کارگاه دوخت لباس شیرخوارگان حسینی در مشهد مقدس افتتاح می‌شود ویژه برنامه‌های حرم مطهر رضوی به مناسبت شب شهادت حمزه سیدالشهدا(ع) چند هزار حافظ قرآن در خراسان رضوی داریم؟ آزمون بزرگ حفظ قرآن کریم به صورت سراسری برگزار می‌شود | اعطای مدرک تحصیلی رسمی به حافظان قرآن کریم ارزش کمک به امر ازدواج در اسلام همه آنچه باید درباره سنت دینی قرض‌الحسنه بدانیم اهدای قرآن ویژه فلسطین به هیئت اعزامی آستان قدس رضوی در کشور مالزی تعداد زائران اعزامی به حج تمتع ۱۴۰۳ اعلام شد درباره مهندس عباس آفرنده، طراح گنبد ایوان مقصوره مسجد گوهرشاد| یادگارفیروزه فام آفرنده جشن‌تکلیف نوجوانان پسر عرب‌زبان در حرم مطهر رضوی برگزار شد (۲ اردیبهشت ۱۴۰۳) هر چه می‌خواهد دل تنگت، نگو! نگاهی به کارکرد اجتماعات دینی در جامعه حضور استادان هنر انقلاب اسلامی در چای خانه حضرت رضا (ع) اعزام بیش از ۱۰ هزار زائر خراسانی حج تمتع از فرودگاه مشهد+ جزئیات شریعتی و مفاهمه اجتهاد در اندیشه اسلامی تولیت آستان قدس رضوی در دیدار شهرداران کلان‌شهر‌ها و مراکز استان‌های کشور: جشن‌های دهه کرامت باید مردمی برگزار شود آیت الله مکارم شیرازی: هزینه سفر حج بسیار سنگین است راهپیمایی مردمی حمایت از عملیات «وعده صادق» در مشهد برگزار خواهد شد
سرخط خبرها

درباره «خادم یار»ها که به ساماندهی محرومان مشهدی کمک می کنند

  • کد خبر: ۸۷۲۲۱
  • ۱۸ آبان ۱۴۰۰ - ۱۱:۵۸
درباره «خادم یار»ها که به ساماندهی محرومان مشهدی کمک می کنند
«خادم یار» یا «یاور رضوی» تفاوتی ندارد، وقتی آمده اند برای کمک بی دریغ. آن‌ها در گم نامی تیم شده اند برای رتق و فتق بیماران، تعمیر و ساخت خانه هایشان یا برآورده کردن آرزو‌های کوچک و بزرگی که با اشک و آه دل در نامه نوشته اند.

جاوید | شهرآرانیوز؛ «خادم یار» یا «یاور رضوی» تفاوتی ندارد، وقتی آمده اند برای کمک بی دریغ. آن‌ها در گم نامی تیم شده اند برای رتق و فتق بیماران، تعمیر و ساخت خانه هایشان یا برآورده کردن آرزو‌های کوچک و بزرگی که با اشک و آه دل در نامه نوشته اند.

مردمی که نه آشنایی دارند و نه دستشان به مسئولی می‌رسد که گره مشکلاتشان را بازکند، نامه می‌نویسند برای آقا و می‌اندازند داخل ضریح و این نامه‌ها به دست خادم یارانی می‌رسد که در دفتر مدیریت امور مجاوران بنیاد کرامت رضوی بسیج شده اند برای خدمتگزاری.

تا لحظه مرگ خدمت‌ می‌کنم

آن‌ها فقط هستند تا به نیازمندان کمک کنند. یکی شان عباس نعیمی است که بعد از بازنشستگی بیکار ننشسته و در ۶۴ سالگی وارد مجموعه‌ای شده به نام امور مجاوران که خادم بودن را برایش معنا کرده است. حالا دو سال است که با خودروی خود در قالب این مجموعه به نیازمندان خدمت‌ می‌کند. وظیفه اش رساندن بسته‌های معیشتی و اقلام مختلف به خانه نیازمندان است. خودش می‌گوید: با همه وجودم رانندگی می‌کنم. هفته‌ای دو روز از صبح تا شب. آدرس مردم را می‌گیرم و بسته‌ها را می‌رسانم دستشان. گاهی هم راننده یک فرد نیازمند و معلول می‌شوم و او را به پزشک یا خانه اش می‌رسانم.

