رئیسی: ایستادگی غزه تفوق گفتمان مقاومت را اثبات کرد نتانیاهو: در حال آماده شدن برای ورود به رفح هستیم دیدار نوروزی فرماندهان نظامی با قالیباف حمله رژیم صهیونیستی به اطراف منطقه سیده زینب در دمشق سقوط یک هواپیمای نظامی روسیه در دریای سیاه امیرعبداللهیان با رئیس جمهور ترکمنستان دیدار کرد تاکید فعالان و نخبگان مشهد بر پاسخگویی و شفافیت نمایندگان مردم مشهد در مجلس رژیم صهیونیستی بیش از ۲۰۰ آواره فلسطینی را در بیمارستان شفا قتل عام کرد محمود عباس با ترکیب کابینه جدید به نخست وزیری محمد مصطفی موافقت کرد روسیه قطعنامه پیشنهادی آمریکا علیه کره شمالی را وتو کرد دیدار زیاد النخاله و هیئت همراه با رهبر انقلاب | مقام معظم رهبری: ایستادگی مردم غزه و ناکامی‌های رژیم صهیونیستی پدیده‌ای الهی است ظرفیت نمایندگان خراسان رضوی در مجلس شورای اسلامی، موتور محرک توسعه استان انتقاد تند پاکستان از عملکرد افغانستان در حوزه تروریسم خراسان رضوی رکورددار برخورداری از طرح‌های عمرانی در کشور تائید جنایات اسرائیل توسط گزارشگر سازمان ملل بررسی و تصویب لایحه عفاف و حجاب در شورای نگهبان به کجا رسید؟ دور دوم انتخابات مجلس شورای اسلامی چه زمانی برگزار می‌شود؟ اسماعیل هنیه با محمدباقر قالیباف دیدار کرد رایزنی تلفنی استاندار خراسان رضوی و والی هرات برای تسهیل تردد کامیون‌ها در مرز مشترک قصد صهیونیست‌ها برای بستن مسجدالاقصی به مدت ۱۶ روز شهادت ۹ تن در حمله رژیم صهیونیستی به جنوب لبنان
سرخط خبرها

نگاهی به اظهارات وزاری خارجه حاضر در نشست تهران

  • کد خبر: ۸۵۵۱۶
  • ۰۵ آبان ۱۴۰۰ - ۱۴:۱۰
نگاهی به اظهارات وزاری خارجه حاضر در نشست تهران
وزاری خارجه چین، روسیه، پاکستان، ترکمنستان و ازبکستان امروز در نشست تهران سخنرانی کردند. در این گزارش سخنان وزرای خارجه حاضر در این نشست منتشر شده است.

به گزارش شهرآرانیوز؛ صبح امروز دومین نشست وزرای خارجه کشورهای همسایه افغانستان به اضافه روسیه به میزبانی تهران برگزار شد.

لاوروف: از تشکیل دولت فراگیر در افغانستان حمایت می‌کنیم

سرگئی لاوروف در سخنرانی مجازی خود  در دومین نشست وزیران امور خارجه  کشورهای همسایه افغانستان در تهران، ضمن حمایت از ایجاد صلح و ثبات در افغانستان  گفت : این کشور باید از صفر شروع و خرابی ها را جبران کند.

وی با بیان این که وضعیت فعلی  افغانستان نتیجه حضور  نظامی آمریکا در افغانستان است، افزود  : از تشکیل  دولت فراگیر در افغانستان حمایت می کنیم و شهروندان افغانستانی  باید بدانند حقوق آنها عملی  و اجرایی می شود.

 این دیپلمات عالی رتبه روسیه  با بیان این که  همه کشورها باید  مسئولیت خود در مقابل افغانستان را بپذیرند، تاکید کرد: غربی ها و امریکا از راه دور همواره تحقق اهداف خود را در افغانستان دنبال کرده اند .

