جان باختن ۶ نفر براثر انفجار کپسول گاز در ترمینال شرق تهران (۳۰ فروردین ۱۴۰۳) وضعیت مطلوب واکسیناسیون دام در خراسان رضوی طی سال گذشته تنهایی خطر مرگ را دو برابر افزایش می‌دهد دستگیری متهمان سایبری کنکور که ۱۰۰ هزار «تتر» از داوطلبان دریافت کرده بودند ویدئو | اصلاح احکام رتبه‌بندی ۱۰۰ هزار معلم بازنشسته پیش‌بینی هواشناسی مشهد و خراسان‌رضوی (٣٠ فروردین ١۴٠٣) | بارش باران در اوایل هفته آتی دو کارمند شرکت حفاظتی قتل مرد معتاد در مشهد را انکار کردند + عکس همه چیز درباره «چای»، اصیل‌ترین نوشیدنی ایرانی اعتبارات قطره‌چکانی، زخم‌های بخش درمانی مشهد را التیام نمی‌دهد | بودجه پروژه‌های بیمارستانی امسال فقط ۲۴۰ میلیارد تومان صید پرنده‌های شکاری در خراسان رضوی برای پول‌های عربی جاده‌های جنوبی خراسان رضوی بارانی و لغزنده است (۲۹ فروردین ۱۴۰۳) بارش باران در ۱۰ ایستگاه هواشناسی سیستان و بلوچستان رکورد شکست (۲۹ فروردین ۱۴۰۳) زلزله شدید، جنوب ژاپن را لرزاند (۲۹ فروردین ۱۴۰۳) تصویب برنامه جامع مقابله با گرد و غبار برای ۱۱ استان کشور (۲۹ فروردین) آیا از نشانه‌های هک شدن گوشی تلفن همراه خبر دارید؟ دعوا و جنجال بر سر فشار آب، به قتل پیرمرد ۶۰ ساله منجر شد تغییر شغل نیمی از پزشکان عمومی در ایران! وام ازدواج؛ تدبیر قانون برای حمایت از نهاد خانواده محکومیت ۴۹ میلیاردی برای عرضه کننده برنج تقلبی در مشهد افراد ناشناس به کارشناسان اورژانس اهواز حمله کردند (۲۹ فروردین ۱۴۰۳)
سرخط خبرها

درمان آکنه با گیاه «باباآدم»

  • کد خبر: ۸۹۵۵۷
  • ۰۵ آذر ۱۴۰۰ - ۱۸:۰۳
درمان آکنه با گیاه «باباآدم»
پژوهشگران با انجام یک مطالعه قابلیت استفاده از گیاه باباآدم را برای ساخت دارویی برای درمان آکنه بررسی کردند.

به گزارش شهرآرانیوز، بیماری آکنه یکی از شایع‎‌ترین مشکلات پوستی در جوامع مختلف است. اِسکارها یا جای زخم‌های ناشی از آکنه می‌تواند باعث ایجاد مشکلات مادام‌العمر در رابطه با عزت نفس  بیمار شود.

برخی بررسی‌ها نشان داد که اختلالات اجتماعی ، روانی و عاطفی ناشی از آکنه از لحاظ شیوع و شدت، مشابه بیماری‌‎های مزمنی مانند صرع ، آسم ، دیابت و آرتروز است. همچنین در یک مطالعه علمی دیگر بیان شده است که میزان بروز افسردگی، کناره‌گیری اجتماعی، اضطراب و عصبانیت در افراد مبتلا به بیماری آکنه از افراد بیماری که از این بیماری رنج نمی برند، بیشتر است.  

اگر چه داروهای موجود در درمان آکنه اغلب اثربخشی مناسبی در بهبود تظاهرات این بیماری دارند، اما مزمن بودن آکنه در بسیاری از موارد بیماران را ناگزیر به مصرف چندین دوره چندهفته‌ای تا چندماهه از داروها می‌کند؛ که این موضوع خود سبب بروز هرچه بیش‌تر عوارض جانبی این داروها در افراد بیمار می‌شود.

گیاه «باباآدم» از سه هزار سال پیش، در چین به عنوان پاک‌کننده در بهبود مشکلات غدد ترشحی پوست که در آکنه دخیل هستند کاربرد داشته است. بر همین اساس تهیه داروی ضد آکنه موثر با عوارض کم‌تر می‌تواند در این خصوص کمک‌کننده باشد.

با توجه به همین موضوع؛ پژوهشگران دانشگاه علوم پزشکی مشهد با انجام یک مطالعه تاثیر گیاه باباآدم را در بیماران دچار آکنه بررسی کردند. برای انجام این مطالعه؛ 100 بیمار دچار آکنه ولگاریس خفیف تا متوسط که به کلینیک ویژه بیمارستان قائم مشهد مراجعه کرده بودند، وارد مطالعه شدند.

یافته‌‎های حاصل از این مطالعه و آزمایش‌های مختلف فیزیکوشیمیایی و آزمایش‌‎های مربوط به رهش و پایداری میکروبی دارو، نشان داد که گیاه باباآدم قابلیت فرموله شدن در اشکال موضعی کرم و ژل را دارد.

پژوهشگران این مطالعه معتقدند که نتایج این مطالعه می‌‎تواند در مطالعات آینده بر روی گیاه، با هدف تجاری‌سازی و ورود فرمولاسیون‌‎های جدید گیاهی به بازار دارویی کشور و استفاده از اثرات درمانی آن از جمله در درمان بیماری آکنه کمک کند.

همچنین این محققان، پیشنهاداتی را برای مطالعات آینده ارائه می‌کنند:

- ساخت و بررسی خصوصیات فرمولاسیون موضعی عصاره باباآدم با استفاده از فناوری نانو؛

- جداسازی و تخلیص ترکیبات موثر این گیاه و بررسی خواص دارویی آن‌ها؛

- انجام مطالعات بالینی جهت بررسی اثر بخشی داروهای ساخته شده از این گیاه؛

- ساخت فرمولاسیون‌های جدید از این دارو و 

- استفاده از آنتی‌اکسیدان در فرمولاسیون و بررسی کارایی آن.

 

منبع: ایسنا

گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->