انتقاد یک فعال کارگری به لایحه تغییر قانون تعیین دستمزد کارگران| لایحه بر مبنای اصل سه جانبه گرایی نیست نحوه دریافت گوشت تنظیم بازار مورد نیاز هیئات مذهبی اعلام شد (۱۰ فروردین ۱۴۰۳) کشف و معدوم سازی ۲۹ تن مواد غذایی فاسد در مشهد (۱۰ فروردین ۱۴۰۳) با مشارکت اوقاف زمین نهضت مسکن برای ۲ شهر خراسان رضوی فراهم شد ادامه نگرانی‌ها از وضعیت ذخایر آبی سد‌ها در شروع سال ۱۴۰۳ + جدول کاهش زمان تحویل کارت سوخت از یک ماه به یک هفته لایحه اصلاح قانون کار برای تعیین مزد کارگران به هیات دولت می‌رود (۱۰ فروردین ۱۴۰۳) پیدا شدن گوشت الاغ در یکی از هتل‌های اطراف حرم مطهر رضوی برنامه افزایش ظرفیت تولید روزانه پارس در سال جدید بیش از ۹۰ تن تخم مرغ غیر بهداشتی در شهرستان مشهد کشف و توقیف شد کم فروشی یک نانوایی در مشهد را به پلمب کشاند (۹ فروردین۱۴۰۳) جزئیات افزایش ضریب حقوق کارمندان و بازنشستگان دولت در سال ۱۴۰۳ + جدول ۴۲ واحد گرانفروش و متخلف در مشهد پلمب شدند (۹ فروردین ۱۴۰۲) آغاز حراج‌های خرده‌فروشی اموال تملیکی از ۱۴ فروردین ۱۴۰۳ حقوق ورودی تلفن همراه بالای ۶۰۰ دلار مشخص شد تعریف ۱۶ پروژه برای تامین آب شرب مشهد در سال جدید | اختصاص بیش از ۴ هزار میلیارد تومان برای این پروژه‌ها مالیات بر ارزش افزوده رسما ۱۰ درصد شد! (۸ فروردین ۱۴۰۳) مصرف بنزین دوباره اوج گرفت (۸ فروردین ۱۴۰۳) اعمال افزایش حقوق بازنشستگان از فروردین + ویدئو ۲ کافی شاپ به دلیل تخلفات صنفی در مشهد پلمب شد (۸ فروردین ۱۴۰۳)  ۲۲ مرکز متخلف در خراسان رضوی پلمب شد  نگرانی طلافروشان از گرایش مردم به خرید طلای مستعمل رشد ۳ درصدی بورس در اولین هفته کاری سال جدید (۸ فروردین ۱۴۰۳) وزیر اقتصاد: دولت با افزایش ۱۰۰ هزار میلیاردی بار مالیاتی بودجه توسط مجلس مخالف است آخرین قیمت گوشی‌های روز در بازار | آیفون ۱۳ حداقل ۴۰ میلیون تومان شد + جدول (۸ فروردین ۱۴۰۳) آخرین قیمت محصولات سایپا + جدول (۸ فروردین ۱۴۰۳)
سرخط خبرها

بهبود معیشت کارگران و بازنشستگان به خصوص حداقل‌بگیران، چندان کار کارشناسانه نمی‌خواهد!

  • کد خبر: ۸۷۲۰۹
  • ۱۸ آبان ۱۴۰۰ - ۰۸:۴۹
  • ۱۰
بهبود معیشت کارگران و بازنشستگان به خصوص حداقل‌بگیران، چندان کار کارشناسانه نمی‌خواهد!
 گریزراه‌های قانونی برای بهبود معیشت کارگران وجود دارد؛ راهکار‌هایی که می‌تواند بار فشار بر گرده‌ی کارگران را بسیار سبک کند آنهم بدون تزریق نقدینگی: معافیت مالیاتی کارگران، کاهش تعرفه خدمات درمانی، تامین مسکن و در نهایت، معافیت کارفرمایان از پرداخت مالیات و عوارض.

به گزارش شهرآرانیوز، در شرایطی که کمترین هزینه‌های زندگی یک خانوار متوسط به یازده میلیون و پانصد هزار تومان در ماه رسیده، پانزدهم آبان ماه، اولین جلسه شورایعالی کار بعد از چند ماه غفلت برگزار شد؛ قانون کار به صراحت اعلام می‌کند که هر ماه باید حداقل یک جلسه سه جانبه شورایعالی کار برگزار شود، اما رفت و آمد دولت‌ها و بی‌توجهی به قانون موجب شده بود که پنج ماه هیچ جلسه‌ای نداشته باشیم.

