اکران مردمی فیلم آپاراتچی در مشهد با حضور بازیگران و عوامل فیلم (جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳) تئاتر "un۱۲"، با داستان رنج کردها از رژیم بعث در مشهد به روی صحنه رفت آغاز پخش بین‌المللی «اَبله» | روایتی از زندگی یک دختر کوتاه قامت در خوابگاه! معرفی اعضای جدید هیئت‌مدیره انجمن صنفی تهیه‌کنندگان فیلم بلند مشهد فصل جدید «زخم کاری» چه زمانی پخش می‌شود؟ سرمایه ادبی ایران | درباره سیدعلی موسوی گرمارودی، شاعر، نویسنده و محقق به بهانه زادروزش فصل ایران باستان سریال «سلمان فارسی» کلید خورد لئوناردو دی‌کاپریو و جنیفر لارنس در فیلم جدید اسکورسیزی هم‌بازی می‌شوند نقدی به رئالیتی شو «اسکار» مهران مدیری آیا عکس جدید احسان علیخانی در فضای مجازی، واقعی است؟ + عکس برنامه‌های بزرگداشت سعدی اعلام شد | گردهمایی سعدی‌پژوهان در شیراز انتقاد کمدین کهنه کار به نسل کشی رژیم صهیونیستی نخل طلای افتخاری کن به استودیو جیبلی ژاپن اعطا می‌شود فیلم‌های سینمایی آخر هقته تلویزیون (۳۰ و ۳۱ فروردین ماه ۱۴۰۳) + زمان پخش و خلاصه داستان رضا رشیدپور: دیگر نمی‌خواهم مجری برنامه سرگرم‌کننده تلویزیونی باشم
سرخط خبرها

پیوست سوژه‌های آثار بخش بین‌الملل جشنواره بین‌المللی هنر‌های شهری مشهد منتشر شد

  • کد خبر: ۹۰۰۶۰
  • ۰۹ آذر ۱۴۰۰ - ۱۱:۲۵
پیوست سوژه‌های آثار بخش بین‌الملل جشنواره بین‌المللی هنر‌های شهری مشهد منتشر شد
پیوست سوژه‌های آثار بخش بین‌الملل جشنواره بین‌المللی هنر‌های شهری مشهد منتشر شد. این پیوست به منظور سهولت در طراحی و ایده‌پردازی هنرمندان در تهیه آثار بخش بین‌الملل که طراحی و اجرای فضا‌های مفهومی (پاویون) را شامل می‌شود، ارائه شده‌ است.

شهرآرانیوز - پیوست سوژه‌های آثار بخش بین‌الملل جشنواره بین‌المللی هنر‌های شهری مشهد منتشر شد. این پیوست به منظور سهولت در طراحی و ایده‌پردازی هنرمندان در تهیه آثار بخش بین‌الملل که طراحی و اجرای فضا‌های مفهومی (پاویون) را شامل می‌شود، ارائه شده‌ است. هرکدام از سوژه‌ها مصداقی از مفاهیم «برکت» و «کرامت» هستند که در ارتباط با عناصر هویتی مشهد و زندگی مردم، تعریف شده‌اند.

سعی شده است، ۱۸‌سوژه پیشنهادی طیف متنوعی از سلایق و علایق هنرمندان را دربرگیرد تا آثار جشنواره نیز دامنه‌ای گسترده از مخاطبان را فراهم سازد. هنرمندان می‌توانند با انتخابی آزاد میان سوژه‌های موجود و اماکنی که در پیوست شماره دو فراخوان معرفی شده، آثار خود را در مهلت مقرر، براساس اسناد تعریف شده در فراخوان، در پایگاه جشنواره ثبت کنند.

نوروز و نماز باران

«نماز باران» یکی از سوژه‌های درنظر گرفته شده است که به دعای حضرت رضا (ع) برای باریدن باران اختصاص دارد.
رسم زیبای «نوروز» دیگر سوژه بخش بین‌الملل جشنواره است. در توضیح این بخش به رسم‌هایی هم که پیش از این در نوروز وجود داشته و الان کم‌رنگ‌تر شده‌اند، اشاره شده‌است. مانند گذاشتن لباس‌ها و ظرف‌های قدیمی دم در برای نیازمندان؛ همچنین در این بخش روایت‌های محکمی که مبنی بر رخ دادن اتفاق‌های زیبا در نوروز وجود دارد، یادآوری شده است.

