قطع ۶۵۰ فقره انشعاب غیر مجاز در طرقبه - شاندیز خراسان رضوی دل پردرد بازنشستگان تأمین‌اجتماعی از اجرای حداقل‌های قانونی | حداقل‌هایی که با هزینه‌های مسکن و درمان هم‌خوانی ندارد قیمت طلا و سکه در بازار امروز مشهد (یکم اردیبهشت ۱۴۰۳) بهار سرسبز به بورس بازگشت | جهش ۷۷ هزار واحدی شاخص کل (یکم اردیبهشت ۱۴۰۳) شبکه برق ایران، روسیه و آذربایجان به‌زودی به یکدیگر متصل می‌شود سازمان هواپیمایی: خرید جت‌های خصوصی برای عموم آزاد است حباب سکه در اولین روز اردیبهشت ماه چقدر است؟ (یکم اردیبهشت ۱۴۰۳) نخستین باشگاه کشاورزی شهری ایران در مشهد چهارساله شد عرضه اموال منقول در نخستین مزایده ۱۴۰۳ اموال تملیکی خراسان رضوی نمایشگاه گل و گیاه، اردیبهشت ماه در مشهد برگزار می‌شود افزایش ۳۲ درصدی صادرات خراسان رضوی طی سال گذشته نگاهی به وضعیت ردیف بودجه پروژه‌های آبی مشهد در سال ۱۴۰۳ | ۲۲۷ میلیارد تومان روی کاغذ قیمت طلا، دلار و سکه در بازار امروز شنبه (یکم اردیبهشت ۱۴۰۳) بنزین سوپر امروز در کدام جایگاه‌های مشهد توزیع می‌شود؟ (یکم اردیبهشت ۱۴۰۳) خانه در مشهد چند؟ | با کمتر از یک میلیارد تومان هم می‌توانید صاحب‌خانه شوید + جدول (یکم اردیبهشت ۱۴۰۳) آخرین گزارش از وضعیت بازار رهن مسکن در تهران (۱ اردیبهشت ۱۴۰۳) حجم مبنای ۳ نماد فرابورسی از فردا (۲ اردیبهشت ۱۴۰۳) برداشته می‌شود رشد صادرات نفت ایران به بالاترین حد خود در ۶ سال اخیر (۱ اردیبهشت ۱۴۰۳) امضای استاندارد ایران جهانی شد توصیه‌های جدید جهادکشاورزی به گندمکاران علت افزایش عجیب قیمت طلا چیست؟ (۱ اردیبهشت ۱۴۰۳) سهمیه بنزین اردیبهشت امشب شارژ می‌شود (۱ اردیبهشت ۱۴۰۳) واردات ۸ تا ۱۰ هزار خودروی برقی به کشور تا ۳ ماه آینده (۳۱ فروردین ۱۴۰۳) پلمب ۳ سالن زیبایی در مشهد (۳۱ فروردین ۱۴۰۳) معاون وزیر صمت هرگونه افزایش قیمت کالاها بدون مجوز را غیرقانونی دانست
سرخط خبرها

رتبه بندی معلمان در انتظار اجرا | حقوق معلم‌ها پس از تصویب چقدر افزایش می‌یابد؟

  • کد خبر: ۸۸۷۰۵
  • ۲۹ آبان ۱۴۰۰ - ۱۱:۵۲
  • ۱۹
رتبه بندی معلمان در انتظار اجرا | حقوق معلم‌ها پس از تصویب چقدر افزایش می‌یابد؟
تصویب این طرح، معیشت بالغ بر یک میلیون معلم را تحت تاثیر خود قرار می‌دهد. معیشتی که علاوه بر آن‌ها خانواده‌های این شاغلان را نیز تحت تاثیر خود قرار خواهد داد

به گزارش شهرآرانیوز، سی سال پیش یعنی در ابتدای سال ۱۳۷۰ قانونی تحت عنوان پرداختی‌های کارکنان دولت مصوب شده و در آن بندی برای معلمان و آموزشیاران فرهنگی نیز مشخص شد. این قانون در همان سال‌ها به رتبه بندی معلم‌ها و پرداخت بر اساس شایستگی‌های تحصیلی آن‌ها اشاره کرده بود.

موضوعی که طی سال‌های پس از آن نیز توسط مجالس شورای اسلامی و دولت‌ها مورد بحث و بررسی‌های مختلفی قرار گرفت. اما این طرح فقط در دوسال ۹۴ و ۹۸ مورد اجرای دولت‌ها قرار گرفت که به گفته صاحب نظران و فرهنگیان با چالش‌های مختلفی همراه و در نهایت نتیجه مطلوب را بر نظام آموزشی نگذاشت.

