خدمت رسانی هلال احمر خراسان رضوی به ۱۶۰ هزار مسافر نوروزی تصادفات جاده‌ای نوروز تاکنون ۶۱۷ نفر را به کام مرگ فرو کشیده است (۱۰ فروردین ۱۴۰۳) تداوم سرما و بارش در خراسان رضوی (۱۰ فروردین ۱۴۰۳) سخنگوی وزارت بهداشت: هیچ خوداظهاری یا مدرکی دال بر بیماری روحی دکتر بخشی در دست نبود پشت پرده خرید و فروش اموال دزدی| دستگیری بیش از هفت هزار مالخر در یکسال! شدیدترین تصادفات رانندگی در کدام استان‌ها اتفاق افتاد؟ (۹ فروردین ۱۴۰۳) دغدغه‌ای برای اقامت زائران نوروزی در مشهد وجود ندارد اهدای عضو به سه بیمار در مشهد زندگی دوباره بخشید (۹ فروردین ۱۴۰۳) اعتراف تبعه خارجی به ۳۰ فقره سرقت سریالی (۹ فروردین ۱۴۰۳) کشف جسد زن غرق شده در گنجگون بویراحمد (۹ فروردین ۱۴۰۳) تردد از کرج و آزادراه تهران -شمال به سمت مازندران ممنوع شد (۹ فروردین ۱۴۰۳) درگیری خونین در قبرستان یاسوج دو کشته برجای گذاشت (۹ فروردین ۱۴۰۳) ورود مسافران به مشهد از ۷ میلیون و ۸۰۰ هزار نفر عبور کرد | میانگین ظرفیت اشغال واحد‌های اقامتی مشهد به ۴۱ درصد رسید+ فیلم ٣٨ خودرو طی ٢۴ ساعت گذشته در مشهد توقیف شد (۹ فروردین ۱۴۰۳) افزایش تعداد کشته‌شدگان تصادف ۲ خودرو در محور دامغان - جندق به ۹ نفر + تصاویر (۹ فروردین ۱۴۰۳) ثبت نام آزمون‌های ورودی مدارس سمپاد و نمونه‌دولتی از ۱۸ فروردین آغاز می‌شود فروش بلیت قطار‌های نیمه دوم فروردین از امروز آغاز شد (۹ فروردین ۱۴۰۳) فرودگاه مشهد در رتبه دوم پر ترددترین فرودگاه‌های کشور در نوروز ۱۴۰۳ قرار گرفت بانک شیر مشهد در روز‌های کاری ایام نوروز فعال است خدمات‌رسانی به بیش از ۱۰۰۰ مسافر نوروزی در داروخانه‌های هلال احمر خراسان رضوی
سرخط خبرها

نمایش ناامیدکننده کنفرانس تغییرات اقلیمی جهان در گلاسکو

  • کد خبر: ۸۸۰۰۹
  • ۲۴ آبان ۱۴۰۰ - ۱۷:۳۹
نمایش ناامیدکننده کنفرانس تغییرات اقلیمی جهان در گلاسکو
در این اجلاس کارشناسان نزدیک به ۲۰۰ کشور بعد از ۲ هفته مذاکره تلاش کردند به توافقی برسند که دانشمندان برای مهار دمای زمین لازم دارند، اما این اتفاق نیفتاد. دست آخر کار به جایی رسید که حاضران در اجلاس واکنش‌های منفی از خود نشان دادند.

عروجی | شهرآرانیوز؛ کنفرانس تغییرات اقلیمی جهان در گلاسکو، پایتخت کشور اسکاتلند، قرار بود برای جهان نسخه مطلوبی بپیچد. دست کم این بار نشان دهد که قرار است راهکار عملی‌تر برای نجات جهان ارائه کند. قرار بود به یک توافق پایدار و صلح آمیز دست پیدا کنند، اما همان طور که پیش بینی می‌شد جز سروصدا و هیاهو دریافتی برای جهان نداشت و مردم دنیا و به ویژه فعالان محیط زیست هرچه تلاش کردند و فریاد کشیدند نتوانستند راه به جایی ببرند و دست خالی به خانه هایشان برگشتند.

