سرخط خبرها
سرپرست دفتر بازآفرینی توسعه محله آبکوه-‌سعدآباد:

حضور مردم برای رسیدن به چشم‌انداز مشترک ضروری است

  • کد خبر: ۸۵۶۳
  • ۱۸ آبان ۱۳۹۸ - ۰۸:۱۰
حضور مردم برای رسیدن به چشم‌انداز مشترک ضروری است
زمانی - سرپرســت دفتر بازآفرینی توسعه محله آبکوه-سعدآباد از روند فعالیت‌های این دفتر خبر داد.
به‌گزارش شهرآرامحله، شقایق قاسمی گفت: سند ملی راهبردی احیا، بهسازی و نوسازی و توانمندسازی بافت‌های فرسوده و ناکارآمد شهر در سال ۹۳ به‌تصویب رسید و به‌عنوان متولی پیشبرد آن، شرکت بازآفرینی شهری ایران زیرمجموعه وزارت راه و شهرسازی، باهدف کاهش فقر شهری، توانمندسازی گروه‌های اجتماعی، ارتقای هویت و منزلت محله، حفاظت از ارزش‌های محلی و مقاوم‌سازی در مواجهه با سانحه‌ها تشکیل شد.
وی افزود: پیرو این امر، دفاتر توسعه محله در محلات کشور راه‌اندازی شد و در مشهد نیز شکل گرفت. در این راستا دفتر توسعه محله آبکوه-سعدآباد به‌عنوان یکی از بافت‌های قدیمی و اصیل از اواسط تیرماه شروع به‌کار کرد. قاسمی درباره اهداف دفتر توسعه محله توضیح داد: از وظایف این دفتر می‌توان به همراهی با اهالی برای تصمیم‌گیری و برنامه‌ریزی توسعه بافت، مطابق واقعیت‌های محله و شهر، بررسی عمیق محله برای یافتن بهترین راه‌حل‌ها و پیگیری رفع موانع نوسازی بافت اشاره کرد.
وی ادامه داد: در راستای شروع فعالیت خود به جمع‌آوری اطلاعات در حوزه مسائل شهرسازی و اجتماعی و همچنین گردآوری بانک جامعی از ظرفیت‌ها و فرصت‌های محله پرداخته‌ایم. براین‌اساس از نظرات اهالی نیز آگاه شده‌ایم و طی این روند دریافته‌ایم که نیاز‌های هربخش از محله متفاوت است و برای پیشبرد اهداف باید از نظرات تمام افراد محل اطلاع یافت. قاسمی افزود: باهدف شناخت ساختار اجتماعی محله و دغدغه‌های افراد در تمام حوزه‌ها، مصاحبه‌های فردی و گروهی باحضور در پایگاه‌های اجتماعی محله انجام شد. ضمن اینکه دارایی‌ها و سرمایه‌های اجتماعی محله مانند مراسم‌ها، رویدادها، معتمدین و... نیز شناسایی شد. وی با تأکید بر اهمیت هویت محلی گفت: مردم محله آبکوه-سعدآباد دغدغه‌مند هستند و مشارکت زیادی در محله دارند و این موضوع در مشاهده و مصاحبه‌ها به‌وضوح دیده می‌شود. در این راستا رایزنی برای برگزاری کارگاه‌های آموزشی در دستورکار قرار گرفته‌است.
قاسمی خاطرنشان کرد: برای اطلاع از نظرات مردم محله، تراکت پخش کردیم و از آن‌ها برای شرکت در جلسه‌ای سه‌روزه در بازه زمانی مختلف دعوت به عمل شد. در آنجا ضمن معرفی دفتر و فعالیت‌های آن، دغدغه‌های مردم نیز شناسایی شد.
وی افزود: تاکنون خبرنامه‌ای با محتوای مشکلات، اخبار مربوط به محل و فعالیت‌های شورای اجتماعی به‌چاپ رسیده و توزیع شده‌است. ضمن اینکه در کانال‌های ارتباطی اینترنتی نیز به آن اشاره شده‌است وخبرنامه دوم نیز در دست چاپ قرار دارد. قاسمی ادامه داد: آنچه برای ما اهمیت دارد این است که جامعه محلی بعد‌ها به‌عنوان پایگاه توسعه محله فعالیت کند. درواقع تصمیم داریم با شناسایی ظرفیت‌های محله برای افزایش توانمندی‌های افراد و تقویت نهاد‌های اجتماعی محله برنامه‌ریزی کنیم.
وی با اشاره به فعالیت‌های انجام‌شده در محله ابراز کرد: در راستای پیشبرد اهداف، نمایشگاه محلی در ۳ روز برگزار شد و در آن به‌معرفی بازآفرینی و فعالیت‌های دفتر توسعه محله، قوانین مربوط به نوسازی، نقشه اجتماعی محله، فضا‌های بازی و علاقه‌مندی کودکان و نوجوانان، نقاط ناامن و... پرداخته شد.
قاسمی ادامه داد: شورای اجتماعی محله استشهادی محلی درباره مشکلات اهالی گردآوری کرده و آن را با ما مطرح کرد. براین‌اساس جلسه‌ای با شهردار انجام شد و نامه‌هایی به این منظور ارائه شد و پیگیر جواب آن هستیم. وی افزود: برای اجرای «طرح محله ما» نیز جلسه‌ای با مردم، معتمدین، کسبه و اعضای شورای اجتماعی محله برگزار کردیم تا نظر‌های آن‌ها را جویا شویم. همچنین برنامه‌ریزی مراسم اختتامیه نمایشگاه «روزی روزگاری آبکوه» را با همکاری فرهنگ‌سرای بهشت و مشارکت اعضای شورای اجتماعی محله انجام داده‌ایم.
وی یادآور شد: کارگروه چشم‌انداز مشترک برای رسیدن به چشم‌انداز مشترک میان مردم، مسئولان و متخصصان تشکیل شده‌است. بخشی از کار انجام شده و بخش دیگر درحال پیگیری است. ضمن اینکه از تمام مردم محل، کسبه، کارآفرینان و متخصصان دعوت می‌کنیم تا باحضور خود ما را در پیشبرد اهداف محله همراهی کنند.
گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->