علی ایحال، یکی از خروجی‌ها و مصوبات شورایِ پانزدهم آبان، «بررسی کارشناسانه بهبود معیشت کارگران» بود و از قرار، قرار است کمیته دستمزدِ ذیل شورایعالی کار، در هفته‌های پیش رو تشکیل جلسه بدهد. ضمن اینکه وزیر کار در گزارشی اجمالی از این نشست، تلویحاً خواستار دلسوزی برای کارفرمایان شد! و اعلام کرد که کارگر و کارفرما باید محذوریات و شرایط یکدیگر را درک کنند و نمایندگان کارگری نمی‌خواهند که به کارفرمایان فشار بیاید!

اعتراض به اظهارات وزیر کار

این جمله آخر یعنی «نمایندگان کارگری نمی‌خواهند که به کارفرمایان فشار بیاید» در همین یکی دو روز اخیر موجی از انتقادات و اعتراضات برانگیخته است؛ کارگران و فعالان کارگری در تماس‌های مکرر مطرح می‌کنند که کدام نماینده کارگری خواستار فشار نیامدن به کارفرمایان محترم شده و چه فشاری تا امروز به کارفرمایان آمده؛ همه فشار‌ها که بر گرده‌ی نحیف کارگران است! و چند نمونه از اعتراضات:

حسین حبیبی (عضو هیات مدیره کانون عالی شورا‌های اسلامی کار کشور) می‌گوید: چهل سال است که کارگران تمام فشار‌ها را متحمل شده‌اند و از فرط ناچاری و اضطرار دم نزده‌اند! آقای وزیر لطفاً بگویید کدام نماینده کارگر گفته به کارفرمایان فشار نیاورید؛ لطفاً شرح رنج‌های واقعی را از کارگران واقعی مطالبه کنید تا به شما آدرس غلط ندهند؛ و فرامرز توفیقی (رئیس کمیته دستمزد کانون عالی شورا‌های اسلامی کار کشور) در این رابطه می‌گوید: کدام فشار؛ در یک واحد تولیدی، ۳۰ درصد هزینه‌ها مربوط به مواد اولیه و ۷۰ درصد دیگر شامل دستمزد، انرژی، مالیات و استهلاک است. سوال این است که آیا ما به نیروی کار ایرانی به دلار و ارز حقوق می‌دهیم یا انرژی را به قیمت ارز می‌پردازیم که حالا کالا‌های تولیدی را با افزایش نرخ ارز به فروش می‌رسانیم؟ این کار مصداق بی‌انصافی و بی‌قانونی است. ما تنها ۳۰درصد هزینه‌هایمان متاثر از نرخ ارز است؛ پس آیا کارفرمایی که کالایش را به نرخ ارز می‌فروشد (مثلاً خودروسازی که قیمت‌هایش چند برابر قیمت واقعی و جهانی خودرو است) تحت فشار است یا کارگری که ریالی حقوق می‌گیرد، اما مجبور است دلاری خرج کند؟!

حال فارغ از این انتقادات، به خروجی جلسه در ارتباط با بهبود معیشت کارگران می‌پردازیم؛ واقعیت مسلم این است که بهبود معیشت کارگران و بازنشستگان به خصوص حداقل بگیران، چندان کار کارشناسانه نمی‌خواهد:

«بند دوم ماده ۴۱ قانون کار کاملاً صراحت دارد و می‌گوید حداقل دستمزد باید به گونه‌ای باشد که هزینه‌های حداقلی زندگی یک خانوار متوسط را تامین کند یعنی به اندازه سبد معیشت باشد. سبد معیشت هم امروز یازده میلیون و ۵۰۰ هزار تومان است؛ بنابراین هر دستمزدی کمتر از نرخ سبد معیشت، بی‌توجهی به نص صریح قانون و مصداق روشن قانونگریزی است.»

راهکار‌هایی برای بهبود معیشت؛ به جز دستمزد

اما به علاوه‌ی این راهکار اساسی و قانونی، گریزراه‌های قانونی دیگری نیز برای بهبود معیشت کارگران وجود دارد؛ راهکار‌هایی که می‌تواند بار فشار بر گرده‌ی کارگران را بسیار سبک کند آنهم بدون تزریق نقدینگی!

توفیقی این راهکار‌ها را در چند دسته کلی خلاصه می‌کند: معافیت مالیاتی کارگران، کاهش تعرفه خدمات درمانی، تامین مسکن و در نهایت، معافیت کارفرمایان از پرداخت مالیات و عوارض.

