سخنرانی آیت الله صدیقی در دانشگاه امام صادق(ع) لغو شد + اطلاعیه دانشگاه ادعای سنتکام: چهار پهپاد انصارالله را سرنگون کردیم رئیسی: ایستادگی غزه تفوق گفتمان مقاومت را اثبات کرد نتانیاهو: در حال آماده شدن برای ورود به رفح هستیم دیدار نوروزی فرماندهان نظامی با قالیباف حمله رژیم صهیونیستی به اطراف منطقه سیده زینب در دمشق سقوط یک هواپیمای نظامی روسیه در دریای سیاه امیرعبداللهیان با رئیس جمهور ترکمنستان دیدار کرد تاکید فعالان و نخبگان مشهد بر پاسخگویی و شفافیت نمایندگان مردم مشهد در مجلس رژیم صهیونیستی بیش از ۲۰۰ آواره فلسطینی را در بیمارستان شفا قتل عام کرد محمود عباس با ترکیب کابینه جدید به نخست وزیری محمد مصطفی موافقت کرد روسیه قطعنامه پیشنهادی آمریکا علیه کره شمالی را وتو کرد دیدار زیاد النخاله و هیئت همراه با رهبر انقلاب | مقام معظم رهبری: ایستادگی مردم غزه و ناکامی‌های رژیم صهیونیستی پدیده‌ای الهی است ظرفیت نمایندگان خراسان رضوی در مجلس شورای اسلامی، موتور محرک توسعه استان انتقاد تند پاکستان از عملکرد افغانستان در حوزه تروریسم خراسان رضوی رکورددار برخورداری از طرح‌های عمرانی در کشور تائید جنایات اسرائیل توسط گزارشگر سازمان ملل بررسی و تصویب لایحه عفاف و حجاب در شورای نگهبان به کجا رسید؟ دور دوم انتخابات مجلس شورای اسلامی چه زمانی برگزار می‌شود؟ اسماعیل هنیه با محمدباقر قالیباف دیدار کرد رایزنی تلفنی استاندار خراسان رضوی و والی هرات برای تسهیل تردد کامیون‌ها در مرز مشترک
سرخط خبرها

شکست سناریو جدایی تهران-باکو با سفر نخست وزیر آذربایجان به ایران

  • کد خبر: ۸۹۱۴۳
  • ۰۲ آذر ۱۴۰۰ - ۱۰:۲۰
شکست سناریو جدایی تهران-باکو با سفر نخست وزیر آذربایجان به ایران
سفر معاون نخست وزیر جمهوری آذربایجان به ایران در راستای کاهش تنش‌ها بین ۲ کشور انجام شد و تلاش‌ها برای جدایی تهران و باکو از یکدیگر بی نتیجه ماند.

به گزارش شهرآرانیوز؛ روز یکشنبه شاهین مصطفی اف، معاون نخست وزیر جمهوری آذربایجان، در رأس یک هیئت عالی رتبه اقتصادی وارد تهران شد. این نخستین سفر یک مقام رسمی آذربایجان به ایران پس از سوءتفاهم‌های گذشته میان ۲ کشور است.

به گزارش نورنیوز، برنامه ریزی برای دیدار رؤسای جمهور ۲ کشور در حاشیه اجلاس آینده سران اکو در عشق آباد ترکمنستان که بنابر اعلام در ۷ آذر برگزار خواهد شد نیز در دست پیگیری است.

مصطفی اف که ریاست آذربایجانی کمیسیون دولتی همکاری‌های اقتصادی، تجاری و فرهنگی جمهوری آذربایجان و ایران را برعهده دارد، در این سفر یک روزه با مقامات وزارت راه وشهرسازی، نفت و امور خارجه کشورمان دیدار و گفتگو کرد.

اما سفر امروز معاون نخست وزیر آذربایجان به تهران از چند وجه حائز اهمیت است: نخست اینکه پس از درگیری‌های سال گذشته در قره باغ و به واسطه ایفای نقش مخرب برخی بازیگران منطقه‌ای و فرامنطقه ای، روابط ۲ کشور تحت تأثیر برخی سوءتفاهم‌ها قرار گرفت و به تازگی نیز تنش‌های کلامی به واسطه پاره‌ای اظهارنظر‌ها بالا گرفته بود. این اتفاق دیپلماتیک نشان می‌دهد که تیر دشمنان ۲ ملت به سنگ خورده است و ۲ کشور درحال بازگشت به مسیر قبلی شان و توسعه روابط گرم و تاریخی میان تهران-باکو هستند.

دوم اینکه به طبع رژیم صهیونیستی که در ایجاد سوءتفاهم‌های اخیر میان ایران و آذربایجان نقشی محوری داشت، به شدت از این سفر ناخشنود است؛ زیرا همه تلاش‌های چند سال گذشته اش را در راستای جدایی ۲ همسایه تا حدود زیادی بر باد رفته می‌بیند. ازهمین رو، سفیر این رژیم روز گذشته در باکو با تکرار لفاظی هایش سعی کرده بود آخرین تیرش را برای تخریب روابط تهران-باکو شلیک کند.

