سرخط خبرها

پرواز به‌سوی «جهان‌شهر» مشهد با بلیت هنر

  • کد خبر: ۸۷۸۶۲
  • ۲۳ آبان ۱۴۰۰ - ۱۰:۴۲
پرواز به‌سوی «جهان‌شهر» مشهد با بلیت هنر
نخستین جشنواره بین‌المللی هنر‌های شهری مشهد با دعوت از هنرمندان جهانی آغاز به کار کرد.

زردکانلو- افخمی‌راد | شهرآرانیوز؛ مشهد از پیشگامان هنر‌های شهری در ایران محسوب می‌شود؛ شهری که ۱۳ سال است هم‌زمان با فرارسیدن بهار، با نصب و رونمایی از آثار هنری گوناگون رنگ‌وبوی متفاوتی به خود می‌گیرد. مدیریت‌شهری امسال سعی بر این دارد که در فضایی متفاوت به استقبال بهار ۱۴۰۱ برود و با افزوده‌شدن میزبانی از آثار هنری در تراز بین‌المللی، فصلی تازه از جلوه‌های هنر شهری در «جهان‌شهر برکت و کرامت» رقم بزند.

دیشب آیین افتتاحیه این رویداد با نام «جشنواره بین‌المللی هنر‌های شهری مشهد» با حضور مدیران شهری، هنرمندان و مهمانان خارجی در سالن اصلی تئاتر شهر برگزار شد؛ مکانی که حدود ۲ سال تعطیل بوده است و این اتفاق می‌تواند سرآغاز شروع فعالیت دوباره‌اش باشد.

«جشنواره بین‌المللی هنر‌های شهری مشهد» که نمادش درخت سپیدار است، به شکل متفاوتی آغازبه‌کار کرد؛ در مراسمی بدون مجری و سخنران و در فضایی که مانند فرودگاه و هواپیما شبیه‌سازی شده بود. صدای مهماندار و افکت‌های صوتی هواپیما جای مجری را پر کرده بود و توضیحاتی درباره فراخوان را برای حاضران تشریح می‌کرد. صدای شهردار مشهدالرضا (ع) هم در نقش خلبان این پرواز پخش شد که از هنرمندان برای حضور در این رویداد بین‌المللی دعوت می‌کرد؛ رخدادی خلاقانه و نو در برگزاری یک رویداد که با ایده‌ای هنرمندانه با استقبال حاضران همراه شد.

زائران و مجاوران داوران آثار هنری این جشنواره هستند

شهردار مشهد در حاشیه این رویداد و در جمع خبرنگاران گفت: ما ایرانی‌ها رسم قشنگی داریم که هرسال نزدیک سال نو، هم‌زمان با اینکه خانه‌های دلمان را از غبار‌ها و زنگار‌ها پاک می‌کنیم و سر سفره هفت‌سین «یامقلب‌القلوب و الابصار» می‌خوانیم، خانه‌هایمان را هم تمیز می‌کنیم. سیدعبدا... ارجائی‌شیرازی یادآور شد: حدود ۱۳ سال پیش با ابتکار مهندس پژمان، شهردار وقت مشهد، فضاآرایی زیبای شهری در مشهد آغاز شد.

پرواز به‌سوی «جهان‌شهر» مشهد با بلیت هنر

او تأکید کرد: امسال با مشورت همکارانمان طرح جدیدی را پیاده می‌کنیم که هم نقاط قوت سال‌های گذشته را داشته باشد و هم اگر نقاط ضعفی داشته است، آن‌ها را جبران کنیم؛ بنابراین از همه هنرمندانی که علاقه دارند خیابان‌های مشهد در نوروز ۱۴۰۱ با هنر‌های آن‌ها زیبا شود، دعوت می‌کنیم در جشنواره چهاردهم که نخستین جشنواره بین‌المللی هنر‌های شهری مشهد است، شرکت کنند.
ارجائی‌شیرازی با بیان اینکه سهم زائران و مجاوران حضرت رضا (ع) در داوری آثار محسوس است، گفت: در این جشنواره جایزه ویژه‌ای نیز برای اثر منتخب مردم پیش‌بینی شده است.