رتبه بندی معلمان در انتظار اجرا | حقوق معلم‌ها پس از تصویب چقدر افزایش می‌یابد؟

فرهنگیان این موضوع یعنی رتبه بندی معلمان را به یک خواسته جدی تبدیل کرده و خواستار اجرای آن در نظام پرداختی خود می‌دانند. طرحی که البته با سه مولفه بنای اجرا داشت و مرحله پایانی آن ارتقاء نظام پرداخت بر اساس شایستگی‌های فردی بود.

رتبه بندی معلمان در انتظار اجرا | حقوق معلم‌ها پس از تصویب چقدر افزایش می‌یابد؟

رتبه بندی معلمان به اهداف خود رسید؟

بیات، مدیر گروه آموزش و پرورش مرکز پژوهش‌های مجلس شورای اسلامی با اشاره به اهداف کلان طرح رتبه بندی معلمان، می‌گوید: طی سال‌های ۹۴ و ۹۸ با مصوبه هیئت وزیران فوق العاده‌ای در احکام کارگزینی معلمان اعمال شد که به عنوان رتبه بندی معلمان تلقی شد.

وی افزود: بررسی‌ها نشان داد معلم‌ها و نمایندگان رضایتی از این طرح نداشتند و همواره طرح مورد ارزیابی قرار گرفت. لایحه ۶۳ برنامه ششم توسعه دولت را مکلف به اجرای طرح رتبه بندی معلم‌ها بر اساس شایستگی‌های تحصیلی بود. این طرح با سه مفهوم درکنار هم یعنی سنجش صلاحیت‌ها، رتبه بندی مبتنی بر عملکرد و نظام پرداخت معنی پیدا می کند.  یکی از پیش شرط اصلی اجرای این طرح، کنار هم قرار گرفتن هر سه موارد است نه تنها نگاه به یکی از مولفه‌ها که متاسفانه در این سال‌ها تنها به بخش نظام پرداخت توجه شده است.

بیات در ادامه به چالشی با نام فاصله عدالتی پرداخت حقوق کارکنان دولت با فرهنگیان گفت: شکاف قابل تاملی میان حقوق معلمان و سایر کارکنان دولت دیده می‌شود که یکی از دلایل آن سهم بودجه آموزش پرورش از بودجه کل کشور است. طبق قوانین بالادستی آموزش و پرورش باید سهام دار ۲۰ درصد از بودجه کل کشور باشد در حالی که امسال این سهم ۸.۵ درصد بوده و بیشترین سقف هم ۱۲ درصد در سال‌های اخیر بوده است و این موضوع منجر به تفاوت‌های کلان بین این نهاد با سایر دستگاه‌ها شده است.

تطبیق معیشت تمام کارکنان دولت طبق شایسته سالاری‌ها و همچنین نظام پرداخت هماهنگ کارکنان دولت، قدمی برای کاهش ناعدالتی هاست. اما این امر تاکنون به شکل قابل قبولی محقق نشده است. این موضوع را وزیر اسبق آموزش و پرورش که در حوزه بودجه ریزی نیز فعالیت داشته است شرح می‌دهد.

بودجه ریزی آموزش کشور دچار یک اختلال مزمن است

بطحائی، وزیر اسبق آموزش و پرورش با اشاره به ناعدالتی موجود در نظام پرداخت حقوق کارکنان دولت می‌گوید: در نظام بودجه ریزی آموزش و پرورش کشور یک اختلال مزمن وجود دارد، چرا که این اختلال منجر شده است تا بودجه سال آتی این وزارت خانه بر اساس بودجه سنوات قبل و با کسری نوشته شود به طور مثال بودجه امسال آموزش و پرورش ۱۰۰ هزار میلیارد است و سازمان برنامه و بودجه برای سال آتی بودجه را با ۱۰ درصد افزایش ۱۱۰ هزار میلیارد تومان تعیین می‌کند در حالی که این وزارتخانه در امسال ۱۲۰ هزار میلیارد تومان صرف اهداف خود کرده است، در نتیجه بودجه سال آتی با کسری قابل توجهی مواجه خواهد شد.

وی افزود: پیچیده بودن نظام بودجه ریزی در آموزش و پرورش همواره سازمان برنامه را از پرداختن به آن دور کرده است.

رئیس اسبق مرکز ملی نظارت راهبردی سازمان برنامه و بودجه کشور در ادامه می‌گوید: به طور مثال معلمی با مدرک فوق لیسانس با ۲۰ سابقه کار نهایت ۶ تا ۷ میلیون تومان حقوق در ماه دریافت می‌کند در حالی که همین مدرک تحصیلی در نهادی دیگر ۱۲ میلیون تومان حقوق دریافت می‌کند و این یعنی ناعدالتی در نظام پرداخت آموزش و پرورش کشور.

