انتقاد نظام پرستاری از یک سریال تلویزیونی | ادبیات سخیف را کنار بگذارید زمان پخش «گاندو ۳» و «پایتخت ۷» اعلام شد| جزئیات تازه از سریال «پوریای ولی» ساخته مسعود جعفری جوزانی تعطیلی سینماهای کشور به مناسبت شب های احیا و شهادت امام علی(ع) جزئیات برنامه‌های تلویزیون در شب‌های قدر واکنش معین به انتشار اخباری درباره رفت و آمد پنهانی‌اش به ایران قسمت آخر فصل چهارم «زیرخاکی» امشب پخش می‌شود (۸ فروردین ۱۴۰۳) احسان علیخانی از آغاز تولید فصل دوم جوکر خبر داد دفتر واشنگتن «ایران اینترنشنال» تعطیل شد + عکس ضرغامی: ایران، ارزان‌ترین بلیط اماکن گردشگری را دارد اسکارلت جوهانسون وارد «دنیای ژوراسیک» می‌شود؟ سعید راد در بیمارستان بستری شد فروش ۷ میلیارد تومانی سینما‌های خراسان رضوی در هفته اول ۱۴۰۳ برنامه تعطیلی سینما‌های کشور در شب‌های قدر شعرخوانی شاعران در محضر رهبر انقلاب + فیلم و متن برگزاری نشست علمی و فرهنگی «حسنه ماندگار» در مشهد واکنش قاضی شهریاری به اظهارات یکتا ناصر در اینستاگرام چه بود؟ قسمت چهاردهم ویژه‌برنامه افطار «هلال» امشب پخش می‌شود (۶ فروردین ۱۴۰۳) + تیزر انتشار اولین تصاویر از «اریک»، سریال جدید نتفلیکس | عروسک‌گردانیِ بندیکت کامبربچ یکتا ناصر و منوچهر هادی در دادسرای جنایی + عکس
سرخط خبرها

«طریق‌القدس»، عملیاتی که «فتح‌الفتوح» شد

  • کد خبر: ۸۹۹۲۶
  • ۰۸ آذر ۱۴۰۰ - ۱۲:۵۸
«طریق‌القدس»، عملیاتی که «فتح‌الفتوح» شد
عملیات طریق‌القدس، دومین عملیات موفقیت‌آمیز ایران پس از عملیات ثامن‌الائمه (ع) به‌شمار می‌رود که با هدف آزادسازی بستان و ۷۰روستای منطقه، طراحی و اجرا شد.

به گزارش شهرآرانیوز - عملیات طریق‌القدس، دومین عملیات موفقیت‌آمیز ایران پس از عملیات ثامن‌الائمه (ع) به‌شمار می‌رود که با هدف آزادسازی بستان و ۷۰روستای منطقه، طراحی و اجرا شد. پیروزی در این عملیات به اندازه‌ای ارزشمند بود که انجام موفقیت‌آمیز و دستاورد‌های آن، موجب شد مسئولان کشور پیام تبریکی به همین مناسبت برای حضرت امام (ره) ارسال کنند. ایشان در پاسخ، پیامی به شرح زیر در هشتم آذر ۱۳۶۰خورشیدی صادر کردند و این عملیات را «فتح‌الفتوح» نامیدند.

بنیان‌گذار انقلاب اسلامی در بخشی از پیام خود تاکید کردند: «آنچه برای این‌جانب غرورانگیز و افتخارآفرین است، روحیه بزرگ و قلوب سرشار از ایمان و اخلاص و روح شهادت‌طلبی این عزیزان که سربازان حقیقی، ولی ا... الاعظم ارواحنا فداه هستند، می‌باشد و این است فتح‌الفتوح...»