شهردار مشهد خاطرنشان کرد: جهان‌شهرشدن فقط به گفتن نیست، باید به این شعار عمل کرد. از این رو بخش بین‌الملل را در جشنواره هنر‌های شهری مشهد راه‌اندازی و افتتاح می‌کنیم و منتظر آثار هنرمندان برای بزرگ‌ترین جشنواره هنر‌های شهری ایران هستیم. من از همه هنرمندان بین‌المللی که دل در گرو ائمه عصمت و طهارت، به‌ویژه امام هشتم (ع) دارند، دعوت می‌کنم در برگزاری باشکوه این رویداد به ما کمک کنند.

ارتقای برند مشهد به‌عنوان دومین کلان‌شهر مذهبی دنیا

نابب‌رئیس شورای اسلامی شهر مشهد وعضو کمیسیون فرهنگی، اجتماعی، زیارت، گردشگری و رسانه شورا نیز در این مراسم گفت: یکی از رویداد‌های بسیار موفق که ۱۳ سال است در مشهد با عنوان جشنواره «استقبال از بهار» برگزار می‌شود، امروز برای به‌کارگیری هنر‌های شهری با قوت و قدرت به کارش ادامه می‌دهد و جنبه بین‌المللی آن نیز افتتاح می‌شود. مهدی ناصحی خاطرنشان کرد: همیشه دغدغه مدیریت‌شهری ارتقای برند مشهد بین دیگر شهر‌ها به‌عنوان کلان‌شهر مذهبی ایران اسلامی است.

مشهد دومین کلان‌شهر مذهبی دنیا و مملو از هنرمندان بزرگ و ارزشمند و متعهد به آرمان‌های انقلاب و اسلام است و ما این ظرفیت را فرصتی دانستیم برای اینکه بتوانیم نام مشهد را در عرصه هنر بین‌المللی ارتقا دهیم. او تأکید کرد: همان‌طور که رهبر معظم انقلاب فرمودند «هر اندیشه‌ای که در قالب هنر نگنجد، ماندنی نیست»، بهترین راه برای انتقال فرهنگ و عقیده، هنر است و امیدواریم که از این رهگذر مشارکت هنرمندان ارزشمندی را که در مشهد حضور دارند، همراه با زیباسازی شهر ارتقا دهیم.

پرواز به‌سوی «جهان‌شهر» مشهد با بلیت هنر

به وسیله هنر می‌توانیم شهر را به معنویت برسانیم

رئیس کمیسیون فرهنگی، اجتماعی، زیارت، گردشگری و رسانه شورای اسلامی شهر مشهد گفت: سیاست اصلی درباره هنر در دوره ششم مدیریت‌شهری هنر مترقی و هنری است که معنویات و اخلاق جامعه را ارتقا و نشان دهد؛ هنری که در اختیار بالابردن معرفت و اخلاق اجتماعی، مهربانی، دوستی، هم‌زیستی مسالمت‌آمیز و مسئولیت‌پذیری باشد.
به گفته حجت الاسلام حسن منصوریان، این گزاره‌ها باید در جامعه و شهر تزریق شود و بهره آن را همشهریان ببرند. ما به‌عنوان متولی این جشنواره، امیدواریم شاهد هنر کاربردی برای ارتقای سطح فرهنگی و اجتماعی باشیم.

او خاطرنشان کرد: هنر یکی از اسم‌های خدا و هنرمند تجلی اسم‌های الهی است. خدا جمیل است و هنرمند تجلی خدا، و هرکاری از خلقت در مرحله زیبایی قرار بگیرد، آن مرحله از خلقت یک هنر است. هنر تجلی جلال خداست، وسیله تعالی اخلاق انسان‌ها و معنویت انسان‌هاست؛ بنابراین اثر هنرمند جلوه‌ای از زیبایی کائنات و توحید است. هنرمند جایگاه رفیعی در مکتب توحید دارد. هنر وسیله‌ای است که با آن شهر را به معنویت برسانیم. بهترین راه برای حل معضلات اجتماعی، استفاده از اثر هنری است تا حال مردم خوب شود.

