سرمایه ادبی ایران | درباره سیدعلی موسوی گرمارودی، شاعر، نویسنده و محقق به بهانه زادروزش لئوناردو دی‌کاپریو و جنیفر لارنس در فیلم جدید اسکورسیزی هم‌بازی می‌شوند نقدی به رئالیتی شو «اسکار» مهران مدیری آیا عکس جدید احسان علیخانی در فضای مجازی، واقعی است؟ + عکس برنامه‌های بزرگداشت سعدی اعلام شد | گردهمایی سعدی‌پژوهان در شیراز انتقاد کمدین کهنه کار به نسل کشی رژیم صهیونیستی نخل طلای افتخاری کن به استودیو جیبلی ژاپن اعطا می‌شود فیلم‌های سینمایی آخر هقته تلویزیون (۳۰ و ۳۱ فروردین ماه ۱۴۰۳) + زمان پخش و خلاصه داستان رضا رشیدپور: دیگر نمی‌خواهم مجری برنامه سرگرم‌کننده تلویزیونی باشم صفحه نخست روزنامه‌های کشور - پنج‌شنبه ۳۰ فروردین۱۴۰۳ آیین مال‌باختگی | چندخطی درباره کتاب «کلاهبردارِ من» نوشته حنیف قریشی برنامه جدید «نیشتر» در رادیو + زمان پخش آهنگ رضا یزدانی را برای «افعی تهران» بشنوید + لینک دانلود گفتگو با سیدعلی موسوی نژاد، کارگردان فیلم «ایلیا؛ جست وجوی قهرمان» | در آینه یک بازی رایانه‌ای
سرخط خبرها

معرفی «راه خورشیدی»، کتابی درباره اندیشه‌نامه و راه‌نامه استاد محمدرضا حکیمی

  • کد خبر: ۹۰۵۴۴
  • ۱۳ آذر ۱۴۰۰ - ۱۰:۳۷
معرفی «راه خورشیدی»، کتابی درباره اندیشه‌نامه و راه‌نامه استاد محمدرضا حکیمی
کتاب راه خورشیدی نوشته محمد اسفندیاری توسط انتشارات نگاه معاصر در ماه‌های اخیر منتشر شد.

به گزارش شهرآرانیوز - شناختن کسی که مانند هیچ‌کس نیست، دشوار است و بالطبع و بالتبع نوشتن درباره او. کسی که وجود مکرر دیگران نیست و نه به گذشتگان می‌ماند و نه به هم‌روزگاران، هم دیریاب است و هم نابختیار؛ زیرا با قالب‌ها و کلیشه‌ها و پیمانه‌های موجود نمی‌توان او را شناساند و ضرابخانه فرهنگ و ادب برای او واژه‌ای نزده است. وی به هر صنف که منسوب شود، با آن متفاوت است و به هر که تشبیه شود، از او ممتاز.

از زندگی‌نامه محمدرضا حکیمی اطلاع فراوانی در دست نیست و او همواره به مشتاقان خواستار زندگی‌نامه‌اش «لن‌ترانی» گفته است. وی سال‌۱۳۱۴ در مشهد زاده شد و به سال‌۱۴۰۰ در تهران دار فانی را وداع گفت و در مشهد به خاک سپرده شد.

با درنگ در مجموعه آثار حکیمی و با آگاهی از افکار نانوشته‌اش، این موضوعات را می‌توان دل‌مشغولی‌ها و دغدغه‌های او دانست: تشیع و حقانیت آن و شناساندن چهره مکتوم آن به همگان؛ نفی خمود و اعتزال اجتماعی؛ نفی جمود و ارتجاع و دعوت به زمان‌شناسی؛ برپایی عدالت، خاصه عدالت اقتصادی و دفاع از انسان محروم؛ پاسداری از مقام انسانیت و کرامت انسان؛ مکتب تفکیک (جداسازی سه راه معرفت: قرآن، فلسفه، عرفان)؛ ورود افکار بی‌مایه غربی در قلمرو اسلام؛ تشکیل نظام عامل بالعدل و تأسیس جامعه قائم بالقسط؛ مجهول‌ماندن ماهیت حکومت و حاکمیت اسلامی؛ وحدت مسلمانان و ضرورت تشکیل اتحاد جماهیر اسلامی؛ شناخت بزرگان شیعه و به تعبیر او «مرزبانان حماسه جاوید»؛ روحانیت و لزوم تجدید حیات و دگرگونی در برنامه‌ها و راهبرد‌های آن؛ مشکل جوانان و بی‌پناهی علمی و معنوی آن؛ باید‌ها و نباید‌های نویسندگی در قلمرو مسائل دینی.

حکیمی در این ۱۴ موضوع بیش از دیگر موضوعات اندیشیده و نوشته و حسرت خورده و دغدغه داشته است. اما از این موضوعات بر دو موضوع بیشتر اصرار ورزیده است: نفی خمود و دعوت به قیام و برپایی عدالت و قسط. در‌واقع آهنگ و پیام جهت‌گیری آثار حکیمی عبارت است از: قیام و قسط. کتاب راه خورشیدی نوشته محمد اسفندیاری توسط انتشارات نگاه معاصر در ماه‌های اخیر منتشر شد.

 

گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->