اما در مورد اولین راهکار یعنی «معافیت مالیاتی کارگران» نادر مرادی (فعال کارگری) می‌گوید: بار اصلی پرداخت مالیات برعهده کارگران و مزدبگیران است؛ پس حداقل در لایحه بودجه ۱۴۰۱ معافیت مالیاتی کارگران را تا سقف سبد معیشت افزایش دهند؛ یعنی هر کارگر و مزدبگیری که تا اندازه سبد معیشت دستمزد می‌گیرد، از پرداخت مالیات به دولت کامل معاف باشد؛ از میزان مالیات بر ارزش افزوده نیز که تقریباً ده درصد به سبد هزینه‌های کالایی کارگران اضافه می‌کنند، بکاهند و بار مالیات را بر دوش ثروتمندان بیندازند؛ چرا دارندگان خانه‌های چند ده میلیاردی لوکس و لاکچری و صاحبان سپرده‌های نجومی بانکی و آن‌هایی که چند آپارتمان خالی دارند، مالیات ندهند، اما بیش از شصت یا هفتاد درصد مالیات را مزدبگیران بپردازند؟!

اما راهکار دوم، یعنی کاهش تعرفه‌های درمانی یا همان درمان رایگان، الزامی که در قانون الزام تامین اجتماعی به صراحت به آن اشاره شده است. محمدعلی براتی که یک بازنشسته حداقل بگیر در قروه‌ی استان کردستان است، در این رابطه می‌گوید: کارگران بازنشسته عموماً بیماری‌های خاص دارند؛ من خودم بیش از یک میلیون تومان هر ماه، هزینه دارو و درمان می‌دهم؛ اگر درمان را آنطوری که قانون الزام می‌گوید کاملاً رایگان کنند، بار سنگینی از دوش کارگران و بازنشستگان حداقل بگیر برداشته می‌شود؛ در کدام کشور مترقی، یک کارگر زحمتکش بعد از سی سال جان کندن، ماهی چند میلیون تومان برای تامین دارو و هزینه‌های کلینیکی و پاراکلینیکی می‌پردازد، آنهم وقتی فقط ۴ میلیون تومان حقوق می‌گیرد؟!

مساله بعدی البته «تامین مسکن» است؛ همان که اصل ۳۱ قانون اساسی می‌گوید وظیفه بدون تنازل دولت است تا برای همه مردم با اولویت کارگران و روستانشینان، مسکن شایسته فراهم کند؛ همان که براساس محاسبات، بیشترین سهم را بعد از خوراکی‌ها در سبد هزینه‌های ماهانه خانوار‌های کارگری کشور دارد و بنابراین در بین این مولفه‌ها، بیشترین اهمیت را دارد.

توفیقی در ارتباط با تامین مسکن می‌گوید: هزینه‌ی مسکن بیشترین سهم را در سبد هزینه‌های کارگران دارد. مطابق آمار‌های بانک مرکزی، بیش از یک سوم هزینه‌های یک خانواده شهری در سال ۹۹ به مسکن اختصاص داشته است. این سهم در دهک‌های پایین و در کلانشهر‌ها بسیار بیشتر است. به‌عنوان نمونه، در شهر تهران سهم هزینه‌ی مسکن به صورت متوسط نزدیک ۵۰ درصد است. مسکن، یکی از اصلی‌ترین نیاز‌های اساسی خانواده است و تأمین شرایط برای خانه دار شدن آحاد مردم، موجب کاهش شکاف طبقاتی، توانمندسازی خانواده و خارج شدن بسیاری از دهک‌ها از فقر اقتصادی خواهد شد؛ لذا بخش مسکن را باید یک عرصه‌ی مهم برای برقراری عدالت در جامعه دانست. مسئله‌ی مسکن در سطح کلانِ اقتصاد کشور نیز دارای اهمیت ویژه‌ای است و رونق تولید مسکن از جهت رشد اقتصاد و افزایش اشتغال می‌تواند مورد توجه قرار گیرد.

او ادامه می‌دهد: دولت بنابر اصول ۳.۳۱ و ۴۳ قانون اساسی، موظف است نسبت به تأمین مسکنِ متناسب با نیاز برای همه‌ی مردم با اولویت محرومین اقدام کند و برای نیل به این هدف باید تمام امکانات و ابزار‌های خود را بکار گیرد. پایین بودن قدرت خرید کارگران و اقشار کم درآمد منجر به‌عدم توانایی آن‌ها برای تأمین مسکن می‌شود. این گروه‌ها پس‌انداز اندک و غیرکافی برای خرید مسکن دارند و همین موضوع باعث می‌شود نتوانند در بازار آزاد اقدام به تأمین مسکن خود نمایند، زیرا نسبت قیمت مسکن به درآمد سالانه گروه‌های کم درآمد و متوسط در کشور بسیار زیاد است؛ لذا بخش قابل توجهی از اقشار جامعه از تأمین نیاز مصرفی خود نسبت به مسکن بازخواهند ماند. در این بین یک سوال همیشگی وجود دارد که از چه طریق و با اجرای چه سیاست‌هایی می‌توان برای دهک‌های مختلف درآمدی، تأمین مسکن متناسب آن‌ها را انجام داد؟

