میزبانی ۴۰ هزار خادم رضوی از عزاداران علوی در شب‌های قدر اعزام ۳۵۰۰ مبلغ به مساجد و تکایا در خراسان رضوی ویژه شب‌های قدر خطیب نماز جمعه این هفته تهران مشخص شد ویدئو | ضیافتی امام رضایی در کنار خادمان امنیت مردم ویدئو | حضور تولیت آستان قدس رضوی در جمع روزه‌اولی‌ها مراسم شب‌های قدر ویژه ناشنوایان و کم شنوایان در حرم مطهر رضوی جزئیات مراسم احیا شب نوزدهم ماه رمضان در حرم مطهر رضوی ۱۵۰۰ اثر به دبیرخانه جشنواره رضوی ارسال شد توزیع غذای گرم افطاری در حاشیه شهر مشهد توسط آستان قدس رضوی پرداخت زکات در سال ۱۴۰۲، ۲۵ درصد رشد داشت. جانباز ۷۰ درصد دفاع مقدس به یاران شهیدش پیوست  زائران حرم امام رضا (ع) در شب میلاد کریم اهل بیت (ع) میهمان بزرگترین سفره اکرام رضوی شدند افطار زائران حرم امام رضا(ع) در شب میلاد امام حسن مجتبی(ع) + فیلم آیت‌الله نوری همدانی جنایت صهیونیست‌ها در غزه را محکوم کرد پذیرایی از ۱۴هزار روزه اولی پای سفره افطار امام رضا(ع)
سرخط خبرها

مشهد را دست کم نگیریم

  • کد خبر: ۸۵۴۶۱
  • ۰۵ آبان ۱۴۰۰ - ۱۲:۲۹
مشهد را دست کم نگیریم
علیرضا حیدری - روزنامه‌نگار و عضو شورای شعر استان

مشهد را دست کم نگیریم. مشهد یک شهر نیست؛ یک تاریخ و یک فرهنگ است. فرهنگی که اگر به گوشه‌گوشه تاریخ و جغرافیای آن بنگریم، خواهیم دید که آثار این فرهنگ و هنر و ادبیات در کشور پیداست و جلوه‌‎‌های درخشان آن زیب و زینت دفتر فرهنگ ایران است. نشانه‌های روشن هنر و ادبیات این سرزمین در فهرست بلندبالایی دیده می‌شود که هرکدام در شمار مفاخر و مشاهیر نام‌برداری قرار دارند و افتخاری برای ایران.

مشهد با این پیشینه و این تاریخ و این شمار هنرمندان و ادیبان، می‌طلبد بیش از آنچه می‌بینیم و هست، در نگاه صاحبان قدرت و مکنت و مدیریت و سیاست به‌چشم آید.

به‌چشم‌آمدنی که برخاسته از فهم و درایت فرهنگی باشد و ابزار سیاست‌ورزی قرار نگیرد. آنچه در ادبیات مدیران به‌عنوان «پیوست فرهنگی» شنیده می‌شود، درواقع تحقق همین نگاه است که در هر تصمیمی باید «فرهنگ» مبنا و اساس قرارگیرد و شأن فرهنگی هر کاری در پیوند با آن باشد.

البته پرواضح است که این «پیوست فرهنگی» باید نشان‌دهنده ماهیت و هویت فرهنگی مشهد هم باشد؛ مشهدی که از یک‌سو بارگاه مولایمان حضرت رضا (ع) در آن موجبات برکت و کرامت را برای این بوم و بر فراهم کرده است و از سویی پشتوانه‌ای گران‌سنگ، چون هنر و ادبیات دارد که باید در نگاه کلان فرهنگی دیده شود.

اینجا خاستگاه زبان فارسی است و آرامگاه زنده‌کننده آن؛ او کاری کرد تا این کاخ بلند زبان فارسی بی‌گزند ز هر باد و بارانی برای روزگاران پیش رو به یادگار بماند و نشان هویت ایرانیان باشد. اینجا اقلیم شعر است و پاتوق بسیار شاعرانی که هر کدام میاندار محافل شعری در کشور شدند.

از قدیمی‌ترین محافل شعری در این شهر همچون جلسات شعر فرخ و فردوسی و قهرمان می‌توان یاد کرد تا جلسه‌های شعری حوزه هنری که هم نامدارانی در آن‌ها شرکت می‌کردند و هم نامدارانی به جامعه شعری کشور پیشکش کردند. این سرمایه مهم، روزگاری از هدف‌های گردشگری مشهد به‌شمار می‌آمد و کسانی که به قصد زیارت به مشهد می‌آمدند، سری هم به این محافل شعر می‌زدند و دمی با بزرگان شعر مشهد می‌گذراندند.

موسیقی، هنر‌های تجسمی، تئاتر و سینمای مشهد نیز نمایندگان شایسته‌ای در سپهر فرهنگی کشور دارد و هویت مشهدی آن‌ها افتخاری برای این شهر است. در ترجمه دستمان پر است و مترجمان درخوری داریم؛ به همراه نویسندگان سرشناس و توانا. مشهد دانشگاهی دارد که ازجمله دانشگاه‌های پرسابقه کشور است؛ حوزه علمیه‌اش در جهان اسلام شناخته شده است.

این شهر به هنرمندان و شاعران و نویسندگانش در عرصه ادبیات و هنر انقلاب و دفاع مقدس می‌بالد؛ و همه این داشته‌ها و سرمایه‌ها می‌طلبد که نگاهمان به فرهنگ و هنر و ادبیات مشهد شعاری و تزئینی نباشد و هم برنامه‌ریزی دقیق و منسجمی داشته باشیم و هم همه هویت فرهنگی و تاریخی را در این برنامه‌ریزی‌ها لحاظ کنیم.

نه مقطعی باشد و نه زینت‌المجالسی. هنر و ادب به معنای واقعی کلام قدر بیند و بر صدر نشیند. این شهر باید کانون چند رویداد بزرگ فرهنگی و هنری و ادبی باشد؛ باید صاحب چند نشان درخور ازجمله نشان فردوسی باشد. یادمان باشد از فرهنگ در مشهد سخن می‌گوییم و این کار ساده‌ای نیست.

گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->