راهپیمایی حمایت از غزه فردا جمعه (۱۰ فروردین ۱۴۰۳) در مشهد برگزار می‌شود هشتمین شب جشنواره هنر‌های نوری کوهسنگی مشهد| ترازی بین‌المللی با هنرمندانی ایرانی+ فیلم تعطیلی موقت جشنواره هنر‌های نوری مشهد به مناسبت لیالی قدر عیدانه مدیریت شهری به اهالی محدوده جاده سیمان مشهد+ فیلم سخنگوی شورای شهر مشهد مطرح کرد: لزوم تفویض اختیارات کمیسیون ماده ۵ به کلانشهرها افزایش ۳۰ درصدی نیرو‌های کارگری شهرداری مشهد در شب‌های قدر همراهی مشهد با پویش جهانی «ساعت زمین» سرویس‌دهی صلواتی ناوگان اتوبوسرانی مشهد به حرم مطهر در سالروز شهادت حضرت علی(ع) کاهش محسوس دما در مشهد فردا جمعه (۱۰ فروردین ۱۴۰۳) شهردار مشهد: تست گرم فاز اول خط ۳ قطار شهری مشهد ١٨ فروردین انجام می‌شود یک قلاده گرگ هار در مشهد زنده‌گیری شد + عکس سرویس دهی رایگان قطار شهری مشهد در روز شهادت امام علی(ع) | فعالیت قطار شهری در شب های قدر تا پایان مراسم سومین دوره پویش «مشهد مهربان» در مشهد آغاز شد+ فیلم شهردار مشهد مطرح کرد؛ تجلی ظرفیت‌های شورای اجتماعی محلات در پویش «مشهد مهربان» خدمات‌رسانی رایگان خطوط قطار شهری و اتوبوسرانی مشهد در شب‌های قدر + فیلم ورود بیش از ۷ میلیون و ۳۰۰ هزار زائر به خراسان رضوی (۸ فروردین ۱۴۰۳) خدمت رسانی ۳۵ هزار ناوگان مسافربری برون شهری به زائران و مسافران نوروزی مشهد مراسم شب‌های قدر در گلزار مطهر شهدای بهشت رضا (ع) برگزار می‌شود «جناب خان» و فرزاد حسنی روی آنتن شبکه نسیم می‌روند فرماندار مشهد: رضایت زائران از اقدامات شهرداری مشهد در استقبال از بهار ملموس است
سرخط خبرها

ردیف ۳ هزارمیلیاردی برای قطارشهری مشهد

  • کد خبر: ۹۰۳۳۶
  • ۱۱ آذر ۱۴۰۰ - ۱۱:۲۸
ردیف ۳ هزارمیلیاردی برای قطارشهری مشهد
شهردار مشهد در نامه‌ای به نمایندگان مجلس خواستار توجه ویژه به اعتبارات مترو در بودجه سال ۱۴۰۱ شد.

علیرضا ظهیری | شهرآرانیوز؛ چندین سال است که برای ساخت قطارشهری در کلان شهر مشهد، بیشتر کمک‌های دولتی به اوراق مشارکت و البته مقدار کمی کمک‌های نقدی معطوف شده است و درعمل عمده منابع مالی برای ساخت این شبکه مهم حمل ونقل در کلان شهر مشهد را مدیریت شهری تأمین می‌کند.

اما با توجه به افزایش هزینه‌های ساخت دیگر این ارقام برای سرعت بخشی به فعالیت‌ها در ساخت قطارشهری پاسخ گو نیست. ازهمین رو بنا به گفته مدیرعامل شرکت قطارشهری مشهد، شهرداری نامه‌ای به رئیس مجلس و نمایندگان مشهد در مجلس با مضمون توجه ویژه برای افزایش اعتبارات قطارشهری در بودجه ۱۴۰۱ فرستاده است.

