افزایش ۳۰ درصدی نیرو‌های کارگری شهرداری مشهد در شب‌های قدر همراهی مشهد با پویش جهانی «ساعت زمین» سرویس‌دهی صلواتی ناوگان اتوبوسرانی مشهد به حرم مطهر در سالروز شهادت حضرت علی(ع) کاهش محسوس دما در مشهد فردا جمعه (۱۰ فروردین ۱۴۰۳) شهردار مشهد: تست گرم فاز اول خط ۳ قطار شهری مشهد ١٨ فروردین انجام می‌شود یک قلاده گرگ هار در مشهد زنده‌گیری شد + عکس سرویس دهی رایگان قطار شهری مشهد در روز شهادت امام علی(ع) | فعالیت قطار شهری در شب های قدر تا پایان مراسم سومین دوره پویش «مشهد مهربان» در مشهد آغاز شد+ فیلم شهردار مشهد مطرح کرد؛ تجلی ظرفیت‌های شورای اجتماعی محلات در پویش «مشهد مهربان» خدمات‌رسانی رایگان خطوط قطار شهری و اتوبوسرانی مشهد در شب‌های قدر + فیلم ورود بیش از ۷ میلیون و ۳۰۰ هزار زائر به خراسان رضوی (۸ فروردین ۱۴۰۳) خدمت رسانی ۳۵ هزار ناوگان مسافربری برون شهری به زائران و مسافران نوروزی مشهد مراسم شب‌های قدر در گلزار مطهر شهدای بهشت رضا (ع) برگزار می‌شود «جناب خان» و فرزاد حسنی روی آنتن شبکه نسیم می‌روند فرماندار مشهد: رضایت زائران از اقدامات شهرداری مشهد در استقبال از بهار ملموس است اسکان ۸ هزار زائر نوروزی طی هشت روز در سالن‌های ورزشی شهرداری مشهد «سید ناصر نعمتی» به عنوان مدیرکل حوزه استاندار خراسان رضوی منصوب شد حاجی بگلو: واگذاری اختیار کمیسیون ماده ۵ به شهرداری‌ها باعث رونق اقتصاد و ایجاد اشتغال می‌شود + ویدئو بهای بلیت قطار شهری مشهد افزایش یافت | افزایش بلیت اتوبوس از اردیبهشت ماه (۷ فروردین ۱۴۰۳) نوروزی متفاوت در فرودگاه مشهد | از اجرای برنامه‌های فرهنگی تا استقبال عروسک‌ها از مسافران خردسال
سرخط خبرها

آینده نگری و داشتن مدیریت آفندی

  • کد خبر: ۸۵۴۶۵
  • ۰۵ آبان ۱۴۰۰ - ۱۳:۳۷
آینده نگری و داشتن مدیریت آفندی
مهدی یاراحمدی خراسانی

در بند هفتم چرخش‌های تحول آفرین چشم انداز جهان شهر برکت و کرامت، «آینده نگری و داشتن مدیریت آفندی به جای مدیریت واکنشی و پدافندی» بیان شده است.
جنس کار مدیریت شهری به گونه‌ای است که ناخودآگاه به دلیل «گستردگی خدمات» و «تنوع و پیچیدگی وظایف» گاهی آن چنان گرفتار روزمرگی و رتق وفتق امور جاری می‌شود که از مقولات راهبردی و بنیادی غافل می‌ماند.

شاید این امر باتوجه به دائمی و شبانه روزی بودن خدمات شهرداری‌ها بیشتر به صورت ناخودآگاه و غیرارادی انجام و درگیرشدن در مسائل جاری سبب می‌شود رویکرد راهبردی و تشخیص نیاز‌های آینده در تفکر مدیران خدشه دار شود. در این وضعیت، مدیریت شهری بیشتر حالت واکنشی و پدافندی به خود می‌گیرد و از امور آتی و آفندی غافل می‌ماند و به جای آنکه خودش ایفای نقش فعال و «جریان سازی» در امور را به عهده بگیرد، می‌باید «در جریان» روند‌ها و فرایند‌های محیطی ایفای نقش کند. این امر سبب کاهش چشمگیر عملکرد و کندشدن یا توقف روند توسعه شهری می‌شود.

به هرحال، چون در شهرداری‌ها قوانین نهاد‌های دولتی حاکم نیست و آن‌ها به عنوان یک نهاد عمومی براساس قوانین خاصشان،  که مراجع ذی صلاح تصویب کرده اند، فعالیت می‌کنند و طبق همین اسناد بالادستی از اعتبارات دولتی بهره آن چنانی نمی‌برند و خودشان موظف اند درآمد کسب و هزینه کنند، ناگزیر کار بسیار سختی در اداره امور پیش رو دارند. ازاین رو، در سند چشم انداز دوره ششم شورای اسلامی شهر، چرخش تحول آفرین برای دستیابی به این مهم، یعنی «آینده نگری و داشتن مدیریت آفندی» پیش بینی شده است.

سازمان آفندی در ۴ حوزه «داخلی (درون سازمانی)، استراتژی، مدیریت عملیات و فراسازمانی (محیطی، بین المللی)» با تحلیل شرایط و اقتضائات، شناسایی و برنامه ریزی مستمر امور رویکردی پیشران، فعال و آینده نگر دارد که این نظام را در چهارچوب سازمان چالاک، یادگیرنده و هوشمند پیاده سازی می‌کند. وقتی می‌گوییم مدیریت آفندی، یعنی بهره گیری سازمان از سطح درخورتوجهی از «مهارت ادراکی» که براساس آن ضمن بررسی دقیق شرایط و روند‌های جاری از طریق آینده پژوهی و آینده نگری به جای «پیش بینی» آینده به «ساختن» و پرداختن آینده‌های پیش روی شهر می‌پردازد.

بر این اساس، شهرداری باید غیرسیاسی باشد؛ درحالی که قدرت درک و تحلیل مسائل سیاسی روز را دارد. هوشمند باشد؛ درحالی که نیروی انسانی خبره و متخصص دارد و مستقل باشد؛ درحالی که با سایر نهاد‌های دولتی برای انجام وظایفش هماهنگ است و رویکردی «پیشران» برای عمل به وظیفه و «پیشگیری» از بروز بحران‌های احتمالی دارد.

گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->