او در پاسخ به اینکه نظام رتبه بندی معلمان منجر به ارتقاء کیفیت آموزش شده است یا خیر؟ بیان کرد: متاسفانه این شکافت دریافتی در معلمان منجر شده تا طرح رتبه بندی معلم ها تاثیر گذار نباشد چراکه باید کارکنان آموزش و پرورش به یک سطح معیشتی رسیده باشند تا این طرح تنها جنبه نظام پرداخت برای آن ها نداشته باشد.

وی همچنین تاکید کرد: طرحی که هم اکنون در مجلس در حال بررسی است می تواند چیزی حدود ۲ میلیون تومان به درآمد معلمان اضافه کند اما نباید از این طرح انتظار ارتقاء کیفیت نظام آموزشی داشت چرا که این پرداختی قدری از شکاف ناعدالتی پرداختی به معلمان را پر می کند.

بطحائی به نبود ردیفی با نام سایر کمک ها در بودجه آموزش و پرورش اشاره کرده و گفت: در سایر نهادها هم نظام رتبه بندی بدون جنجال اجرایی می شود و همچنین در فصل ۶ بودجه هر دستگاه ردیفی به عنوان کمک ها و سایر پرداختی ها برای کارکنان تعریف شده است که از جمله آن ها پرداختی در مناسبت ها، ماموریت ها و .. است که متاسفانه این ردیف برای معلمان یا اجرایی نمی شود و یا آنقدر ناچیز است که اصلا دیده نمی شود.

سازمان همکاری‌های اقتصادی وتوسعه آماری از دریافتی معلمان کشور‌های مختلف در سال را منتشر کرده است که ایران در این میان سالیانه به هر معلم خود حدود ۳ هزار دلار یعنی معادل ۸۵ میلیون و ۵۰۰ هزار تومان حقوق پرداخت می‌کند که میانگین در هر ماه ۶ تا ۷ میلیون تومان را شامل می‌شود.


اینجا ببینید حقوق معلمان در کشور‌های مختلف دنیا چقدر است؟ + مبالغ و جزئیات

زنگنه، عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس شورای اسلامی از نهایی شدن طرح رتبه بندی معلمان با بودجه تعریفی دولت خبر داد و گفت: توافقاتی با سازمان برنامه و بودجه کشور انجام شد که این موضوع منجر به اتفاق نظر بر سر بودجع ۲۵ هزار میلیارد تومانی دولت برای اجرای این طرح شد. 

وی افزود: مقرر شد تا دولت با تصویب نهایی این طرح، به مدت یکسال بودجع ۲۵ هزار میلیارد تومانی را از منابع جاری خود تامین کند. مجلس نیز هیچ منابعی را برای این طرح شناسایی یا ملزم نکرده است.

طبق این گفته ها، میرکاظمی رئیس سازمان برنامه و بودجه نیز شرط اصلی اجرای طرح رتبه بندی معلمان را اجرای آن با بودجه معلوم دانست و کفت: اگر اجرای طرح بیش از رقم تعریف شده باشد منجر به خلق پول و یا استقراض خواهد شد که سازمان برنامه و بودجه به هیچ وجه به دنبال افزایش استقراض و خلق پول نیست.

تصویب این طرح، معیشت بالغ بر یک میلیون معلم را تحت تاثیر خود قرار می دهد. معیشتی که علاوه بر آن ها خانواده های این شاغلان را نیز تحت تاثیر خود قرار خواهد داد و شاید همین اتفاق آغازی برای اصلاح نظام بودجه ریزی در سال آتی باشد.