آن طور که کیانوش کیامرز اعلام کرده است، شهرداری مشهد خواستار این است که در بودجه ۱۴۰۱ کل کشور، مبلغی بین ۲۵۰۰ میلیارد تا ۳ هزارمیلیارد تومان از اوراق مشارکت و کمک‌های نقدی دولت، ردیف اعتباری برای پروژه‌های ریلی دورن شهری مشهد باز شود.

دیروز هم نصرا... پژمان فر، نماینده مردم مشهد در مجلس شورای اسلامی اعلام کرد که با ارسال نامه‌هایی به رئیس مجلس و رئیس سازمان برنامه و بودجه کشور، پیگیر افزایش اعتبار قطارشهری مشهد در بودجه سال ۱۴۰۱ کشور هستیم.

مدیرعامل شرکت قطارشهری مشهد در گفتگو با شهرآرا با اشاره نامه شهرداری مشهد به رئیس مجلس و نمایندگان مشهد در مجلس شورای اسلامی با هدف افزایش اعتبارات قطارشهری مشهد در بودجه ۱۴۰۱، گفت: مضمون این نامه بدین شرح است که پروژه قطارشهری مشهد پروژه‌ای ملی است و هزینه‌های ساخت آن بسیار زیاد شده است؛ ازهمین رو دیگر ردیف‌های بودجه‌ای مانند ردیف‌های مربوط به بودجه سال ۱۴۰۰ یا سال‌های ۱۳۹۹ یا ۱۳۹۸ کفاف پیشبرد اهداف ساخت قطارشهری را نمی‌دهد.

کیامرز با بیان اینکه دولت دو مدل بودجه نقدی و بهره مندی از اوراق مشارکت برای ساخت قطارشهری در نظر دارد، تصریح کرد: بودجه نقد کمک‌های دولتی برای ساخت قطارشهری مشهد تا سال‌های ۱۳۹۳ و ۱۳۹۴ حدود ۲۰۰ میلیارد تومان بود، اما در سال‌های بعد این بودجه روندی کاهشی به خود گرفت و به نوعی پارسال فقط ۵۰ میلیارد تومان بودجه نقد دولتی برای ساخت قطارشهری مشهد در نظر گرفته شد.

وی افزود: ما درخواست می‌کنیم در بودجه سال ۱۴۰۱ به صورت ویژه به بودجه کمک‌های نقدی دولت نگاه شود و دست کم این رقم به ۲۰۰ میلیارد تومان سال ۱۳۹۴ برسد؛ هرچند انتظار ما این است که این رقم باید بین ۵۰۰ میلیاردتا هزارمیلیارد تومان باشد.

مدیرعامل شرکت قطارشهری مشهد با بیان اینکه در موضوع اوراق مشارکت مجلس بودجه سالیانه‌ای مصوب کرده و بهره مندی ۸ هزارمیلیاردتومانی برای حمل ونقل عمومی از محل این اوراق است، گفت: از این ۸ هزارمیلیارد تومان، ۵۵۰۰ میلیارد تومان به قطارشهری‌ها مربوط است که اگر این عدد را بین ۹ کلان‌شهر تقسیم کنیم، به هر شهر حدود ۷۰۰ میلیارد تومان می‌رسد.

وی افزود: باتوجه به اینکه بازپرداخت ۵۰ درصد اوراق مشارکت برعهده شهرداری و ۵۰ درصد برعهده دولت است، از مجلس درخواست کرده ایم که ۵۵۰۰ میلیارد تومان اوراق مشارکت برای قطارشهری شهر‌های کشور در بودجه ۱۴۰۱ دست کم ۳ برابر شود و به ۱۵ هزارمیلیارد تا ۲۰ هزارمیلیارد تومان برسد تا در صورت تقسیم آن بتوانیم برای قطارشهری مشهد حدود ۲ هزارمیلیارد تومان از محل اوراق مشارکت اعتبار مالی تأمین کنیم.

