سرخط خبرها
گفت‌و‌گو با هنرمند محله راهنمایی

صبوری را از هنر آموختم

  • کد خبر: ۸۵۶۵
  • ۱۸ آبان ۱۳۹۸ - ۰۸:۱۲
صبوری را از هنر آموختم

زمانی - در محل کارش که قدم می‌گذارید، تا چشم کار می‌کند فقط طرح و رنگ می‌بینید؛ نقش‌هایی که حس آرامش به‌همراه دارد و با نگاه به هریک موضوعی از ذهن عبور می‌کند. شادی زاهد، هنرمندی است که در محله راهنمایی به آموزش هنر می‌پردازد و دوست دارد احساس خوبش از هنر را به دیگران نیز انتقال دهد؛ بنابراین با او به گفتگو نشستیم.


زندگی در مهد هنر
سال ۶۷ در تهران و در یک خانواده اهل هنر پا به این جهان گذاشتم. مادرم نقاشی و گل‌سازی می‌کرد و پدرم نیز در زمینه هنر ویترای فعالیت داشت. پس ازگذشت یک‌سال به مشهد آمدیم و در هفت‌سالگی نیز به جنوب رفتیم. مادرم در آموزشگاهی به آموزش گل‌سازی می‌پرداخت. من نیز گاهی در کلاس‌هایش شرکت می‌کردم. از همان کودکی به هنر علاقه داشتم و طراحی و نقاشی می‌کردم. زندگی در جنوب ادامه داشت، تا اینکه در رشته نرم‌افزار دانشگاه مشهد قبول شدم. درنتیجه به مشهد بازگشتیم و در خانه‌ای در محله فلسطین ساکن شدیم. آن زمان محله خیلی شلوغ نبود و درخت‌های زیادی نداشت. علاقه‌ام به هنر باعث شد توجه بیشتری به آن داشته باشم. بعد از کارشناسی همراه‌با خانواده به شیراز رفتیم و چندین سال در آنجا زندگی کردیم. روزی برای خرید وسیله‌ای هنری به بازار رفته بودم و هنرمندی به من آموزشگاهی را معرفی کرد و من آنجا رفتم و از آموزش‌های آن بهره بردم. شیراز مهد هنر است و به این رشته توجه زیادی می‌شود. در آنجا نقاشی برجسته، تابلو‌های سه‌بعدی، چاپ با آینه و تکنیک میکس‌مدیا را آموزش دیدم. آموزش‌ها به ۲ سال طول کشید و تصمیم گرفتم نمایشگاه بزنم. در ۲ نمایشگاه شرکت کردم. در یکی از نمایشگاه‌ها که از طرف میراث‌فرهنگی فارس برگزار شد، با گروهی به‌نام «دل‌شدگان» آشنا شدم و این فرصت باعث شد تا شناخت بیشتری به یکدیگر پیدا کنیم. سبک کاری من قبل از آشنایی با آن‌ها مدرن بود و در مقابل، این گروه به آثار فاخر می‌پرداخت؛ بنابراین با شیوه جدیدی آشنا شدم و به سمت هنر‌های سنتی و سبک نگارگری مکتب شیراز، مانند نقش‌ونگار‌های دیوار‌های شیراز یا کوزه‌های سفالی روی آوردم. در ابتدا گل و مرغ کار می‌کردم سپس از چهره‌ها و نقش‌های کاشی‌کاری بنا‌های قدیمی شهر برروی ظرف‌های سفالی کمک گرفتم. کار‌های فاخر، نقاشی‌های سنتی و قدیمی است که در بنا‌های قدیمی به‌کار گرفته شده‌است. درباره آثار فاخر نمونه‌های زیادی مانند نقاشی‌هایی از رستم در شاهنامه انجام داده‌ام.
اولین کار فاخر من نقش ضحاک ماردوش بود که در نمایشگاه شیراز ارائه دادم. فردی هنردوست قصد داشت این اثر را با مبلغ زیادی از من خریداری کند، اما پدرم گفت حیف است و درنتیجه خودش به همان مبلغ کار را از من خرید و همچنان با دیدن آن اثر خاطره آن روز برایم زنده می‌شود. حمایت خانواده و ارزش‌نهادن بر کارم باعث شد با اعتماد‌به‌نفس بیشتری در راهی که انتخاب کرده‌ام قدم بردارم.

