سرخط خبرها
عضو کمیته نظارتی شماره ۵ شورای شهر مشهدمقدس:

قانون‌مداری، یکی از مؤلفه‌های توسعه است

  • کد خبر: ۸۶۰۶
  • ۱۹ آبان ۱۳۹۸ - ۰۰:۳۷
قانون‌مداری، یکی از مؤلفه‌های توسعه است

فیضی
دبیر شهرآرامحله

کمیته‌های نظارتی یکی از راه‌های ارتباطی مستقیم میان مردم با اعضای شورای شهر است. هر هفته اعضای شورای شهر با حضور در کمیته‌های نظارتی به پرونده‌هایی که در آن شهروندان با شهرداری به توافق نمی‌رسند یا مشکلاتی نظیر مسائل حقوقی، مغایرت با مصوبات شورا و بوروکراسی‌های دست و پا گیر دچار هستند رسیدگی و گره مشکلات را باز می‌کنند. هفته گذشته کمیته نظارتی منطقه ما با حضور شهناز رمارم عضو هیئت رئیسه شورای شهر مشهد، احسان اصولی رئیس کمیسیون فرهنگی و اجتماعی شورای شهر، مجتبی بهاروند رئیس کمیسیون عمران، حمل‌ونقل و ترافیک شورای شهر و حجت فرقانی شهردار منطقه ۳ برگزار شد. به گزارش شهرآرامحله، شهناز رمارم در حاشیه برگزاری جلسه کمیته نظارتی منطقه ۳ شهرداری، اظهارکرد: همه ما باید به سمت اجرای رفتار‌های قانونی در بین شهروندان حرکت کنیم چراکه یکی از مؤلفه‌های اصلی در توسعه هر کشور، قانون‌مداری است. رمارم افزود: پس از جنگ جهانی دوم تفاوت بین کشور‌هایی که توسعه آن‌ها از رشد خوبی برخوردار بود و آنان که توسعه مناسبی نداشتند، تفاوتشان در نوع عمل به قانون بود. عضو کمیته نظارتی شماره ۵ شورای شهر مشهد خاطرنشان کرد: اگر ما هم به دنبال رعایت عدالت در بین شهروندان و اجتناب از تبعیض هستیم، باید آخرین حرفمان، قانون باشد.
رمارم با بیان اینکه گاه در تنظیم قوانین دقت لازم صرف نشده است یا کپی‌برداری و بومی‌سازی نشده‌اند، تصریح کرد: همین امر سبب شده است بعضا در مرحله اجرای قانون با موانعی روبه‌رو شویم و کار مردم گره بخورد و مشکل آن‌ها حل نشود.
وی افزود: فعالیت کمیته‌های نظارتی به نحوی است که قوانین را طوری تفسیر کنند تا حقوق شهر و شهروندان رعایت شود و نقش تسهیلگری ایفا می‌کنند. حجت فرقانی، شهردار منطقه ۳ نیز در حاشیه این جلسه گفت: بعضی درخواست‌های شهروندان شامل پایان‌کار، تجاری و امور شهرسازی برای رسیدگی در جلسه کمیته نظارتی ارائه شد و پس از بررسی و مساعدت از سوی اعضای محترم شورای اسلامی شهر، مناسب‌ترین راهکار برای شهروندان در نظر گرفته و خدمت ایشان ارائه شد.
وی ضمن تقدیر از مساعدت اعضای شورای اسلامی شهر مشهد افزود: اعضای محترم شورای شهر با علم به این موضوع که منطقه ۳ جزو مناطق کم برخوردار و پیرامونی شهر مشهد است، مساعدت حداکثری را برای مشکل‌گشایی از امور شهروندان منطقه در نظر گرفتند. درخواست‌های برخی شهروندان در ملاقات عمومی شهردار منطقه ۳ از قبیل تغییر نام خیابان و محله، تسهیلات و امتیازاتی برای مشاغل خانگی، برای بررسی خدمت اعضای محترم شورای اسلامی شهر مشهد تقدیم شد. وی در ادامه مهم‌ترین وظایف این کمیته را این‌گونه بیان کرد:
۱-۱. بررسی اعتبارات و کلیه طرح‌ها و پروژه‌های پیشنهادی در مناطق شهرداری و تأیید آن‌ها برای ارائه به ریاست شورای اسلامی شهر برای درج در بودجه سالانه.
۱-۲. نظارت بر حسن اجرای مصوبات شورای اسلامی شهر در مناطق تحت نظارت کمیته.
۱-۳. نظارت عمومی و مستمر بر کلیه طرح‌ها و پروژه‌ها در مناطق و ارائه نقطه نظرات سازنده به شورای اسلامی شهر.
۱-۴. بررسی مشکلات و رسیدگی به شکایات مردم در ارتباط با امور مناطق با رعایت تبصره‌های زیر:
تبصره ۱. کمیته‌ها حق دخالت در وظایف گروه‌های قانونی مانند ماده ۱۰۰ و ماده ۷۷ را ندارند.
تبصره ۲. تصمیمات کمیته‌های نظارتی باید در حدود قوانین و مصوبات شورای اسلامی شهر باشد.
۱-۵. بررسی و شناخت کمبودها، نیاز‌ها و نارسایی‌های اجتماعی، فرهنگی، آموزشی، بهداشتی، اقتصادی، رفاهی، خدماتی و عمرانی حوزه مناطق ذی‌ربط و تهیه طرح‌ها و پیشنهاد‌های اصلاحی و راه‌حل‌های کاربردی در این حوزه‌ها و ارائه به شورای اسلامی شهر برای برنامه‌ریزی و تصویب.
۱-۶. برنامه‌ریزی درباره مشارکت مردم در انجام خدمات اجتماعی، اقتصادی، عمرانی، فرهنگی، بهداشتی، آموزشی و دیگر امور رفاهی و ارائه به شورای اسلامی شهر.
۱-۷. بهره‌گیری از نهاد‌های مردمی با اولویت اعضای هیئت امنای مساجد، پایگاه‌های مقاومت بسیج و شورا‌های اجتماعی محلات و برگزاری حداقل هرماه یک جلسه دریکی از مساجد مهم منطقه برای استماع و بررسی درخواست‌های مردمی و دریافت نظر‌ها و پیشنهاد‌های آن‌ها درباره لوایح و طرح‌های فرهنگی، اجتماعی، عمرانی، حمل‌ونقل، شهرسازی و دیگر برنامه‌های مدیران مناطق و عوارض مختلف و نحوه وصول آن‌ها و ارائه آن به شورای اسلامی شهر.
۱-۸. استماع و بررسی مشکلات مردم و مدیریت شهری در ارتباط با سازمان‌های دولتی و غیردولتی در حوزه مناطق ذی‌ربط و ارائه پیشنهاد‌های لازم در این‌باره به شورای اسلامی شهر.
گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->