زمان تصمیم‌گیری برای تعطیلی پنجشنبه‌ها مشخص شد تحلیلگر نظامی صهیونیست: قیامت را به چشم دیدیم امیرعبداللهیان: به هرگونه خطای محاسباتی پاسخ می‌دهیم اطلاعیه جدید فراجا: وضعیت حجاب در جامعه مطلوب‌تر شده است (۳۱ فروردین ۱۴۰۳) فرمانده گردان طولکرم در سرایاالقدس به شهادت رسید + عکس (۳۱ فروردین ۱۴۰۳) درگیری لفظی میان نتانیاهو و وزیر خارجه آلمان واکنش امیرعبداللهیان به ساقط شدن ریزپرنده‌ها در آسمان اصفهان وزیر خارجه اردن در تماس با امیرعبداللهیان: آسمان اردن مورد سوءاستفاده اسرائیل قرار نخواهد گرفت لیبرمن: در مسیر پیروزی نیستیم | اوضاع جبهه شمالی خطرناک است فرانسه کمک به اسرائیل برای مقابله با پاسخ ایران را تایید کرد لاپید: بن گویر آبروی اسرائیل را برده است ظریف حمله موشکی اسرائیل به خاک ایران را «آتش‌بازی » خواند ماجرای حادثه امنیتی در بخش کنسولی سفارت ایران در پاریس چه بود؟ وزارت خارجه وتوی قطعنامه عضویت فلسطین در سازمان ملل را به شدت محکوم کرد در سفارت ایران در فرانسه چه می‌گذرد؟! (۳۱ فروردین ۱۴۰۳) وزرای خارجه گروه ۷ خواستار همکاری ایران با آژانس انرژی اتمی شدند دوباره غیرت ملت، دوباره شور قیام | راهپیمایی نمازگزاران مشهدی در حمایت از عملیات «وعده صادق» برگزار شد + فیلم سازمان ملل: هر ۱۰ دقیقه یک کودک در غزه زخمی می‌شود یا می‌میرد آمریکا موشک‌های پدافندی اسرائیل را شارژ کرد راهپیمایی مردم ایران در حمایت از عملیات «وعده صادق» آیت‌الله علم‌الهدی: تذکر محترمانه و ارشاد باکرامت، هدف اصلی «طرح نور» است | سه خطای محاسباتی در سنجش توفیق عملیات «وعده صادق»
سرخط خبرها

نگاهی به واکنش ایران به گزارش اخیر گزارشگر ویژه سازمان ملل

  • کد خبر: ۸۵۴۵۹
  • ۰۵ آبان ۱۴۰۰ - ۱۰:۵۰
نگاهی به واکنش ایران به گزارش اخیر گزارشگر ویژه سازمان ملل
نگاهی به واکنش ایران به گزارش اخیر گزارشگر ویژه سازمان ملل در امور حقوق بشر در ایران که ادعا‌هایی بی پایه و اساس و جهت دار، از نقض حقوق بشر در کشورمان را منتشر کرده بود.

به گزارش شهرآرانیوز؛ جاوید رحمان، گزارشگر ویژه سازمان ملل در امور حقوق بشر در ایران، در آخرین گزارش خود به شورای حقوق بشر سازمان ملل درباره وضعیت حقوق بشر در ایران که آن را در تاریخ ۳ آبان، به صورت مجازی در جلسه کمیته سوم مجمع عمومی سازمان ملل قرائت کرد، در ادعا‌هایی بی پایه و اساس و جهت دار، از ادامه نقض حقوق بشر در ایران خبر داد. اما این گزارش نادرست، با واکنش مقامات کشورمان همراه شده است.

استفاده ابزاری از حقوق بشر علیه ایران

در نخستین واکنش به گزارش جاوید رحمان، زهرا ارشادی، سفیر و معاون نمایندگی ایران در سازمان ملل متحد، پاسخ رسمی کشورمان را در کمیته سوم مجمع عمومی سازمان ملل قرائت کرد. در بخشی از این پاسخ آمده است: «جمهوری اسلامی ایران ضمن رد قطعنامه‌های کشوری، آن‌ها را غیرسازنده و مغایر با حقوق بشر می‌داند. چنین قطعنامه‌هایی با کنار زدن تعامل و گفت وگوی معنادار پیرامون حقوق بشر، در راستای سرزنش کشور مورد هدف گام برمی دارند.

انتصاب گزارشگر ویژه برای ایران، یک طرح ناعادلانه و با انگیزه سیاسی بوده که توسط غرب به ویژه کانادا و در راستای نگرش خصمانه آن‌ها علیه ملت ایران، طراحی شده است. به این ترتیب، قطعنامه مزبور تنها در راستای تکرار کلیشه‌های بدخواهانه علیه ایران گام برداشته است. ایران بر این عقیده است که گفتگو و همکاری مبتنی بر احترام متقابل و برابری، تنها ابزار موجود جهت تضمین ارتقا و حمایت از حقوق بشر در سطح بین المللی است. اما هدف از چنین گزارشاتی، تنها استفاده ابزاری از حقوق بشر علیه دیگر کشورهاست.»

در ادامه این پاسخ تصریح شده است: «چنین نمایش تلخ و مزورانه‌ای که سعی میکند، نشان دهد به حقوق بشر ایرانیان اهمیت می‌دهد، درمقابل اقدامات قهرآمیز، غیرقانونی و غیرانسانی یک جانبه ایالات متحده که عملا هدف آن، واردساختن شدیدترین ضربات به مردمی است که نیازمند دارو و مراقبت‌های پزشکی هستند، سکوت اختیار کرده است. حفاظت و ارتقای حقوق بشر باید یک هدف مشترک برای همه ما باشد. با اینکه تمامی شواهد و واقعیت‌های موجود نشان دهنده این واقعیت است که هیچ گونه نیت خوبی در تعیین گزارشگر ویژه حقوق بشر در جمهوری اسلامی ایران وجود ندارد، ایران با تعمیق سیستم حکمرانی دموکراتیک خود، لحظه‌ای از خدمت به مردم خود منصرف نخواهد شد.»

یک اقدام کاملا سیاسی و انحرافی

همچنین کاظم غریب آبادی، معاون امور بین الملل قوه قضاییه و دبیر ستاد حقوق بشر ایران، در واکنش به گزارش گزارشگر ویژه وضعیت حقوق بشر در ایران به سازمان ملل گفت: در حالی که جهان از بی عدالتی ناشی از رفتار‌ها و سیاست‌های کشور‌های مدعی غربی و آمریکا رنج می‌برد، ارائه گزارش درباره وضعیت حقوق بشر در ایران که خود قربانی نقض حقوق بشر دراثر اقدامات این قبیل کشورهاست، یک اقدام کاملا سیاسی و انحرافی است. متأسفانه حقوق بشر به یک کالا و ابزار سیاسی برای اعمال فشار به کشور‌های مستقل و درحال توسعه، نظیر ایران تبدیل شده است.

در این شرایط، قربانی خود بشر است. گزارش گزارشگر ویژه، یک گزارش کاملا مغرضانه و با اهداف سیاسی است که پیشرفت‌های گسترده در حوزه‌های مختلف حقوق بشر را عامدانه نادیده گرفته و محور‌های عمده آن مبتنی بر ادعا‌های دروغین گروه‌های تروریستی و ضدحقوق بشری خارج نشین است. غریب آبادی گفت: ایران همواره به سوی ارتقا و بهبود حقوق بشر حرکت می‌کند و این ناشی از آموزه‌های دینی است و نه الزامات بین المللی یا گزارش‌های سیاسی.

گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->