ویژگی‌های رابطه ولایی با امام عصر چرا در اسلام حجاب واجب است؟ پاسخ به یک گلایه شهروندی پس از  یکسان‌سازی گلزار شهدای بهشت رضا(ع) مسلمان آمریکایی مجموعه‌ای نفیس از تمبر را به موزه حرم‌مطهر‌رضوی اهدا کرد + عکس آیت الله علم الهدی: منتخبان مجلس دوازدهم باید مکلف به پاسخگویی باشند | ضرورت نظارت سختگیرانه بر ثروت‌های ملی در استان گشتی در بخش اشیاء نفیس اهداشده توسط رهبر معظم انقلاب در موزه حرم مطهر رضوی نبینی باغبان، چون گل بکارد... اجتماع بزرگ مردمی «وعده صادق» در حرم مطهر رضوی برگزار شد | نوای "حیدر حیدر" و "الله اکبر" زائران طنین انداز شد (۲۸ فروردین ۱۴۰۳) + فیلم آیت الله علم الهدی: باید با زبان زور با دنیای مستکبر و زورگو رفتار کرد | باور به پوشالی بودن هیمنه آمریکا در مردم نهادینه شده است آرامشی که یادگار جنگ است معجزه نماز اول وقت چگونه می‌توان به توکل پایبند ماند؟ مراسم تشییع پدر شهیدان «دهنوی» در مشهد برگزار شد + فیلم اجتماع مردمی وعده صادق در حرم مطهر رضوی برگزار می‌شود اعلام فراخوان پذیرش امریه سربازی آستان قدس رضوی پدر شهیدان «دهنوی» درگذشت + زمان مراسم تشییع پیروزی اصلی و نهایی با مستضعفان است قوّام و ریحان
سرخط خبرها

گامی بلند برای توسعه کتاب و کتابخوانی

  • کد خبر: ۸۸۰۲۴
  • ۲۴ آبان ۱۴۰۰ - ۱۳:۰۱
گامی بلند برای توسعه کتاب و کتابخوانی
دیروز به مناسبت هفته کتاب، کتابخانه و کتابدار نشست خبری مدیران مؤسسات سازمان علمی و فرهنگی آستان قدس رضوی، برگزار شد.

شکیبا افخمی راد | شهرآرانیوز؛ دیروز به مناسبت هفته کتاب، کتابخانه و کتابدار نشست خبری مدیران مؤسسات سازمان علمی و فرهنگی آستان قدس رضوی، برگزار شد.

در این مراسم از ۷ عنوان کتاب به نام‌های «مهندسی قرارداد اجاره موقوفات»، «آسیب‌های ادعایی حاکمیت دینی»، «کلیات حقوق اسلام»، «کتاب اعتقاد ما از آیت ا... مکارم شیرازی به زبان فرانسه»، «مبانی اقتصادسنجی»، «درآمدی بردانش غریب القرآن» و «اخلاق حرفه‌ای آموزش در منابع اسلامی» رونمایی شد.

تولید دانش برای مخاطب عام

رئیس بنیاد پژوهش‌های اسلامی آستان قدس رضوی گفت: ما اتاق فکر‌هایی را ایجاد کرده ایم تا ضمن پایبندی به استحکام کار علمی و آکادمیک، دانش را به زبانی عمومی و همگانی مطرح کنند. او همچنین از تدوین کتابی شامل ۵ جلد به نام «جریان‌های اخلاق پژوهی در تمدن اسلام» خبر داد.

احد فرامرز قراملکی همچنین یادآور شد که کتاب «خادم تراز» با هدف ترویج فرهنگ زیارت به نویسندگی یکی از خدام، اما م رضا (ع) تا ۱۰ روز دیگر منتشر می‌شود.

جذب ۵ میلیون مخاطب مجازی

رئیس سازمان کتابخانه ها، موزه‌ها و مرکز اسناد آستان قدس رضوی نیز در این نشست با اشاره به ۷ برابر شدن فعالیت این نهاد در فضای مجازی نسبت به سال‌های پیش از کرونا گفت: کرونا یک تهدید بود، ولی برای کتابخانه آستان قدس تبدیل فرصت شد.

