ویکی‌پدیای فارسی یک‌میلیونی شد رویداد «امید فردوسی» با رونمایی از کتاب «به توان هایتک» در دانشگاه فردوسی مشهد برگزار شد سامسونگ، به صورت رایگان، صفحه‌نمایش گوشی‌هایی را که مشکل خط سبز دارند، تعویض می‌کند شرکت فنلاندی گوشی اختصاصی خودش را خواهد داشت | HMD Pulse Pro به‌جای Nokia ارتش کره جنوبی احتمالا استفاده از آیفون را برای نیروهایش ممنوع کند «سیستم بادبان خورشیدی» ناسا چیست و چگونه کار می‌کند؟ + عکس مایکروسافت Phi-3-mini را معرفی کرد | یک مدل کوچک هوش مصنوعی که کارهای بزرگی می‌کند گوشی Galaxy Z Flip 6 هفت رنگ خواهد داشت سری iPhone 16 احتمالا دکمه فیزیکی نخواهد داشت استرالیا: X باید فیلم حمله سیدنی را حذف کند |‌ ماسک: به آن‌ها ربطی ندارد تصویر واقعی Google Pixel 8a را ببینید کیف پول تلگرام برای کاربران ایرانی مسدود شد | آیا امکان برداشت پول وجود دارد؟ محققان توانسته‌اند برای اولین‌بار یک اتم را با اشعه ایکس بررسی کنند استقبال از Fallout 76 بیشتر شده است | وقتی سریال به کمک بازی می‌آید نسخه هواداری پرچمدار سامسونگ کی عرضه می‌شود؟ | علاقه‌مندان Galaxy S24 FE، همچنان منتظر هلند هم فیسبوک را کنار می‌گذارد؟ گوشی Samsung Galaxy C55 خودنمایی کرد | میان‌رده‌ای که ادای پرچمدارها را درمی‌آورد تیک‌تاک: ممنوعیت فعالیت ما در آمریکا ناقض قوانین این کشور است هوش مصنوعی اپل کاملا روی دستگاه اجرا می‌شود و نیازی به اینترنت ندارد نقش هوش مصنوعی در بازی‌های المپیک پاریس ۲۰۲۴ | فناورانه‌ترین دوره مسابقات المپیک ابزار VASA-1 تصاویر را سخنگو می‌کند | خوب و بد هوش مصنوعی جدید مایکروسافت

بشر هنوز در جست وجوی فرازمینی‌ها

• ۰۲ آذر ۱۴۰۰ - ۱۲:۵۶
بشر هنوز در جست وجوی فرازمینی‌ها
بشر سال هاست در جست وجوی حیات فرازمینی هوشمند، ناکام مانده است. به طور قطع حیات میکروبی به اندازه  داستان‌های فرازمینی‌های هوشمند، هیجان انگیز نیست؛ ولی علائم حیات غیرهوشمند بسیار متداول‌تر هستند و یافتنشان در کهکشان راه شیری، آسان‌تر است.

به گزارش شهرآرانیوز - بشر سال هاست در جست وجوی حیات فرازمینی هوشمند، ناکام مانده است؛ ازاین رو، شاید زمان آن رسیده که از جست وجو دست بردارد و به دنبال اشکال ساده تری از حیات برود. انسان‌ها آسمان را برای کشف علائم تمدن‌های پیشرفته رصد کرده اند؛ اما تاکنون هیچ چیزی نیافته اند، مطلقا هیچ چیز. شاید تمرکز بر حیات هوشمند اشتباه باشد و باید به دنبال هر شکلی از حیات جست وجو را ادامه داد. به طور قطع حیات میکروبی به اندازه  داستان‌های فرازمینی‌های هوشمند، هیجان انگیز نیست؛ ولی علائم حیات غیرهوشمند بسیار متداول‌تر هستند و یافتنشان در کهکشان راه شیری، آسان‌تر است.

آیا کسی آن بیرون است؟

حیات شامل حیات هوشمندی است که روی زمین به تکامل رسیده است. با این حال، ویژگی شاخصی درباره زمین وجود ندارد و زمین هم یکی از دنیا‌های تصادفی در کهکشان است. در نتیجه، اگر امکان تکامل هوشمند در زمین وجود دارد، باید به قدری متداول باشد که بتوانیم علائم تمدن‌های هوشمند را همه جا ببینیم.

در نگاه اول، به نظر واضح می‌رسد که ما در این جهان پهناور تنها نیستیم؛ در نتیجه اگر با دقت به اطراف نگاه کنیم، باید شواهدی از هوش فرازمینی را بیابیم. شاید فرازمینی‌ها در حال ارسال سیگنال‌های رادیویی برای ما هستند، شاید هم بدون هدف این سیگنال‌ها را منتشر می‌کنند و ما روزی به صورت اتفاقی آن‌ها را دریافت خواهیم کرد، شاید آثاری مصنوعی را از خود در منظومه شمسی به جای گذاشته باشند که برای نظارت بر ما طراحی شده اند، شاید هم در پروژه‌های اَبَرمهندسی مثل محصور کردن ستاره خود در انبوهی از پنل‌های خورشیدی دخالت دارند یا شاید با آلوده کردن ستاره خود با فلز‌های سنگین اعلام حضور می‌کنند.

پس از نیم قرن جست وجوی هوش فرازمینی، هنوز یافته‌ای مبنی بر وجود آن‌ها پیدا نشده است؛ نه سیگنال رادیویی و نه اثر مصنوعی و سازه اَبَرمهندسی. امروزه پس از صد سال جست وجوی اختصاصی، تقریبا هیچ مدرکی از حیات هوشمند در کهکشان یا حتی در جهان پیدا نشده است.

حدود دو میلیارد سال پیش، زمین پر از موجودات زنده فتوسنتزی تک سلولی بود که بخش زیادی از کربن دی اکسید را خوردند و به انفجار اکسیژنی منجر شدند که جوّ زمین را فراگرفت و بدین ترتیب، مقدار اکسیژن از حالت موازنه خارج شد. حیات روی زمین ویژگی‌های جوّی آن را تغییر داد. وقتی سیاره فراخورشیدی دوردستی از مقابل ستاره میزبانش عبور می‌کند، نور آن ستاره قبل از رسیدن به تلسکوپ‌های زمینی از فیلتر جوّ سیاره می‌گذرد. عناصر و مولکول‌های مختلف جوّی کمی نور را تغییر می‌دهند که این تغییر را می‌توان اندازه گیری کرد.

به احتمال زیاد اولین شواهد حیات خارج از زمین، می‌توانند تأثیر موجودات زنده بر تغییر موازنه سیاره را ثابت کنند. حیات غیرهوشمند شاید به اندازه حیات هوشمند رایج نباشد. اگرچه هنوز هیچ ایده‌ای درباره متداول بودن هر کدام وجود ندارد، موجودات ساده می‌توانند خود را نشان دهند. شاید کشف موجودات تک سلولی به اندازه جنگ‌های حماسی فضایی با موجودات فرازمینی جذاب و هیجان انگیز نباشد؛ اما یافتن هرگونه حیات فرازمینی می‌تواند داده‌های زیادی را در اختیار دانشمندان قرار دهد.