رئیسی: ایستادگی غزه تفوق گفتمان مقاومت را اثبات کرد نتانیاهو: در حال آماده شدن برای ورود به رفح هستیم دیدار نوروزی فرماندهان نظامی با قالیباف حمله رژیم صهیونیستی به اطراف منطقه سیده زینب در دمشق سقوط یک هواپیمای نظامی روسیه در دریای سیاه امیرعبداللهیان با رئیس جمهور ترکمنستان دیدار کرد تاکید فعالان و نخبگان مشهد بر پاسخگویی و شفافیت نمایندگان مردم مشهد در مجلس رژیم صهیونیستی بیش از ۲۰۰ آواره فلسطینی را در بیمارستان شفا قتل عام کرد محمود عباس با ترکیب کابینه جدید به نخست وزیری محمد مصطفی موافقت کرد روسیه قطعنامه پیشنهادی آمریکا علیه کره شمالی را وتو کرد دیدار زیاد النخاله و هیئت همراه با رهبر انقلاب | مقام معظم رهبری: ایستادگی مردم غزه و ناکامی‌های رژیم صهیونیستی پدیده‌ای الهی است ظرفیت نمایندگان خراسان رضوی در مجلس شورای اسلامی، موتور محرک توسعه استان انتقاد تند پاکستان از عملکرد افغانستان در حوزه تروریسم خراسان رضوی رکورددار برخورداری از طرح‌های عمرانی در کشور تائید جنایات اسرائیل توسط گزارشگر سازمان ملل بررسی و تصویب لایحه عفاف و حجاب در شورای نگهبان به کجا رسید؟ دور دوم انتخابات مجلس شورای اسلامی چه زمانی برگزار می‌شود؟ اسماعیل هنیه با محمدباقر قالیباف دیدار کرد رایزنی تلفنی استاندار خراسان رضوی و والی هرات برای تسهیل تردد کامیون‌ها در مرز مشترک قصد صهیونیست‌ها برای بستن مسجدالاقصی به مدت ۱۶ روز شهادت ۹ تن در حمله رژیم صهیونیستی به جنوب لبنان
سرخط خبرها

نگاهی به درخواست‌های طرف غربی برجام و پاسخ قاطع ایران به آنها

  • کد خبر: ۸۹۶۲۱
  • ۰۶ آذر ۱۴۰۰ - ۱۰:۴۷
نگاهی به درخواست‌های طرف غربی برجام و پاسخ قاطع ایران به آنها
سخنگوی سازمان انرژی اتمی کشورمان درباره دستاورد‌های سفر گروسی به ایران گفت: ما خواسته‌هایی داشت که در مذاکره با مدیرکل آژانس مطرح شد. پیشرفت‌های خوبی نیز در مذاکرات داشتیم.

به گزارش شهرآرانیوز؛ رافائل گروسی، مدیرکل آژانس بین المللی انرژی اتمی، پس از سفر خود به تهران در یک کنفرانس خبری در وین اعلام کرد که رایزنی هایش با مقامات ایرانی، سازنده، اما ناتمام بوده است و طرفین درباره فعالیت‌های نظارتی و راستی آزمایی در ایران به توافقی دست نیافتند.

بهروز کمالوندی، سخنگوی سازمان انرژی اتمی کشورمان، نیز در برنامه «جهان امروز» شبکه خبر درباره دستاورد‌های سفر گروسی به کشورمان گفت: ایران خواسته‌هایی داشت که در مذاکره با مدیرکل آژانس مطرح شد. پیشرفت‌های خوبی نیز در مذاکرات داشتیم، اما با توجه به کمبود وقت نتوانستیم همه مسائل را به پایان برسانیم و جمع‌بندی نهایی داشته باشیم. دست نیافتن به جمع بندی نهایی درباره روند همکاری‌های ایران و آژانس و باقی ماندن پاره‌ای از مسائل حل نشده در این خصوص، همان طور که پیش بینی می‌شد، با واکنش آمریکا و تروئیکای اروپایی همراه شده است.