تل آویو به عقیده خودش در سال‌های گذشته در تلاش بوده است تا ضمن ایجاد جای پایی محکم در این کشور، نخست از عمق نفوذ سیاسی و معنوی ایران در میان ملت عزیز آذربایجان بکاهد و دوم این کشور را به کشوری متخاصم علیه ایران تبدیل کند، غافل از اینکه ریشه‌های درهم تنیده فرهنگی و اعتقادی ۲ کشور به این آسانی ازهم گسسته نمی‌شود و مسئولان عالی تهران و آذربایجان نیز هوشمندتر از آن هستند که در دام‌های این چنینی گرفتار شوند.

سوم اینکه ایران در سال‌های گذشته و در همه بحران‌های ایجادشده در منطقه به وسیله غرب و به ویژه ایالات متحده و رژیم صهیونیستی و با وجود جنگ روانی گسترده آن‌ها به خوبی نشان داده است که نه تنها ذره‌ای چشمداشت به خاک هیچ کشوری ندارد، بلکه با همه توان خواهان برقراری صلح و امنیت دائمی و کامل در منطقه است و در تحقق این مسیر همه توانش را حتی با اهدای خون عزیزانش به کار بسته است.
بر این اساس، به نظر می‌رسد سفر مصطفی اف به تهران می‌تواند آغازی مهم در مسیر ترمیم فضای موجود میان ۲ کشور باشد و زنگ خطر را برای شیاطینی که همه تلاششان را برای برهم زدن مناسبات تهران-باکو به کار بسته اند، به صدا دربیاورد.

رایزنی برای ادامه همکاری‌ها

حسین امیرعبداللهیان، وزیر امورخارجه کشورمان، در دیدار با مصطفی اف از روند روبه گسترش مناسبات تجاری بین ۲ کشور و پیوند‌های عمیق ۲ ملت گفت و آزادسازی اراضی جمهوری آذربایجان را زمینه ساز آغاز فصل نوین در مناسبات اقتصادی ۲ کشور خواند و بر لزوم بهره گیری از ظرفیت‌های اقتصادی دوطرف در حوزه‌های تجارت، حمل ونقل، انرژی و گردشگری تأکید کرد.

امیرعبداللهیان با اشاره به توانمندی‌های جمهوری اسلامی ایران، آمادگی شرکت‌های ایرانی برای مشارکت در بازسازی مناطق تازه آزادشده را اعلام کرد و با استناد به موفقیت‌های ۲ کشور در زمینه واکسیناسیون، بر لزوم تسهیل مراودات اتباع دوطرف و برقراری دوباره پرواز‌ها میان ۲ کشور تأکید کرد.

معاون نخست وزیر جمهوری آذربایجان نیز در این دیدار با ابراز خرسندی از دیدار‌های سازنده اش با وزرای نفت و راه وشهرسازی جمهوری اسلامی ایران، از نزدیک بودن ۲ کشور به توافقات تاریخی در حوزه‌های نفت، گاز و حمل ونقل خبر داد. وی با تأکید بر نقش سازنده وزیران امور خارجه ۲ کشور در عبور از تنش‌های اخیر، از برگزاری اجلاس کمیسیون مشترک همکاری‌های اقتصادی ۲ کشور در اوایل سال میلادی آینده خبر داد.
دوطرف همچنین درباره اجلاس پیش روی سران اکو و اسناد توافقات بین ۲ کشور رایزنی کردند.

خبر‌های خوب از بهبود روابط

همچنین سعید خطیب زاده، سخنگوی وزارت امورخارجه کشورمان، در نشست خبری دیروز درباره سفر معاون نخست وزیر جمهوری آذربایجان و برنامه احتمالی برای دیدار رؤسای جمهور ایران و آذربایجان در حاشیه نشست سران اکو در عشق آباد، گفت: سفر معاون نخست وزیر آذربایجان سفر مهم و سازنده‌ای بود و ملاقات‌های بسیار فشرده‌ای را با برخی اعضای کابینه داشت.

سخنگوی دستگاه دیپلماسی با بیان اینکه همچنین دیدار مفصلی با حسین امیرعبداللهیان داشتند و پروژه‌های زیادی بحث شد، اظهار کرد: ان شاءا... بعد از تنش ناخواسته و غیرلازم رسانه‌ای که با درایت دوطرف از آن عبور کردیم، وارد مرحله جدیدی شویم. خبر‌های خوب دیگری درباره روابط ۲ کشور در راه است و آذربایجان این سفر را مبنایی برای عملیاتی کردن برخی پروژه‌ها تعریف کرد.

از سویی، رسانه‌های جمهوری آذربایجان در گزارش‌های متعددی به انعکاس دیدار‌های انجام شده در سفر معاون نخست وزیر جمهوری آذربایجان و موضوعات مذاکره شده در همکاری ۲ کشور همسایه در حوزه‌های انرژی، تجاری، حمل ونقل و نیز تدوین توافقنامه تجارت ترجیحی پرداختند.

گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->