انتقاد یک فعال کارگری به لایحه تغییر قانون تعیین دستمزد کارگران| لایحه بر مبنای اصل سه جانبه گرایی نیست نحوه دریافت گوشت تنظیم بازار مورد نیاز هیئات مذهبی اعلام شد (۱۰ فروردین ۱۴۰۳) کشف و معدوم سازی ۲۹ تن مواد غذایی فاسد در مشهد (۱۰ فروردین ۱۴۰۳) با مشارکت اوقاف زمین نهضت مسکن برای ۲ شهر خراسان رضوی فراهم شد ادامه نگرانی‌ها از وضعیت ذخایر آبی سد‌ها در شروع سال ۱۴۰۳ + جدول کاهش زمان تحویل کارت سوخت از یک ماه به یک هفته لایحه اصلاح قانون کار برای تعیین مزد کارگران به هیات دولت می‌رود (۱۰ فروردین ۱۴۰۳) پیدا شدن گوشت الاغ در یکی از هتل‌های اطراف حرم مطهر رضوی برنامه افزایش ظرفیت تولید روزانه پارس در سال جدید بیش از ۹۰ تن تخم مرغ غیر بهداشتی در شهرستان مشهد کشف و توقیف شد کم فروشی یک نانوایی در مشهد را به پلمب کشاند (۹ فروردین۱۴۰۳) جزئیات افزایش ضریب حقوق کارمندان و بازنشستگان دولت در سال ۱۴۰۳ + جدول ۴۲ واحد گرانفروش و متخلف در مشهد پلمب شدند (۹ فروردین ۱۴۰۲) آغاز حراج‌های خرده‌فروشی اموال تملیکی از ۱۴ فروردین ۱۴۰۳ حقوق ورودی تلفن همراه بالای ۶۰۰ دلار مشخص شد تعریف ۱۶ پروژه برای تامین آب شرب مشهد در سال جدید | اختصاص بیش از ۴ هزار میلیارد تومان برای این پروژه‌ها مالیات بر ارزش افزوده رسما ۱۰ درصد شد! (۸ فروردین ۱۴۰۳) مصرف بنزین دوباره اوج گرفت (۸ فروردین ۱۴۰۳) اعمال افزایش حقوق بازنشستگان از فروردین + ویدئو ۲ کافی شاپ به دلیل تخلفات صنفی در مشهد پلمب شد (۸ فروردین ۱۴۰۳)  ۲۲ مرکز متخلف در خراسان رضوی پلمب شد  نگرانی طلافروشان از گرایش مردم به خرید طلای مستعمل رشد ۳ درصدی بورس در اولین هفته کاری سال جدید (۸ فروردین ۱۴۰۳) وزیر اقتصاد: دولت با افزایش ۱۰۰ هزار میلیاردی بار مالیاتی بودجه توسط مجلس مخالف است آخرین قیمت گوشی‌های روز در بازار | آیفون ۱۳ حداقل ۴۰ میلیون تومان شد + جدول (۸ فروردین ۱۴۰۳) آخرین قیمت محصولات سایپا + جدول (۸ فروردین ۱۴۰۳)
سرخط خبرها

صف دوباره به بازار مرغ برگشت

  • کد خبر: ۸۵۴۸۰
  • ۰۵ آبان ۱۴۰۰ - ۱۲:۳۸
صف دوباره به بازار مرغ برگشت
گزارش‌های میدانی شهرآرانیوز حاکی از این است که مردم دوباره برای خرید مرغ گرم در بعضی مراکز که برای توزیع مشخص شده است، در صف می‌ایستند.

طنین همتی |شهرآرانیوز، مرغ گرم اکنون در بازار کیلویی ۳۱ هزار تومان است، اما به‌دلیل اینکه فقط در بعضی مراکز مشخص‌شده سازمان صمت توزیع می‌شود، تجمع مردم برای خرید مرغ باعث ایجاد صف در بعضی مراکز مثل بولوار استقلال مشهد شده است.
به‌گفته فروشندگان، به‌دلایل مختلف ازجمله خروج مرغ از استان به سایر استان‌ها یا مشکلات مرغداران در تولید مرغ، میزان عرضه آن در بازار کم شده است.
مردم نیز می‌گویند در صف مرغ به هر نفر طبق سهمیه دو مرغ داده می‌شود و کیلویی ۳۱۵۰۰ تومان است که وزن آن هم راضی‌کننده نیست. دو هفته پیش قیمت مرغ ۲۴۵۰۰ تومان بود، اما با گذشت دو هفته، قیمت مرغ به میزان یادشده رسیده است.
به‌گفته یکی از شهروندان، ابتدا سهمیه رستوران و هتل و... داده می‌شود و باقی آن برای توزیع به مردم عرضه می‌شود. این موضع را یکی از توزیع‌کنندگان مرغ در بولوار استقلال نقض می‌کند و می‌گوید:، چون در این مکان سردخانه داریم، به سایر مراکز خرده‌فروش براساس فهرستی که در سامانه اصناف ثبت شده است و حواله‌هایی که برای ما فرستاده می‌شود، توزیع می‌کنیم. مرغ‌هایی که گفته می‌شود به جا‌های مختلف می‌رود، مرغ منجمد است و به‌دلیل اینکه اینجا انبار توزیع است، به مراکز مشخص‌شده توزیع مرغ عرضه می‌شود.

