«ریشا» شیر نر باغ وحش مشهد تلف شد خدمت رسانی هلال احمر خراسان رضوی به ۱۶۰ هزار مسافر نوروزی تصادفات جاده‌ای نوروز تاکنون ۶۱۷ نفر را به کام مرگ فرو کشیده است (۱۰ فروردین ۱۴۰۳) تداوم سرما و بارش در خراسان رضوی (۱۰ فروردین ۱۴۰۳) سخنگوی وزارت بهداشت: هیچ خوداظهاری یا مدرکی دال بر بیماری روحی دکتر بخشی در دست نبود پشت پرده خرید و فروش اموال دزدی| دستگیری بیش از هفت هزار مالخر در یکسال! شدیدترین تصادفات رانندگی در کدام استان‌ها اتفاق افتاد؟ (۹ فروردین ۱۴۰۳) دغدغه‌ای برای اقامت زائران نوروزی در مشهد وجود ندارد اهدای عضو به سه بیمار در مشهد زندگی دوباره بخشید (۹ فروردین ۱۴۰۳) اعتراف تبعه خارجی به ۳۰ فقره سرقت سریالی (۹ فروردین ۱۴۰۳) کشف جسد زن غرق شده در گنجگون بویراحمد (۹ فروردین ۱۴۰۳) تردد از کرج و آزادراه تهران -شمال به سمت مازندران ممنوع شد (۹ فروردین ۱۴۰۳) درگیری خونین در قبرستان یاسوج دو کشته برجای گذاشت (۹ فروردین ۱۴۰۳) ورود مسافران به مشهد از ۷ میلیون و ۸۰۰ هزار نفر عبور کرد | میانگین ظرفیت اشغال واحد‌های اقامتی مشهد به ۴۱ درصد رسید+ فیلم ٣٨ خودرو طی ٢۴ ساعت گذشته در مشهد توقیف شد (۹ فروردین ۱۴۰۳) افزایش تعداد کشته‌شدگان تصادف ۲ خودرو در محور دامغان - جندق به ۹ نفر + تصاویر (۹ فروردین ۱۴۰۳) ثبت نام آزمون‌های ورودی مدارس سمپاد و نمونه‌دولتی از ۱۸ فروردین آغاز می‌شود فروش بلیت قطار‌های نیمه دوم فروردین از امروز آغاز شد (۹ فروردین ۱۴۰۳) فرودگاه مشهد در رتبه دوم پر ترددترین فرودگاه‌های کشور در نوروز ۱۴۰۳ قرار گرفت بانک شیر مشهد در روز‌های کاری ایام نوروز فعال است
سرخط خبرها

صدای شهرها بلندتر شده‌است | نگرانی‌ها درباره افزایش آلودگی صوتی در شهرها

  • کد خبر: ۸۹۶۶۰
  • ۰۶ آذر ۱۴۰۰ - ۱۲:۴۴
صدای شهرها بلندتر شده‌است | نگرانی‌ها درباره افزایش آلودگی صوتی در شهرها
براساس گزارش آژانس محیط زیست اروپا (EEA) آلودگی صوتی در قاره سبز، سالانه موجب دست‌کم ۱۲ هزار مرگ زودتر از موعد و ۴۸ هزار مورد تشدید بیماری‌های قلبی و عروقی می‌شود.

عادل نجفی - شهرآرانیوز؛ نیازی نیست حتما به بافت مرکزی و مناطق متراکم شهر بروید. کافی است در ساعات مختلف روز در کوچه‌های اطراف محل سکونت خود قدم بزنید تا متوجه تفاوت صداهایی که به گوش می‌رسد بشوید. وضعیت آلودگی صوتی چندان جدی گرفته نشده است. هشدارها درباره چشم‌پوشی از آن در حال افزایش است.

براساس گزارش آژانس محیط زیست اروپا (EEA) در قاره سبز سالانه آلودگی صوتی موجب دست‌کم ۱۲ هزار مرگ زودتر از موعد و ۴۸ هزار مورد تشدید بیماری‌های قلبی و عروقی می‌شود، شرایطی که حتی در اروپای توسعه‌یافته گمان نمی‌رود در یک دهه آینده بهبود یابد، و باید منتظر مرگ‌ومیر‌های بیشتر بود.

توسعه شهر‌ها و گسترش آنچه به عنوان فرهنگ شهرنشینی می‌شناسیم، تنها انسان‌ها را در معرض خطر قرار نمی‌دهد. مطالعات نشان می‌دهند حیات وحش نیز در پی افزایش آلودگی‌های صوتی لطمه می‌بیند. می‌توان نشانه‌های آن را در رفتار پرندگان و ناتوانی آن‌ها در مسیریابی یا جفت‌گیری مشاهده کرد.

استفاده بیشتر از خودرو‌های شخصی با سوخت فسیلی، توسعه راه‌آهن شهری به صورت مونوریل و افزایش پرواز هواپیما‌های غول‌پیکر بر فراز شهر‌ها از دلایل مورد تأکید EEA است که در کنار رشد عمودی زندگی در شهرها، آستانه آسیب‌پذیری شهروندان و حیوانات را دوچندان می‌سازد. در سال ۲۰۱۹ بالغ بر ۱۱۳ میلیون شهروند اروپایی تنها به دلیل آثار ترافیک شهری در معرض آلودگی صوتی بالاتر از ۵۵ دسیبل قرار می‌گیرند.

براساس استاندارد سازمان جهانی بهداشت، هم‌چنین ۲۲ میلیون شهروند اروپایی در معرض آلودگی صوتی ناشی از تردد قطار‌های شهری و ۴ میلیون نفر نیز به دلیل سکونت در مسیر تردد هواپیما‌ها در معرض سر و صدای آن‌ها هستند. این مسئله موجب شده است دست‌کم ۱۲ هزار و ۵۰۰ دانش‌آموز اروپایی تنها به‌دلیل آلودگی صوتی ناشی از پرواز هواپیما‌ها در فرایند‌های آموزشی و تعلیمی با مشکل روبه‌رو شوند.

بررسی‌های موردی در بریتانیا نشان می‌دهد بیش از ۱۸ درصد از جمعیت شهرنشین این کشور در معرض آلودگی صوتی هستند. بخش عمده‌ای از آن‌ها (حدود ۱۵ درصد) تنها به دلیل تردد خودرو‌ها و ۷ درصد به دلیل مسائل مربوط به صنعت هوانوردی با عوارض ناشی از آلودگی صوتی دست و پنجه نرم می‌کنند.

استفاده از خودرو‌های برقی که آلودگی صوتی به مراتب کمتری از دیگر انواع وسایل نقلیه دارند، می‌تواند نقش مؤثری در کاهش آلودگی داشته باشد. هم‌چنین مدیران شهری باید برای جایگزینی دوچرخه و پیاده‌روی در چرخه مدیریت ترافیک و افزایش محدودیت‌های کنترل سرعت، بیشتر تلاش کنند. توسعه فضا‌های سبز دیگر تنها به کمک رفع آلودگی‌های کربنی طراحی نمی‌شود بلکه محیط‌هایی آرام و کم‌سروصدا شناخته می‌شوند که به ارتقای کیفیت زندگی شهروندان نیز کمک می‌کنند.

منبع: https://www.theguardian.com/society/2020/mar/05/one-in-five-europeans-exposed-to-harmful-noise-pollution-study

گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->