مشکل جدید والدین در برخی مدارس؛ نصف ابتدایی، نصف دبیرستان!

  • کد خبر: ۸۹۷۵۵
  • ۰۷ آذر ۱۴۰۰ - ۱۱:۴۳
مشکل جدید والدین در برخی مدارس؛ نصف ابتدایی، نصف دبیرستان!
مشکل مساحت فضای آموزشی موجب شده تا حالا علاوه بر وجود تعداد زیادی مدرسه دو شیفته در شهر، کار را به آنجا رسانده است که برخی مدارس مجبور شوند مقطع تحصیلی را بشکنند و ۲ دوره تحصیلی را در دل خود جای دهند.

لاله سادات کوثری | شهرآرانیوز؛ تجهیز مدارس به سیستم گرمایشی بخاری گازی به جای بخاری نفتی، خداحافظی با کلاس‌های درس کانکسی، افزایش سرانه آموزشی در استان، همه و همه اخبار خوشی است که این روز‌ها تقریبا با فروکش کردن کرونا و حضور دانش آموزان در کلاس‌های درس این شادی را دو چندان می‌کند، اما هیچ کس فکرش را نمی‌کرد در کلان شهر مشهد که بیش از ۵۰ درصد دانش آموزان استان را برای تحصیل در دل خود جای داده است هنوز هم مشکل مساحت فضای آموزشی وجود داشته باشد، مشکلی که حالا علاوه بر وجود تعداد زیادی مدرسه دو شیفته در شهر، کار را به آنجا رسانده است که برخی مدارس مجبور شوند مقطع تحصیلی را بشکنند و ۲ دوره تحصیلی را در دل خود جای دهند.

این موضوع زمانی بغرنج‌تر شد که گله برخی اولیای دانش آموزان حاکی از این بود که در برخی نواحی نسبتا برخوردار آموزش و پرورش مشهد مانند ناحیه ۶، مدارسی وجود دارد که دوره اول ابتدایی را تفکیک کرده اند تا ۲ دوره تحصیلی را در یک محله پوشش دهند.

بدین معنا که دانش آموزان کلاس اول تا سوم در یک شیفت و دوره اول متوسطه در شیفت مخالف در همان مدرسه تحصیل کنند، یعنی یک مدرسه با ۲ مقطع تحصیلی و ۲ نیاز سنی متفاوت. نکته حساس‌تر این اتفاق اینجاست که حالا دانش آموزان مقطع ابتدایی که هنوز در شرایط سنی کودکی قرار دارند باید از کلاس چهارم در مدرسه‌ای دیگر برای ادامه تحصیل ثبت نام شوند، مدرسه‌ای که گاهی فاصله‌ای طولانی تا محل سکونت آن‌ها دارد.

۲ دوره تحصیلی در یک مدرسه

شریفی یکی از اولیای دانش آموزان مقطع ابتدایی در ناحیه ۶ آموزش و پرورش مشهد است. او در این باره گفت: در کوثر جنوبی مشهد یکی از مدارس دو شیفته است که در یک شیفت دانش آموزان مقطع ابتدایی از پایه اول تا سوم و در شیفت دوم دانش آموزان دوره اول دبیرستان حضور دارند.

وی ادامه داد: فرزند من در این مدرسه در کلاس سوم ابتدایی تحصیل می‌کند. برای ثبت نام کلاس چهارم نزدیک‌ترین مدرسه به ما حداقل ۲ چهارراه پایین‌تر از محل سکونت ما قرار دارد. از متولیان آموزش و پرورش درخواست داریم با توجه به اینکه بچه‌ها در این سن هنوز در گروه سنی کودک قرار دارند در این رویه تغییر ایجاد کنند.

تفاوت دیدگاه مدیران ۲ مقطع تحصیلی

فروزان نیز شهروند دیگری است که از این موضوع گله دارد. او با بیان اینکه چند مدرسه در این ناحیه به همین صورت ثبت نام دانش آموزان را انجام داده اند، گفت: وجود ۲ گروه سنی در یک مدرسه از لحاظ فرهنگی و آموزشی ملزومات متفاوتی را می‌طلبد.

