تاریخ و ساعت بازی تیم ملی فوتسال افغانستان و کویت در جام ملت‌های آسیا ۲۰۲۴ ویدئو | گل زیبای افغانستان به تیم ملی فوتسال ایران توسط مهران غلامی چشم روشنی تلویزیون برای افغانستان آخرین اخبار تیم ملی فوتسال افغانستان در جام ملت‌های آسیا ۲۰۲۴ سلاجقه: امسال رهاسازی حقابه توسط طالبان در یک دوره زمانی کوتاه انجام شد مربی ایرانی تیم ملی فوتسال افغانستان: در آسیا قدرت‌نمایی می‌کنیم جان‌باختگان سیل در افغانستان به بیش از ۷۰ نفر رسید (۲۹ فروردین ۱۴۰۳) ادامه گشت‌زنی هواپیمای بدون‌سرنشین در آسمان افغانستان روسیه و تاجیکستان در امتداد مرز افغانستان رزمایش مشترک برگزار کردند افزایش شمار جانباختگان سیل در افغانستان به ۶۶ نفر (۲۸ فروردین ۱۴۰۳) تحلیلی بر نقشه راه سازمان ملل برای افغانستان لیست نهایی تیم ملی فوتسال افغانستان برای جام ملت‌های آسیا اعلام شد سرمربی تیم ملی فوتسال ژاپن: فوتسال افغانستان پیشرفت باورنکردنی داشته است گزارش دیرهنگام فرماندهی مرکزی آمریکا از حمله مرگبار انتحاری در فرودگاه کابل معاون سفیر ایران در کابل: به دنبال ایجاد تعاملات منطقه‌ای با افغانستان هستیم پاکستان مرحله دوم اخراج اجباری پناهجویان افغانستانی را آغاز کرد کرزی، عبدالله و جبهه مقاومت: حمله ایران به اسرائیل دفاع مشروع بود نصیراحمد فایق: افغانستان به کانون افراط‌گرایی تبدیل شده است ۱۲ هزار تبعه خارجی تحت پوشش بیمه پایه سلامت احتمال بارندگی و جاری شدن سیل در ۳۴ ولایت افغانستان (۲۵ فروردین)
سرخط خبرها

روح‌الامین امینی: استاد فدایی هروی آخرین حلقه از سلسله‌شاعران کلاسیک افغانستان بود

  • کد خبر: ۸۹۶۵۴
  • ۰۶ آذر ۱۴۰۰ - ۱۲:۳۵
روح‌الامین امینی: استاد فدایی هروی آخرین حلقه از سلسله‌شاعران کلاسیک افغانستان بود
مدیر بنیاد آرمانشهر با بیان اینکه استاد فدایی هروی از چهره‌های شاخص و نادر شعر افغانستان بود و تسلط ایشان بر قالب‌های کلاسیک شعر فارسی مثال‌زدنی است، گفت: او آخرین حلقه از سلسله‌شاعران کلاسیک افغانستان بود.

سیدمحمدرضا هاشمی | شهرآرانیوز؛ هرات جایگاه مهمی در تاریخ، فرهنگ و ادبیات خراسان بزرگ و جغرافیای ما دارد؛ شهری که در طول سالیان دراز بزرگان و اندیشمندان زیادی را در دامان خود رشد و پرورش داده است.

«استاد براتعلی فدایی هروی» یکی از این چهره‌هاست؛ شاعری خوش‌نام با منشی مردمی که در طول ۹۲سال زندگی نه‌تنها نامی نیک از خود به یادگار گذاشت، که حالا شاگردان او در هرات و کابل افغانستان، ایران و کشورهای دیگر با شعرهایشان زبان فارسی را زنده نگاه می‌دارند.

روح‌الامین امینی: استاد فدایی هروی آخرین حلقه از سلسله‌شاعران کلاسیک افغانستان بود

روح‌الامین امینی از روزنامه‌نگاران و شاعران معاصر افغانستانی و همشهری فدایی هروی است. او اصالت هراتی دارد و متولد سال ۱۳۶۱ است. امینی رئیس انجمن ادبی فدایی هروی و مدیر بنیاد آرمانشهر است. ازجمله فعالیت‌های این بنیاد می‌توان به چاپ، نشر و ترجمه کتب گوناگون و برگزاری جلسات و نشست‌ها اشاره کرد.