کاهش عرضه مرغ در بازار، دلیل ایجاد صف

به‌گفته این توزیع‌کننده، مرغ در بولوار استقلال مشهد مرغ گرمی است که باید در داخل مشهد توزیع شود. این مقدار روزی ۳۵۰ تن است، ولی متأسفانه اکنون به حدود ۱۵۰ تن رسیده است. بقیه آن هم به‌صورت مرغ زنده از استان به استان‌های دیگری مثل سیستان‌وبلوچستان می‌رود و این موضوع باعث می‌شود به‌دلیل کمبود عرضه و افزایش تقاضا صف ایجاد شود.

نظارت بر بازار مرغ بیشتر شود

وی گفت: هر روز هفت صبح مرغ روانه بازار می‌شود و تقریبا تا ساعت یک ظهر هم توزیع می‌شود و اگر می‌بینید این صف در اینجا ایجاد شده است، به این دلیل است که مرغ گرم به‌جز در بولوار استقلال جای دیگری توزیع نمی‌شود. میزان مرغ دریافتی فروشگاه‌ها در تعزیرات مشخص شده است تا فروشندگان کمتر از این میزان توزیع نکنند و تخلفی ایجاد نشود.
خریداران می‌گویند قیمت مرغ در بعضی مراکز بیش از نرخ مصوب است و ۳۵ تا ۴۰ هزار تومان هم عرضه می‌شود. آن‌ها تقاضا داشتند نظارت‌ها در این بخش بیشتر شود.

مردم ایستادن در صف را دوست دارند

به‌گفته یک فروشنده، تا دو هفته دیگر بازار مرغ به حالت قبل برمی‌گردد. مردم هم تاحدودی می‌توانند خریدشان را به بعد موکول کنند، اما متأسفانه بعضی مردم ایستادن در صف را دوست دارند و به‌محض اینکه می‌بینند چند نفر در صف می‌ایستند، با اینکه اختلاف قیمت چندانی با نرخ آزاد ندارد، به صف می‌پیوندند.
یکی از مغازه‌داران دیگر که مرغ منجمد عرضه می‌کند، گفت: در اینجا مرغ منجمد کیلویی ۲۵ هزار تومان عرضه می‌شود، اما مردم ترجیح می‌دهند در این شرایط کرونایی در صف بایستند.
به‌گزارش شهرآرانیوز، شرکت پشتیبانی امور دام کشور هفته گذشته تحت‌تأثیر مشکلات مرغدار و اعتراض به بهای تمام‌شده و ناهم‌خوانی نرخ مصوب با هزینه‌ها، قیمت مرغ را برای عمده‌فروشی کیلویی ٢٩ هزار و برای مصرف‌کننده نهایی ٣١ هزار تومان تعیین کرده است. بر این اساس، قیمت مرغ زنده نیز نزدیک به ٢١ هزار تومان است.

قیمت مرغ اکنون مقطعی است

همچنین یعقوب‌زاده، مدیر امور طیور سازمان جهاد کشاورزی خراسان‌رضوی، در مصاحبه‌ای گفته است: قیمت توافقی مرغ برای مصرف‌کننده کیلویی ۳۱ هزار تومان تعیین شده است و البته این قیمت مقطعی است و قیمت‌ها تا هفته آینده به زیر ۳۰ هزار تومان برمی‌گردد. هر کس مرغ گرم را بیشتر از ۳۱ هزار تومان بفروشد، مشمول جریمه گران‌فروشی می‌شود.
امیر دلداری، مدیر نظارت بر اصناف مشهد، گفت: در این چند روز به‌دلیل اینکه کاهش تولید داشتیم، توزیع مرغ در بازار مختل شد، اما مرغداران گفته‌اند این کمبود تولید تا هفته آینده رفع و مرغ به‌وفور در بازار یافت می‌شود.
وی با بیان اینکه فروش مرغ گرم در بازار بیشتر از ۳۱ هزار تومان تخلف است، اظهار کرد: قیمت مرغ زنده ۲۱ هزار تومان تومان است که نرخ مصوب آن رعایت نمی‌شود و باعث می‌شود بهای تمام‌شده آن در بخش توزیع افزایش یابد. اما ما بخش توزیع را کنترل و نظارت می‌کنیم و در صورت هرگونه گران‌فروشی و رعایت‌نکردن نرخ مصوب که همان ۳۱ هزار تومان است، واحد مربوط را به تعزیرات معرفی می‌کنیم. البته مرغ منجمد برای متعادل‌سازی تقاضا و عرضه موجود است و شهروندان تا زمان ثبات بازار مرغ می‌توانند از مرغ منجمد استفاده کنند.

۵۵ مورد گرانفروشی در بازار مرغ طی یک ماه گذشته

دلداری همچنین درباره میزان تخلف‌ها در بازار مرغ اظهار کرد: طی یک ماه گذشته ۵۸۰ مورد بازرسی از واحد‌های مرغ فروشی صورت گرفته است و ۶۱ مورد فرم به ارزش ریالی ۴۸۲ میلیون و ۷۵۶ هزار ریال در این خصوص ثبت شده است. در این بازه زمانی ۵۵ مورد گرانفروشی، یک مورد تقلب، ۵ مورد عدم درج قیمت، و ۵ مورد عدم رعایت پروتکل‌های بهداشتی ثبت تخلف شده است.

گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->