آیت‌الله علم‌الهدی: ملاک اولویت‌بندی پروژه‌های شهری آسایش و رفاه روزانه مردم باشد ۲۵۰ هزار فلسطینی رفح را ترک کرده‌اند سازمان ملل از انباشت ۲۷۰ هزار تن زباله جامد در نوار غزه خبرداد وزارت خارجه عراق به اقدام تخریبی در اصفهان واکنش نشان داد بهره‌مندی ۲ میلیون خانوار خراسان‌رضوی از اینترنت فوق‌پرسرعت تا سال ۱۴۰۴ تشدید اختلافات میان وزارت خارجه آمریکا و کاخ سفید بر سر حمایت از تل‌آویو حماس حمله به مقر حشدالشعبی در جنوب عراق را محکوم کرد دموکرات‌ها در تلاش برای گرفتن رای «نه» برای بسته کمکی واشنگتن به تل‌آویو سردار فدوی: موفقیت ایران در حمله موشکی بسیار بزرگ بود تبلیغات دور دوم انتخابات از ۱۳ اردیبهشت ۱۴۰۳ آغاز می‌شود + جزئیات آمریکا چهار نهاد چینی و بلاروسی را به اتهام همکاری با پاکستان تحریم کرد امیرعبدالهیان: توسعه دامنه جنگ و تنش به نفع هیچ طرفی در منطقه نیست وزیر خارجه ایران: نتانیاهو باید مهار شود امیرعبداللهیان: رویکردهای سیاست زده و غلط باعث بی نتیجه بودن تلاش‌ها در غزه شده است مقام سابق رژیم صهیونیستی: بازدارندگی اسرائیل فروپاشیده است حمله جنگنده‌های اسرائیلی به غرب و جنوب رفح چندین شهید و مجروح برجا گذاشت (۱ اردیبهشت ۱۴۰۳) انفجار مهیب در پایگاه نظامی در شمال استان بابل عراق + فیلم (۱ اردیبهشت ۱۴۰۳) رسانه‌های صهیونیستی: مذاکرات با حماس به بن‌بست رسیده است حمله موشکی مقاومت فلسطین به شهرک‌های صهیونیستی ایران تحریم‌های نفتی آمریکا علیه ونزوئلا را محکوم کرد
سرخط خبرها

نگاهی به جلسه رای اعتماد مجلس به وزیر پیشنهادی آموزش و پرورش

  • کد خبر: ۸۹۹۱۷
  • ۰۸ آذر ۱۴۰۰ - ۱۰:۴۳
نگاهی به جلسه رای اعتماد مجلس به وزیر پیشنهادی آموزش و پرورش
پس از گذشت هفته‌ای آرام و کم‌حاشیه برای دستگاه تعلیم‌وتربیت که سه‌چهار روز گذشته را نیز با به‌پایان‌رسیدن مهلت قانونی ۹۰‌روزه سرپرستی کاظمی، بدون سرپرست قانونی گذرانده بود، در‌نهایت دیروز، جلسه رأی اعتماد به یوسف نوری برگزار شد.

به گزارش شهرآرانیوز؛ نوری سومین گزینه وزارت آموزش‌و‌پرورش بود که پس از عدم رأی اعتماد نمایندگان مجلس به حسین باغگلی در سوم شهریور و مسعود فیاضی در ۲۵‌آبان، روز ۲۶‌آبان، از‌سوی رئیس‌جمهور دولت سیزدهم به مجلس معرفی شد. از مهم‌ترین سوابق شغلی و اجرایی وی می‌توان به ریاست پیشین مرکز فناوری اطلاعات و ارتباطات وزارت آموزش‌وپرورش، مدیرکل اسبق بودجه وزارت آموزش و پرورش، متخصص گردشگری کودک، رئیس کمیته گردشگری کودک اتاق بازرگانی ایران و مسئول گروه خیرین سلامت دانشگاه علوم پزشکی شهید‌بهشتی اشاره کرد.

مخالفان چه گفتند؟

هاجر چنارانی، نماینده نیشابور در مجلس، با بیان اینکه «بنده امروز به اینجا آمده‌ام که بگویم مجلس به وزیری رأی خواهد داد که هم موافق دارد و هم مخالف و این وزیر یک وزیر فرمایشی نیست»، گفت: نمایندگانی که در اینجا صدای خود را بالا می‌برند و خود را فرهنگی تلقی می‌کنند، حکم خود را بیاورند که از کجا حقوق دریافت می‌کنند؟ آقای نوری برنامه شما برای اجرای لایحه رتبه‌بندی معلمان چیست؟ برای تأمین اعتبار این لایحه از کجا منابع خواهید آورد؟ متأسفانه برنامه‌های ارائه‌شده از‌سوی شما عملیاتی نیست.

