دستگیری زورگیران دهه هشتادی قمه کش (۵ اردیبهشت ۱۴۰۳) کشف ۷۳ قطعه سکه تاریخی دوره اشکانیان از مسافر قطار (۵ اردیبهشت ۱۴۰۳) مشاهده پلنگ در حاشیه محدوده آب چمن روستای مشهد میانگین سن مادران و پدران ایرانی در تولد اولین فرزند چقدر است؟ سردار رادان: اصراری به انتقال خودرو‌های توقیفی با جرثقیل نداریم سارق ۴۶ کامپیوتر خودرو در مشهد به دام افتاد (۵ اردیبهشت ۱۴۰۳) پلمب ۱۱ واحد صنفی بدلیل فروش مواد مخدر و قرص‌های غیرمجاز در مشهد  آدمکشی جوان ۱۸ ساله به خاطر غرور جوانی در مشهد + عکس آنچه اخلاق عمومی را کارآمدتر می‌کند نگهداری درست پیاز و جلوگیری از جوانه زدن آن + روش‌هایی کاربردی برای جلوگیری از جوانه زدن سیر و پیاز اینترنت در روز‌های کنکور قطع نمی‌شود تاثیر شبکه‌های اجتماعی مجازی بر گرایش نوجوانان به مصرف دخانیات چقدر است؟ قطع انتقال محلی مالاریا در کشور تا سال ۱۴۰۴ | افزایش مالاریا در خراسان رضوی طی ۲ سال گذشته بروز مالاریا در ۴ استان برای اولین بار | موارد مالاریا در همسایگان شرقی؛ زنگ خطر برای کشور کوتاه‌شدن قد و علائم قوزپشتی، نشانه‌هایی که احتمال ابتلا به پوکی استخوان را گوشزد می‌کند تأکید بر توجه والدین به تزریق واکسن‌های سرخک، سرخچه و اوریون کودکان  پیش‌بینی هواشناسی خراسان‌رضوی (۵ اردیبهشت ۱۴۰۳) | وزش باد و ماندگاری هوای خنک در استان افزایش شیوع یک اختلال خطرناک در ضربان قلب افراد میان‌سال خدا کند انصاف از تبعید برگردد
سرخط خبرها

همسایه داری، سدی در برابر سارقان

  • کد خبر: ۹۰۳۵۱
  • ۱۱ آذر ۱۴۰۰ - ۱۴:۱۴
همسایه داری، سدی در برابر سارقان
سرهنگ کاراگاه محمدرضا جعفری - رئیس اسبق اداره عملیات ویژه پلیس آگاهی خراسان رضوی

این روز‌ها کلیپ‌هایی در فضای مجازی منتشر شده است که از استفاده از دستگاه‌های طلایاب در سرقت از منازل می‌گوید؛ بدین معنا که سارق از دور توسط طلایاب سیگنال طلا را از منازل اطراف خود می‌گیرد. واقعیت این است که دستگاه‌های فلزیاب به درد سارقان نمی‌خورد، زیرا از یک سو به دلیل وفور فلز در منازل، کاربردی نیست و از سوی دیگر دست وپاگیر است.

از این رو تابه حال در دستگیری هیچ کدام از باند‌های سرقت منزل توسط اداره آگاهی مشهد، نه طلایابی از سارقان کشف شده و نه در اعترافات آن‌ها اشاره‌ای به استفاده از این دستگاه شده است.

در واقع سارقان بر اساس تجربه، مکان اختفای اشیای قیمتی را حدس می‌زنند. آن‌ها بعد از چندین بار خانه روبی، محل‌های احتمالی مخفی کردن طلا‌های خانوادگی مردم را به خوبی حدس می‌زنند.

آمار‌های آگاهی می‌گویند بیشتر طلا‌های سرقت شده در اتاق‌های خواب و در دسترس سارقان بوده یا داخل گاو صندوقی که حملش ممکن بوده است. گاهی هم البته اشیای گران قیمت به خوبی پنهان می‌شوند و باوجود سرقت از منزل، آن‌ها از دست سارقان در امان می‌مانند.

مردم باید بدانند که سارقان منازل شگرد‌های متفاوتی دارند. آن‌ها ترجیح می‌دهند وسایلی را ببرند که حجم و آسیب پذیری کمتری داشته باشند.

آن‌ها معمولا مکانی را انتخاب می‌کنند که احتمال وجود اشیای قیمتی در آن باشد و کسی در آن حضور نداشته باشد. آن‌ها روز‌ها و ساعت‌ها سوژه خود را زیر نظر دارند؛ می‌دانند چند نفر و چه زمان‌هایی به آن مکان رفت وآمد دارند و چه زمان‌هایی خالی است.

چنین سرقت‌هایی به ندرت در مناطق کم برخوردار مشهد اتفاق می‌افتد؛ بیشتر سرقت‌های این محدوده محلی یا به نوعی داخلی هستند و اگر هم اتفاق بیفتند، سرقت طلا و جواهر یا پول نیستند، چون سارق می‌داند در این دسته از خانه‌ها به ندرت پول و طلا وجود دارد، اما بر عکس در محلات برخوردار شهر این سرقت‌ها بیشتر است.

آن‌ها همچنین موقعیت‌های اجتماعی را رصد می‌کنند؛ مثلا در برهه زمانی توزیع سکه توسط بانک مرکزی که مردم اغلب از این سکه‌ها در خانه نگهداری می‌کردند، سرقت منازل نیز افزایش یافت.

استفاده از در ضد سرقت، دوربین و دزدگیر اگرچه زمان وقوع سرقت را به تأخیر می‌اندازد، اما به جرئت می‌توان گفت که هیچ کدام اقدام پیشگیرانه قطعی نیستند. مهم‌ترین اصل این است که شهروندان تاحدامکان لوازم قیمتی را در خانه نگهداری نکنند و این اشیا را به صندوق امانات بانک‌ها منتقل کنند.

متأسفانه در شهر‌های بزرگی، چون مشهد ساکنان یک مجتمع مسکونی چند واحدی هم یکدیگر را نمی‌شناسند. اگر ارتباط ساکنان بیشتر باشد و از ورود و خروج همدیگر مطلع باشند، به راحتی امکان شناسایی ورود افراد ناشناس را دارند که خود یک اقدام است.

رعایت نکردن حفاظت گفتار هم زمینه ساز ایجاد سرقت است. حضرت علی (ع) فرموده است: «سه چیز را از دیگران بپوشانید؛ یکی رفت وآمدها، یکی دارایی‌ها و دیگری اعتقادات خود را»، اما پیش می‌آید که برخی آمار اشیای گران قیمت خود را به دیگران می‌دهند.

شاید آن افراد مستقیما سرقت نکنند، اما فرصتی می‌شود که غریبه‌ها از میزان دارایی فرد مطلع شوند. در نتیجه رعایت حفاظت گفتارمان نیز نقش مؤثری در پیشگیری از وقوع سرقت خواهد داشت.

گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->