فارغ‌التحصیلان رشته «اقتصاد»، کجا می‌توانند مشغول به کار شوند؟

  • کد خبر: ۸۹۱۸۱
  • ۰۲ آذر ۱۴۰۰ - ۱۱:۵۳
  • ۱
فارغ‌التحصیلان رشته «اقتصاد»، کجا می‌توانند مشغول به کار شوند؟
اقتصاد یکی از رشته‌های علوم پایه است که در این گزارش فرصت‌های شغلی مناسب برای این رشته تحصیلی را بیان کرده‌ایم.

به گزارش شهرآرانیوز، بستر‌های زیادی وجود دارد که فارغ التحصیلان رشته اقتصاد می‌توانند در آن‌ها ایفای نقش نموده و رضایت شغلی و مالی مدنظر را کسب کنند. از همین رو در ادامه برخی از بستر‌های یپش روی فارغ التحصیلان را به اجمال عنوان می‌کنیم.

تحلیلگری فروش و بازار

مهم‌ترین دغدغه تولیدکنندگان و به طور کلی فعالان عرصه اقتصاد فروش و بازاریابی برای محصولات و خدمات تولیدیشان است و همچنین بدون هیچ تاملی می‌توان عنوان کرد که اگر کارشناسان و مشاوران توانایی در این حوزه وجود داشته باشند، حتما مورد توجه و مورد رجوع خواهند بود. نگارش طرح‌های استراتژیک بازاریابی، مطالعات و تحقیقات بازار از جمله مواردی است که یک دانش آموخته اقتصاد با توجه به پیشینه‌های علمی که دارد می‌تواند با کمی مطالعات جانبی، جستجو و البته کار مجانی (برای مدتی کوتاه) در آن خبره شود و پول روی پول بگذارد.

تحلیلگری فروش و بازار سرمایه

به طور حتم هیچ رشته‌ای و هیچ فارغ التحصیلی مناسب‌تر است اقتصاد و دانش آموخته این رشته دانشگاهی برای فعالیت در بازار سرمایه وجود ندارد. بازار سرمایه (مشخصا بورس اوراق بهادار تهران) در ایران بازاری است نوپا و بکر و بسیار مناسب برای آموختن و کار کردن است.

با کمی مطالعه، مشورت و کسب تجربه، به سرعت می‌توان در این بازار پیشرفت کرد و آینده‌ای سرشار از موفقیت را رقم زد.

مشاور کسب و کار

مشاوره کسب و کار شاید به عنوان یک شغل چندان در اقتصاد ایران جایگاه تعریف شده‌ای نداشته باشد و یا شاید این طور بتوان گفت که فعالان اقتصادی چندان تمایلی به بکارگیری مشاوران کسب و کار مگر در موارد ضروری (به جبر موارد قانونی) نداشته باشند. اما باید عنوان که تجربه بنده ثابت کرده است که اتفاقا اگر مشاوران کسب و کار، مشاورانی به معنای واقعی مفید باشند اتفاقا بسیار سرشان شلوغ است.

عارضه یابی واحد‌های تولیدی و خدماتی، نگارش طرح‌های توسعه و ایجاد کسب و کار و همچنین ارزیابی و مطالعات امکان سنجی طرح‌های اقتصادی همگی از مواردی است که می‌تواند زمینه ساز شغلی یک دانش آموخته اقتصاد باشد.

روزنامه‌نگاری و نویسندگی

یکی از جذاب‌ترین و البته پرچالش‌ترین مشاغل پیش روی یک اقتصادخوانده فعالیت‌های ژورنالیستی است. اگر چه شاید در ابتدا و حتی شاید در بلندمدت نتواند جذابیت‌های مالی لازم را داشته باشد، اما ثابت شده است که اگر با پشتکار و ممارست لازم همراه شود این شاخه نیز می‌تواند از هر لحاظ مناسب قلمداد گردد.

نمایندگی بیمه، کارگزاری‌های بورس، کاریابی

بسیاری از مشاغل وجود دارند که داشتن دانش اقتصاد در آن‌ها می‌تواند به یک پاشنه آشیل تبدیل شود. تاسیس کارگزاری‌های بورس (به صورت نمایندگی در شهرستان ها)، تاسیس کاریابی و ایجاد خدمات مشاوره، تاسیس دفاتر بیمه و بسیاری از مشاغل دیگر گزینه‌های دیگر پیش روی فارغ التحصیلان رشته اقتصاد است.

خدمات آموزشی و پژوهشی ترجمه، مشاوره در تالیف مقالات و تدریس خصوصی

نباید فراموش کرد که این شاخه شغلی نه به عنوان شغل اول برای بلندمدت بلکه در کوتاه مدت می‌تواند یک شغل پردرآمد و البته تخصصی قلمداد گردد؛ و در پایان باید عنوان کنم که فردی که اقتصاد خوانده است یک فن را نخوانده بلکه یک دانش را آموخته است و به همین دلیل اگرچه شفافیت شغلی زیادی پش رو ندارید، اما به واسطه همین دانش مشاغل گسترده‌تر و البته درآمد‌های کلان‌تر را می‌توانید تجربه کنید و باید بدانید که اقتصاد یکی از بهترین و البته مفیدترین رشته‌های دانشگاهی در سرتاسر جهان محسوب می‌شود.

منبع: باشگاه خبرنگاران جوان

گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
نظرات بینندگان
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۲:۰۸ - ۱۴۰۰/۰۹/۰۲
0
0
البته علم اقتصاد از علوم انسانی است نه علوم پایه
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->