گفت‌وگو با ساجده قنبری، صاحب مدال‌های رنگارنگ ژیمناستیک هنری در مشهد
  • کد مطالب: ۹۰۰۰۰
  • /
  • ۰۹ آذر‌ماه ۱۴۰۰ / ۱۲:۲۵

گفت‌وگو با ساجده قنبری، صاحب مدال‌های رنگارنگ ژیمناستیک هنری در مشهد

ساجده قنبری ۱۳ سال دارد و دانش‌آموز مدرسه شهرآراست. او ژیمناستیک هنری را از پنج‌سالگی آغاز کرده و تاکنون موفق به کسب مدال‌های زیادی در ناحیه و استان شده است.

شبنم کرمی - امروز با یکی از دوستان توانمند شما در رشته ژیمناستیک هنری گفتگو کرده‌ایم.

این رشته بسیار جذاب و دیدنی یکی از ورزش‌های پایه در دنیا است، به‌عنوان ورزشی بسیار محبوب و مدال‌آور در المپیک حضور دارد و شامل انجام حرکاتی در قالب نمایش نیرو، چابکی، انعطاف‌پذیری، کنترل و هماهنگی و البته تعادل بین اعضای بدن و جسم ورزشکار است.

ساجده قنبری ۱۳ سال دارد و دانش‌آموز مدرسه شهرآراست. او ژیمناستیک هنری را از پنج‌سالگی آغاز کرده و تاکنون موفق به کسب مدال‌های زیادی در ناحیه و استان شده است.



از شروع و نخستین موفقیتت برایمان بگو.

با اینکه در دوران مهدکودک پدر و مادرم نمی‌خواستند ژیمناستیک را ادامه دهم به‌دلیل علاقه بسیاری که به این رشته داشتم، آن‌را انتخاب و دنبال کردم تا اینکه وارد مدرسه شدم.

نخستین‌بار ۷ سالم بود که در مسابقات ناحیه مقام اوّل انفرادی را به‌دست آوردم. این پیروزی موجب انگیزه و موفّقیّت‌های بعدی‌ام شد.

مادر و پدرم هم که توانایی مرا در این زمینه دیدند، رضایت دادند هم‌چنان در این رشته‌ی ورزشی فعّالیّت کنم.



پس از آن، چه موفّقیّت‌های دیگری در ژیمناستیک به دست آوردی؟

هشت‌سالگی وارد مسابقات استانی شدم و مقام اوّل تیمی را کسب کردم. هم‌زمان در مسابقات ناحیه هم مقام دوم انفرادی را به دست آوردم.

۹ ساله که شدم، در مسابقات ناحیه باز هم مقام اوّل انفرادی و سوم تیمی را کسب کردم. کلاس چهارم، مسابقات ناحیه را با مقام دوم انفرادی و سوم تیمی پشت سر گذاشتم.

سال ۹۷ در مسابقات استانی مقام سوم انفرادی در وسیله پارالل و اوّل تیمی و در ناحیه هم مقام دوم انفرادی و دوم تیمی را ازآن‌خود کردم.

سپس تابستان ۹۸ در مسابقات پایان‌دوره با کسب مقام اوّل انفرادی، گواهی‌نامه‌ی پایان‌دوره به من تعلّق گرفت. تابستان ۹۹ هم در مسابقات پایان‌دوره مقام دوم انفرادی را به دست آوردم.

در این مدّت چند مسابقه‌ی باشگاهی هم داشتم که مدال‌های رنگارنگ مقام‌های اوّل، دوم و سومی را برایم به همراه داشت.

پارسال و امسال نیز مسابقات ناحیه و استانی‌مان به‌دلیل کرونا لغو شد، امّا امسال برای نخستین‌بار به مسابقه‌ی انتخابی نخبگان کشوری دعوت شده‌ام.

اکنون نیز در حال تمرین برای این مسابقه هستم که فعلا باشگاه‌ها تعطیل هستند. از سوی تیم «پسران و دختران خورشید» نیز دعوت شده‌ام و قرار است با این تیم در برنامه عصر جدید اجرا داشته باشیم.



این رشته ورزشی چه فایده‌هایی دارد؟

ژیمناستیک مادر همه‌ی ورزش‌هاست و اگر ابتدا در این ورزش مهارت پیدا کنیم و سپس تغییر رشته بدهیم، برای ورزش‌های دیگر آمادگی کامل داریم، امّا اگر مراقب نباشیم، هر ورزشی جز فایده ممکن است آسیب هم به همراه داشته باشد، به طوری که اکنون از ناحیه‌ی کشکک پا آسیب دیدم و هنوز تحت درمان هستم.

البته بیشتر آسیب‌دیدگی‌هایم به دلیل تجهیزات کم و نامناسب باشگاهی بوده است.



موفّقیّت در این ورزش به چه توانایی‌های ویژه‌ای نیاز دارد؟

قدرت، سرعت، انعطاف و دقّت.



جز ژیمناستیک به چه فعّالیّت دیگری علاقه‌مندی؟

راستش از رشته‌های مختلفی پیشنهاد‌های زیادی داشتم، امّا قبول نکردم، زیرا علاقه‌ی چندانی به رشته‌های ورزشی دیگر ندارم، امّا سال ۹۵ وقتی کلاس سوم بودم، در رشته‌ی فوتسال مقام دوم ناحیه را کسب کردم.

درس و مشقم هم برایم مهم است و در این زمینه نیز تلاش زیادی می‌کنم.



در دوران قرنطینه چه‌گونه تمرین می‌کنی تا آمادگی بدنی خود را حفظ کنی؟

در این دوران انجام تمرین‌ها برایم سخت‌تر بوده است، زیرا باشگاه‌ها تعطیل هستند و فقط باید در خانه تمرین کنم. به همین دلیل، بیشتر حرکات را به سبب امکان آسیب‌دیدگی و کمبود تجهیزات، نمی‌توانم انجام دهم.

امّا از کلیپ‌های آموزشی کمک می‌گیرم که بسیار مفید هستند.



چه کسانی را در موفّقیّت‌هایت مؤثّر می‌دانی؟

مادرم و پدرم برای پیشرفت و رسیدن من به موفّقیّت‌های بزرگ خیلی کمک کرده‌اند.

مربّی‌ام، خانم صفدرنژاد، در این ۹ سال برایم خیلی زحمت کشیده‌اند و از سرپرست تیم دختران و پسران خورشید، آقای پرداختی، هم قدردانی می‌کنم.



برای آینده چه اهداف و برنامه‌هایی داری؟

می‌خواهم به رده‌های بالاتری ارتقا پیدا کنم و وارد تیم ملّی شوم. قصد دارم یک باشگاه ژیمناستیک نیز تأسیس و بچّه‌های بسیاری برای پیروزی کشورم تربیت کنم.


به نظرت بچه‌ها چه‌چیزی را نباید فراموش کنند؟

برای ورزش کردن هیچ‌وقت دیر نیست. دنبال اهداف و رؤیاهایتان بروید. هیچ کاری نشدنی نیست.

دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.