زمان پخش «گاندو ۳» و «پایتخت ۷» اعلام شد| جزئیات تازه از سریال «پوریای ولی» ساخته مسعود جعفری جوزانی تعطیلی سینماهای کشور به مناسبت شب های احیا و شهادت امام علی(ع) جزئیات برنامه‌های تلویزیون در شب‌های قدر واکنش معین به انتشار اخباری درباره رفت و آمد پنهانی‌اش به ایران قسمت آخر فصل چهارم «زیرخاکی» امشب پخش می‌شود (۸ فروردین ۱۴۰۳) احسان علیخانی از آغاز تولید فصل دوم جوکر خبر داد دفتر واشنگتن «ایران اینترنشنال» تعطیل شد + عکس ضرغامی: ایران، ارزان‌ترین بلیط اماکن گردشگری را دارد اسکارلت جوهانسون وارد «دنیای ژوراسیک» می‌شود؟ سعید راد در بیمارستان بستری شد فروش ۷ میلیارد تومانی سینما‌های خراسان رضوی در هفته اول ۱۴۰۳ برنامه تعطیلی سینما‌های کشور در شب‌های قدر شعرخوانی شاعران در محضر رهبر انقلاب + فیلم و متن برگزاری نشست علمی و فرهنگی «حسنه ماندگار» در مشهد واکنش قاضی شهریاری به اظهارات یکتا ناصر در اینستاگرام چه بود؟ قسمت چهاردهم ویژه‌برنامه افطار «هلال» امشب پخش می‌شود (۶ فروردین ۱۴۰۳) + تیزر انتشار اولین تصاویر از «اریک»، سریال جدید نتفلیکس | عروسک‌گردانیِ بندیکت کامبربچ یکتا ناصر و منوچهر هادی در دادسرای جنایی + عکس آمار پرفروش‌ترین فیلم‌ها در سینما‌های خراسان‌رضوی طی هفته‌ای که گذشت (۵ فروردین ۱۴۰۳)
سرخط خبرها

گفتگو با مدیر انجمن سینمای جوانان مشهد درباره فعالیت‌ها و برنامه‌های این انجمن

  • کد خبر: ۸۹۲۸۵
  • ۰۳ آذر ۱۴۰۰ - ۱۰:۰۵
گفتگو با مدیر انجمن سینمای جوانان مشهد درباره فعالیت‌ها و برنامه‌های این انجمن
سیدوحید حسینی مدیر انجمن سینمای جوانان-دفتر مشهد درباره دلایل رکود فعالیت‌های انجمن و همچنین برنامه‌های دردست انجام برای بهبود شرایط در گفتگو با شهرآرا توضیحات بیشتری ارائه می‌کند که می‌خوانید.

شهرآرانیوز - انجمن سینمای جوانان یکی از متولیان عرصه فیلم‌سازی در کشور است. انجمنی که همواره توانسته محلی برای پرورش استعداد‌ها باشد و شرایط برای تولید آثار سینماگران را تسهیل کند. این انجمن سال‌هاست که در مشهد هم فعالیت دارد و از فیلم‌سازان شهرمان حمایت می‌کند. البته عملکرد آن در برخی برهه‌ها درخشان‌تر بوده و در بعضی بازه‌های زمانی نیز کمی منفعلانه‌تر. در دهه اخیر هم انجمن شاید مانند سال‌های دهه هفتاد تا میانه دهه هشتاد که دوران طلایی‌اش بود عمل نکرده است، البته در دو سال گذشته کرونا هم مزیدبرعلت شده تا فعالیت‌های انجمن کمی کم‌رنگ‌تر شود.

سیدوحید حسینی، مدیر انجمن سینمای جوانان-دفتر مشهد، درباره دلایل رکود فعالیت‌های انجمن و همچنین برنامه‌های دردست انجام برای بهبود شرایط در گفتگو با شهرآرا توضیحات بیشتری ارائه می‌کند که می‌خوانید.

