال کشور را حفظ می‌کند و به قدرت‌های بیگانه اجازه حضور و نفوذ در کشور را نخواهد داد و با استقبال جبهه مقاومت اسلامی روبه رو خواهد شد.

۲ محور اصلی نشست تهران

همچنین یک کارشناس مسائل بین الملل با اشاره به برگزاری دومین اجلاس کشور‌های همسایه افغانستان در ایران به «ایسنا» گفت: به نظر می‌رسد یکی از محور‌های مهم در این نشست، موضوع مبارزه با تروریسم آشکار در افغانستان و فعالیت گروه تروریستی داعش در این کشور است؛ زیرا این گروه تروریستی در هفته‌های اخیر با انجام اقداماتی باعث افزایش ناامنی‌ها و به خطر افتادن جان مردم غیرنظامی در این منطقه شده است و فعالیت آن در افغانستان تبعات منطقه‌ای نیز به همراه خواهد داشت.

سیدرضا صدرالحسینی موضوع واکسیناسیون،  مشکلات بهداشتی و درمانی و تأمین دارو را نیز یکی دیگر از مشکلات کنونی مردم افغانستان عنوان کرد که باید کشور‌های همسایه و جامعه بین الملل درباره آن تدابیری بیندیشند. وی افزود: دیگر نکته مهم این روز‌ها در موضوع افغانستان، شناسایی این کشور و تحولاتی است که در آن رخ داده است. با توجه به اینکه حاکمیت جدیدی در افغانستان به وجود آمده است، قطعا کشور‌های پیرامونی درباره نوع مواجهه با این تغییرات و حاکمیت جدید آن، نظرات و دیدگاه‌هایی دارند. ممکن است برخی کشور‌ها اقدام به شناسایی قطعی گروه حاکم بر این کشور یا شناسایی موقت (دوفاکتو) کنند تا این کشور بتواند مانند یک عنصر بین المللی در عرصه بین المللی و منطقه‌ای نقش ایفا کند.

وی با اشاره به دیدگاه ایران مبنی بر اینکه باید یک دولت فراگیر که بازتاب دهنده ترکیب قومیتی و جمعیتی افغانستان باشد در این کشور تشکیل شود، خاطر نشان کرد: یکی از محور‌های مهم در اجلاس تهران می‌تواند تأکید بر موضوع مشارکت فراگیر و ایجاد حاکمیتی فراگیر در افغانستان باشد و به نظر می‌رسد ایران در این اجلاس بر این موضوع و خواسته بار دیگر تأکید کند.

گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->