از ادعا‌های بی اساس تا تهدیدات نخ نماشده

نمایندگی آمریکا در آژانس بین المللی انرژی اتمی در جلسه شورای حکام در روز پنجشنبه، ۴ آذر، با صدور بیانیه ای، با توجه به موضوع نصب دوربین‌های آژانس در سایت کرج و ادعای همکاری نکردن ایران با آژانس در این زمینه، خواستار همکاری بیشتر ایران با آژانس شد و تهدید کرد در صورتی که ایران حاضر به همکاری بیشتر با آژانس نشود، در جلسه آتی آژانس در ماه بعد با ایران مقابله خواهد کرد.

سه کشور اروپایی انگلیس، آلمان و فرانسه نیز شامگاه چهارشنبه، ۳ آذر، بیانیه‌ای مشترک خطاب به شورای حکام آژانس بین المللی انرژی اتمی درباره اجرای تعهدات هسته‌ای ایران ذیل برجام منتشر کردند و در آن به تکرار ادعا‌های خود درخصوص ماهیت برنامه هسته‌ای کشورمان پرداختند.

تروئیکای اروپایی در بخشی از این بیانیه با طرح این ادعای بی پایه و اساس که ایران طی دو سال گذشته به آنچه «تنش زایی نظام‌مند هسته ای» خوانده شده، ادامه داده است، مدعی شدند که تهران با توسعه ظرفیت‌های هسته‌ای خود، جامعه جهانی را در معرض خطر جدی قرار داده است.

پاسخ قاطع ایران به درخواست گزاف جبهه غربی برجام

محمدرضا غائبی، سرپرست نمایندگی ایران نزد آژانس بین المللی انرژی اتمی، در نشست اخیر شورای حکام آژانس با موضوع راستی آزمایی و نظارت در ایران در پرتو قطعنامه ۲۲۳۱ شورای امنیت سازمان ملل در سال ۲۰۱۵، درباره اتهامات آمریکا و تروئیکای اروپایی به کشورمان مبنی بر همکاری نکردن با آژانس گفت: تداوم عدم پایبندی و اجرای آمریکا، چاره‌ای جز توسل به تنها راه حل موجود برای ایران باقی نگذاشت، که عبارت بود از خودداری از اجرای تعهدات متقابل که به صراحت در بند‌های ۲۶ و ۳۶ برجام و به عنوان یک قاعده کلی حقوقی ذکر شده است.

وی افزود: فعالیت‌های هسته‌ای ما، کاملا صلح آمیز، مطابق با حقوق ما ذیل معاهده عدم اشاعه و تحت نظارت و راستی آزمایی پادمان آژانس است.

همچنین سعید خطیب زاده، سخنگوی وزارت امور خارجه ایران، در یک پیام توئیتری در واکنش به بیانیه‌های آمریکا و تروئیکای اروپایی در خصوص مسائل حل نشده میان ایران و آژانس به دنبال سفر اخیر گروسی به کشورمان نوشت: «در آستانه گفتگو‌های وین، آمریکا و تروئیکای اروپایی بیانیه‌های متقلبانه صادر می‌کنند. آمریکا و تروئیکای اروپایی بر تحریم‌ها می‌افزایند، روایت‌های تحریف شده سرهم می‌کنند و در برابر تهدیدات رژیم صهیونیستی سکوت می‌کنند. اما ایران تیم مذاکره کننده جدی و سطح بالا تشکیل می‌دهد، خواستار توافق خوب فوری و اجرای کامل برجام و قطعنامه ۲۲۳۱‌ می‌شود و رایزنی‌های منطقه‌ای انجام می‌دهد. در مقایسه رویکرد و اقدامات آمریکا و تروئیکای اروپا از یک سو و ایران از سوی دیگر، کافی است اولویت‌های دو طرف را مقایسه کنید.»

گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->