وزیر خارجه روسیه بیان کرد: باید قومیت های مختلف در افغانستان را در نظر بگیریم و از تشکیل دولت فراگیر در افغانستان حمایت کنیم و شهروندان افغان باید بدانند که حقوق آنها محقق  و اجرایی می شود.
این مقام روسیه در بخشی دیگر از صحبت های خود تاکید کرد : در حال حاضر شاهد  قاچاق  مواد مخدر و فعالیت گروه های  تروریستی در افغانستان هستیم ، تصریح کرد : بنابراین باید از همه امکانات منطقه‌ای و بین المللی برای  بهبود وضعیت این کشور استفاده کنیم.

وزیر امور خارجه روسیه ادامه داد : موضع شرکت کنندگان در این نشست به هم نزدیک است و این می تواند به تحقق  صلح در افغانستان کمک کند.

لاوروف تاکید کرد: درباره وضعیت افغانستان سازمان ملل باید نقش هماهنگی را ایفا کند و  روسیه  نیز آماده است که تلاش خود را انجام دهد و کمک های بشردوستانه به کشور افغانستان ارسال کند.

اینجا ببینید:

نشست تهران نشست تهران نشست تهران نشست تهران نشست تهران نشست تهران نشست تهران

وانگ یی: اجلاس افغانستان باعث تقویت کانال‌های دیپلماتیک بین همسایگان این کشور می‌شود

وانگ یی که به صورت ویدئو کنفرانس در دومین نشست وزرای خارجه کشورهای همسایه افغانستان در تهران سخنرانی می‌کرد افزود: تاکنون در این اجلاس در مسیر خوبی حرکت کرده‌ایم و امیدواریم که همگی بتوانیم به تحقق صلح و آرامش در افغانستان کمک کنیم.

وی با بیان اینکه چین در ارتباط با موضوع افغانستان با نمایندگان کشورهای مختلف رایزنی کرده و در کابل نیز رایزنی هایی در این زمینه به پیش برده است، گفت: چین همکاری های خود را با کشورهای مختلف در ارتباط با موضوع افغانستان ادامه می دهد تا وضعیت در این کشور بهبود پیدا کند و مردم افغانستان بتوانند زندگی بهتری داشته باشند.

وزیر خارجه پاکستان: همه گروه‌ها باید در دولت فراگیر افغانستان حضور داشته باشند

شاه محمود قریشی وزیر خارجه پاکستان در سخنرانی در دومین اجلاس وزرای خارجه کشورهای همسایه افغانستان که به صورت حضوری در تهران برگزار شده است با اشاره به تحولات اخیر در افغانستان گفت: در مدت اخیر تحولات مهمی در این کشور رخ داد و در ماه آگوست امسال یک انتقال قدرت بدون خونریزی در این کشور به وقوع پیوست و طالبان به قدرت رسید.

وی با بیان اینکه در حال حاضر شاهد موج فراگیر پناهجویان نیستیم، ادامه داد: اولین نشست کشورهای همسایه افغانستان در ماه سپتامبر برگزار شد و این نشست نیز در ادامه آن برگزار شده تا کشورهای همسایه در افغانستان به یک هماهنگی برسند تا چالش های بوجود آمده را به نوعی مدیریت کنند.

این دیپلمات عالی رتبه پاکستانی با بیان اینکه ما همه به دنبال این هستیم که افغانستان به عنوان یک کشور همسایه دارای ثبات باشد، ادامه داد: معتقدیم که جلسه امروز می تواند نتایج جلسه اول را تقویت کند و گام های مهمی برای ایجاد ثبات در افغانستان بردارد.

وی همچنین با تأکید بر اینکه مبارزه با تروریسم در افغانستان حیاتی است، افزود: در حال حاضر شاهد تشکیل یک کابینه موقت در این کشور هستیم و این می تواند زمینه را برای ایجاد یک دولت فراگیر در این کشور محقق کند. ما معتقدیم که مهم است حقوق مردم افغانستان محترم شمره شود و در دولت فراگیر حضور داشته باشند. برای ما بازگشایی مدارس افغانستان برای دختران و پسران مهم است.