در این اجلاس کارشناسان نزدیک به ۲۰۰ کشور بعد از ۲ هفته مذاکره تلاش کردند به توافقی برسند که دانشمندان برای مهار دمای زمین لازم دارند، اما این اتفاق نیفتاد. دست آخر کار به جایی رسید که حاضران در اجلاس واکنش‌های منفی از خود نشان دادند.

آن‌ها بعد از ۲ هفته و در نهایت شگفتی به جای رأی به حذف زغال سنگ فقط به «حذف زغال سنگ از چرخه سوخت» رأی دادند. این یعنی خبری از محدودکردن افزایش دمای زمین به ۱.۵ درجه سانتی گراد نخواهد بود. نماینده سوئیس در این اجلاس به این مصوبه واکنش بسیار تلخی نشان داد و در نطقی کوتاه تلویحا حضور در گلاسکو را بی فایده خواند. اجلاسی که از پاپ تا اغلب رؤسای جمهور و شخصیت‌های مشهور و تأثیرگذار دنیا به آن امیدوار بودند، اما درنهایت نتوانستند براساس بحران‌هایی که جهان درگیر آن است تصمیم درستی بگیرند.

حالا دیگر گرسنگی و جنگ در کنار بحران‌های اقلیمی یکی از عوامل مهاجرت مردم به کشور‌های بزرگ دنیاست. ژاپن، آمریکا، چین، روسیه و هند بزرگ‌ترین کشور‌های تولیدکننده گاز گلخانه‌ای در جهان هستند، اما جز ژاپن و تا حدودی چین، هیچ کدام از این کشور‌ها برای کاهش تولید گاز گلخانه‌ای و رفتن به سمت ساخت شهر‌های پاک، قدم مؤثری برنداشته اند. مهم‌تر اینکه، پژوهشگران، بحران‌های اقلیمی را یکی از عوامل فروپاشی شهر‌ها و کشور‌های جهان قلمداد می‌کنند.

آن‌ها می‌گویند: «مهاجران معمولا تغییرات اقلیمی را به عنوان یکی از دلایل ترک وطن ذکر نمی‌کنند، زیرا تغییرات اقلیمی مفهومی به نسبت انتزاعی و بلند مدت است، اما همین مردم که زندگی شان به زمین‌های کشاورزی کوچک وابسته بود، از تغییر الگوی آب وهوا و از بین رفتن محصولاتشان می‌گویند و به آن آگاه هستند.» به نظر می‌رسد اجلاس گلاسکو بیشتر از هرچیز پوششی برای پنهان کردن هیولای سرمایه داری در جهان است؛ سرمایه دارانی که تصمیم اول و آخر را برای جهان می‌گیرند و اهمیتی به این حرف‌های به ظاهر انتزاعی نمی‌دهند.

سیاست مداران می‌توانند اگر واقعا دل نگران زندگی مردم هستند برای کاهش سریع مصرف آب و کاهش آلاینده‌ها در بخش کشاورزی دست به کار شوند و با وضع قوانین و مقررات تولید خودرو‌های پاک‌تر و کم مصرف‌تر را در دستورکار خود قرار دهند. می‌توانند با اتکا به دانش و تجربه تاریخی شهرسازی، شهر‌هایی با امکانات زیست بسازند، نتایج مطالعات و تحقیقات دانشمندان را مدنظر قرار دهند و ببینند که میلیون‌ها طرح توسعه‌ای در سال‌های گذشته چگونه وضع زندگی مردم را بهتر که نکرده اند هیچ، بین گروه‌های مختلف اختلاف انداخته و آن‌ها را به ترک خانه هایشان مجبور کرده است.

گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->