توفیقی خود به این سوال پاسخ می‌دهد: حذف هزینه‌ی اولیه‌ی زمین می‌تواند کمک شایانی برای تأمین مالی و ساخت واحد‌های مسکونی برای کارگران نماید. یعنی تولید مسکن با تأمین مالی حداکثر ۵۰ درصدی می‌تواند انجام شود. از طرفی برای مصرف کننده نهایی نیز می‌توان متناسب با توان درآمدی مختلف، دو سیاست را در نظر گرفت: اولین سیاست که متناسب با متقاضیان با توان مالی پایین‌تر است، حذف هزینه‌ی زمین از هزینه‌ی نهایی مسکن است که به صورت واگذاری حق بهره‌برداری یا اجاره‌ی ۹۹ ساله‌ی زمین به مصرف‌کننده‌ی نهایی ممکن است. سیاست دیگری که می‌توان از آن‌ها در بحث مدیریت زمین استفاده کرد و متناسب با دهک‌های میان درآمدی و متوسط است، تأخیر در دریافت هزینه‌ی زمین و فروش اقساطی آن است. بدین شکل که متقاضیان مصرفی که هزینه‌ی ساخت را با پیشرفت پروژه پرداخت کرده‌اند، هزینه‌ی زمین را بعد از تحویل واحد مسکونی خود به صورت اقساط بلندمدت پرداخت می‌کنند. در این روش، هم برای متقاضیان مطلوبیت بسیاری وجود دارد و هم برای دولت‌ها؛ زیرا حتی مستأجران نیز می‌توانند با اختصاص اجاره بهای خود به عنوان اقساط هزینه‌ی زمین، صاحب واحد مسکونی شوند. برای دولت‌ها نیز از این جهت مطلوبیت دارد که در مقایسه با وام خرید مسکن، متقاضیان مصرفی را بدون استفاده از تسهیلات بانکی و نقدینگیِ مورد نیاز توانمند کرده است. این دو سیاست با توجه به موجودی زمین کشور با روش‌های مختلفی برای کارگران قابلیت اجرا دارد.

اما آیا اراده‌ای هست؟!

بازهم باید تاکید کرد، اولین، مهم‌ترین و قانونی‌ترین راهکار برای بهبود پایدار معیشت طبقه کارگر، رساندن مزد و مستمری حداقلی به پایه سبد معیشت است؛ اما به موازات این مطالبه اصلی و البته صد درصد قانونی، می‌توان از این گریزراه‌های قانونیِ گفته شده برای سبک کردن بار سنگین زندگی که امروز بر دوش کارگران افتاده است، بهره گرفت؛ این راهکار‌ها می‌توانند زندگی را برای بیش از ۴۲ میلیون نفر از جمعیت کشور آسان‌تر کنند؛ البته اگر دولت‌ها بخواهند و اراده کنند، آیا اراده‌ای در کار است؟!