آن طور که عباس آقا می‌گوید بعد از ازدواج ۵ بچه، خودش مانده است و همسرش. این شده که آمده است اینجا و حالا یکی از دخترانش هم خادم یار است. او از عشقی حرف می‌زند که هر روز تجربه می‌کند. می‌گوید: من هفته‌ای یک بار هم در حرم آقا خادم هستم، اما فکر می‌کنم یک بار خدمت کردن به نیازمندان معادل ۱۰ کشیک حرم باشد. این است که همیشه از صمیم قلب کار می‌کنم.

«خادم یار بودن روی دوش آدم مسئولیت می‌گذارد.» این را هم نعیمی در ادامه صحبت هایش اضافه می‌کند: بیرون از فضای کاری هم به مردم نیازمندی که از طریق دفتر مجاوران با آن‌ها آشنا می‌شوم، کمک می‌کنم. تنها خواسته ام این است که خداوند به من سلامتی بدهد که تا لحظه مرگ به خدمت کردن ادامه بدهم. لحظاتی که شادی را در چهره مردم می‌بینم با همه وجودم خوشحال می‌شوم.

با خوشحالی مردم خوشحال می‌شویم

عضو دیگر مجموعه امور مجاوران، توفیق علمی است که در یک مؤسسه قرآنی کار می‌کند، اما رفیقی او را با این شیوه از خدمت به زائران حضرت آشنا کرده و از پارسال مشغول است. می‌گوید: از ایام نوجوانی به انجام کار خیر و کمک به مستمندان علاقه داشتم و به دعوت یک دوست وارد این مجموعه شدم. صبح‌ها سر کار خودم هستم و هر روز عصر به مرکز می‌روم.

وظیفه اش در مجموعه امور مجاوران خوانش و ارجاع صد‌ها نامه‌ای است که نیازمندان نوشته اند: هر روز به هرچه بتوانم رسیدگی می‌کنم که مردم کمتر معطل شوند. نامه‌ها پس از خواندن باید تأیید شوند. برای همین با شهروند یا زائری که نامه را نوشته است تماس می‌گیرم و مصاحبه می‌کنم. بعد از تأیید مطلب مندرج در نامه، آن را برای قرار گرفتن در مراحل رسیدگی به واحد مربوط ارجاع می‌دهم.

خواندن این همه نامه که سرشار از مشکلات و غصه‌های کوچک و بزرگ است و گاه از درماندگی برای یک وعده غذای شب سخن گفته است، از لحظات سخت کاری توفیق به شمار می‌رود، اما به گفته علمی به شادی بعد از آن می‌ارزد. خودش توضیح می‌دهد که وقتی به یک خانواده زنگ می‌زنیم و خبر تأیید درخواستشان را می‌دهیم و برایش اشک شوق می‌ریزند، شیرین‌ترین لحظه است.
او می‌گوید: باز شدن گره یک زندگی یا برداشتن غم از دل شهروندان باعث می‌شود با همه وجود خدمت کنیم.

عمر می‌خواهم فقط برای خدمت

فاطمه نورا...  زاده هم خادم یار است، متولد ۵۶ و عضو فعال کانون فرهنگی مسجدالزهرا (س)، واقع در بولوار طبرسی شمالی ۳۸. شب و روزش را وقف آدم‌ها کرده است و از این روزگار راضی است. از سه سال پیش با معرفی امام جماعت مسجد همکاری اش را به عنوان خادم یار با آستان قدس رضوی آغاز کرده و اکنون رابط آن مجموعه و اهالی محله خود است.