وی افزود: درمجموع پیشنهاد کلی شهرداری مشهد برای اعتبارات قطارشهری این کلان شهر در سال ۱۴۰۱، رقمی بین ۲۵۰۰ میلیارد تا ۳ هزارمیلیارد تومان است.

کیامرز گفت: در صورتی که دولت برای تأمین بودجه روش سال‌های قبل را پیش بگیرد، به قطع سرعت ساخت قطارشهری در مشهد کاسته می‌شود و با این اعدادوارقام بودجه ای، ساخت قطارشهری ۱۵ تا ۲۰ سال طول می‌کشد.

وی تأکید کرد: البته باید به این موضوع نیز توجه کرد که براساس توافق شهرداری مشهد با دولت، هرچه دولت کمک کند، شهرداری مشهد به همان میزان آورده برای ساخت قطارشهری می‌آورد؛ بدین معنی که اگر دولت ۳ هزارمیلیارد تومان کمک کند، شهرداری مشهد نیز ۳ هزارمیلیارد تومان به صورت نقد و غیرنقد می‌آورد؛ هرچند در این سال‌ها آورده شهرداری مشهد به مراتب بیشتر از کمک‌های دولتی بوده است.

پیگیری برای افزایش اعتبار قطارشهری در بودجه ۱۴۰۱

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی شهرداری مشهد، در روز‌های گذشته باتوجه به افزایش روزافزون آلاینده‌ها و ترافیک شدید معابر مشهد، نماینده مردم مشهد در مجلس شورای اسلامی در نامه‌هایی به رئیس مجلس و رئیس سازمان برنامه و بودجه خواستار افزایش اعتبارات قطارشهری‌ها در لایحه بودجه ۱۴۰۱ شد.

حجت الاسلام نصرا... پژ مان فر درباره پیگیری افزایش اعتبارات قطارشهری گفت: مشهد دومین کلان شهر و پایتخت مذهبی ایران است و همچنین بیشترین جمعیت شهرنشینی بعد تهران مختص مشهد است و بیشترین جمیعت حاشیه نشین در کشور نیز در مشهد ساکن است؛ به همین دلیل در شهر مشهد مشکلی جدی در موضوع حمل ونقل عمومی وجود دارد.

وی ادامه داد: از طرف دیگر موضوع آلودگی هوا از مهم‌ترین مشکلات مشهد بوده که گریبان گیر مردم شده است؛ آلودگی هوا در مشهد به نحوی است که در برخی روز‌ها مراکز فرهنگی، آموزشی و اداری تعطیل می‌شوند و همچنین به دلیل ترافیک شدید در معابر مشهد، راهی به جز توسعه حمل ونقل ریلی وجود ندارد.

پژمان فر افزود: جمعیت مردم مشهد روز به روز درحال افزایش است و سالانه میلیون‌ها زائر به مشهد سفر می‌کنند؛ به همین دلیل بنده موضوع افزایش اعتبار قطارشهری را در مجلس مطرح کردم و به رئیس مجلس و رئیس سازمان برنامه و بودجه نامه نوشتم؛ تلاش ما این است که مجلس در کنار شهرداری قرار بگیرد تا با کمک یکدیگر بخشی از مشکلات شهری را حل کنند.

وی درباره افزایش اعتبار قطارشهری مشهد گفت: باتوجه به اینکه دولت درحال نگارش بودجه ۱۴۰۱ است، ما نیز در تلاشیم که سهم اعتبار قطارشهریی مشهد را نسبت به دیگر کلان شهر‌ها افزایش دهیم و ان شاء ا... کمک خواهیم کرد که این اعتبارات در وضعیت مناسب و در شأن و جایگاه شهر مشهد باشد.

این نماینده مجلس درباره درصد تحقق این درخواست افزود: تلاش می‌کنیم این درخواست عملی شود و امیدواریم به نتیجه خوبی در این زمینه برسیم.

گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->