آدرس محل‌های برگزاری احیای شب‌های قدر در مشهد (۱۰ فروردین ۱۴۰۳) ویدئو| سیاه پوش شدن حرم مطهر رضوی همزمان با ایام شهادت امیرالمومنین(ع) اعمال شب ۱۹ ماه مبارک رمضان + ادعیه و نماز میزبانی ۴۰ هزار خادم رضوی از عزاداران علوی در شب‌های قدر اعزام ۳۵۰۰ مبلغ به مساجد و تکایا در خراسان رضوی ویژه شب‌های قدر خطیب نماز جمعه این هفته تهران مشخص شد ویدئو | ضیافتی امام رضایی در کنار خادمان امنیت مردم ویدئو | حضور تولیت آستان قدس رضوی در جمع روزه‌اولی‌ها مراسم شب‌های قدر ویژه ناشنوایان و کم شنوایان در حرم مطهر رضوی جزئیات مراسم احیا شب نوزدهم ماه رمضان در حرم مطهر رضوی ۱۵۰۰ اثر به دبیرخانه جشنواره رضوی ارسال شد توزیع غذای گرم افطاری در حاشیه شهر مشهد توسط آستان قدس رضوی پرداخت زکات در سال ۱۴۰۲، ۲۵ درصد رشد داشت. جانباز ۷۰ درصد دفاع مقدس به یاران شهیدش پیوست  زائران حرم امام رضا (ع) در شب میلاد کریم اهل بیت (ع) میهمان بزرگترین سفره اکرام رضوی شدند
سرخط خبرها

بررسی راهکارهای تسهیل سفرهای زیارتی میان ایران و عراق در مشهد

  • کد خبر: ۸۹۶۰۱
  • ۰۶ آذر ۱۴۰۰ - ۱۰:۰۳
بررسی راهکارهای تسهیل سفرهای زیارتی میان ایران و عراق در مشهد
رونق گردشگری ایران و عراق در سایه ارتباطات مستمر دو کشور میسر می‌شود.

به گزارش شهرآرانیوز؛ اگر قسمتتان شده باشد سفر کربلا و زیارت امام حسین (ع) لابد شهادت می‌دهید که هیچ نامی مانند نام «امام رضا (ع)» اشک به چشم میزبانان عراقی نمی‌آورد. کافی است نجف یا کربلا باشید و در جمع، نام «امام رضا (ع)» را به زبان بیاورید یا میزبان بفهمد میهمان «مشهدی» است، گره از بند دلش باز می‌شود و از دلتنگی اش برای زیارت حرم ثامن الحجج (ع) می‌گوید؛ درست مانند حس و حالی که ما مشهدی‌ها برای دوری از بین الحرمین داریم و این است که در فرهنگ ما، «مشهدی» بودن و «کربلایی» بودن، از قدیم الایام بالاترین کنیه‌ها بوده است.

کدام «سفر» است که مسافران آن تا این حد به آن مفتخر باشند که به آن ملقب شوند؟ و حالا قرار بر این است راه مشهدی شدن و کربلایی شدن که به واسطه شیوع بیماری، چندی نیم باز مانده بود، به همت سیاست گذاران و فعالان زیارت و گردشگری گشوده شود و چه جایی بهتر از «مشهدالرضا (ع)» برای برداشتن نخستین گام از این تلاش مشترک.

بدین سبب سیاست گذارن و فعالان صنعت گردشگری در روز‌های سوم تا پنجم آذرماه برای مدت سه روز در محل هتل پردیسان مشهد گرد هم جمع شدند تا در قالب «همایش فعالان صنعت گردشگری ایران و عراق» برای بهتر شدن شرایط برای سفر‌های زیارتی و گردشگری سلامت بین دو ملت ایران و عراق رایزنی و زمینه چینی کنند.

افزایش ۶ برابری صدور روادید سفر به ایران

همچنین در این همایش محمود ادیب، مدیرکل کنسولی وزارت امور خارجه، از افزایش ظرفیت ویزا، به ویژه برای کشور‌های همسایه خبر داد و افزود: هیچ گاه هیچ دولتمردی روابط مردم ایران و عراق را برای لحظه‌ای متوقف نکرده است. شاهد آن مراسم اربعین امسال بود که با وجود تعیین سهمیه برای حضور زوار، مردم خود وارد عمل شدند و آن حادثه بزرگ را شکل دادند.

وی با اشاره به محدودیتی که در ٢٠ ماه گذشته هم زمان با همه گیری کرونا بر صدور روادید اعمال شد، ادامه داد: محدود شدن به ویزای سلامت، برای وزارت امور خارجه، آژانس‌های مسافرتی و شرکت‌های گردشگری مشکلاتی را به دنبال داشت. اگرچه از طرفی هم عامل زنده شدن روابط دو کشور در حوزه درمان بود. با این حال، امیدواریم با احیای روادید گردشگری شاهد توسعه بیش از گذشته رفت و آمد گردشگران دو کشور باشیم.

