انتقاد تند پاکستان از عملکرد افغانستان در حوزه تروریسم خراسان رضوی رکورددار برخورداری از طرح‌های عمرانی در کشور تائید جنایات اسرائیل توسط گزارشگر سازمان ملل بررسی و تصویب لایحه عفاف و حجاب در شورای نگهبان به کجا رسید؟ دور دوم انتخابات مجلس شورای اسلامی چه زمانی برگزار می‌شود؟ اسماعیل هنیه با محمدباقر قالیباف دیدار کرد رایزنی تلفنی استاندار خراسان رضوی و والی هرات برای تسهیل تردد کامیون‌ها در مرز مشترک قصد صهیونیست‌ها برای بستن مسجدالاقصی به مدت ۱۶ روز شهادت ۹ تن در حمله رژیم صهیونیستی به جنوب لبنان الشرق: ایران و سودان به صورت متقابل سفیر تعیین کردند امیرعبداللهیان در راه عشق‌آباد (۸ فروردین ۱۴۰۳) اذعان صهیونیست‌ها به ناکامی درترور رهبران حماس و نجات اسرا حزب‌الله طی یک روز ۵ بار پایگاه‌های رژیم صهیونیستی را هدف قرار داد مزایده ملک ۶۵ هزار متر مربعی امیرمنصور آریا به دلیل معوقات مالیاتی رئیس‌جمهور در دیدار با اسماعیل هنیه: شکست‌های طوفان‌الاقصی برای رژیم صهیونیستی جبران‌پذیر نیست رئیس‌جمهور: تصادفات جاده‌ای نگران‌کننده و نقطه مقابل نشاط اجتماعی است سخنگوی دولت: ضوابط اجرایی حقوق و دستمزد جدید به تصویب دولت رسید | افزایش جریمه رانندگی تصویب شد (۸ فروردین ۱۴۰۳) حمله انتحاری به مهندسان چینی در پاکستان اسکان بیش از ۴۰ هزار زائر نوروزی در بوستان غدیر مشهد (۸ فروردین ۱۴۰۳) مراسم وداع با پیکر شهید حاج ابوالفضل لطیف زاده در مشهد (۸ فروردین۱۴۰۳) + ویدئو صندوق بین‌المللی پول ۸۸۰میلیون دلار وام به اوکراین داد | زلنسکی: خرجِ مبارزه با تهاجم روسیه می‌شود حمله هوایی رژیم صهیونیستی به لبنان (۸ فروردین ۱۴۰۳)
سرخط خبرها

طالبان به دستور رهبرشان «کمیسیون بررسی حقوق شیعیان» را ایجاد کردند

  • کد خبر: ۸۹۹۸۳
  • ۰۸ آذر ۱۴۰۰ - ۱۳:۵۷
طالبان به دستور رهبرشان «کمیسیون بررسی حقوق شیعیان» را ایجاد کردند
قاری حافظ ذاکرالله، از مقامات طالبان، گفت نهادی با عنوان «کمیسیون بررسی حقوق شیعیان» به دستور رهبران طالبان ایجاد شده است و در مورد جایگاه سیاسی و حقوق شهروندی شیعیان در افغانستان تصمیم می‌گیرد.

به گزارش شهرآرانیوز؛ قاری حافظ ذاکرالله، در گفت‌وگو با ایندیپندنت گفت که کار روی ایجاد کمیسیون بررسی حقوق شیعیان نهایی شده است و به‌زودی، ساختار و فعالیت‌های این نهاد توسط رهبران طالبان به گونه رسمی اعلام می‌شود. به گفته قاری حافظ ذاکرالله، او به عنوان رئیس این کمیسیون تعیین شده است و کمیسیون مذکور موظف است در مورد جایگاه شیعیان در ساختار دولت طالبان و حقوق قانونی آنان، فعالیت کند.

ذاکرالله گفت: «از یک ماه پیش بدین‌سو، گفت‌وگوهایی را با متنفذان و نمایندگان شیعیان افغانستان آغاز کردیم و تلاش کردیم همه آنان با امارت اسلامی بیعت کنند و سپس در مورد جایگاه آنان در دولت تصمیم بگیریم.»

رئیس کمیسیون بررسی حقوق شیعیان در دولت طالبان از ارایه‌ جزئیات بیشتر در مورد طرح و راهکار طالبان برای تعیین حقوق شیعیان خودداری کرد، و گفت: «به‌زودی جزئیات آن از سوی رهبران طالبان با مردم در میان گذاشته می‌شود.»

در همین حال، سران حزب حرکت اسلامی که در روزهای اخیر، به نمایندگی از شیعیان افغانستان با مقامات طالبان ملاقات می‌کنند، نسبت به تشکیل کمیسیون بررسی حقوق شیعیان توسط طالبان، ابراز امیدواری کرده‌اند.

سید الیاس جاوید، رئیس کمیسیون سیاسی حزب حرکت اسلامی افغانستان، با نشر تصاویری از ملاقات هیئتی از «کمیسیون بررسی حقوق شیعیان» با اعضای آن حزب، تایید کرد که قاری حافظ ذاکرالله از سوی مقامات طالبان به عنوان رئیس آن کمیسیون تعیین شده و گفت‌وگوهایی را با نمایندگان شیعیان آغاز کرده است.

الیاس جاوید به نقل از قاری حافظ ذاکرالله در جریان ملاقات او با رهبر و اعضای حزب حرکت اسلامی افغانستان، نوشته است: «حکومت فعلی طالبان، موقت و عبوری است و تا یک الی یک‌ماه و نیم، حکومتی تشکیل خواهد شد که تمام اقوام، شخصیت‌ها، متخصصان و افراد متعهد، به شمول اهل تشیع، در تمام رده‌ها در آن حضور داشته باشند.»

قاری حافظ ذاکرالله در آن ملاقات گفته است که به منظور تشکیل حکومتی همه‌شمول، مذاکرات با بزرگان اهل تشیع افغانستان جریان دارد.

هم‌زمان، خبرگزاری باختر که زیر نظر طالبان فعالیت می‌کند، گزارش داد که جعفر مهدوی، رئیس حزب ملت افغانستان و از فعالان سیاسی هزاره، که پنجشنبه گذشته، چهارم آذر، گردهم‌آیی سیاسی در حمایت از طالبان برگزار کرده بود، با مولوی عبدالکبیر، معاون نخست‌وزیر طالبان، ملاقات کرده است. به گزارش باختر، مولوی عبدالکبیر به جعفر مهدوی و هیئت همراه او گفته است: «افغانستان خانه مشترک همه ماست و شما [هزاره‌ها و شیعیان] می‌توانید در هر زمان و در هر بخش، با جرات خواسته‌ها و مشکلات‌تان را مطرح کنید.»

با این حال، هنوز مشخص نیست که طالبان بر اساس چه راهبرد و ویژگی‌هایی در مورد حضور و جایگاه شیعیان در ساختار قدرت تصمیم می‌گیرند. بسیاری از مقامات و فرماندهان این گروه، شیعیان را به دلیل سهیم نشدن در جنگ بیست سال اخیر در برابر نیروهای خارجی و دولت پیشین افغانستان، مستحق حضور در حکومت نمی‌دانند. بر اساس گزارش‌های امنیت ملی دولت پیشین افغانستان، اعضای شبکه حقانی که اکنون در مسندهای کلیدی امنیتی حکومت طالبان حضور دارند، در راه‌اندازی حملات مرگبار علیه شیعیان افغانستان در سال‌های گذشته، دست داشته‌اند.

منبع: ایسنا

گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->