منبع: YJC

گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
نظرات بینندگان
انتشار یافته: ۱۹
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۱۰
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۳:۴۳ - ۱۴۰۰/۰۸/۲۹
1
1
پس همسان سازی بازنشستگان کشوری چی میشه همش معلم
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۷:۲۸ - ۱۴۰۰/۰۸/۲۹
0
0
چه قدر مزخرفی تو خبری ....برای چیزی که نیست
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۷:۵۶ - ۱۴۰۰/۰۸/۲۹
0
1
ایران جزو رده های اول اقتصادی بهانه اونوقت قشر های بازنشسته و کارگرش باید حقوق یکروز کشورهای غربی رو بگیره این ینی عدالت!
علی
Iran (Islamic Republic of)
۱۹:۳۳ - ۱۴۰۰/۰۸/۲۹
0
0
بودجه چرا نگارش لغت بودجه را که در تیتر بالا اشتباه نو شتید اصلاحیه بزنید بودجه صحیح است بودجه
حافظ صاکی
Iran (Islamic Republic of)
۱۹:۴۴ - ۱۴۰۰/۰۸/۲۹
0
1
برای تمام سازمان هاوارگان ها ردیف مالی هست. وقتی نوبت به اموزش وپرورش وبازنشستگان ان می رسد. ردیف اعتباری نیست. یاایجاداستقراص یاتورم می شود. خنده دارنیست.
حسن
Iran (Islamic Republic of)
۱۹:۴۴ - ۱۴۰۰/۰۸/۲۹
0
2
ول کنین بسه دیگه ملت فکر میکنن دولت هر چی داره به معلم‌ها میده دست بردارین از این همه تبلیغ که هیچی برا معلم‌ها نداره
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۹:۵۲ - ۱۴۰۰/۰۸/۲۹
0
3
پس حق بازنشستگان چه میشود حتما ماهم بای اعتراض کنیم
علی
Iran (Islamic Republic of)
۲۰:۵۹ - ۱۴۰۰/۰۸/۲۹
2
0
بودجه فقط برای معلم نیست. برای همه بودجه هست خوبشم هست‌.
معلم فقط اضافیه همین. بخدا اگه خجالتتون نمیشد کلا اموزش و پرورش رو تعطیل میکردید
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۹:۵۴ - ۱۴۰۰/۰۸/۳۰
شرم بر اینها،اونقدر تبلیغ کردن که انگار می خوان کل مملکت رو
بدن به معلم ها،عجب این رئیسی و دولتش شومن وپوپولیست
هستن
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۲۳:۱۲ - ۱۴۰۰/۰۸/۲۹
1
1
وقتی همسان سازی هنوز اجرایی نشده چطور دم از رتبه بندی می زنید کاری که از سال ۸۰ باید اجرا می شده ولی نشد حال معلمی که دیروز بعد از بیست سال انتظار بازنشست شده چه گناهی کرده قضاوت با خودتان
یاس
Iran (Islamic Republic of)
۲۳:۱۲ - ۱۴۰۰/۰۸/۲۹
1
1
لطفا لطفا در مدرک برای رتبه بندی/تجدید نظر شود این انصاف
نیست معلمی با ۳۰ سال سابقه به خاطر مدرک فوق دیپلم/
نتواند شامل رتبه بندی شود.
لااقل برای سال های بعد مدرک کارشناسی/لیسانس،مد نظر
قرار گیرد.شما رو به خدا، اطلاع رسانی کنید/درستش کنند
ر
Iran (Islamic Republic of)
۲۳:۱۳ - ۱۴۰۰/۰۸/۲۹
1
0
اول همسان سازی بدون اجرای قانون همسان سازی رتبه‌بندی معنایی ندارد چرا....
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۲۳:۱۵ - ۱۴۰۰/۰۸/۲۹
1
1
باز هم می خواهید به بازنشستگان ظلم کنید آخه تا کی لطفا اول همسان سازی
نماینده
Iran (Islamic Republic of)
۲۳:۲۰ - ۱۴۰۰/۰۸/۲۹
1
1
درود بر معلم. شرم بر نماینده
نظر
Iran (Islamic Republic of)
۰۰:۱۲ - ۱۴۰۰/۰۹/۰۱
مجلس بی سواد بود الان هم یه دولت بی سواد اومد کنار دستش خدا داند چه بر سر این خلق اید.
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۰۰:۲۰ - ۱۴۰۰/۰۸/۳۰
1
1
به جای اینکه خلق پول از ناحیه حقوق را کنترل کنند خلق پول بانکها را کنترل کنند. با این حقوقها فقط به کارگر و معلم ظلم می شود. البته وضع سایر حقوق بگیران هم تعریفی ندارد ولی کارگر و معلم در زیر دریای فقر در حال غرق شدن هستند.
عباس
Iran (Islamic Republic of)
۱۳:۵۵ - ۱۴۰۰/۰۸/۳۰
0
0
دروغگویان زشت رو
علی
Iran (Islamic Republic of)
۲۳:۱۶ - ۱۴۰۰/۰۸/۳۰
1
0
چرا همه در مورد حقوق معلم‌ها حساس شدن.
اگه عرضه دارین یبارم در مورد حقوق و وامهای ملیونی قرض الحسنه بانکها و حقوق ادارت برق و مخابرات مطلب بذارین.
و اگر عرضه دارین این نظر رو منتشر کنید.
والسلام
ترکی
Iran (Islamic Republic of)
۱۶:۲۸ - ۱۴۰۰/۰۹/۰۱
1
0
واقعا جای تاسف داره وما یه شرمساری هس واسه مسئولین که بعداز ۱۰سال دنیا بندی معلم ها رو فقط حرف شو میزنن مردم هم فک میکنن هربار که بحث رتبه میشه
حقوق معلمها اضافه میشه خداازتون نگذره آخر ایران یه زمانی میرسه به بی انگیزه بودن معلمها دانش آموزان بی سواد دانشجوی بیسواد تحویل جامعه میده و مجبور میشه که از خارج دکتر مهندس حرفه ای وارد کشور کند
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->