حجت‌الاسلام جواد نیک‌بین، نماینده کاشمر در مجلس، نیز با بیان اینکه «درست است که ایشان در بدنه آموزش‌و‌پرورش رشد و برنامه‌هایی ارائه کرده است، اما من در چند بخش سؤال جدی دارم»، پرسش‌هایی مطرح کرد و گفت: برای حذف مافیای کنکور و این اژد‌های چند‌سر که سالانه چند‌برابر بودجه آموزش‌و‌پرورش، پول می‌خورد و هزینه مالی پدر‌ها و مادر‌ها را چند‌برابر کرده است، چه برنامه‌ای دارید و برنامه‌تان برای چاپ کتب درسی و حذف مافیای کتب درسی چیست؟ برای تعارض منافع و پساشغلی در آموزش‌و‌پرورش چه برنامه‌ای دارید؟

موافقان چه گفتند؟

حجت‌الاسلام حسن نوروزی، سخنگوی کمیسیون حقوقی و قضایی مجلس، نیز با بیان اینکه برنامه‌ها و مدارک تحصیلی وزیر پیشنهادی آموزش‌و‌پرورش مطابق با اسناد بالادستی و اهداف این وزارتخانه است، گفت: در برنامه‌های او مطالبات گوناگونی مانند طبقه‌بندی معلمان، احترام‌بخشی به معلمان، دانش‌آموزان و اولیا، ارتقای فعالیت‌های آموزش‌و‌پرورش، بازنگری در ساختار و محتوای دانشگاه فرهنگیان، ارتقای معیشت، منزلت و کرامت معلمان، اجرای دقیق رتبه‌بندی معلمان، ایجاد مدرسه‌محوری و مهارت‌آموزی دانش‌آموزان، توجه به منابع مالی وزارتخانه و تعامل سازنده با مجلس وجود دارد.

محسن زنگنه، نماینده تربت حیدریه در مجلس، نیز گفت: آقای نوری از جنس آموزش‌و‌پرورش هستند و سال‌های متمادی را از مدارس ابتدایی و... تا تربیت معلم و دانشسرا‌ها و حدود شش سال در خود وزارت آموزش‌و‌پرورش خدمت کرده‌اند که نکته قوت است. آنچه بنده را به‌عنوان موافق ایشان مجاب کرد، مسئله اقتصاد آموزش‌و‌پرورش است. در برنامه‌های ایشان دیده‌ام که تمرکزشان بر مباحث اقتصادی و اقتصاد مردمی است.

دفاع نوری

نوری، وزیر پیشنهادی آموزش‌و‌پرورش، نیز در دفاع از برنامه‌های خودش گفت: از اولین و ضروری‌ترین اقداماتی که پیگیری خواهم کرد، کارآمدی شورای عالی آموزش‌و‌پرورش است. این شورا درباره سند‌۲۰۳۰ کاملا منفعل عمل کرد و حتی معدودی از اعضای آن با آن سند موافق بودند. بدون هیچ‌گونه رودربایستی اعلام می‌کنم که سرکردگان سند آموزشی‌۲۰۳۰ جایی در نظام آموزش‌و‌پرورش نخواهند داشت.

رأی اعتماد مجلس

در پایان، نوری با کسب ۱۹۴ رأی موافق، ۵۷ رأی مخالف و ۱۷ رأی ممتنع، اعتماد نمایندگان مجلس را برای تصدی پست وزارت آموزش‌و‌پرورش جلب کرد. او راه سختی برای تحقق برنامه‌ها و وعده‌هایی که برای تحول داده است، در پیش خواهد داشت و باید برای سامان‌دهی امور مدارس به‌ویژه در‌زمینه بازگشایی مدارس، ارتقای کیفیت آموزش و تأمین بودجه برای تسویه مطالبات و معوقات، اقدام عملیاتی کوتاه‌مدت داشته باشد و برای زخم‌های کهنه‌شده وزارت آموزش‌و‌پرورش ازجمله کمبود نیروی انسانی، کسری اعتبارات، افت کیفیت آموزشی و بسیاری موارد دیگر نسخه بپیچد.

گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->