به گزارش شهرآرا مدیرکل کنسولی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران ادامه داد: «به رغم توقف صدور روادید طبق تصویب ستاد ملی کرونا بعد از یک دوره سه ماهه موفق به بازگشایی صدور روادید در حوزه تجاری شدیم؛ همچنین صدور روادید در حوزه درمانی در سرپا نگه داشتن دفتر‌های خدمات مسافرتی و جلوگیری از بیکاری در این بخش مؤثر بود و هم اکنون با فراگیری واکسیناسیون در جهان و ایران روند صدور ویزا در وزارت امور خارجه افزایش یافته و در برخی کشور‌ها به پنج تا ۶ برابر دوره کرونا رسیده است.»

لزوم تسهیل صدور ویزای زمینی زائران ایرانی

علی عابدی، سرکنسول ایران در بصره نیز با بیان این درخواست که راه سفر به عراق برای ایرانی‌ها همانند مسیری که برای سفر عراقی‌ها به ایران باز شده است، تسهیل شود، اظهار کرد: لازم است موانع این مسیر را احیا کنیم و برای رفع آن اقدام کنیم. او همچنین یادآور شد: اگرچه ویزای سفر‌های هوایی بین دو کشور منتفی شده، اما ویزای مرزی و زمینی بین ایران و عراق هنوز برقرار است. عابدی گفت: کنسولگری ایران در بصره روزانه بین ١٠٠ تا ١۵٠٠ ویزا برای عراقی‌ها صادر می‌کند. او همچنین از دولت عراق درخواست کرد صدور ویزای زمینی مسافران و زائران ایرانی را تسهیل کند، زیرا برای همه شهروندان، به ویژه مرزنشینان ایرانی امکان پذیر نیست؛ به ویژه آنکه برای رفتن به نجف چند نوبت سفر هوایی باید انجام دهند.

لزوم افزایش تور‌های گردشگری سلامت

مجتبی کریمی شصتی، سرکنسول ایران در کربلا، نیز به جابه جایی ٩ میلیون نفر در یک سال بین عراق و ایران اشاره کرد و گفت: در ١٠ سالی که در اداره گذرنامه مشغول به کار بودم، به یاد نمی‌آورم بین دو کشور چنین مبادله جمعیتی صورت گرفته باشد. امیدوارم با برداشته شدن روادید بین دو کشور، جمعیت بیشتری در خاک ایران و عراق سفر کنند.

سرکنسول ایران در کربلا با اشاره به سفر هیئت بزرگ عراق به ایران، اظهار کرد: اکنون فرصتی برای توسعه و سامان دهی ارتباط‌های گردشگری فراهم شده است. هر چه بتوانیم سامان دهی داشته باشیم جمعیت بیشتری می‌تواند از این فرصت برای رفت وآمد استفاده کند. وی تأکید کرد: باید در عراق تور‌های گردشگری سلامت از طریق آژانس افزایش یابد.

سفر، بهترین راه پیوند ایران و عراق

سرکنسول عراق در مشهد گفت: «بهترین راه پیوند دو کشور ایران و عراق برقراری سفر و افزایش آن است.» عبدالکریم جاسم کریم با بیان این مطلب افزود: «شریعت مقدس ما برای همه سفر‌ها از جمله جهاد، زیارت، حج و سفر احکام و پیشنهاد‌های زیادی دارد و این احکام برقرار است.»

سرکنسول عراق در مشهد ادامه داد: «در ساختار سیاسی دیپلمات‌ها نمایندگان دولت‌ها هستند و دفتر‌های خدمات مسافرتی نمایندگان مردم اند. هرچند براساس علوم سیاسی در قرن ۲۱ دیپلماسی مردمی اثرگذارتر راهگشاست.» او به تأثیر لغو صدور روادید میان دو کشور ایران و عراق بر افزایش سفر‌ها بین دو کشور اشاره کرد و گفت: «برای ادامه این روند از سوی کشور عراق آمادگی خود را اعلام می‌کنیم.»

حمایت از دستگاه‌ها برای خدمت به زائران عراقی در مشهد

معاون هماهنگی و مدیریت امور زائران استانداری خراسان رضوی با اشاره به ضرورت برنامه ریزی برای سفر زائران از مبدأ تا مبدأ گفت: «وظیفه خود می‌دانیم از دستگاه‌ها برای خدمت به زائران عراقی در مشهد حمایت کنیم.» حجت الاسلام حجت گنابادی نژاد ادامه داد: «تقاضا داریم برای همه مسائل مربوط به زائران از مبدأ تا مبدأ برنامه ریزی صورت گیرد. نباید هیچ گونه مسئله‌ای برای زائر پیش آید که در برنامه ریزی‌ها به آن کم توجهی شده باشد.» وی تصریح کرد: «از مسئولان وزارت امور خارجه کشورمان نیز تقاضا دارم طوری برنامه ریزی کنند که زائران عراقی در قالب گروه و کاروان به مشهد سفر کنند. راضی نیستیم برای یک زائر عراقی در مشهد نارضایتی پیش آید، اما اگر سفر زوار عراقی به ایران در قالب گروه و کاروان باشد، در همه مراحل سفر از خدمات و راهنمایی‌های لازم برخوردار می‌شوند. اعمال این سیاست زمینه خدمتگزاری ما در مشهد را بهتر از گذشته فراهم می‌کند.»

