سرخط خبرها

آغاز عملیات احیای بازار فرش

  • کد خبر: ۹۰۵۴
  • ۲۳ آبان ۱۳۹۸ - ۰۸:۴۷
آغاز عملیات احیای بازار فرش
اولین قدم برای بازسازی و مرمت بازار قدیمی مشهد برداشته شد
شوشتری - خبر کوتاه و خوش‌حال‌کننده است؛ اینکه بعد از گذشت حدود ۲ سال از نخستین حرف و رایزنی‌ها برای بازسازی و مرمت بازار قدیمی فرش مشهد، عملیات اجرایی آغاز شد.
به گزارش شهرآرامحله، زمستان سال ۹۶ بود که برای نخستین‌بار بعد از بازدید شهردار سابق مشهد از این بازار قول‌وقرار‌ها برای مرمت و بازسازی آن گذاشته شد. از آن زمان تهیه طرح، به مشارکت طلبیدن بازاری‌ها و گرفتن پیمانکار بیش از یک‌ونیم‌سال طول کشید و در نهایت با تصویب طرح مبنی بر بازسازی این بازار دوره تیموری به حالت سنتی با سقف گنبدی در وزارت میراث‌فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری، طرح برای اجرا ابلاغ شد.
حال از حدود ۱۰ روز گذشته عملیات ساختمانی از مقابل ۲ مغازه قدیمی این بازار آغاز شده است. مغازه‌هایی که گویا خودشان برای آغاز کار از جلو حجره‌هایشان اعلام آمادگی کرده‌اند.

قول ۳ ماهه برای مرمت ۲ مغازه
وارد بازار فرش در خیابان شهید اندرزگو که شوید تا میانه‌های بازار خبری نیست، اما با گذشتن از ۶ تا ۷ مغازه اولین داربست‌ها را خواهید دید که در ورودی و سردر ۲ مغازه قرینه هم تا قسمت سقف چوبی بالا رفته است.
فخلعی، فرش‌فروش قدیمی این بازار و صاحب یکی از همین مغازه‌ها، می‌گوید: من و گرداننده مغازه مرحوم برادرم که حجره‌هایمان درست قرینه یکدیگر در بازار است؛ خودمان به عنوان اولین صاحب مغازه‌ها اعلام آمادگی کردیم تا مرمت و بازسازی از مغازه‌هایمان شروع شود. اکنون هم کار با گودبرداری جلو در برای انجام سفت‌کاری و کندن سردر‌ها آغاز شده است.
به گفته وی از طرف پیمانکار به آن‌ها قول ۳ ماهه تکمیل پروژه (بهسازی و مرمت ورودی، سردر و سقف) برای همین ۲ مغازه داده شده است.

مرمت بازار فرش مرحله به مرحله است
آن‌طور که بازاری‌ها می‌گویند به آن‌ها وعده داده شده تا در کمترین زمان بازار به سبک سنتی و مشابه آنچه در بازار‌های تاریخی تبریز اجرا شده است، درآید. مهمی که مدیر پایگاه میراث فرهنگی ثامن در توضیح آن می‌گوید: مرمت و نوسازی بازار قدیمی فرش مشهد بعد از جلسه‌ها و همایش‌های مختلف که دکتر «تقی زاده اصل»، مجری طرح بازسازی و احیای بازار تبریز را نیز به همراه داشت، نهایی شد. حال شهرداری منطقه ثامن کار را با مشاوره‌های دانشگاه خیام مشهد آغاز کرده است. طبق گفته‌های وفا ثابتی، طرح بازسازی سنتی این بازار در مرحله اول از ۲ مغازه آغاز شده است و در کل بازار به همین منوال مرحله به مرحله عملیاتی خواهد شد.
وی اضافه‌کرد: در هر مرحله که چند مغازه را شامل می‌شود به طول کامل ورودی مغازه، سردر آن به همراه سقف همان بخش مرمت می‌شود.

پیداشدن کف اصلی بنای بازار فرش
مدیر پایگاه میراث فرهنگی ثامن از ادامه پژوهش‌ها در بازار تاریخی فرش مشهد می‌گوید و تأکید می‌کند: یکی از این پژوهش‌ها در پیدا کردن کف اصلی بنا خلاصه می‌شد که عملیات آن از سوی کارشناسان از چند ماه گذشته آغاز شد و اکنون در عمق ۴۵ تا ۵۰ سانتی کف فعلی بازار، کف اصلی پیدا شده است.
وی اضافه‌کرد: تحقیقات روی این قسمت از کف اصلی هنوز به اتمام نرسیده است، اما کارشناسان موفق شده‌اند تعدادی سفال پیدا کنند که نوع و قدمت آن‌ها در خور توجه است. به گفته وی هنوز تحقیقات روی سفال‌ها به اتمام نرسیده است و نمی‌شود تاریخ دقیق زمانی آن‌ها را منتشر کرد. وی افزود: با کامل شدن تحقیقات و پژوهش‌ها اطلاعات لازم از قدمت بازار فرش و نوع سفال‌ها نمایش داده خواهد شد.

مخالف‌ها اندک هستند
وفاثابتی در پاسخ به این سؤال که طرح در بخش مغازه مخالف‌ها چطور اجرا خواهد شد؟ نیز می‌گوید: یک تا ۲ بازاری مخالف بیشتر نداریم؛ حال آنکه بیشتر مغازه‌دار‌ها از همین الان به دنبال این هستند که ببیند پروژه در چه زمانی مقابل مغازه آن‌ها اجرا خواهد شد. از همین رو طرح در کل بازار طبق مصوبه و مشارکت خود بازاری‌ها اجرا خواهد شد.
گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->