ادب و حماسه خراسان

«ادب و حماسه» از دیگر موضوعاتی است که علاقه‌مندان می‌توانند به آن بپردازند. عده‌ای نام خراسان را با شعر و عده‌ای با حماسه قرین می‌بینند. تاریخ این چند دهه اخیر نیز به حماسه‌های خراسان قدیم پهلو می‌زند، دلیری‌های بزرگمردانی که در کسوت سربازان وطن، پای به عرصه دفاع مقدس گذاشتند و حماسه‌هایی بزرگ‌تر از آنچه در قرن‌های پیش اتفاق افتاده بود رقم زدند.

سوژه «سنگ هَرکاره»، در جشنواره بین‌المللی هنر‌های شهری نیز دیگر محور این رویداد است که در فراخوان اشاره به اهمیت این ظرف تاریخی برای حضرت رضا (ع) داشته است.

«مسجد گوهرشاد» از دیگر سوژه‌های مهم بخش بین‌الملل است. بنایی که در سمت قبله حرم مطهر، با معماری باشکوه چهار ایوانی و سهمی مجزا از موقوفات ساخته شده‌است. در زمان ساخت مسجد، قوانین جالب توجهی وجود داشته است از جمله اینکه کارگرها با وضو باشند؛ کسی چهارپایان را در حین کار شلاق نزند؛ در طول مسیر برای چهارپایان بارکش آب و علف مناسب قرار داده شود و به حقوق و دستمزد کارگران بیش از معمول رسیدگی شود.

سوژه‌های رضوی

«ضامن آهو»، «نقاره‌خانه»، «سقاخانه، آب، زندگی»، «عکس زیارتی» و «جاروکشی حرم مطهر» دیگر موضوعات مرتبط با حرم رضوی و امام رضا (ع) هستند که در پیوست شماره یک سوژه‌های آثار بخش بین‌الملل جشنواره بین‌المللی هنر‌های شهری مشهد گنجانده شده‌اند. همچنین از آنجایی که مشهد براساس آیین‌نامه شهر‌های صنایع دستی (city craft world)؛ به عنوان شهرجهانی گوهرسنگ‌ها معرفی شده یکی از سوژه‌های مطرح شده در این پیوست، «مشهد؛ شهر جهانی سنگ‌های قیمتی» است.

«طبیعت و محیط زیست» هم با توجه به آنکه دین اسلام، دین پاکی و سلامتی است و دستور فراوانی برای نگهداری طبیعت و حفظ محیط زیست دارد نیز دیگر سوژه‌ای است که علاقه‌ندان می‌توانند به آن بپردازند. «فرستادگان رضا (ع)»، سوژه دیگر در پیوست شماره یک است که در توضیح آن آمده است: «وقتی شیپور جنگ به صدا درآمد، اهالی اخلاص و عمل، جانشان را در دست گرفتند و برای دفاع از اعتقادات و وطن پا به میدان گذاشتند.

از همان روزهای ابتدایی جنگ تحمیلی، حرم مطهر رضوی برای رزمندگان خراسانی نقطه ثقل بود. رزمندگان خطه خورشید با حضور در بارگاه نورانی امام رضا (ع) از ایشان اذن جهاد می‌گرفتند و در خیل عظیم لشکر «فرستادگان رضا» رهسپار جبهه‌ها می‌شدند.

«خوش‌خلقی»، «کاسب با انصاف» و سوژه‌هایی مانند «مادر» و «پدر» نیز دیگر عناوینی هستند که علاقه‌مندان می‌توانند به آن‌ها بپردازند.

همچنین در این پیوست سوژه‌ای به عنوان «سیاوش» پیشنهاد شده که یکی از داستان‌های شاهنامه فردوسی است.


درباره جشنواره هنرهای شهری مشهد

۱۴ داستان برای شهر قصه‌گو

پرواز به‌سوی «جهان‌شهر» مشهد با بلیت هنر

بلند مثل سپیدار مثل هنر

دبیر جشنواره بین‌المللی هنر‌های شهری مشهد: سعی داریم از هنر هنرمندان استفاده صحیح کنیم


 

گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->