وی در بخش دیگری از صحبت های خود با اشاره به تعاملات و رایزنی های مقامات پاکستان با مقامات کنونی حاکم در افغانستان (طالبان) گفت: براساس رایزنی‌هایی که با آن‌ها انجام دادیم متوجه هستیم که آن‌ها به انتظارات و توقعات بین المللی توجه دارند و به دنبال این هستند که یک تعامل سودمندی داشته باشند.

قریشی همچنین با تأکید بر اینکه ما باید از وقوع منازعات جدید در این منطقه جلوگیری کنیم، افزود: در حال حاضر مردم افغانستان دارای مشکلات اقتصادی جدی هستند و بسیار مهم است که کمک های انسان دوستانه به مردم این کشور ارسال شود. درحال حاضر بسیاری از مردم پایین تر از خط فقر زندگی می کنند و پیش بینی می شد که با توجه به در پیش بودن فصول سرما مسئله وخیم تر شود. در این زمینه ما خود کمک هایی را به افغانستان ارسال کرده ایم و ادامه می دهیم و باید کمک های بین المللی و انسان دوستانه به مردم این منطقه ادامه پیدا کند.

وی همچنین افزود: ما در همین راستا معتقدیم که باید سرمایه مردم افغانستان در خارج از کشور نیز آزاد شود تا به اقتصاد مردم افغانستان کمک کند.

وزیر خارجه پاکستان همچنین با اشاره به انفجارهای اخیر در برخی از مساجد افغانستان افزود: مسئله مهم دیگر در مورد موضوع افغانستان مقابله با تروریسم و افراطی گری است و در این زمینه باید با جهت ایجاد ثبات در منطقه همکاری کنیم چرا که فعالیت تروریسم ها تهدیدی برای ثبات در منطقه است.

قریشی با اظهار امیدواری مبنی بر اینکه هیئت حاکمه کنونی افغانستان (طالبان) توقعات جامعه جهانی را از خود برآورده کند، گفت: تحقق این موضوع می تواند تضمین کننده بهبود تعامل با طالبان شود.

وی ادامه داد: ما به تمامیت ارضی افغانستان احترام می گذاریم و به دنبال یک افغانستانی باثبات و شکوفا هستیم.

وزیر خارجه ترکمنستان : جامعه بین‌الملل باید صدای مردم افغانستان را بشنود

رشید مردف در دومین نشست وزیران امور خارجه کشورهای همسایه افغانستان به علاوه روسیه در تهران با بیان این که همسایگان افغانستان تلاش دارند که به نوعی صلح و ثبات را در این کشور ایجاد کنند گفت: در حال حاضر وضعیت اقتصادی در افغانستان مناسب نیست و ما می‌توانیم در این گفت‌وگوها تصمیمات خوبی را برای مشکلات مردم افغانستان بگیریم.

این دیپلمات ارشد ترکمنستانی همچنین تاکید کرد: باید تلاش کنیم که تمام قومیت ها در آینده افغانستان نماینده ای داشته باشند تا حقوق و منافع همه مردم در این کشور تامین شود.

وی همچنین با بیان این که هیات حاکمه موقت در افغانستان با چالشهایی در عرصه اقتصادی و مبارزه با تروریسم روبرو است افزود: در این راستا مهم است که برای بازسازی جامعه افغانستان و بازگرداندن مردم این کشور به یک زندگی عادی تصمیمات مهمی گرفته شود بهبود وضعیت در افغانستان منجر به بهبود وضعیت در کل منطقه خواهد شد.

مردف همچنین با تاکید بر این که باید از وقوع منازعات جدید در افغانستان جلوگیری کرد، افزود: افغانستان دارای  ظرفیت های بسیار خوب اقتصادی برای مشارکت در پروژه های زیر ساختی منطقه ای و بین المللی به خصوص در حوزه حمل و نقل و ترانزیت است و باید به این ظرفیت ها توجه جدی شود.