دور شدن فیلم‌سازان از یکدیگر

گفتگو با مدیر انجمن سینمای جوانان مشهد درباره فعالیت‌ها و برنامه‌های این انجمنسیدوحید حسینی یکی از دلایل رکود در انجمن سینمای جوان را دور شدن اهالی فیلم‌سازی از یکدیگر می‌داند و با اشاره به تأثیر شرایط اقتصادی بر شرایط موجود تصریح می‌کند: فیلم‌سازی به سمت و سویی رفته که باید برای فعالیت در آن پول داشته باشید. به یاد دارم سال‌های قبل با افراد جوانی که دور هم جمع می‌شدیم سعی می‌کردیم هرکدام بدون طلب مبلغی، یک گوشه کار را بگیریم تا فیلم ساخته شود. همین موضوع هم به نظر من به آثار روح می‌داد. اما الان افرادی که در انجمن آموزش می‌بینند در همان ابتدا بحث مالی را وسط می‌کشند. البته این مسئله اتفاق بدی نیست در هرحال آن‌ها می‌خواهند از یک جایی برای خودشان درآمد کسب کنند.

مدیر انجمن سینمای جوانان درباره کار‌های انجام شده برای بازگشت پویایی به انجمن نیز توضیح می‌دهد: ما خیلی خوب در مسیر ایجاد پویایی جلو رفتیم و برنامه‌های مختلفی را تدارک دیدم، اما ناگهان به دیوار محکمی به اسم کرونا برخوردیم و فعالیت‌هایمان از جمله کلاس‌های آموزشی و تولید فیلم با مشکلاتی روبه‌رو شد. به گفته او، فعال شدن پاتوق‌های فیلم بعد از چندسال، اکران فیلم برای خانواده‌ها، برگزاری برنامه‌ای به نام «برداشت آینده» از جمله اقداماتی بوده که پیش از شیوع کرونا صورت گرفته است.

مدیر انجمن سینمای جوانان استان بیان می‌کند: البته بعد از مدتی از شیوع کرونا به خودمان آمدیم و گفتیم این موضوع نباید سد راهمان باشد و باید همچنان مسیرمان را ادامه دهیم و جلو برویم. از همین‌رو مسابقات و نمایشگاه‌های آنلاین را برگزار کردیم و تولیدات خوبی هم از نظر کمی و کیفی داشتیم. اکنون هم در حال برنامه‌ریزی برای از سرگیری فعالیت پاتوق‌هایمان هستیم.

کمک در زمینه تهیه تجهیزات

حسینی درباره نحوه حمایت از فیلم‌سازان از سوی انجمن نیز می‌گوید: یکی از سیاست‌های انجمن سینمای جوانان ایران این است که برایش تفاوتی ندارد فردی که می‌خواهد فیلم کوتاه بسازد از اعضای انجمن است یا خیر. در واقع هر فیلم‌سازی می‌تواند در سایت ثبت‌نام کند و در صورت تأیید شدن، بودجه لازم را برای ساخت اثر دریافت کند.

مدیر انجمن سینمای جوانان خراسان رضوی درباره کمک‌های درنظر گرفته شده برای فیلم‌اولی‌ها نیز بیان می‌کند: برای حمایت از فیلم‌اولی‌ها بودجه‌مان سقفی داشت و نمی‌توانستیم بیش از آن به متقاضیان کمک کنیم از این رو تصمیم گرفتیم برای فراهم کردن تجهیزات لازم برای تولید فیلم با مراکزی که می‌دانستیم با ما همراهی خواهند کرد، نامه‌نگاری کنیم تا فیلم‌سازان جوان راحت‌تر به تجهیزات دسترسی پیدا کنند. خوشبختانه چند شرکت سینمایی هم تخفیف ویژه‌ای به فیلم‌سازان جوان انجمن داده‌اند. او همچنین یادآور می‌شود: اکنون نسل جدید فیلم‌سازی به این نتیجه رسیده‌اند که باید تجهیزات حرفه‌ای داشته باشند تا بتوانند یک فیلم خوب تولید کنند، ولی در گذشته با یک دوربین و سه‌پایه فیلم‌هایی ساخته می‌شد که در حوزه بین‌الملل هم حتی می‌درخشید.