منبع: ایلنا

گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
نظرات بینندگان
انتشار یافته: ۱۰
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۴
email@gmail.com
Iran (Islamic Republic of)
۰۹:۰۹ - ۱۴۰۰/۰۸/۱۸
0
0
چرا اين حرف رو ميزنين آخه ؟؟؟ براي راه اندازي و گره گشايي از مشكلات مردم هميشه درصحنه ايران، مسئولان بايست كلي سركتاب باز كنند و استفتاء كنند و نظر اشخاص تراز اول مملكت رو بپرسند و در برخي موارد هم بهشون "وحي" نازل بشه تا شايد نظرشون براي حل اون مشكل جلب بشه !!!
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۰:۳۴ - ۱۴۰۰/۰۸/۱۸
0
0
بازنشسته تامین اجتماعی هیچ شانسی پیش هیچ دولتی ندارد شاید حالا بخواهد شانسی درست کند که انرا به شیطا کفتند عا قبط بخیر کفت مشکل می بینم اقا ما داریم واقعا ازکرسنگی می میمریم
سیداحمد نبوی یزدی
Iran (Islamic Republic of)
۱۱:۵۲ - ۱۴۰۰/۰۸/۱۸
0
0
با سلام چه بهتری من۶۷ساله دیابتی و سوابق موجود ۳۰واندی بیمه داده که فقط ۱۴سال میگویند بازخرید و شکایت کن اصلا شرکتی وجود ندارد با همسان سازی با۱۸۰۰ هزینه دارو نمیشود از کی و کجا مراجعه لطفا راهنمایی
از کار افتاده
Iran (Islamic Republic of)
۱۳:۴۰ - ۱۴۰۰/۰۸/۱۸
0
0
متاسفانه تامین اجتماعی بر خلاف وظیفه اش مقدار حقوق از کار افتادکان بر اثر حادثه را ، کمترین میزان حقوق در نظر گرفته.ما با وجود نقص عضو ، توانایی کار کردن را برای همیشه از دست داده ایم و با حقوق ۳۵۰۰ از پس اجاره و هزینه های زن و بچه ها بر نمی اییم.از کار افتادگان در صندوقهای دیگر دو برابر ما حقوق میگیرند.گاهی فکر میکنم که ما برای دشمنان کار کرده ایم و انان برای پیامبران.عدالت کجاست؟
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۴:۵۴ - ۱۴۰۰/۰۸/۱۸
0
0
کشوری لشکری اضافه شد چند باره اما تامین اجتماعی پارسال جواب نداد گذاشت خردا د خردا هم تا،کنون خبری نیست سال اینده هم خبری نیست نمیتونید اداره کنید سه صندوق،رویکی کنید
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۶:۱۷ - ۱۴۰۰/۰۸/۱۸
0
0
پدر من کارگر بود ۳۰ سال پیش وقتی از سر کار می اومد با چند جعبه میوه و گوشت و...برنج ایرانی زیر ۵۰۰ کیلو خرید نمی کرد با ۵ فرزند پسر که هم مسافرت و هم پوشاک خوب برای ما مهیا بود بعد از ۳۰ سال من و همسرم هر دو َآغل هستیم و اجاره مسکن هم نداریم و جمعا ۵۰۰ هزار تومان قسط داریم و یک فرزند دختر ،خدا شاهد که به دهم برج میرسیم دیگه پول نداریم و الان ۳ سال هست من به مسافرت منزل پدرم نتونستم برم، نتیجه گیری = این ۴۰ سال فقط شعار دادند و برای زندگی و معیشت کارگران مخصوصا حداقلی بگیر و از کارافتادههای کلی تامین اجتمایی و مستمری بگیران حداقلی بگیر کارگری هیچ ،هیچ قدمی برنداشتند وقتی فشار وارو میشه به هر حال باید روزی این فشار آزاد بشه
محمد
Iran (Islamic Republic of)
۲۱:۱۰ - ۱۴۰۰/۰۸/۱۸
0
0
اقای عزیز اینها جیبشان پر پوله به فکر گرسنه نیستند منظورم اقایان نمایندگان وزیران و بقیه اقایان می باشد وگر نه هزاران راهکار وجود دارد به خدا قسم نه در زمانی که کار میکردیم حقوق درستی میدادند نه حالا که باز نشست شده ایم ممنون ومتشکرم کسانی که ذره ای به فکر ما حد اقل بگیران هستند
بی بی جون
Iran (Islamic Republic of)
۱۳:۴۲ - ۱۴۰۰/۰۸/۱۹
0
0
اینها همه حرف است و بیش از ۴۰ سال است که از این حرفها و طرح ها داده میشود ولی هیچ عملی انجام نمی شود چون قانونی که از سوی استکبار برای سردمداران کشور فرستاده شده است می گوید مردم را فقیر و به نان شب محتاج کن تا بتوانی حکومت کنی و تا زمانی که این فکر در بطن قانون ما باشد از این بدتر می شود ولی بهتر هرگز .
بازنشسته تامین اجتماعی
Iran (Islamic Republic of)
۱۳:۵۱ - ۱۴۰۰/۰۸/۱۹
0
0
با سلام و خسته نباشید به شما سروران گرامی لطفا به فریاد باز نشسته های تامین اجتماعی برسید به خدا با این حقوق نمی شود زندگی کرد فقط منتظریم تا کی بمیریم و از این همه بی عدالتی راحت بشیم لطفا لطفا پیگیری نمایید ممنون ممنون ممنون ممنون ❤️ ❤️ ❤️ ❤️
ناشناسی
Iran (Islamic Republic of)
۱۷:۵۸ - ۱۴۰۰/۰۸/۲۷
0
0
پیغمبر بر گونه کارگر بوسه زد ما حداقل بگیر ها فکر کنید پول بیمه نریخته ایم میخواد صدقه بمون بدید
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->