او یادآور شد: راه اندازی خدمات ارسال مقالات در شبکه‌های اجتماعی با هدف تحقق شعار «هر خانه یک کتابخانه رضوی» از دیگر اقدامات انجام شده در این مدت است.

حجت الاسلام سید جلال حسینی با اشاره به ایجاد بیش از ۳۰ پایگاه تخصصی در کتابخانه دیجیتال آستان قدس رضوی اعلام کرد که در سه سال آینده این تعداد به ۵۰ پایگاه ارتقا پیدا می‌کند.

او از راه اندازی ۱۸ ایستگاه مطالعه نسخ خطی در مؤسسات و مراکز علمی فرهنگی آستان قدس رضوی خبر داد که دسترسی به متن کامل بیش از ۴۰ هزار نسخه را امکان پذیر شده است.

او با تأکید بر اهمیت افزایش ارتباطات علمی و فرهنگی با کتابخانه‌های مطرح جهان اظهار کرد: هدف ما این است که ظرف ۳ تا ۵ سال به یکی از معتبرترین پایگاه‌های اسنادی کشور و منطقه تبدیل شویم و جزو ۵ کتابخانه معتبر دنیا باشیم.

رئیس سازمان کتابخانه ها، موزه‌ها و مرکز اسناد آستان قدس رضوی، توجه و اولویت دادن به مناطق محروم را جزو راهبرد‌های اصلی این سازمان دانست و گفت: امروزه بیش از صد هزار متر مربع فضای مطالعاتی در مناطق محروم سراسر کشور ایجاد شده است.

حسینی گفت: در سه سال اخیر ۷ کتابخانه احداث کرده‌ایم.

حجت الاسلام علی خیاط، رئیس دانشگاه علوم اسلامی رضوی هم در این نشست درباره فعالیت‌های این نهاد در حوزه نشر و کتاب توضیح داد: این دانشگاه تاکنون ۱۳۵ عنوان کتاب منتشر کرده است که از این تعداد ۶۷ عنوان توانسته اند یکصد رتبه در جشنواره‌های مختلف را به خود اختصاص دهند.

مدیرعامل انتشارات به نشر نیز گفت: در سال‌های پیش از انقلاب تنها ۲۷ جلد کتاب را آستان قدس رضوی منتشر کرده بود. این درحالی است که از سال ۱۳۵۷ تا ۱۳۹۹ این آمار به ۱۴ هزار و ۸۵۴ جلد کتاب رسیده است. سهم به نشر در این سال‌ها ۶ هزار و ۱۷۲ عنوان کتاب در شمارگان ۲۶ میلیون نسخه بوده که چشمگیر است.

حسین سعیدی گفت: ما در سال‌های اخیر ۱۹۹ اثر رمان و داستان منتشر کردیم.

او بیان کرد کرد: هدف ما گسترش و تعمیق معارف دینی در میان نسل جوان و جریان سازی در حوزه ادبیات دینی در سطح کشور است.

مدیرعامل انتشارات به نشر با اشاره به رویکرد‌های تحولی این نهاد در سال‌های اخیر گفت: حضور فعال در نشر الکترونیک، تولید نر م افزار کتاب خوان، ارائه کتاب‌های صوتی، ایجاد کتابخانه دیجیتال به نشر و انتشار ۸۶ عنوان کتاب کودک و نوجوان از جمله فعالیت‌های ماست.

او درباره فعالیت‌های این مؤسسه در هفته کتاب نیز توضیح داد: رونمایی از آثار بیش از ۱۶ نفر از بزرگان انقلاب اسلامی، شرکت ۲۵ فروشگاه و شعبه به نشر در طرح پاییزه کتاب، برگزاری آیین رونمایی از گنجینه صوتی به نشر، رونمایی از مجموعه سه جلدی «قصه فاطمیون» و کتاب «داعشی و عاشقی» از برنامه‌های این مؤسسه در هفته کتاب خوانی است.

گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->