خدمت رسانی هلال احمر خراسان رضوی به ۱۶۰ هزار مسافر نوروزی تصادفات جاده‌ای نوروز تاکنون ۶۱۷ نفر را به کام مرگ فرو کشیده است (۱۰ فروردین ۱۴۰۳) تداوم سرما و بارش در خراسان رضوی (۱۰ فروردین ۱۴۰۳) سخنگوی وزارت بهداشت: هیچ خوداظهاری یا مدرکی دال بر بیماری روحی دکتر بخشی در دست نبود پشت پرده خرید و فروش اموال دزدی| دستگیری بیش از هفت هزار مالخر در یکسال! شدیدترین تصادفات رانندگی در کدام استان‌ها اتفاق افتاد؟ (۹ فروردین ۱۴۰۳) دغدغه‌ای برای اقامت زائران نوروزی در مشهد وجود ندارد اهدای عضو به سه بیمار در مشهد زندگی دوباره بخشید (۹ فروردین ۱۴۰۳) اعتراف تبعه خارجی به ۳۰ فقره سرقت سریالی (۹ فروردین ۱۴۰۳) کشف جسد زن غرق شده در گنجگون بویراحمد (۹ فروردین ۱۴۰۳) تردد از کرج و آزادراه تهران -شمال به سمت مازندران ممنوع شد (۹ فروردین ۱۴۰۳) درگیری خونین در قبرستان یاسوج دو کشته برجای گذاشت (۹ فروردین ۱۴۰۳) ورود مسافران به مشهد از ۷ میلیون و ۸۰۰ هزار نفر عبور کرد | میانگین ظرفیت اشغال واحد‌های اقامتی مشهد به ۴۱ درصد رسید+ فیلم ٣٨ خودرو طی ٢۴ ساعت گذشته در مشهد توقیف شد (۹ فروردین ۱۴۰۳) افزایش تعداد کشته‌شدگان تصادف ۲ خودرو در محور دامغان - جندق به ۹ نفر + تصاویر (۹ فروردین ۱۴۰۳) ثبت نام آزمون‌های ورودی مدارس سمپاد و نمونه‌دولتی از ۱۸ فروردین آغاز می‌شود فروش بلیت قطار‌های نیمه دوم فروردین از امروز آغاز شد (۹ فروردین ۱۴۰۳) فرودگاه مشهد در رتبه دوم پر ترددترین فرودگاه‌های کشور در نوروز ۱۴۰۳ قرار گرفت بانک شیر مشهد در روز‌های کاری ایام نوروز فعال است خدمات‌رسانی به بیش از ۱۰۰۰ مسافر نوروزی در داروخانه‌های هلال احمر خراسان رضوی
سرخط خبرها

نظارت بر سلامت استخوان‌ها با مینی کامپیوتر

  • کد خبر: ۸۹۰۴۷
  • ۰۳ آذر ۱۴۰۰ - ۰۲:۰۰
نظارت بر سلامت استخوان‌ها با مینی کامپیوتر
تیمی از متخصصان دانشگاه آریزونا یک دستگاه بی سیم کامپیوتری بسیار نازک و کوچک ساختند که برای نظارت و محافظت از سلامت استخوان‌ها مورد استفاده قرار می‌گیرد.

به گزارش شهرآرانیوز، تیمی مشترک از محققان و مهندسان کالج‌های مهندسی و پزشکی دانشگاه آریزونا، یک دستگاه بی سیم بسیار ظریف و کوچک را به نازکی یک ورق کاغد، طراحی کردند که روی سطح استخوان قرار گرفته و می‌تواند به پزشکان در نظارت بر سلامت و بهبود استخوان‌ها در دوره‌های مختلف زندگی کمک کند. 

دکتر دیوید مارگولیس (David Margolis)، استادیار جراحی ارتوپدی کالج پزشکی آریزونا و از محققان ارشد این پروژه تحقیقاتی در این رابطه گفت: به عنوان یک جراح، من در مورد استفاده از اندازه گیری‌های جمع آوری شده با وسایل الکترونیکی سطح استخوانی برای ارائه مراقبت‌های ارتوپدی فردی به بیماران، با هدف تسریع توانبخشی و به حداکثر رساندن عملکرد پس از آسیب‌های تروماتیک، بسیار هیجان زده و خوشحال هستم.

شکستگی‌های مرتبط با شرایطی مانند پوکی استخوان باعث می‌شود تا فرد تعداد روز‌های بیشتری را نسبت به حملات قلبی، سرطان پستان یا سرطان پروستات، در بیمارستان سپری کند.

فیلیپ گوتروف (Philipp Gutruf)، استادیار مهندسی پزشکی و از پژوهشگران این پروژه با تاکید بر اینکه هنوز این دستگاه برای استفاده در انسان آزمایش یا تأیید نشده است اظهار امیدواری کرد که روزی می‌توان از دستگاه‌های استخوانی بی سیم نه تنها برای نظارت بر سلامت، بلکه برای بهبود زندگی انسان استفاده کرد. به اعتقاد وی، توانایی نظارت بر سلامت سیستم اسکلتی - عضلانی بسیار مهم است.

بر اساس اطلاعات منتشر شده، نصب این مینی کامپیوتر روی استخوان به عنوان پلت فرم فناوری این امکان را به وجود می‌آورد که ابزار‌های تحقیقاتی در اختیار دانشمندان قرار گرفته تا نحوه عملکرد سیستم اسکلتی و عضلانی را بهتر شناخته و از اطلاعات جمع آوری شده برای بهبود و درمان استفاده کنند.

البته از آنجایی که ماهیچه‌ها بسیار نزدیک به استخوان‌ها بوده و به طور مکرر حرکت می‌کنند، مهم است که دستگاه به اندازه کافی نازک باشد تا از تحریک بافت‌های اطراف یا کنده شدن آن‌ها جلوگیری شود.

همچنین این دستگاه نیازی به باتری نداشته و بر اساس روش انتقال نیرو و متد ارتباطات میدان نزدیک یا NFC ساخته شده که در تلفن‌های هوشمند استفاده می‌شود. این دستگاه با چسبی که جان سیوک (John Szivek) پروفسور جراحی ارتوپدی و مهندسی زیست پزشکی ساخته به استخوان می‌چسبد.

این چسب حاوی ذرات کلسیم با ساختار اتمی مشابه سلول‌های استخوانی است که برای ایمن و محکم کردن قطعات الکترونیکی سطح استخوانی استفاده می‌شود.

شرح کامل این پژوهش‌ها و نتایج حاصل از آن در آخرین شماره مجله ارتباطات طبیعت (Nature Communications) منتشر شده و قابل دسترس و مطالعه است.  

منبع: سیناپرس

گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->