سخنگوی وزارت بهداشت: هیچ خوداظهاری یا مدرکی دال بر بیماری روحی دکتر بخشی در دست نبود پشت پرده خرید و فروش اموال دزدی| دستگیری بیش از هفت هزار مالخر در یکسال! شدیدترین تصادفات رانندگی در کدام استان‌ها اتفاق افتاد؟ (۹ فروردین ۱۴۰۳) دغدغه‌ای برای اقامت زائران نوروزی در مشهد وجود ندارد اهدای عضو به سه بیمار در مشهد زندگی دوباره بخشید (۹ فروردین ۱۴۰۳) اعتراف تبعه خارجی به ۳۰ فقره سرقت سریالی (۹ فروردین ۱۴۰۳) کشف جسد زن غرق شده در گنجگون بویراحمد (۹ فروردین ۱۴۰۳) تردد از کرج و آزادراه تهران -شمال به سمت مازندران ممنوع شد (۹ فروردین ۱۴۰۳) درگیری خونین در قبرستان یاسوج دو کشته برجای گذاشت (۹ فروردین ۱۴۰۳) ورود مسافران به مشهد از ۷ میلیون و ۸۰۰ هزار نفر عبور کرد | میانگین ظرفیت اشغال واحد‌های اقامتی مشهد به ۴۱ درصد رسید+ فیلم ٣٨ خودرو طی ٢۴ ساعت گذشته در مشهد توقیف شد (۹ فروردین ۱۴۰۳) افزایش تعداد کشته‌شدگان تصادف ۲ خودرو در محور دامغان - جندق به ۹ نفر + تصاویر (۹ فروردین ۱۴۰۳) ثبت نام آزمون‌های ورودی مدارس سمپاد و نمونه‌دولتی از ۱۸ فروردین آغاز می‌شود فروش بلیت قطار‌های نیمه دوم فروردین از امروز آغاز شد (۹ فروردین ۱۴۰۳) فرودگاه مشهد در رتبه دوم پر ترددترین فرودگاه‌های کشور در نوروز ۱۴۰۳ قرار گرفت بانک شیر مشهد در روز‌های کاری ایام نوروز فعال است خدمات‌رسانی به بیش از ۱۰۰۰ مسافر نوروزی در داروخانه‌های هلال احمر خراسان رضوی چرا مبالغ جریمه‌های رانندگی ۵ برابر شد؟ ۴۰ درصد مراجعه کنندگان به داروخانه‌های مشهد غیربومی هستند تصادف مرگبار پژو پارس و سوناتا در جاده‌های سمنان (۹ فروردین ۱۴۰۳)
سرخط خبرها

خراسان رضوی رتبه‌دار در مرگ‌های برقی

  • کد خبر: ۸۹۲۷۸
  • ۰۳ آذر ۱۴۰۰ - ۱۲:۰۸
خراسان رضوی رتبه‌دار در مرگ‌های برقی
ناآشنایی با اصول پیشگیری موجب فوت ۳۷ نفر در ۷ ماه ابتدایی امسال در خراسان رضوی شده است.

محمد جواد ابوعطا | شهرآرانیوز؛ برخی مرگ‌ها بسیار تأثربرانگیز و تلخ هستند، اگر یکی از اطرافیانتان بر اثر برق گرفتگی جان باخته باشد، این موضوع را بیشتر درک می‌کنید. از ابتدای امسال تا پایان مهر، ۳۷ خانواده در خراسان رضوی داغ دار عزیزانی شده اند که بر اثر برق گرفتگی به دیار باقی شتافته اند. آماری که خراسان رضوی را پس از استان‌های تهران و خوزستان، به طور مشترک با استان فارس در رده سوم این جدول قرار می‌دهد.

براساس آماری که روابط عمومی سازمان پزشکی قانونی کشور اعلام کرده است، در هفت ماهه ابتدایی امسال در مجموع ۵۵۲ نفر بر اثر حوادث برق گرفتگی کشته شده اند. این آمار در مدت مشابه سال قبل ۵۰۲ نفر بوده است و به عبارتی تعداد متوفیان سوختگی ۱۰ درصد افزایش یافته است.

مردان در صدر جان باختگان

بررسی جزئیات قربانیان برق گرفتگی حاکی از آن است که ۴۹۷ نفر از این افراد مرد بوده اند و تنها ۵۵ نفر زن بوده اند.
همچنین در این مدت بیشترین آمار تلفات برق گرفتگی در تیر با ۱۰۵ فوتی و کمترین آن با ۴۶ فوتی در فروردین ثبت شده است.
بر اساس این گزارش در هفت ماهه امسال استان‌های تهران با ۸۳ جان باخته، خوزستان با ۴۷ قربانی، خراسان رضوی و فارس با ۳۷ کشته بیشتر تعداد مرگ بر اثر برق گرفتگی را به نام خود ثبت کرده اند. در مقابل نیز استان‌های کهگیلویه و بویراحمد با دوکشته، ایلام با سه قربانی، زنجان و خراسان جنوبی با پنج فوتی کمترین آمار را داشته اند. البته این آمار در استان چهارمحال و بختیاری صفر گزارش شده است.

۶ هزارو ۸۰۰ کشته در ۱۰ سال

آمار‌های سازمان پزشکی قانونی کشور نشان می‌دهد که آمار تلفات برق گرفتگی در پنج سال گذشته، روندی افزایشی داشته و از ۵۹۵ نفر در سال ۱۳۹۵، به ۷۳۹ فوتی در سال ۱۳۹۹ رسیده است.
به طور کلی در دهه گذشته از سال ۱۳۹۰ تا ۱۳۹۹، شش هزار و ۸۰۰ نفر به علت برق گرفتگی در سراسر کشور جان خود را از دست داده اند. سال ۱۳۹۲ با ۷۵۰ کشته دارای بیشترین آمار و سال ۱۳۹۵ با ۵۹۵ قربانی دارای کمترین میزان مرگ‌های ناشی از برق گرفتگی بوده است.

عامل اصلی برق گرفتگی چیست؟

بررسی‌های انجام شده در سازمان پزشکی قانونی نشان می‌دهد که بیشتر این حوادث به دلیل ناآشنایی با اصول پیشگیری از وقوع برق گرفتگی و نیز بی توجهی به اصل کلی برق گرفتگی (یعنی عبور جریان برق از بدن به زمین) رخ می‌دهد.
فیوزها، چه اتوماتیک چه غیر اتوماتیک از برق گرفتگی جلوگیری نمی‌کنند و دارای جریان برق بسیار اندکی هستند ـ در حد ۱۰۰ میلی آمپر ـ در صورت عبور از بدن، با از کار انداختن قلب، موجب مرگ انسان می‌شود، این در حالی است که فیوز‌ها با جریان ده‌ها و حتی صد‌ها برابر این میزان هم از کار نمی‌افتند.

به خاطر داشته باشیم فیوز‌ها با قطع جریان برق از وقوع خرابی در سیم کشی و آتش سوزی پیشگیری می‌کنند، ولی نمی‌توانند از برق گرفتگی و مرگ ناشی از آن جلوگیری کنند. از سویی سیم اتصال به زمین در پیشگیری از برق گرفتگی نقش مؤثری دارد. وجود سیم سوم در سیم کشی منازل (سیم اتصال به زمین) بسیار مهم بوده و به جلوگیری از برق گرفتگی کمک می‌کند.

گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->