حسینی، یکی از اتفاقات خوب رخ داده در انجمن را راه افتادن پیچینگ‌ها (هنر ارائه فیلم‌نامه برای جذب سرمایه) می‌داند و درباره آن توضیح می‌دهد: یک زمانی فیلم‌نامه‌هایی که می‌آمد را باید برای تهران می‌فرستادیم تا از آنجا بودجه بگیرند. اما الان داورانی که برای پیچینگ انتخاب شده‌اند تصمیم می‌گیرند چه اتفاقی برای فیلم‌نامه‌ها رخ دهد. در این جلسات تا جایی که من بودم اصلا اجازه ندادم سلیقه‌ای با کار‌ها برخورد شود. او همچنین تأکید می‌کند: اغلب سینماگران مشهدی انجمن را خانه خودشان می‌دانند، حتی اگر عضو آنجا نباشند به بچه‌های انجمن کمک می‌کنند.

همکاری با سینما‌ها برای نمایش آثار

حسینی، درباره نمایش آثار ساخته شده از سوی انجمن نیز می‌گوید: ما هرسال جشنواره سینمای خراسان را برگزار می‌کنیم و آثاری را نمایش می‌دهیم، اما با توجه به حجم تولیداتمان نمی‌توانیم همه فیلم‌ها را آنجا نمایش دهیم. ولی می‌شود برنامه‌هایی را اجرا کرد که آثار در زمان‌های دیگری در سینما نمایش داده‌شود. خوشبختانه خیلی از سینما‌ها هم با ما برای اکران فیلم‌های انجمن راه آمده‌اند. مدیر انجمن سینمای جوانان درباره اکران فیلم‌ها در سینمای شهید اصغرزاده نیز توضیح می‌دهد: ما رایزنی‌هایی برای استفاده از این سینما انجام داده‌ایم، اما با همه‌گیری کرونا این اتفاق محقق نشد. به گفته او اداره‌کل فرهنگ و ارشاد اسلامی خراسان‌رضوی باید درباره وضعیت سینمای شهید اصغرزاده تصمیم‌گیری کند.

ضرورت توجه به سینمای بومی

حسینی یکی از دلایل تبدیل نشدن مشهد به قطب سینمایی را مهاجرت فیلم‌سازان می‌داند و بیان می‌کند: ما نمی‌توانیم فیلم‌سازان را در مشهد نگه داریم، چون درهرحال تهران قطب سینمای ایران است و هرکس می‌خواهد فیلم سینمایی بسازد و پیشرفت کند، به آنجا می‌رود. با این حال ما توقع داریم فیلم‌سازان مشهدی گاهی به مشهد بیایند و فیلم‌های بومی نیز تولید کنند. در مشهد در زمینه ساخت فیلم‌های بومی ضعف داریم و بیشتر به سراغ ساخت آثاری می‌رویم که فرقی نمی‌کند در کدام شهر فیلم‌برداری شود.

مدیر انجمن سینمای جوانان مشهد تأکید می‌کند: شهر ما نماد‌ها و مکان‌های مختص به خودش را دارد که شاخص‌ترین آن بارگاه ملکوتی امام رضا (ع) است و می‌توانیم با بهره‌گیری از این ظرفیت‌ها به فیلم‌هایمان سمت و سو دهیم و آن‌ها را بومی کنیم.

او یادآور می‌شود: البته الان با ساخته شدن چندین فیلم‌سینمایی در مشهد از سوی سینماگران کم‌کم این موضوع دارد جا می‌افتد که برای پیشرفت حتما نباید به تهران رفت.

حسینی همچنین ابراز امیدواری می‌کند اتفاقات خوبی برای فیلم‌سازانی که در مشهد مانده‌اند و کار می‌کنند رخ دهد تا همچون سال‌های گذشته فیلم‌سازان مشهد در عرصه‌های مختلف بدرخشند.

 

گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->