منصوریان درباره بازگشایی سالن اصلی تئاتر شهر مشهد توضیح داد: ۲۰ روز پیش برای بازگشایی سالن تئاتر شهر مشهد به آنجا رفتم و شاهد مشکلات اداره‌کل فرهنگ و ارشاد اسلامی و سازمان بازرسی کل کشور درباره مالکیت و فروش بلیت‌های نمایش بودم. سالن اصلی تئاتر شهر برای اینکه بخواهد دوباره فعال شود، نیاز به زیرساخت‌هایی ازجمله بازسازی و تعمیرات دارد. او این وعده را به هنرمندان داد که با بخشی از بودجه ۱۴۰۱ شورای اسلامی مشهد، تئاتر شهر بهسازی و به اهالی هنر تقدیم می‌شود.

پرواز به‌سوی «جهان‌شهر» مشهد با بلیت هنر

تدوین نقشه جامع فرهنگی در مشهد

نایب‌رئیس کمیسیون فرهنگی، اجتماعی، زیارت، گردشگری و رسانه نیز در این رویداد و در جمع خبرنگاران گفت: کمیسیون فرهنگی شورای اسلامی شهر مشهد برنامه ویژه‌ای را برای استقبال از بهار ۱۴۰۱ در نظر دارد.

به گفته فاطمه سلیمی، یکی از موضوع‌های مهم امسال، نگاه ویژه به حوزه فرهنگ است: ما باید یک نقشه جامع فرهنگی در مشهد داشته باشیم که یک نقشه فرهنگی واحد باشد. برای المان‌هایی که امسال قرار است طراحی شود، بنا داریم روایت‌هایی تعریف کنیم که واگویه یک شهر قصه‌گو باشد و کنار هر المانی وقایع آن روایت شود.

سلیمی با اشاره به بخش بین‌الملل هنر‌های شهری مشهد که نسبت به سال‌های گذشته، این جشنواره را متمایز می‌کند، گفت: امسال ویژگی متفاوتی را از طراحی شهری شاهد خواهیم بود. در حوزه خدمات‌شهری نیز آثاری داریم که بازپیرایی می‌شود و این آغاز برگزاری یک نمایشگاه اکسپو (expo) برای مشهد است. عضو شورای اسلامی شهر مشهد تأکید کرد: این حرکت شروعی است که سال‌های بعد دوران تکامل خود را طی می‌کند.

وی یکی دیگر از نقاط قوت این جشنواره را که تأکید کمیسیون فرهنگی شورای اسلامی شهر مشهد بوده است، استفاده از هنرمندان بومی دانست و گفت: بحث هویتی و فرهنگی در مشهد بسیار مهم است و حضور هنرمندان بومی در این رویداد، چه در بخش طراحی و ساخت المان‌ها و چه در بخش داوری، مدنظر ماست.

پرواز به‌سوی «جهان‌شهر» مشهد با بلیت هنر

شهرداری آماده همکاری با هنرمندان جهان اسلام

معاون شهردار و رئیس سازمان فرهنگی‌واجتماعی شهرداری مشهد در این رویداد گفت: هرسال در نوروز و شروع فصل بهار، در مشهدمقدس با حضور زائران حضرت رضا (ع) یک رویداد شهری و هنری به نمایش گذاشته می‌شود. امسال نیز با رویکرد نوین‌تر و گسترده‌تر به‌عنوان جشنواره «هنر‌های شهری مشهد» این اقدام فرهنگی برنامه‌ریزی شده است.

