پیش‌فروش لوازم خانگی برای جلوگیری از ایجاد بازارسیاه قیمت جدید پژو پارس با افزایش ۱۵۰ میلیون تومانی تعیین شد (۲۹ فروردین ۱۴۰۳) حقوق فروردین بازنشستگان کشوری امروز پرداخت می‌شود (۲۹ فروردین ۱۴۰۳) همه چیز درباره هلدینگ «خلیج فارس» دلار به کانال ۶۶ هزار تومان برگشت (۲۹ فروردین ۱۴۰۳) لزوم صادرات سیب و پرتقال مازاد در راستای حمایت از تولید داخل از ابتدای سال، ۲۰۰ تن گوشت قرمز وارد شده و در بازار توزیع شده است چگونه از موبایل به جای کارت بانکی استفاده کنیم؟ هشدار اتحادیه طلا و جواهر مشهد برای به‌کارگیری اتباع غیرمجاز در واحدهای صنفی اعلام شرایط جدید متقاضیان خودروی پارس سامانه جامع یکپارچه با موعد تحویل زمستان ۱۴۰۲ با قیمت جدید + جدول اعلام بخشنامه فروش سدان فونیکس آریزو ۶ جی تی (۲۹ فروردین ۱۴۰۳) + جدول قیمت طلا، قیمت دلار و قیمت سکه در بازار امروز چهارشنبه (۲۹ فروردین ۱۴۰۳) پیام فرمانده سپاه امام رضا (ع) به مناسبت روز ارتش جمهوری اسلامی ایران مهروموم ۱۹ کافه سنتی و کافی‌شاپ در مشهد (۲۹ فروردین ۱۴۰۳) پیاده‌سازی امکان پرداخت پول با موبایل به جای کارت در ۶ بانک اعلام قیمت تضمینی ۱۲ محصول کشاورزی بازار مسکن همچنان در رکود تعطیلات آخر هفته همچنان یک روز است وزیر صمت: حجم واردات خودرو به حدی بوده که در بنادر جا نداریم | افزایش قیمت خودرو به دلیل نوسانات دیگر بازار است هزار و ۴۱۷ پرونده تخلف تعزیراتی در طرح نوروزی خراسان رضوی تشکیل شد بودجه زیارت برای ۴ شهر زیارتی، تنها ۳۵۰ میلیارد تومان در جلسه خودرویی وزیر صمت با شورای رقابت چه گذشت؟ (۲۸ فروردین ۱۴۰۳) گرانفروشی و عدم رعایت قوانین نظام صنفی، عمده تخلف در پلمب کافی شاپ و کافه سنتی در مشهد
سرخط خبرها

