علت عصبی شدن بیماران مبتلا به کرونا چیست؟

  • کد خبر: ۸۹۰۱۷
  • ۰۲ آذر ۱۴۰۰ - ۱۹:۰۰
علت عصبی شدن بیماران مبتلا به کرونا چیست؟
پزشکان دریافته‌اند که مبتلایان به بیماری کووید۱۹ دچار عوارض عصبی می‌شوند، اما برای یافتن ریشه این عوارض تحقیقات بیشتری باید صورت گیرد.

به گزارش شهرآرانیوز، محققان روشی را بررسی کرده‌اند که کووید۱۹ بر سیستم عصبی افراد تأثیر گذاشته و باعث ایجاد علائم عصبی می‌شود. آن‌ها یافته‌های خود را در نشریه Neuroscience ۲۰۲۱ ارائه کردند. این رویداد، نشست سالانه Society for Neuroscience است که بزرگترین انجمن جهانی برای دانشمندان و پزشکان با تمرکز بر مسائل مربوط به سلامت مغز و سیستم عصبی می‌باشد.

یافته‌ها نشان می‌دهد که چگونه SARS-CoV-۲ ویروسی که باعث بیماری کرونا می‌شود- به مغز افراد مبتلا دسترسی پیدا می‌کند. آن‌ها همچنین مشاهداتی در مورد تأثیراتی که ویروس مذکور پس از ورود به این قسمت از بدن دارد، را ارائه می‌دهند.

علائم عصبی

علائم اولیه کووید۱۹ در اکثر افراد تنفسی است. به گفته منبع مورد اعتماد سازمان جهانی بهداشت (WHO)، شایع‌ترین علائم COVID-۱۹ تب، سرفه، خستگی و از دست دادن حس چشایی یا بویایی است. این علائم و سایر علائم کمتر شایع می‌توانند از خفیف تا شدید که تهدیدی برای زندگی فرد مبتلاست، متغیر باشند.

حتی برخی از افرادی که به عفونت SARS-CoV-۲ مبتلا می‌شوند ممکن است بدون علامت باشند. علاوه بر این علائم تنفسی، پزشکان و محققان علائم عصبی مختلف مرتبط با کرونا را نیز مشاهده کرده اند.

محققان کرونا را با سردرد، التهاب مغز، ضعف یا درد عضلانی و بی‌حسی یا ضعف در دست‌ها، پا‌ها یا اندام‌های فرد مبتلا مرتبط می‌دانند. با این حال، برای درک اینکه چگونه کووید۱۹ بر سیستم عصبی افراد تأثیر می‌گذارد، تحقیقات بیشتری لازم است.

دکتر آشوتوش کومار، استادیار دپارتمان آناتومی در انستیتوی علوم پزشکی سراسر هند، یافته‌هایی را ارائه کرد که بر اساس آن، گیرنده‌ای شناسایی شده که امکان دسترسی SARS-CoV-۲ به مغز افراد را فراهم می‌نماید.

در سایر قسمت‌های بدن، SARS-CoV-۲ با اتصال به پروتئین آنزیم مبدل آنژیوتانسین ۲ (ACE۲) و با کمک سرین پروتئاز ۲ (TMPRSS۲) به سلول‌ها دسترسی پیدا می‌کند. با این حال، ACE۲ و TMPRSS۲ به طور قابل توجهی در مغز افراد وجود ندارند.

دکتر کومار در این زمینه گفت: ما می‌دانیم که بیماران کووید۱۹ علائم عصب روانپزشکی برجسته‌ای را از خود نشان می‌دهند و آسیب‌های ناشی از ویروس -از جمله شواهدی از تکثیر ویروس در بافت مغز- در مطالعات پس از مرگ ذکر شده است. با این حال، بیان مقادیر ناچیز ACE۲ و TMPRSS۲ یک سوال کلیدی و بی‌پاسخ باقی می‌گذارد: چگونه سارس کوو۲ وارد سلول‌های مغز می‌شود؟

دکتر کومار افزود: اعصاب بویایی راهی برای ورود ویروس به مغز از طریق بینی است و عفونت آن‌ها همچنین می‌تواند از دست دادن حس بویایی را به عنوان یک علامت کلیدی در کووید۱۹ توضیح داده و توجیه کند. علاوه بر این، درگیری هیپوکامپ می‌تواند برجسته بودن علائم روانپزشکی را در بیماران کرونایی در طول و پس از بهبودی از بیماری حاد توضیح دهد.  یافته‌های این تیم تحقیقاتی می‌تواند به شناسایی دارو‌های بعدی برای محافظت در برابر یا درمان علائم عصبی کووید۱۹ کمک کند.

محققان اثبات کردند که SARS-CoV-۲ قادر به آلوده کردن اعصاب اضافی سیستم عصبی محیطی در سر، گردن و بدن است؛ اعصابی که مسئول انجام خودکار عملکرد‌های بدن بوده و به ویژه، اطلاعات حسی را منتقل می‌کند. اطلاعاتی که لمس و درد را به مغز و نخاع منتقل می‌کنند.

منبع: بهداشت نیوز

گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->