تشدید شکاف برجامی آمریکا و رژیم صهیونیستی در آستانه آغاز گفت‌وگوهای وین

  • کد خبر: ۸۸۳۱۱
  • ۲۶ آبان ۱۴۰۰ - ۰۹:۵۸
تشدید شکاف برجامی آمریکا و رژیم صهیونیستی در آستانه آغاز گفت‌وگوهای وین
رابرت مالی، نماینده ویژه ایالات متحده آمریکا در امور ایران، پیش از ازسرگیری مذاکرات هسته‌ای وین به منظور احیای برجام، با هدف رایزنی بیشتر با متحدان منطقه‌ای آمریکا، در یک سفر ۱۰ روزه به خاورمیانه، روز یکشنبه، ۲۳ آبان، وارد رژیم صهیونیستی شد.

به گزارش شهرآرانیوز؛ سفر مالی به سرزمین‌های اشغالی در شرایطی انجام می‌شود که رژیم صهیونیستی بار‌ها اعلام کرده است که با احیای برجام مخالف است و از آمریکا می‌خواهد که برای توافق با ایران «شتاب نکند.»

تل آویو همچنین از اینکه واشنگتن قصدی برای تحمیل مذاکرات درباره توانمندی موشکی و حضور تهران در سوریه ندارد، ناخشنود است.

حال به نظر می‌رسد که حتی سفر نماینده ویژه آمریکا در امور ایران به تل آویو در راستای رایزنی‌های بیشتر نیز نتوانسته است، اختلاف نظر و شکاف میان آمریکا و رژیم صهیونیستی را برطرف کند.

توضیح آنکه به دلیل تلاش‌های اخیر آمریکا برای احیای مذاکرات هسته‌ای با هدف احیای برجام، نفتالی بنت، نخست وزیر رژیم صهیونیستی، نپذیرفته است که با مالی دیدار کند.

به گزارش روزنامه «هاآرتص»، یک منبع نزدیک به نخست وزیر این رژیم خبر داده است که نفتالی بنت نمی‌خواهد با مالی دیدار کند. او معتقد است که بازگشت به میز مذاکره، کار درستی نیست. همچنین پیش از این، روزنامه «اسرائیل هیوم» روز یکشنبه ۲۳ آبان نوشت که رژیم صهیونیستی، نگران است که آمریکا به توافقی «بدتر» از برجام با ایران رضایت دهد و از همین رو نفتالی بنت تصمیم گرفته است که برای نشان دادن مخالفت خود با احیای برجام، به نماینده ویژه دولت جو بایدن در امور ایران وقت ملاقات ندهد.

اما باوجود دیدارنکردن بنت و مالی در تل آویو، مالی با یائیر لاپید، وزیر خارجه، بنی گانتز، وزیر دفاع، دیوید بارنیه، رئیس موساد و ایال هولاتا، مشاور امنیت داخلی رژیم صهیونیستی، دیدار و گفتگو کرد. به نقل از شبکه صهیونیستی «آی۲۴»، وزیر امور خارجه رژیم صهیونیستی در دیدار با مالی، با تکرار ادعا‌های رژیم صهیونیستی درباره مواضع ایران در قبال توافق هسته ای، گفت که ایران فقط سعی می‌کند با مذاکرات، زمان بخرد تا بازگشت به توافق هسته‌ای دیگر فایده نداشته باشد. وی همچنین مدعی شده است که ایران هیچ قصدی برای بازگشت به توافق هسته‌ای ندارد.

گمانه زنی روزنامه «نشنال»

روزنامه اماراتی «نشنال» در بخشی از یک گزارش با اشاره به دیدار‌های اخیر مقامات آمریکایی و رژیم صهیونیستی، از جمله سفر رابرت مالی، نماینده ویژه آمریکا در امور ایران، به منطقه فلسطین اشغالی نوشت: «وندی شرمن، معاون وزیر امور خارجه آمریکا، در واشینگتن میزبان آیدان رول، همتای خود، بود که در رایزنی هایشان درباره از سرگیری مذاکرات غیرمستقیم هسته‌ای آمریکا با ایران در وین نیز گفتگو کردند.»

نشنال با اشاره به اینکه شرمن مذاکره کننده ارشد آمریکا در مذاکرات هسته‌ای در دولت باراک اوباما بوده است، نوشت: «کارشناسان این دیدار‌ها را تلاش آمریکا برای فرونشاندن نگرانی‌های رژیم صهیونیستی درباره مذاکرات وین و پرهیز از شکافی در روابط خود با آن می‌دانند.» رایان بول، کارشناس امور خاورمیانه، در این خصوص به این روزنامه اماراتی می‌گوید که اختلافاتی میان رژیم صهیونیستی و آمریکا درباره این موضوع وجود دارد.

تأکید آمریکا بر هماهنگی با شرکای منطقه‌ای

ند پرایس، سخنگوی وزارت امور خارجه آمریکا، نیز روز گذشته در یک کنفرانس خبری، درباره سفر اخیر نماینده ویژه آمریکا در امور ایران به خاورمیانه و نتایج این رایزنی‌ها در راستای ازسرگیری مذاکرات احیای توافق هسته‌ای در وین گفت: ما درباره شرکای اسرائیلی و شرکایمان در منطقه خلیج فارس، در اظهاراتمان بسیار صریح و شفاف بوده ایم و در مدت شش دور قبلی مذاکرات غیرمستقیم در وین، مرتب آن‌ها را در جریان روند مباحثات گذاشته ایم.

حالا هم که در حال آماده شدن برای از سرگیری این مذاکرات یعنی دور هفتم هستیم، سفر مالی، فرصتی برای تبادل نظر و آمادگی بیشتر برای حضور در مذاکرات وین است. اما رایزنی‌ها و هماهنگی‌های دقیق با نزدیک‌تر شدن به ۲۹ نوامبر و مسلما با از سرگیری مذاکرات ادامه خواهد یافت.

گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->