او می‌گوید: مسجد ما جزو اولین پایگاه‌هایی بود که تحت پوشش قرار گرفت و حالا برای انجام موارد مختلفی همچون تهیه سیسمونی و جهیزیه، توزیع بسته‌های معیشتی، شناسایی خانواده‌های محسنین و انجام خدمات پزشکی، بهداشتی به خانواده‌ها تلاش می‌کنیم.
نورا...  زاده این را هم اضافه می‌کند که درعین حال که تعداد خانواده‌های تحت پوشش مشخص است، برای حمایت از خانواده‌های محروم هیچ محدودیتی بین ایرانیان و مهاجران وجود ندارد و تنها ملاک انتخاب نیازمند بودن است.

۱۰ هزارنفر خادم یار مشهدی

اواخر سال ۱۳۹۷ دفتر نمایندگی آستان قدس رضوی در استان فعالیت محدودی در حوزه یاری به محرومان را آغازکرد. این دفتر از نیمه سال گذشته به طور رسمی با عنوان مدیریت امور مجاوران بنیاد کرامت رضوی کار خود را با ثبت نام تدریجی ۱۰ هزار نفر شهروند مشهدی آغاز کرد و با هدف حمایت از اقشار بی بضاعت حاشیه شهر مشهد و روستا‌های محروم در حال فعالیت است.

هادی غلامی مدیریت این مجموعه را برعهده دارد و درباره نحوه پرداختن به مشکلات شهروندان به شهرآرا می‌گوید: روزی ۲۰۰ تا ۳۰۰ نامه به دست ما می‌رسد که شهروندان داخل ضریح امام رضا (ع) انداخته اند یا به دفتر تولیت آستان قدس، واقع در چهارراه شهدا تحویل داده اند. گروه‌های مختلفی از افراد در مراحل مختلف رسیدگی قرار دارند. ابتدا با متقاضیان تماس گرفته، صحت وضعیت بررسی می‌شود و براساس اولویت بندی و بودجه محدود بنیاد که یک هشتادم سازمان بهزیستی و کمیته امداد امام خمینی (ره) استان هم نیست کمک‌ها را آغاز می‌کنیم.

او به اقدامات انجام گرفته از سال ۹۸ تاکنون اشاره و اضافه می‌کند: توزیع ۲ و نیم میلیون پرس غذای گرم، اختصاص ۲۰۰ میلیون تومان به طرح «آقا حساب کردند»، توزیع یک میلیون قرص نان، برگزاری ۳۶ اردوی جهادی و ۴۰ پروژه عمرانی در طرح معین الضعفا (ع) و تعمیر ۱۵ بنای مسکونی در روستای کلاته سید در حومه بخش رضویه تنها برخی از فعالیت‌های این مدیریت است.

مدیر امور مجاوران بنیاد کرامت رضوی همچنین درباره کمک‌های دیگر توضیح می‌دهد: آن‌هایی را که درخواست وام ضروری مثلا برای تهیه جهیزیه و ازدواج داده اند به بانک معرفی می‌کنیم و بسته‌های معیشتی آماده سازی شده هم از طریق راننده‌ها به منازل نیازمندان فرستاده می‌شود. وظیفه تعمیر و ساخت بنای منازل، تعلیم و تربیت، سرکشی از بیماران، توزیع کتاب و ارائه خدمات درمانی و پزشکی هم برعهده گروه‌های دیگر است.

غلامی از افراد بسیار نیازمندی می‌گوید که حتی برای تهیه یک وعده غذا یا هزینه‌های پزشکی اندک درمانده شده اند: باورنکردنی است که در شهر امام رضا (ع) نیازمندانی روزگار را با چنین سختی می‌گذارنند. در این میان کمک خادم یاران برای رساندن کمک‌های رایگان و خالصانه به این نیازمندان نعمت بزرگی است.
اگر هنوز فرصتی برای حضور در حرم و خادمی امام رضا (ع) را پیدا نکرده اید راه دیگری برای خدمت وجود دارد. برای عضویت در گروه خادم یاران ثبت نام در سامانه khadem.razavi.ir و انتخاب نوع خدمت ضروری است.

گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->