سردرگمی و چالش جدید اسراییل مقابل حزب الله محاصره بن گویر در میان معترضان خشمگین صهیونیست + فیلم رئیسی: امروز همگان حقوق فلسطینیان را مطالبه می‌کنند چین، خواهان پایان فاجعه انسانی در غزه شد تظاهرات مجدد شهرک‌نشینان در برابر محل اقامت نتانیاهو ششمین دوره مجلس خبرگان اول خرداد با پیام رهبری آغاز به کار می‌کند واکنش روسیه به کمک‌های جدید آمریکا به اوکراین هشدار مصر و تشکیلات خودگردان درباره یورش احتمالی به رفح حماس: ابعاد سیاسی و راهبردی نبرد طوفان الاقصی محقق شد حزب‌الله لبنان «رویسات العلم» را هدف قرار داد (۵ اردیبهشت ۱۴۰۳) ارسال مخفیانه تسلیحات دوربرد آمریکایی به اوکراین کدام بازیگر زن باعث اغفال تتلو شد؟ فرانسه خواستار تحریم روسیه به اتهام انتشار اخبار جعلی شد بایدن: اوکراین نیمی از اراضی خود را از روسیه پس گرفته است حمله موشکی مقاومت فلسطین به اطراف غزه (۵ اردیبهشت ۱۴۰۳) واکنش ایران به بیانیه کویت و اردن در خصوص میدان آرش پشت پرده سفر پنهانی روسای شاباک و ارتش رژیم صهیونیستی به قاهره رئیسی: ایران امروز کشوری پیشرفته است سناریوی زندانی شدن ترامپ روی میز سرویس مخفی آمریکا حمله موشکی و راکتی مقاومت به مواضع نظامیان رژیم صهیونیستی
سرخط خبرها

عزم دولت سیزدهم برای احیای شورا‌های عالی

  • کد خبر: ۸۹۹۱۸
  • ۰۸ آذر ۱۴۰۰ - ۱۰:۳۸
عزم دولت سیزدهم برای احیای شورا‌های عالی
شورا‌های عالی از ظرفیت‌های مهم در نظام حکمرانی ایران است در این گزارش روند از سرگیری جلساتی که در دولت قبل به محاق فراموشی سپرده شده بود را بررسی کرده‌ایم.

به گزارش شهرآرانیوز؛ برخورداری از شأن تقنینی، نظارتی و هماهنگی و ساختار فراقوه‌ای شورا‌های عالی، جایگاهی را به این شورا‌ها در نظام حقوقی کشور بخشیده است که می‌توانند در بسیاری از مشکلات و معضلات مزمن کشور گره‌گشایی کنند و بسیاری از نقاط کور سیاست‌گذاری در کشور را تحت پوشش نظام حکمرانی کشور در‌بیاورند.

در‌راستای بررسی اقدامات صورت‌گرفته در دولت سیزدهم، یکی از تفاوت‌های چشمگیر که با در‌نظر‌گرفتن همین مدت صدروزه مشهود است، این است که حجت الاسلام سید‌ابراهیم رئیسی نسبت‌به رئیس‌جمهور سابق، اهتمام بیشتری به تشکیل جلسات شورا‌های عالی، آن هم به ریاست شخص خود داشته و این موضوعی است که تفاوت آن در قیاس با دولت یازدهم و دوازدهم به چشم می‌خورد.

تفاوت حضور در جلسات «شورای عالی انقلاب فرهنگی»

برای نمونه، اولین جلسه شورای عالی انقلاب فرهنگی در دولت یازدهم که به ریاست روحانی برگزار شد، مربوط به ۲۶‌شهریور‌۱۳۹۲ می‌شود و تا پایان آذر همان سال، این شورا چهار مرتبه تشکیل جلسه می‌دهد؛ این در‌حالی است که جلسه شورای عالی انقلاب فرهنگی در دولت سیزدهم برای اولین‌بار ۱۶‌شهریور۱۴۰۰ به ریاست رئیسی تشکیل شد و با‌توجه‌به اینکه هنوز آذر به پایان نرسیده، تا این لحظه پنج‌جلسه این شورا با حضور شخص رئیس‌جمهور تشکیل شده است.

