بهمن هاشمی تهیه‌کننده شد فراخوان مسابقه مطبوعاتی انجمن منتقدان، نویسندگان و پژوهشگران تئاتر «کیانو ریوز» در فیلم «سیستم سرگرمی خراب است» زنده‌یاد رضا داوودنژاد با «زندگی به شرط خنده» روی آنتن + زمان پخش آمار پرفروش‌ترین فیلم‌ها در سینما‌های خراسان‌رضوی طی هفته‌ای که گذشت (۱ اردیبهشت ۱۴۰۳) جایزه بهترین بازیگر جشنواره زنان بیروت در دستان صحرا اسدالهی پوستر جشنواره کن ۲۰۲۴ رونمایی شد + عکس بررسی فروش سینما‌های خراسان رضوی در ماهی که گذشت | «بی بدن» مشهدی‌ها در سایه «تمساح خونی» برگزیدگان پویش رسانه‌ای «ققنوس قلم» معرفی شدند + اسامی بازتاب اندیشه اسلامی در منظومه فکری سعدی برنامه‌های رادیو برای نمایشگاه کتاب تهران + زمان پخش تصویر شهر در بوم شعر سهراب سپهری پارسی را به جهان، رونق و آوازه از اوست | معرفی چند اثر پژوهشی درباره سعدی به مناسبت روز بزرگداشت او آمار فروش سینمای ایران در آخرین هفته فروردین ۱۴۰۳ پیام وزیر فرهنگ و ارشاد به مناسبت روز سعدی صفحه نخست روزنامه‌های کشور - شنبه ۱ اردیبهشت ۱۴۰۳
سرخط خبرها

فرهنگ بسیجی برای ترویج کتاب خوانی

  • کد خبر: ۸۸۸۴۵
  • ۳۰ آبان ۱۴۰۰ - ۱۲:۱۵
فرهنگ بسیجی برای ترویج کتاب خوانی
علی اکبر سبزیان - مدیرکل کتابخانه‌های عمومی خراسان رضوی

۱- از ۵ آذر۱۳۵۸ که معمار کبیر انقلاب اسلامی شجره طیبه بسیج را بنا نهادند، تاکنون کمتر عرصه‌ای را می‌توان یافت که بسیج قابلیت و توانمندی اش را اثبات نکرده و با حضورش مؤثرترین و ماندگارترین رویداد‌ها را به یادگار نگذاشته باشد.

نزدیک‌ترین حضور مؤثر بسیج در مقابله با همه گیری ویروس منحوس کرونا بود که از روز‌های اول شیوع کرونا، این نیروی مردمی با قرارگرفتن در متن جامعه برای کمک به سلامتی و تأمین نیاز‌های معیشتی به ویژه در مناطق محروم و کم برخوردار، ضمن خدمت رسانی عمومی کمک بزرگی به قطع زنجیره انتقال ویروس کرونا و مرگ ومیر‌های ناشی از آن و تأمین نیاز‌های معیشتی خانوار‌های ایرانی کرد.

۲- بسیج نه صرفا سازمانی رزمی بلکه دارای فرهنگی عام و گسترده است که در باور‌های اسلامی، انقلابی، ملی و میهنی ریشه دارد و به اندازه زیادی در توده‌های مختلف جامعه با مفاهیم مشترک یکسانی بهره برداری شده است.

بخش مهمی از «فرهنگ عمومی» روزگار ما در «فرهنگ بسیجی» متبلور است و می‌تواند یکی از پایه‌های این فرهنگ باشد. بنابراین، فرهنگ بسیجی باید در کشور ما فرهنگ غالب باشد.

۳- دقیق‌ترین تعریف از فرهنگ بسیجی را رهبر بسیجی انقلاب اسلامی در ۵ خرداد۱۳۸۴ بیان کردند: «بسیجی یک فرهنگ است و اگر بخواهیم این فرهنگ را در یک جمله تعریف کنیم، باید بگوییم پیشروبودن در همه عرصه‌های زندگی. فرهنگ بسیجی است که می‌تواند بر همه مشکلات این کشور فائق بیاید و حرکت این کشور را تضمین کند.»

با این تعریف نتیجه گسترش فرهنگ بسیجی پیدایش رفتار‌های جمعی و اجتماعی برپایه پیشروبودن در عرصه‌های اساسی و چالش‌های حیاتی کشور و پایبندی به آرمان‌ها و ارزش‌ها در رسیدن به اهداف عالیه انقلاب اسلامی است.

۴- یکی از عرصه‌هایی که کشور نیاز دارد در آن پیشرو باشد، عرصه کتاب و کتاب خوانی است. کتاب و کتاب خوانی به عنوان یکی از شاخص‌های رشد و پیشرفت فرهنگی از دغدغه‌های مهم رهبر معظم انقلاب است تا جایی که ایشان کتاب خوانی را نه تنها یک وظیفه ملی که یک واجب دینی برشمرده اند.

در منظومه فکری رهبر کتاب خوان انقلاب اسلامی، کتاب از لحاظ اهمیت، جایگاه و تأثیرگذاری اش بر سبک زندگی باید وارد زندگی مردم شود و خانواده‌های ایرانی باید با کتاب و مطالعه مأنوس باشند و در یک کلام «خانواده کتاب خوان» مطالبه جدی رهبر عزیز انقلاب از دست اندرکاران این حوزه است.

درباره سرانه مطالعه کشور آمار‌های متفاوتی ارائه می‌شود که براساس آن تلاش و بسترسازی برای انس بیشتر مردم با کتاب ضرورت می‌یابد. در اینکه دست اندرکاران حوزه فرهنگ و متولیان کتاب خوانی باید اهتمام ویژه‌ای به این موضوع داشته باشند، شکی نیست، اما مسئله کتاب و کتاب خوانی و ترویج آن در بین مردم به تفکر بسیجی، اقدامات آتش به اختیار و کار‌های تمیز فرهنگی آن هم از سوی نیرو‌های مخلص این شجره طیبه نیاز دارد.

فرهنگ بسیجی فرهنگ «ما می‌توانیم» است و هیچ بن بستی در آن وجود ندارد، بنابراین توانمندی تحسین برانگیز و بزرگ لشکر مخلص خدا و روحیه انقلابی، جهادی و فرهنگی بسیجیان که منتج به پیشروبودن در همه عرصه‌های زندگی می‌شود، بیش از گذشته در مسیر ترویج فرهنگ مطالعه و کتاب خوانی و انس روزافزون مردم با کتاب ضروری است.

حرف آخر اینکه برای ترویج فرهنگ کتاب خوانی و صدرنشینی کتاب در زندگی مردم، یک راه اساسی وجود دارد و آن به کارگیری فرهنگ بسیجی و به میدان آمدن لشکر مخلص خداست.

گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->