مجتبی منتظری با یادآوری این مهم که این جشنواره در سطح بین‌المللی برگزار می‌شود و شهرداری درصدد همکاری با هنرمندان جهان اسلام است، گفت: چشم‌انداز ما این است تا فراخوانی را که شهرداری رونمایی می‌کند، فراخوانی بین‌المللی برای همه هنرمندان جهان اسلام باشد. از همه هنرمندان ایرانی و بین‌المللی دعوت می‌کنیم آثار هنری‌شان را به این جشنواره ارائه کنند.
او همچنین خبر داد: المان‌هایی که در بهار رونمایی می‌شود، پس از فصل بهار در بوستانی با موضوع زیارت به نمایش گذاشته خواهد شد.
به گفته منتظری، مکان‌هایی که قرار است آثار هنرمندان جانمایی شوند نیز مشخص شده است.

فضاآرایی متناسب با نیمه‌شعبان

معاون فرهنگی‌وهنری سازمان فرهنگی و اجتماعی شهرداری مشهد نیز در این رویداد گفت: در جشنواره امسال، بهار مهدوی متفاوتی در منظومه خادم، زائر، مجاور با محوریت مشهدالرضا (ع) رقم خواهد خورد. یوسف اسماعیل‌زاده خاطرنشان کرد: مشهد در نوروز هم نشاط مؤمنانه را به مخاطب القا می‌کند و هم در شادابی و نشاط فضای متفاوتی را برای شهروندان، زائران و مجاوران به نمایش خواهد گذاشت. او با اشاره به اینکه فضاآرایی شهر متناسب با نیمه‌شعبان در اواخر اسفند خواهد بود، گفت: فضاآرایی محله در نیمه‌شعبان با همراهی مردم انجام خواهد شد.

پرواز به‌سوی «جهان‌شهر» مشهد با بلیت هنر

جشنواره‌ای برای عاشقان امام رضا (ع)

رئیس اداره هنری سازمان فرهنگی و اجتماعی شهرداری مشهد گفت: جشنواره بین‌المللی هنر شهری مشهد در طول سالیان رشد کرده است و امسال با این نگاه که بتوانیم اتفاقات جدیدی را رقم بزنیم، گام برداشتیم.

به گفته بهزاد چوپانکاره، امسال همه محتوای جشنواره موضوع محور است تا مردم با مفاهیم و موضوع‌های محتوایی شهر مشهد آشنا شوند: تلاش می‌کنیم داستان شهر مشهد را برای مردم بگوییم و اتفاقات تاریخی و مفاخر را به مردم معرفی کنیم. درصدد هستیم با ۴۰ یا ۵۰ اثری که در فضای شهری اکران می‌شود، اتفاق متفاوتی را رقم بزنیم تا مردم هم با هویت شهری و هم با هم‌جواری امام رضا (ع) بیشتر آشنا شوند.

او خاطرنشان کرد: از هرکسی که دل در گرو حضرت رضا (ع) دارد، دعوت می‌کنیم در این جشنواره حاضر شود: ما همه تلاشمان برای جهان‌شهرشدن و رفتن به سمت ایجاد گفتمان رضوی بین مردم مشهد و هنرمندان جهان است.

رونمایی از پوستر جشنواره

در مراسم شب گذشته که اعضای شورای اسلامی شهر مشهد در آن حضور داشتند، از پوستر جشنواره بین‌المللی هنر‌های شهری مشهد با حضور سیدعبدا... ارجائی شهردار، حسن موحدیان رئیس شورای اسلامی شهر و حجت‌الاسلام حسن منصوریان رئیس کمیسیون فرهنگی، اجتماعی، زیارت، گردشگری و رسانه شورای شهر مشهد رونمایی شد.

این جشنواره در بخش اصلی میزبان آثاری خواهد بود که به مفاهیم «برکت» و «کرامت» در قالب پاویون (فضای مفهومی) کوچک‌مقیاس، برای جانمایی در فضا‌های عمومی شهر پرداخته باشند. همچنین «آذین‌های نوروزی»، «یادمان‌های نوروزی»، «دیوارنگاری نوروزی» و «هنر‌های نمایشی» ۴ محور تعریف‌شده برای بخش نوروزگان هستند. علاقه‌مندان برای اطلاع از جزئیات بیشتر می‌توانند به خانه هنرمندان شهرداری مشهد و پایگاه اینترنتی www.artmashhadevent.ir مراجعه کنند.

گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->