سرخط خبرها

چرا کتاب‌ها خاک می‌خورند؟

  • کد خبر: ۸۷۱۳
  • ۲۰ آبان ۱۳۹۸ - ۰۲:۰۰
چرا کتاب‌ها خاک می‌خورند؟
سهیلا حسنی کتابدار محله محمدآباد
۲۴ آبان سال ۱۳۷۲ خورشیدی به‌عنوان روز کتاب و کتاب‌خوانی تعیین شده است. این روز، یکی از روز‌های هفته کتاب نیز هست. نخستین هفته کتاب جمهوری اسلامی ایران در روز‌های چهارم تا دهم دی‌ماه سال ۱۳۷۲ با پیام رهبر فرزانه انقلاب اسلامی برگزار شد.
کتاب، محصول تجربه‌های بشری و خلاقیت‌های ذهنی و آموخته‌های درازمدت انسان است. سهم کتاب در انتقال دانش‌ها گاهی به‌مراتب بیشتر و فراتر از دیگر ابزار آموزشی است. کتاب وسیله‌ای است که دانش بشری به مدد آن از تباه‌شدن مصون می‌ماند و به آیندگان منتقل می‌شود. پدیدآوردن آثار علمی و فرهنگ مکتوب از توصیه‌های مهم اولیای دین است و به گسترش دانش کمک می‌کند و به‌عنوان یک میراث فرهنگی برای نسل‌های آینده ماندگار می‌شود.
بی‌گمان هیچ ذخیره و میراثی سودمندتر و باارزش‌تر از کتاب نیست؛ چرا که کتاب، مایه آرامش روحی انسان است. کتاب همدمی است که اندوه را می‌زداید و مطالعه‌کننده را از تنهایی درمی‌آورد و به او حکمت‌های جان‌پرور می‌آموزد.
وقتی جهل و بی‌خبری جامعه‌ای را از پای درآورد یا شبهه‌ها ذهن جوانان را فلج کند، بی‌شک یکی از مهم‌ترین کار‌هایی که می‌تواند آفت جهل را بزداید، مطالعه است و آنچه می‌تواند شبهه‌های ذهنی را برطرف کند و ایمان و اطمینان را به قلب‌ها باز آورد، کتاب‌خوانی است.
برای ایجاد علاقه به کتاب و کتاب‌خوانی، عوامل متعددی نقش دارند که نخستین آن‌ها «خانواده» است. در واقع نقطه آغازین ایجاد عشق و علاقه به کتاب و کتاب‌خوانی از خانواده آغاز می‌شود؛ زیرا طبق دیدگاه روان‌شناسان، شخصیت و هویت کودک در قدم اول در خانواده شکل می‌گیرد. به‌طور طبیعی والدین علاقه‌مند به کتاب، فرزندانی دوست‌دار مطالعه خواهند داشت و عکس آن نیز صادق است.
تجربه نشان داده است فرزندانی که در خانواده‌های اهل دانش بزرگ می‌شوند، میزان مطالعه و گرایش به کتاب‌خوانی در آنان نسبت به خانواده‌هایی که تمایلی به کتاب و مطالعه ندارند بسیار بیشتر است. بیشتر علما و دانشمندان در خانواده‌هایی رشد کرده‌اند که والدین آنان اهل مطالعه و پژوهش بوده‌اند.
کتاب «چرا کتاب‌ها خاک می‌خورند» تألیف یدا... نفری با هدف آشناکردن افراد با دلایل کمبود سرانه مطالعه و موضوعات متصل و مربوط به خواندن در ۱۲۸ صفحه تدوین شده است. معلمان، کتابداران، دست‌اندرکاران آموزش و پرورش و کانون‌های فرهنگی و فکری، مساجد و شهرداری‌ها، دانشجویان و دانش‌آموزان می‌توانند از این کتاب بهره‌برداری کنند. این کتاب برخی راهکار‌های مطالعه را درخور حوصله مخاطبان بیان می‌کند. درضمن برای دانش‌آموزان هم راهکار‌های مناسبی برای ازبین بردن استرس امتحان ارائه می‌دهد. یکی از برجستگی‌های این کتاب متنوع‌بودن موضوعات حول کتاب و کتاب‌خوانی است. ضمن اینکه مطالب بخش‌ها موجز و مختصر نوشته شده است که این مورد خواندن را برای خواننده کتاب شیرین‌تر می‌کند.
منتظر مراجعان خوبمان برای امانت این کتاب و هزاران کتاب دیگر در کتابخانه هاشم قزوینی (ره) محله محمدآباد هستیم.
گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->