آخرین وضعیت آب‌و‌هوای کشور | رگبار پراکنده و وزش باد در مناطقی از غرب و شمال غرب (۳۱ فروردین ۱۴۰۳) هشدار جدی به شکارچیان برای خروج از منطقه کوهسرخ تردد روان در تمام محور‌های مواصلاتی کشور | محور‌های شمالی بدون محدودیت (۳۱ فروردین ۱۴۰۳) زلزله ۴.۲ ریشتری، «روداب» خراسان‌رضوی را لرزاند (۳۱ فروردین ۱۴۰۳) آسیب شناسی خشم و راهکارهای کاهش خشونت در جامعه کشف راز قتل جوان ۴۰ ساله به دست بادیگاردها در مشهد کشف ایمپلنت‌های قاچاق در تهران قتل خونین مدیر یک شرکت‌ لوازم آرایشی در برج ۲۰ طبقه‌اش به دست دوست صمیمی! ممنوعیت عرضه رایگان کیسه‌های پلاستیکی در فروشگاه‌های زنجیره‌ای|مشهد، شهر پیشگام در مدیریت پسماند است سرگردانی مسافران «فلای دوبی» در فرودگاه مشهد دستگیری یک قاچاقچی و کشف ۵۶۶ کیلوگرم مواد مخدر از یک دستگاه تریلی در هنگ مرزی تایباد یک کشته و چهار مصدوم بر اثر تصادف با تریلر در جاده تربت حیدریه (۳۰ فروردین ۱۴۰۳) کشف ۲ کیلو و ۸۵۰ گرم مواد مخدر صنعتی در گمرک دوغارون کمبود ۶ هزار لیتر آب برثانیه در مشهد برای تابستان ۱۴۰۳ طبیعت‌گردان گرفتار در قوچان امدادرسانی شدند (۳۰ فروردین ۱۴۰۳) جان باختن ۶ نفر براثر انفجار کپسول گاز در ترمینال شرق تهران (۳۰ فروردین ۱۴۰۳) وضعیت مطلوب واکسیناسیون دام در خراسان‌رضوی طی سال گذشته تنهایی خطر مرگ را دو برابر افزایش می‌دهد دستگیری متهمان سایبری کنکور که ۱۰۰ هزار «تتر» از داوطلبان دریافت کرده بودند ویدئو | اصلاح احکام رتبه‌بندی ۱۰۰ هزار معلم بازنشسته
سرخط خبرها

آب و ضرورتی به‌نام مدیریت منابع

  • کد خبر: ۸۹۸۷۴
  • ۰۸ آذر ۱۴۰۰ - ۱۱:۳۱
آب و ضرورتی به‌نام مدیریت منابع
غلامرضا بنی‌اسدی - روزنامه‌نگار

حکایت آب می‌تواند مثل خود آب جاری بشود. خشک‌سالی زمین‌سوز بیست‌وچندساله هم زمینه را برای این موضوع فراهم کرده است. دشت‌های آب هرکدام حکایتی دارند. نشست‌های هر روز عمیق‌ترشونده زمین نیز به تلخ‌ترین شکل و سخت‌ترین خط به حروف‌نگاری آن حکایت می‌پردازند.

آمار‌های مدیریت آب و سازمان‌های متولی، زنگ بی‌صدای هشدار است، یعنی حالمان خوب نیست. یعنی حکایت آب که «روزنوشت» اصفهان امروز است، می‌تواند «فردانوشت» بسیاری از مناطق و استان‌های دیگر باشد. خود ما در خراسان‌رضوی هم از این واقعه دور نیستیم. نشست زمین در دشت مشهد، پالس نه، فریاد نه، آوار پرصدایی است که دارد فرومی‌ریزد، اما نمی‌شنویم!

معلوم است که این «ناشنیدن» چه تبعات هولناکی می‌تواند داشته باشد، همان‌که یک گوشه‌اش در اصفهان رخ داد و زخم بر دل ما نشاند. همان‌که دشمنان را به خشنودی بر صندلی تحلیل‌های فضایی نشاند. همان‌که نشان داد یک لحظه غفلت هم می‌تواند بهای گزافی داشته باشد. من آنچه را در این ماجرا اتفاق افتاد، بستری برای «تجزیه روحیه ملی» می‌دانم.

دشمنانی که در انواع جنگ‌ها و تحریم‌ها و خیانت‌ها و تجزیه‌طلبی‌ها و خودمختارخوانی‌ها نتوانستند یک‌وجب از خاک وطن را جدا کنند، به آنالیز آرزو‌های کهنه‌شان در فرایند تجزیه روحیه ملی خواهند پرداخت.

آنچه در رسانه‌های آن‌ور آبی می‌بینیم، ممکن است فقط قله کوه یخ خوابی باشد که برای ما دیده‌اند. غفلت از این موضوع می‌تواند آنان را (خدای نکرده) به هدفشان نزدیک و ما را از آرمان‌های تطهیریافته به خون شهدا دور کند.

فکر می‌کنم ضرورت انقلابیگری و دین‌مداری و ملی‌نگری اقتضا می‌کند که موضوع آب و دیگر حامل‌های انرژی را تمام‌ساحتی ببینیم. هم مسئولان «همه ظرفیت‌های دراختیار» را بسیج کنند برای تولید بیشتر و مدیریت بهتر منابع و هم ما مردم براساس الگوی بهینه مصرفمان را نظم دهیم تا بتوانیم از هر میزان داشته، بیشترین و بهترین بهره را ببریم.

واقعیتی که امروز جلو چشم همه ماست، زمین خشک و عطش‌زده است که هرسال هم خشکیده‌تر و عطش‌زده‌تر می‌شود. با همه وجود، لمس می‌کنیم که بحران دارد چهره‌اش را می‌نمایاند و پنجه‌اش را در آرامش مردم به‌ویژه کشاورزان نجیب و پرتلاش فرومی‌برد.

می‌دانیم و حتی بچه‌های دبستانی ما هم می‌دانند که آب کم است، اما «هست». هستی ما به همین میزانی که هست گره خورده است.

برای بقای هستی‌مان «باید» اقدام کنیم. از همین امروز با تدبیر، تغییر الگوی کشت، رفتن به‌سمت محصولات کم‌آب‌طلب، تنظیم شیوه‌نامه مصرف آب و... «آگاهانه» به مصاف روزگار سخت‌تر برویم. نگذاریم که یک‌دفعه در ازدحام بلایا و کمبودها، زمین دهان باز کند و همه‌چیز را ببلعد.

مسئولان محترم با اولویت‌دادن به حامل‌های انرژی به‌ویژه آب، همه تلاششان را برای سازمان‌دهی توانشان و سامان‌دهی امور به کار گیرند که فردا

می‌تواند دیر باشد. ما مردم هم حتما در این مسیر همراه خواهیم بود، چون راه از بستر همراهی و همدلی و فرهنگ ایثار می‌تواند به مقصد برسد و جز این، همه راه‌ها بن‌بست است. تا باران نبارد، تا به فراوانی آب و ترسالی مدام نرسیم، باید به شیوه‌نامه‌های مصرف التزام داشته باشیم.

به تأکید می‌گویم که انقلابی‌ترین، دینی‌ترین و ملی‌ترین تکلیفی که در این برهه داریم، همین است؛ مسئولان همه تلاششان را برای افزایش تولید و آب‌رسانی از هرجای ممکن به کار گیرند و ما هم با مصرف درست و ارتقای روحیه برادری، همراهشان باشیم، همین!

گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->