وی بیان کرد: نوع نگاه مدیر آموزشگاه ابتدایی به محیط آموزشگاه با نوع نگاه مدیر مقطع متوسطه متفاوت است. مقطع ابتدایی نیازمند دیوارنویسی‌های مختلف در سبک و سیاق ابتدایی است و نیاز به نقاشی‌های کودکانه و طرح‌های ابتدایی برای زیباسازی آموزشگاه دارد. این شهروند اظهار کرد: علاوه بر دوری مسیر دانش آموزان، دیوار کلاس‌های مقطع ابتدایی نیاز به نگاره نویسی و استفاده از جدول‌های مخصوص آموزش ریاضی دارد، اما در شیفت مخالف آموزشگاه دانش آموزان متوسطه حضور دارند و برای محافظت و نگهداری این موارد مسئولیتی نمی‌پذیرند.

این شهروند با بیان اینکه تعداد این گونه مدارس با این شیوه تحصیلی در مشهد کم نیست بیان کرد: بهترین روش اجرایی این است که این مدارس دو به دو جا به جا شوند، بدین معنا که ۲ مقطع ابتدایی در یک مدرسه و مقطع دوره اول متوسطه در یک مدرسه استقرار یابند تا دانش آموزان یک دست شوند.

نیاز‌های متفاوت ۲ گروه دانش آموز

خانم حسنی یکی از معلمانی است که در یکی از این مدارس برای تدریس حضور دارد. وی نیز دراین باره گفت: دیده می‌شود در کلاس‌هایی که با مقطع متوسطه مشترک است، دانش آموزان متوسطه به تخریب طرح‌های ابتدایی اقدام می‌کنند؛ ضمن اینکه نوع ایمن سازی محوطه و سالن‌ها برای ۲ گروه سنی متفاوت است.

وی با اشاره به نامتناسب بودن اندازه میز و نیمکت ابتدایی و متوسطه ادامه داد: این معضل باعث شده است که تعدادی از میز و نیمکت ها، مخصوص دانش آموزان ابتدایی و کوچک باشد که دانش آموزان متوسطه با استفاده از آن‌ها به کمردرد و زانودرد مبتلا می‌شوند. تعدادی از میز و نیمکت‌ها نیز مختص دانش آموزان متوسطه است که دانش آموزان ابتدایی برای نشستن روی آن میز و نیمکت‌ها مشکل دارند.
وی بیان کرد: با توجه به حضوری شدن مدارس، از آنجا که بیشتر دانش آموزان با سرویس رفت و آمد می‌کنند، هنگام تغییر شیفت، دانش آموزان ابتدایی و متوسطه ورود و خروجشان با هم تداخل دارد.

کمبود مدرسه در ناحیه ۶ یک چالش است

در باره این موضوع مدیر کل آموزش و پرورش خراسان رضوی به خبرنگار ما گفت: جانمایی مدارس در شهر بر اساس تعداد دانش آموز و متقاضی است که در مناطق مختلف وجود دارد.
قاسمعلی خدابنده افزود: ناحیه ۶ آموزش و پرورش مشهد جزو مناطقی است که تعداد زیادی دانش آموز دارد. وضعیت این ناحیه به گونه‌ای است که پیدا کردن زمین برای ساخت مدرسه جدید یکی از چالش‌های ماست.
وی با بیان اینکه تقسیم بندی نوع مقطع مدارس با توجه به محدوده محل زندگی دانش آموزان و تعداد دانش آموزان در هر محله تدبیر شده است، افزود: با این نوع برنامه ریزی از ظرفیت مدارس موجود در نواحی مختلف استفاده می‌شود.

مدیر کل آموزش و پرورش خراسان رضوی بیان کرد: در باره مدارسی که با این هدف ۲ مقطع تحصیلی را در دل خود جای داده اند، مدیران مدارس کاملا توجیه هستند تا زمان حضور دانش آموزان در مدارس از سوی مدیران هر دو مقطع به گونه‌ای برنامه ریزی شود تا تداخلی در حضور این ۲ گروه سنی ایجاد نشود.

چاره‌ای نداریم

خدابنده اظهار کرد: باید از زمان خروج دانش آموزان ابتدایی از مدرسه مدتی بگذرد، سپس دانش آموزان مقطع متوسطه در مدرسه حضور یابند. وی ادامه داد: اکنون چاره‌ای به جز این نوع برنامه ریزی وجود ندارد. قطعا اگر فضای جدیدی ایجاد شود تا بتوانیم این ۲ گروه را از هم تفکیک کنیم، این مهم محقق خواهد شد. البته تحقق این هدف نیازمند این است که به فضا‌های آموزشی جدید در سطح نواحی آموزش و پرورش دسترسی پیدا کنیم.

گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->