شورای عالی فضای مجازی

شورای عالی فضای مجازی نیز از‌جمله شورا‌هایی است که تا این لحظه سه‌بار به ریاست رئیس‌جمهور دولت سیزدهم تشکیل جلسه داده که اولین جلسه آن در تاریخ ۲۳‌شهریور۱۴۰۰ بوده است. اما رئیس‌جمهور دولت یازدهم در این بازه زمانی تنها یک جلسه را آن هم در تاریخ ۱۱‌آبان سال‌۹۲ به شورای عالی فضای مجازی اختصاص داده بود.

شورای عالی آموزش و پرورش

شورای عالی آموزش‌و‌پرورش، شورایی است که ۲۹‌شهریور، اولین‌بار به ریاست رئیسی تشکیل جلسه داد، در‌حالی‌که بررسی‌ها نشان می‌دهد در ۱۰۰‌روز اول دولت روحانی، هیچ جلسه‌ای از شورای عالی آموزش‌و‌پرورش به ریاست رئیس‌جمهور برگزار نشده بود.

شورای عالی مسکن

۱۰‌مهر۱۴۰۰، رئیسی در سفری به کهگیلویه‌و بویر‌احمد، از تشکیل جلسه شورای عالی مسکن در روز‌های آتی خبر داد و بلافاصله پس از آن یعنی ۱۴مهر این جلسه به ریاست او تشکیل شد. دومین جلسه این شورا نیز، ۲۵‌آبان بود که رئیس‌جمهور، ریاست آن را برعهده داشت. بررسی تعداد جلسات این شورا در ۱۰۰‌روز اول دولت روحانی، نشان می‌دهد هیچ جلسه‌ای از شورای عالی مسکن به ریاست رئیس‌جمهور دولت یازدهم برگزار نشده است.

شورای عالی آب

۶‌آبان‌۹۲، روحانی در چهارمین کنگره سراسری خانه کشاورز اعلام کرد: «صبح فردا شورای عالی آب بعد از سالیان درازی که تعطیل بوده است، با ریاست رئیس‌جمهور تشکیل جلسه خواهد داد.» ۷‌آبان طبق وعده روحانی، این جلسه تشکیل شد، اما در جلسه دوم آن، خبری از حضور روحانی نبود و این‌بار جلسه به ریاست اسحاق جهانگیری تشکیل شد. در دولت سیزدهم نیز، سید‌ابراهیم رئیسی ۲۵‌مهر‌۱۴۰۰ از دستور تشکیل شورای عالی آب خبر داد و ۴‌آبان، این دستور عملیاتی و جلسه این شورا به ریاست او برگزار شد.

شورای عالی اشتغال

شورای عالی اشتغال از‌جمله شورا‌هایی است که در مدت ۱۰۰‌روز اول دولت روحانی، تنها به ریاست جهانگیری و در تاریخ ۲۲‌مهر ۹۲ تشکیل شد؛ این د‌رحالی است که رئیسی بر‌خلاف دولت قبل، اولین جلسه این شورا را ۶‌آبان۱۴۰۰ به ریاست خود برگزار کرد.

شورای عالی مناطق آزاد

شورای عالی مناطق آزاد تجاری‌صنعتی و ویژه اقتصادی، از‌جمله شورا‌هایی است که در ۱۰۰‌روز اول دولت روحانی نه به ریاست رئیس‌جمهور و نه به ریاست جهانگیری تشکیل جلسه داد، در‌حالی‌که در بازه ۱۰۰‌روزه دولت سید ابراهیم رئیسی، این شورا در ۳۰‌آبان به ریاست رئیس‌جمهور برگزار شد.

شورای عالی فضایی

همچنین در آخرین جلسه، رئیس‌جمهور، پنجم آذر در جلسه شورای عالی فضایی شرکت کرد. این اولین جلسه شورای عالی فضایی بعد از ۱۰ سال است. در طول هشت سال دولت‌های یازدهم و دوازدهم، جلسه شورای فضایی تشکیل نشد.

نتیجه‌گیری

آنچه از این مقایسه قابل استنباط و استناد است، این است که رئیسی به‌عنوان رئیس سیزدهمین دولت، نسبت‌به رئیس‌جمهور سابق، اهتمام بیشتری برای تشکیل شورا‌های عالی داشته است. جمع‌بندی تشکیل جلسات شورا‌های عالی در یک بازه زمانی مشخص نشان می‌دهد که حسن روحانی ریاست هشت‌جلسه مربوط به شورا‌های عالی را بر‌عهده داشته است و سه جلسه دیگر با ریاست معاون اول او برگزار شد و در‌مقابل، رئیسی، تا این لحظه ۲۱ جلسه شورای عالی را مدیریت کرده است.

گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->