بی‌خبری دامداران، مانع پلاک کوبی دام

  • کد خبر: ۸۶۵۵
  • ۱۹ آبان ۱۳۹۸ - ۰۸:۱۵
بی‌خبری دامداران، مانع پلاک کوبی دام
تناقض‌های بخش خصوصی و دولتی به تفاهم ختم شد
شهامت| ۱۴ آبان‌ماه روزنامه شهرآرا گزارشی با عنوان «اجرای لاک‌پشتی طرح پلاک‌کوبی دام در استان» چاپ کرد و از طرحی گفت که صرف اجرای آن به هزار و یک دلیل، مخالفی ندارد. مثلا اینکه جلو قاچاق را می‌گیرد و پیگیری دام‌های سرقتی را ساده می‌کند. همچنین با به‌روز کردن آمار دام کشور، به مسئولان کمک می‌کند نگذارند نوسانات عجیب و غریبی که در سال ۹۷ در بازار گوشت رخ داد تکرار شود.
لابد شنیده‌اید که می‌گویند دیکته نانوشته غلط ندارد. حساب طرح‌های مختلفی نیز که در کشور اجرا می‌شود و کارشناسان به هرکدام نقدی وارد می‌کنند همین است. سوای مشکلاتی که بخش خصوصی به عنوان مجری طرح در مورد دست‌انداز‌های اجرای آن با ما در میان گذاشت، با نکته‌ای قابل تأمل و البته تکراری مواجه شدیم و آن اختلاف دیدگاه‌های میان‌بخش دولتی و خصوصی در مورد طرحی واحد بود که همکاری تمام و کمال طرفین را می‌طلبد.
پیرو این گزارش، مدیرعامل اتحادیه صنعت دامپروری استان در گفتگو با شهرآرا از برگزاری جلسه‌ای با مدیر امور دام جهاد کشاورزی استان و یک‌دست شدن نظرات کارشناسی خبر داد. این موضوع به خودی خود، امید‌ها به سرعت گرفتن اجرای این طرح ملی در خراسان رضوی را بیشتر می‌کند. امین هراتی گفت: در این جلسه، طرفین به ضعف سامانه‌ای که کد پانزده‌رقمی هویت دام باید در آن ثبت شود اذعان کردند. سامانه یادشده برای پذیرش این حجم از داده از سراسر کشور، ظرفیت لازم را ندارد و گره زدن ضعف آن به صرف رفتار کاربران سایت صحیح نیست. موضوع به تهران منعکس شده است و منتظر رفع آن هستیم.
او ادامه داد: در این جلسه، سوا شدن اجرای طرح پلاک‌کوبی از بیمه اجباری دام هم مطرح شد. جمع‌بندی‌مان یکی بود. هر ۲ طرح اجباری هستند و باید اجرا شوند؛ قبول. مسئله اینجاست که دامداران به ضرورت و اهمیت پلاک‌کوبی واقف شده‌اند و به اجرای آن تن می‌دهند، اما چون برخی از آن‌ها در گذشته خدمات مدنظرشان را از بیمه دریافت نکرده‌اند، در برابر اجرای آن مقاومت می‌کنند. این مقاومت سرعت هویت‌گذاری دام را هم می‌گیرد. پیشنهاد توافق‌شده این بود که هویت‌گذاری انجام شود و داده‌های حاصل از آن در اختیار بیمه‌گذار قرار بگیرد.

خط و نشان برای متخلفان
هراتی با اشاره به تناقضی که در گزارش یادشده در مورد روند اجرای طرح هویت‌گذاری دام در خراسان رضوی به آن اشاره شده بود گفت: جهاد کشاورزی گفته بود ۹۰ درصد دام‌های سنگین و کمتر از ۱۰ درصد دام‌های سبک پلاک‌کوبی شده‌اند. ما هم این آمار را قبول داریم. دلیل پیشرفت بهتر طرح در مورد دام‌های سنگین این است که این طرح به نحوی از قدیم در مورد دام‌های سنگین صنعتی اجرا می‌شده است و برای پلاک‌کوبی و بیمه اجباری این دام‌ها مشکلی وجود ندارد. فعلا مسئله اصلیِ تشکل‌های دامی استان به عنوان مجریان طرح، پلاک‌کوبی دام‌های سبک است که جمعیتشان در استان به حدود ۷ میلیون و ۵۰۰ هزار رأس بالغ می‌شود.
مدیرعامل اتحادیه صنعت دامپروری استان با تأکید بر اینکه هنوز اجباری بودن طرح به گوش دامداران ساکن در مناطق کمتر برخوردار استان نرسیده است، از توان محدود تشکل‌ها برای اطلاع‌رسانی گفت و خواستار ورود رسانه‌ها و فرمانداری‌ها به اطلاع‌رسانی طرحی شد که می‌تواند دامداران بی‌خبر را به زحمت بیندازد.
اشاره این فعال دامپروری به اجباری بودن پلاک‌کوبی، ناظر به مصوبه ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز و ابلاغ وزارت جهاد کشاورزی است. بر اساس آن، با اتمام مهلت اجرای طرح هویت‌گذاری در بهمن امسال و در صورت تمدید نشدن مهلت آن، حمل، نگهداری، و خریدوفروش دام‌های بدون‌پلاک ممنوع خواهد بود و در صورت مشاهده، دام به عنوان قاچاق ضبط می‌شود. همچنین بر اساس ابلاغیه دیگر وزارتخانه که حدود ۲ ماه پیش صادر شده است، اعطای هرگونه تسهیلات، خدمات و نهاده به دامداران منوط به داشتن بیمه‌نامه دام است. چند روز پیش نیز رئیس مرکز اصلاح نژاد و بهبود تولیدات دامی کشور با تأکید بر اجباری بودن هویت‌گذاری برای همه دام‌ها گفته بود: کسانی که در پلاک‌کوبی دام‌ها کوتاهی کنند تحت تعقیب قضایی قرار خواهند گرفت.
گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->