آموزش هنر
علاوه‌بر آموزش چندساله و فشرده در شیراز، از آموزش‌های جدیدی در تهران نیز استفاده کردم. پس از گذشت ۳ سال دوباره به مشهد برگشتم و در محله راهنمایی نگارخانه راه‌اندازی کردم و در کنار فروش، به آموزش نیز می‌پردازم. اکنون هنر‌های زیادی شامل نقاشی روی سفال، تابلوهای سه‌بعدی، نقاشی برجسته، تکنیک چاپ ویترای، آثار رزین، نقش فرش، پرسلن، برش سنگ، پتینه، دکوپاژ، پاپیه ماشه و... انجام می‌دهم. دنیا درحال پیشرفت است و هنر‌ها به‌واسطه شبکه‌های اجتماعی باسرعت انتقال پیدا می‌کند، به همین دلیل خود را موظف می‌دانم که در آموزش هنر به‌روز باشم تا بتوانم نیاز هنرجو را برطرف کنم. براین‌اساس ضمن آموزش، در کلاس‌های هنری به‌صورت مجازی و حضوری آموزش می‌بینم. تاکنون در چند نمایشگاه فردی و گروهی در شیراز مانند نهمین نمایشگاه سراسری صنایع‌دستی کشور و دهمین نمایشگاه سفره هفت‌سین، گل‌آرایی، تزیینات منزل و همچنین نمایشگاه بین‌المللی مشهد برای ارائه آثار هنری‌ام شرکت کرده‌ام و چندین سال است که به آموزش هنر می‌پردازم. با آموزش توانسته‌ام افراد زیادی را صاحب شغل کنم؛ زیرا آن‌ها با آموختن هنر اکنون کسب درآمد می‌کنند. درشرایط اقتصادی کنونی، توجه به هنر می‌تواند در کسب درآمد به افراد کمک کند.

حس آرامش
به تمام کارهایم حس دل‌بستگی دارم و وقتی با رنگ‌ها سروکار دارم، از احساس خوبی برخوردار هستم. در هنگام کار آرامش می‌گیرم و با هنر صبوری را آموختم؛ زیرا برای تکمیل اثری هنری باید صبور بود تا نتیجه کار به ثمر بنشیند. هرفردی اگر یک‌بار قلم به دست بگیرد و برای دل خود رنگ‌بازی کند، احساس آرامش خواهد کرد. شیرازی‌ها نگاه بهتری به هنر دارند و برایش هزینه می‌کنند، اما این نگاه در مشهد به آن اندازه نیست، هرچند وضعیت درحال رشد است. اگر مردم هنر را بیشتر ببینند، بیشتر به آن سوق داده می‌شوند. همان‌طور که در فیلم‌های خارجی آثار هنری نیز به‌چشم می‌خورد، لازم است که فیلم‌سازان کشور ما نیز به این موضوع توجه کنند؛ زیرا مردم با نگاه‎کردن بیشتر تشویق می‌شوند.
مردم محله راهنمایی نیز به هنر علاقه‌مند هستند و این ویژگی نه‌تن‌ها در بانوان محله، بلکه در آقایان نیز دیده می‌شود. درنظر دارم کار هنری را به‌صورت حرفه‌ای‌تر دنبال کنم و علاوه‌بر شرکت در نمایشگاه‌های داخلی، آثار سنتی کشورم را در سایر کشور‌ها نیز به‌نمایش بگذارم تا جهانیان با فرهنگ و هنر واقعی ایران آشنا شوند.
گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->