وزیر خارجه ترکمنستان همچنین به اهمیت ارسال کمکهای بشر دوستانه به مردم افغانستان اشاره کرد و گفت: ما تاکنون مساعدتهای خوبی داشته ایم و به این مساعدت ها ادامه می دهیم. ما کشورهای همسایه دارای مسئولیت در برابر مردم افغانستان هستیم و باید شهروندان افغانستانی بتوانند صدای خویش را به جامعه جهانی برسانند صدای مردم افغانستان باید در عرصه بین المللی پژواک داشته باشد.

وزیر خارجه ازبکستان: گروه حاکم در افغانستان به تعهداتش در برابر جامعه بین‌الملل و مردم افغانستان عمل کند

عبدالعزیز کاملف، وزیر خارجه ازبکستان در دومین نشست وزیران امور خارجه کشورهای همسایه افغانستان در تهران، در سخنانی گفت: در حال حاضر گروهی در افغانستان به قدرت رسیدند که می خواهند از سوی جامعه جهانی به رسمیت شناخته شوند و در این زمینه درخواست‌هایی را مطرح کردند.

وی با بیان این که وضعیت کنونی در افغانستان بر روی مسائل مختلف در منطقه اثر دارد، ادامه داد: افغانستان در کنار چالش هایی که دارد فرصت هایی را نیز پیش رو دارد و از ظرفیت های این کشور می توان برای انجام پروژه های اقتصادی و تجاری استفاده کرد. ما به دنبال توسعه افغانستان در عرصه های مختلف از جمله اقتصادی هستیم و از این ظرفیت ها می توانیم به خوبی استفاده کنیم.

وی در همین راستا گفت: ما می توانیم یک تلفیق و ارتباط گیری مستمر و مفیدی بین افغانستان و کشورهای همسایه ایجاد کنیم که در این زمینه می توان به خط راه آهن اشاره کرد.

این دیپلمات عالی رتبه ازبکستانی افزود: ما آماده ایم که در حوزه آموزش  و همچنین عرصه اقتصادی کمک هایی را به افغانستان کنیم و بر این موضوع نیز تاکید داریم که باید دولت فراگیر درافغانستان با حضور گروهها و اقوام مختلف در این کشور تشکیل شود و جامعه بین المللی نیز تعهدات خود را در برابر افغانستان انجام دهد و گروه حاکم در افغانستان نیز به مطالبات و انتظارات جامعه جهانی  و مردم افغانستان از آن توجه داشته و به آن جامه عمل بپوشاند.

هشدار دبیرکل سازمان ملل درباره بروز بحران انسانی در افغانستان

آنتونیو گوترش، دبیرکل سازمان ملل متحد در سخنرانی خود در نشست همسایگان افغانستان که در تهران در حال برگزاری است، هشدار داد که افغانستان با یک "بحران فزاینده انسانی" مواجه است که نیاز به اقدام فوری دارد.

گوترش در ادامه سخنان خود که به صورت ویدئویی در این نشست پخش شد از تعامل سازمان ملل با طالبان برای رساندن کمک‌های بشردوستانه به مردم افغانستان خبر داد.

وی همچنین نسبت به موارد نقض حقوق بشر و حملات در افغانستان از زمان تسلط طالبان بر این کشور به شدت ابراز نگرانی کرد و خواستار تلاش برای مبارزه با تروریسم و قاچاق مواد مخدر در افغانستان شد.

دومین نشست وزرای امور خارجه کشورهای همسایه‌های افغانستان چهارشنبه ۵ آبان‌ماه ۱۴۰۰ در تهران با حضور وزرای امورخارجه تاجیکستان، ازبکستان، ترکمنستان و پاکستان برگزار شد و وزیران امورخارجه روسیه و چین نیز به صورت مجازی در این اجلاس سخنرانی کردند.

منبع: ایسنا

گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->