یامان حکمت، شاعر ایرانی، درباره روح‌الامین امینی می‌گوید: یکی از افرادی که در شعر افغانستان پس از طالبان به‌ویژه در غزل بسیار تأثیرگذار است و خوش‌درخشیده است، روح‌الامین امینی است. حضور او چه در کابل و چه در هرات همواره برای غزل فارسی غنیمت بوده است. او همچنین در خراسان ایران شناخته‌شده است و شاعران کتاب‌هایش را می‌خوانند.

در گفت‌وگو با «روح‌الامین امینی»، شاعر و روزنامه‌نگار افغانستانی، به جنبه‌های مختلف زندگی و شعر استاد فدایی هروی پرداخته‌ایم.

درباره شخصیت و آثار استاد فدایی هروی برای ما بگویید؟

استاد فدایی هروی از چهره‌های شاخص و نادر شعر افغانستان بود. تسلط ایشان بر قالب‌های کلاسیک شعر فارسی به‌ویژه غزل و قصیده در این روزگار مثال‌زدنی است، اما استاد علاوه بر فضیلت شاعری دامان شاعرپروری نیز داشت و بسیاری از شاعران امروز افغانستان به‌ویژه هرات را می‌توان در زمره شاگردان ایشان آورد. استاد فدایی در سال 1352 خورشیدی انجمن دوستداران سخن را همراه تعدادی از شاگردانش بنیان‌گذاری کرد که جمع زیادی از شاعران نام‌آشنای امروز هرات در بستر این انجمن رشد کردند و بعد از سال 1357 که به مشهد مهاجرت کردند، اولین انجمن ادبی مهاجران، انجمن شاعران مهاجر، را بنا نهادند که در واقع ادامه همان انجمن دوستداران سخن بود که بعدها این انجمن در هرات به انجمن ناظم و هروی و سرانجام به انجمن فدایی هروی تغییر نام داد.

اشعار استاد هروی بیشتر به چه موضوعاتی معطوف بود؟

اشعار استاد فدایی هروی را از نگاه محتوا می‌توان به سه دسته اجتماعی، مذهبی و عاشقانه تقسیم کرد. انعکاس اوضاع متشنج افغانستان در چندین دهه اخیر را در شعر استاد فدایی می‌توان به روشنی دید؛ شاعری که هیچ‌گاه از متن جامعه دور نشد و حتی اوضاع اقتصادی استاد نیز همواره مانند دیگر مردم فقیر جامعه بود و نان هیچ خان و رهبری وارد دسترخوان استاد نشد. طبیعی است شعر شاعری با این خصوصیات اخلاقی و این‌قدر آشنا با درد جامعه آینه همه این نابسامانی‌ها باشد. بخش دیگری از شعرهای استاد فدایی را کارهای مذهبی تشکیل می‌دهد و این آثار بیشتر در قالب قصیده و به‌ سیاق قدماست و عمدتا در مدح بزرگان دین سروده شده است. بخش سوم کارهای استاد سرشار از شور عاشقانه است و بنا بر طبیعت غزل، این آثار را بیشتر باید در غزلیات استاد فدایی جست‌وجو کنیم.

استاد هروی و اشعار ایشان چه اهمیت و جایگاهی در ادبیات معاصر افغانستان دارد؟

شاید بشود استاد فدایی هروی را آخرین حلقه از سلسله‌شاعران کلاسیک افغانستان خواند و گمان می‌کنم با درگذشت استاد پرونده قصیده‌سرایی با اسلوبی که شاعران کلاسیک ما پایبند و مقید به آن‌ها بودند را باید بسته‌شده خواند. در میان شاعران این روزگار شاید بتوانیم چهره‌های کمی را پیدا کنیم که توان استفاده از همه ظرافت‌های کلاسیک شعر فارسی را در کار خود داشته باشند. من اینجا نمی‌خواهم درباره جریان‌های نو و کهنه شعر فارسی قضاوت کنم، اما اعتقاد دارم شاعری که در روزگار مدرن ما و با وجود شاعران بزرگی که در تاریخ ادبیات فارسی داشته‌ایم، توان ارائه شعر کلاسیک را درحالی داشته باشد که شعرش در میان عده‌ای از شعرشناسان و شعرخوانان از مقبولیت برخوردار باشد، شاعری بسیار مهم است؛ درحالی‌که می‌دانم شعر استاد فدایی هروی در میان مردم نسبت به بسیاری از شاعران مدرن ما از مخاطب و اقبال بیشتری برخوردار بود.

استاد براتعلی فدایی هروی پنجشنبه ۴ آذر ۱۴۰۰ در ۹۲ سالگی چشم از جهان فرو بست.

 

گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->