گنابادی نژاد تأکید کرد: «مشهد در کنار مضجع شریف امام هشتم (ع) ظرفیت‌های دیگری از جمله امکانات و خدمات پزشکی نیز دارد. همچنین مشهد دومین حوزه علمیه جهان تشیع و دومین قطب دانشگاهی کشور نیز محسوب می‌شود و این شهر در بیشتر رشته‌های علوم پزشکی، مهندسی و علوم انسانی جزو رتبه‌های برتر منطقه و دنیاست، همچنین مشهد سه هزار دانشجوی عراقی را میزبانی می‌کند.»

رونق گردشگری ایران و عراق در سایه ارتباطات مستمر

معاون استاندار و سرپرست فرمانداری مشهد نیز گفت: «» سیدحمید موسوی، با بیان این مطلب افزود: «برگزاری این همایش نقطه عطفی در عرصه گردشگری میان دو کشور ایران و عراق است. امیدواریم برگزاری نشست مشابه را با سایر کشور‌های همسایه در مشهد شاهد باشیم.» موسوی تصریح کرد: «کشور عراق نیز دارای امامزاده‌های فراوان است و می‌توان این تبادل مسافر و رشد و توسعه گردشگری به صورت دوطرفه باشد.»

قانون گذاری مجلس برای توسعه روابط ۲ کشور

رئیس مجمع نمایندگان خراسان رضوی در مجلس شورای اسلامی گفت: «در پارلمان ایران همه سعی خود را بر قانون گذاری برای توسعه و پیشرفت همه جانبه در روابط با همه کشور‌های جهان خواهیم گذاشت.» حجت الاسلام جواد نیک بین دراین باره افزود: «ارتباط بین کشور‌ها قطعا باعث رشد و ارتقای ظرفیت‌های اقتصادی، فرهنگی و سیاسی همه امت‌ها می‌شود. بازدید توریست، گردشگر و زائر از کربلا، سامرا، موصل و بصره فرقی با بازدید او از تهران، مشهد، اصفهان و یا لبنان و بیروت ندارد.»

نماینده شهرستان‌های کاشمر، خلیل آباد، بردسکن و کوهسرخ ادامه داد: «گردشگر اروپایی اگر به کشور‌های مسلمان مانند ایران و عراق سفر کند و فرهنگ غنی، دین عقلانی، منش و روش نبوی را در رفتار ما مشاهده کند، قطعا جذب اسلام و دین ما می‌شود و می‌تواند در این کشور‌ها سرمایه گذاری کند. آنگاه ما برنده توسعه روابط خواهیم بود.»

گرم شدن روابط دوجانبه در سایه امنیت گردشگری

در سرآغاز این همایش و پیش از نشست رسمی مدیران آژانس‌های مسافرتی دو کشور، علی اصغر شالبافیان، معاون گردشگری، وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی با تأکید بر اینکه توسعه و تسهیل زیارت امام رضا (ع) اهمیت ویژه‌ای برای ایران دارد، اظهار کرد: از فرصت برگزاری این همایش نه فقط برای توسعه مناسبات مشترک با خراسان رضوی بلکه برای همه استان‌ها استفاده خواهد شد.

همچنین محمدرضا دشتی اردکانی، رئیس فراکسیون گردشگری مجلس، نیز با تأکید بر اینکه در سه ماه گذشته، دولت سیزدهم باعث تحول گردشگری شده است، به هیئت عراقی و ایران پیشنهاد کرد در پایان مذاکرات سند توسعه گردشگری امضا کنند. همچنین سیدمجتبی محفوظی، نماینده مردم آبادان و رئیس کمیته گردشگری کمیسیون فرهنگی مجلس که به زبان عربی سخنرانی کرد، با اشاره به سطح روابط مردم دو کشور، برای توسعه روابط دوجانبه و امنیت گردشگران اعلام آمادگی کرد.

سعید،  ولی زاده، رئیس انجمن دفتر‌های خدمات مسافرتی خراسان رضوی، هدف از برگزاری این گردهمایی را رفاه و خدمات بیشتر به زائران عراقی بیان کرد و عزیز التمیمی، نماینده شرکت‌های گردشگری عراق، نیز در سخنانی به همکاری دو کشور در حوزه گردشگری سلامت اشاره کرد و گفت: اشتراکات فرهنگی زیادی بین ایران و عراق وجود دارد که از آن‌ها برای تعامل بیشتر استفاده خواهد شد و منافع اقتصادی‌ای برای مردم هر دو کشور به دنبال خواهد داشت.

گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->