تشریح عملیات طریق‌القدس

رژیم بعث در ۳۱شهریور۱۳۵۹ خورشیدی با اتکا به تجهیزات لجستیکی و پیشرفته جنگی خود، به مرز‌های جنوبی ایران حمله کرد و در فاصله کمی، بسیاری از روستا‌ها و شهر‌های مرزی را ویران کرد و مردم بسیاری را به خاک‌وخون کشید، اما مقاومت خودجوش و مردمی در شهر‌های خوزستان، پیشروی دشمن را مهار کرد، با این حال با مقاومت جوانان و نوجوانان انقلابی و رهبری امام‌خمینی (ره)، ایرانیان در عملیات‌های مختلف به پیروزی رسیدند. یکی از این عملیات‌ها، طریق‌القدس نام داشت. این عملیات به‌منظور آزادسازی شهر «بستان» و تامین مرز و دسترسی به هورالهویزه طراحی شده بود، بنابراین آزاد کردن بستان که عراق به‌ویژه شخص صدام به هنگام اشغال آن تبلیغات بسیار وسیعی را در سطح بین‌المللی به‌راه انداخته بود، از مهم‌ترین اهداف این عملیات بود.

این عملیات جزو عملیات‌های مشترک سپاه و ارتش در طول جنگ ایران و عراق بود که با رمز یاحسین (ع) در ۰۰:۳۰بامداد هشتم آذر ۱۳۶۰خورشیدی و با عبور نیرو‌های پیاده یگان‌های سپاه از میادین مین و مواضع دشمن در چندین محور به‌طور هم‌زمان به‌ویژه در منطقه عمومی بستان و غرب سوسنگرد آغاز شد و در آن، نیرو‌های ایرانی برای نخستین‌بار از روش حمله موج انسانی استفاده کردند.

نیرو‌های عمل‌کننده در محور شمال عملیات، در همان ساعات اولیه درگیری موفق شدند مواضع نیرو‌های عراقی در خطوط اول را تصرف کرده، نیرو‌های احتیاط دشمن در پشت خطوط پدافندی را منهدم کنند. میزان موفقیت اولیه یگان‌های سپاه در محور شمال به‌حدی بود که فرمانده تیپ زرهی ارتش نیز به گردان‌های زرهی و مکانیزه خود فرمان داد از معابر بازشده با چراغ روشن عبور کنند و ضمن انهدام دشمن و حمایت از نیرو‌های پیاده خودی، به طرف هدف‌های خود در عمق منطقه پیش بروند. به این ترتیب در ساعت۶ بامداد روز نخست عملیات، تیپ امام‌حسین (ع) به‌همراه یک گردان از تیپ۳ زرهی از لشکر۹۲ موفق شدند تنگه چزابه را تصرف و تامین کنند. در این محور تا ساعت ۹صبح روز اول، تمام اهداف تعیین‌شده، تامین شد.

این عملیات نتایج بسیار دیگری هم داشت؛ برای نمونه در طول آن، بستان به آزادی رسید و نتایجی همچون قطع ارتباط میان نیرو‌های دشمن در شمال‌غربی و جنوب‌غربی خوزستان، آزادسازی ۷۰روستای منطقه و ۵پاسگاه مرزی، تصرف و تامین تنگه چزابه، تامین مرز مشترک و دسترسی به هورالهویزه و پاک‌سازی ۸۰۰کیلومتر مربع از لوث وجود دشمن به‌دست آمد. همچنین ۱۸۰دستگاه تانک و نفربر، ۲۰۰دستگاه خودرو، ۱۳فروند هواپیما و ۴ فروند بالگرد از تجهیزات دشمن منهدم شد. ۴۵گردان و گروهان از ۱۲تیپ و نیرو‌های کماندویی لشکر۵ مکانیزه ازهم پاشیده شد و تعداد کشته‌ها و زخمی‌های دشمن، بیش از ۳ هزارو۵۰۰تن بود.

سپاه پاسداران و ارتش جمهوری‌اسلامی ایران در این نبرد، غنایمی همچون ۱۰۰دستگاه تانک، ۱۵۰دستگاه بولدوزر و ماشین‌آلات مهندسی، ۱۹ قبضه توپ ۱۵۲میلی‌متری، ۷۰دستگاه نفربر، ۷۰قبضه ضد هوایی، مقدار بسیار زیادی از انواع سلاح و مهمات، ۲ قبضه شلیکا همراه با خودروی مربوط و ۲۵۰دستگاه خودرو به‌دست آوردند.

 

گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->