آدرس محل‌های برگزاری احیای شب‌های قدر در مشهد (۱۰ فروردین ۱۴۰۳) ویدئو| سیاه پوش شدن حرم مطهر رضوی همزمان با ایام شهادت امیرالمومنین(ع) اعمال شب ۱۹ ماه مبارک رمضان + ادعیه و نماز میزبانی ۴۰ هزار خادم رضوی از عزاداران علوی در شب‌های قدر اعزام ۳۵۰۰ مبلغ به مساجد و تکایا در خراسان رضوی ویژه شب‌های قدر خطیب نماز جمعه این هفته تهران مشخص شد ویدئو | ضیافتی امام رضایی در کنار خادمان امنیت مردم ویدئو | حضور تولیت آستان قدس رضوی در جمع روزه‌اولی‌ها مراسم شب‌های قدر ویژه ناشنوایان و کم شنوایان در حرم مطهر رضوی جزئیات مراسم احیا شب نوزدهم ماه رمضان در حرم مطهر رضوی ۱۵۰۰ اثر به دبیرخانه جشنواره رضوی ارسال شد توزیع غذای گرم افطاری در حاشیه شهر مشهد توسط آستان قدس رضوی پرداخت زکات در سال ۱۴۰۲، ۲۵ درصد رشد داشت. جانباز ۷۰ درصد دفاع مقدس به یاران شهیدش پیوست  زائران حرم امام رضا (ع) در شب میلاد کریم اهل بیت (ع) میهمان بزرگترین سفره اکرام رضوی شدند
سرخط خبرها

منشور حقوق زائر به‌زودی رونمایی می‌شود | آیین‌نامه خدام رضوی ابلاغ شد

  • کد خبر: ۸۶۹۴۶
  • ۱۶ آبان ۱۴۰۰ - ۱۱:۲۰
منشور حقوق زائر به‌زودی رونمایی می‌شود | آیین‌نامه خدام رضوی ابلاغ شد
محمدمهدی برادران، مدیر عالی حرم مطهر رضوی گفت: آیین‌نامه خدام رضوی با محوریت زیارت متعالی ابلاغ شده است.

علیرضا ظهیری| شهرآرانیوز؛ مدیرعالی حرم مطهر رضوی گفت: اخیرا آیین نامه به روزرسانی شده خدام رضوی از سوی تولیت آستان قدس با محوریت زیارت متعالی ابلاغ شده است و در راستای تکمیل این آیین نامه به زودی منشور حقوق زائر نیز رونمایی می‌شود.

محمدمهدی برادران در نشست خبری تبیین آیین نامه خدام رضوی در سال ۱۴۰۰ گفت: با توجه به مقدمه این آیین نامه که تولیت آستان قدس رضوی نوشته است، شاهد ثبات مدل‌های خدمتی خادمان امام رضا (ع) و تحویل در عرصه‌های خدمتی خواهیم بود.

از سال ۶۸ مدل خدمتی خادم یاران را داشته ایم و این مدل خدمتی در سال ۷۳ شکل رسمی به خود گرفت، اما مدل خادمی خادم یاران رضوی در آیین نامه خدام همراه با دیگر مدل‌های خادمان امام رضا (ع) گنجانده شده است.
وی با بیان اینکه پیش از این ۵ مدل از خادمان تحت عناوین خدام، حفاظ، فراش، کفش دار و دربان بوده اند، ادامه داد: ازاین پس و در آیین نامه جدید علاوه بر این ۵ خدمت جدید، عنوان خادم یار هم اضافه شده است.


تعریف ۴۴ خدمت برای خادم یاران

برادران با تأکید بر اینکه در آیین نامه ۱۴۰۰ خدام در کنار ثبات به موضوع تحول در عرصه‌های خدمتی نیز توجه شده است، تصریح کرد: البته خدمت خادم یاران نیز در مدل‌های مختلف تعریف شده است و برای این نام ۴۴ نوع خدمت مانند خادم یاران شمیم رضوان، نسیم رضوان، زلال رضوان، انیس رضوان و دیگر عناوین در نظر گرفته شده است.

وی افزود: همچنین ما در عرصه نوآوری هم خادم داریم و خادم یاری نوآوری در حریم مطهر شکل گرفته است. این مدل خدمتی با کمک شرکت‌های دانش بنیان و در ۸ محور کاری فعال است.

مدیرعالی حرم مطهررضوی افزود: در این آیین نامه سعی شده است سیاست اصلی آستان قدس که همان زیارت متعالی است حفظ شود و دیگر مسائل آستان قدس بر روی زیارت متعالی سایه نیندازد.


۱۰۰۰ نایب خادم خادم می‌شوند

وی با بیان اینکه یکی از ویژگی‌های آیین نامه جدید تبدیل نواب به خدام است، گفت: برخی از افراد به عنوان نایب خادم بوده اند و حدود ۱۰ تا ۱۵ سال تحت این عنوان خدمت کرده اند. در آیین نامه جدید حدود ۱۰۰۰ نفر از این نایبان خدام تبدیل به خدمه آستان قدس می‌شوند.


خادمان ۲۰ ساله در حرم امام رضا (ع)

برادران همچنین افزود: برمبنای آیین نامه جدید سن خدمت هم کاهش خواهد یافت و ما از این پس تا سن ۲۰ سال هم خادم خواهیم داشت. البته خدمه مسن حرم مطهر رضوی که توانایی انجام برخی کار‌ها را ندارند جایگاهشان حفظ می‌شود و در مراسم شرکت می‌کنند، اما در زمان انجام خدمت در عین حفظ شئوناتشان مشغول به عبادت و دیگر کار‌ها می‌شوند.

شفافیت در جذب خادمان، توجه ویژه به خادمان خواهر، توجه به مباحث آموزشی قبل و حین خدمت و به روزرسانی سامانه جامع آمار و خدمات خدام حرم مطهر از دیگر ویژگی‌های آیین نامه جدید خدام است که مدیرعالی حرم مطهر رضوی به آن اشاره کرد.


فعالیت ۶۶ هزار خادم

براداران درباره آمار خادمان مشهد و سایر استان‌های کشور گفت: ۶۶ هزار خادم در مشهد داریم که تعداد ۴۰۰۰ خادم به صورت نیمه فعال هستند، اما ۶۲ هزار خادم در انواع مدل‌های خدمتی، مشغول خدمت به زائران امام رضا (ع) هستند که حدود ۳۰ درصد از این خادمان را خواهران تشکیل می‌دهند. همچنین تعداد خادمان حضرت رضا (ع) تحت عناوین مختلف خدمتی در دیگر استان‌های کشور ۱۳۰ هزار نفر است.

گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->